Το σκεπτικό, Δόκτορα, είναι ότι ο εκπαιδευτικός, καθώς περνούν τα χρόνια και αποκτά πείρα, ετοιμάζεται για μεγαλύτερη ανάληψη διοικητικών ευθυνών, έτσι ώστε, τη δεδομένη στιγμή που θα προβιβαστεί σε διευθυντή/διευθύντρια σχολικής μονάδας, να μπορεί να επωμιστεί τα διευθυντικά του/της καθήκοντα. Επιπλέον είναι όλο και πιο πολύ σε θέση να συμβουλεύει τους νεότερους συναδέλφους του, να τους καθοδηγεί, να γίνεται ο μέντοράς τους, και γι' αυτά πρέπει να αφιερώνει χρόνο.
Το θέμα της προετοιμασίας, από την άλλη, είναι όχι απλώς σημαντικό, είναι καίριο. Εκεί, στο αν προετοιμάζεται και πώς και πόσο, κρίνεται ο ευσυνείδητος δάσκαλος, αυτός που βλέπει τον εαυτό του σαν λειτουργό, σαν οδηγητή, σαν διαπλάστη της νέας γενιάς, σαν διαμορφωτή του μέλλοντος μιας κοινωνίας. Δεν θεωρώ σωστή την άποψη ότι υπάρχουν μαθήματα που δεν χρειάζονται προετοιμασία. Αν είναι αλήθεια (που είναι) ότι κάθε παιδί είναι ξεχωριστό, κάθε τάξη είναι ξεχωριστή, κάθε σχολική περίοδος είναι ξεχωριστή, κάθε περίσταση είναι ξεχωριστή, αν είναι αλήθεια (που είναι) ότι το μάθημα δεν είναι δασκαλοκεντρικό αλλά μαθητοκεντρικό, άρα προσαρμοστέο στην εκάστοτε κατάσταση, αν είναι αλήθεια (που είναι) ότι οι γνώσεις που πήραμε στα πανεπιστήμια απαρχαιώνονται από τη στιγμή που διαβαίνουμε την πύλη τους και φεύγουμε, και ότι επομένως σε κάθε επιστημονικό κλάδο (και στην παιδαγωγική) χρειάζεται κανείς διαρκή ενημέρωση και επανεκπαίδευση, αν πάνω απ' όλα είναι αλήθεια (που είναι) ότι για να συμμετάσχει ο μαθητής στο μάθημα, για ν' αγκιστρωθεί απ' αυτό, πρέπει να δονηθεί διανοητικά και συναισθηματικά, και ότι αυτό το πετυχαίνει ο δάσκαλος μόνο αν ο ίδιος δονείται και μεταδίδει τις δονήσεις του, ε, τότε είναι οφθαλμοφανές ότι η διδασκαλία προϋποθέτει μεγάλο αφανές μέρος που πρέπει να έχει προηγηθεί.
Κάπου εδώ μέσα έχω πει ότι ότι η διδασκαλία είναι επιτελεστική πράξη (performance act) και ως εκ τούτου πολύ συγγενική με την ηθοποιία.
* (Άλλωστε και γλωσσικά μετέχουν από την ίδια ουσία, ποιούν ήθος και οι δύο). Άρα, όπως ο ηθοποιός πρέπει να αφιερώνει χρόνο πολύ στη γενική προετοιμασία (τις πρόβες) και στην ατομική του (αυτοσυγκέντρωση πριν από την κάθε παράσταση), έτσι και ο δάσκαλος οφείλει να αφιερώνει χρόνο στη γενική προετοιμασία (γενικό πλάνο όλης της χρονιάς για το σχολείο, ειδικότερα πλάνα για κάθε μάθημα, αλλά και πλάνο για το κάθε μάθημα έτσι όπως θα εφαρμοστεί στην κάθε τάξη) και στην ειδική προετοιμασία (την προετοιμασία του επόμενου μαθήματος).
Φυσικά μιλώ για τον εαυτό μου. Δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι τα βλέπω αυτά στην καθημερινή πράξη.
Να σου πω όμως κάτι που το έχω προσωπικό βίωμα και το θεωρώ καθοριστικό; Δεν υπάρχει, κατά την ταπεινή μου άποψη, τίποτα πιο φθοροποιό από το να στέκεσαι μπροστά σε μια τάξη, να κάνεις μάθημα (να «δίνεις παράσταση»), και κάποια στιγμή να συνειδητοποιείς ότι είναι η δέκατη, η εκατοστή, η χιλιοστή φορά που λες ακριβώς τα ίδια πράγματα, με ακριβώς τον ίδιο τρόπο, σε ακριβώς την ίδια περίσταση, σε ακριβώς την ίδια χρονική διαδοχή. Αν υπάρχει δάσκαλος που το βιώνει αυτό και το προσπερνά σαν δευτερεύον, έχει χάσει την εκτίμησή μου αυτοστιγμεί.
Φυσικά μιλώ για τον εαυτό μου.
*
Αν η παιδαγωγική διατείνεται ότι η πράξη της διδασκαλίας είναι εντέλει μια παράσταση, ο ... ήταν ολόκληρος η ενσάρκωση της ηθοποιίας.