Κυκλοφόρησε το "
90σέλιδο πόρισμα για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών" (
εδώ)
Διάβασα διαγωνίως την εισαγωγική τεκμηρίωση, γιατί επαναλαμβάνει χιλιοειπωμένα (για μένα) κλισέ, που, μερικές φορές, είναι χρήσιμα (θα την κοιτάξω, όμως, με την δέουσα προσήλωση, χρόνου δοθέντος), και πολύ προσεκτικά την ουσία, δηλαδή τους πίνακες με τα παραδείγματα εφαρμογής.
Μερικές από τις παρατηρήσεις μου
(αφήνοντας κατά μέρος τα, όντως λίγα, ορθογραφικά λάθη, π.χ. διλλήματα, σ. 69):
1. Τα φύλλα αξιολόγησης των στελεχών είναι ολιγόλογα. Για τον Διευθυντή Σχολικής Μονάδας αφιερώνεται μιάμιση σελίδα (σσ. 46-7), για τον Σχολικό Σύμβουλο δύο σελίδες (σσ. 47-9) και για τον Διευθυντή Εκπαίδευσης μιάμιση σελίδα (σσ. 49-50), δίχως παραδείγματα εφαρμογής. Προφανώς, το επιστημονικό ανάστημα και η πλούσια εμπειρία τους καθιστά εξ υπαρχής αντικειμενικό κάθε τους ισχυρισμό και κριτική.
2. Για τον εκπαιδευτικό "πεδίου", σε
τριάντα εφτά (σσ. 51-87) σελίδες, δίνονται εξαντλητικότατα παραδείγματα ένταξής του σε μια "ρουμπρικωτή" περιγραφική κλίμακα από "ελλιπές" έως "εξαιρετικό" εκπαιδευτικό έργο (με ενδιάμεσους αναβαθμούς το "επαρκές" και το "πολύ καλό"), δείχνοντας με την ανισομέρεια της έκτασης το
(σκοτεινό)πραγματικό αντικείμενο του ενδιαφέροντός τους.
3. Μολονότι στην εισαγωγική τεκμηρίωση οι συντάκτες τού πορίσματος δεν φείδονται καθησυχαστικών διαβεβαιώσεων για το ανισοβαρές και ανομοιογενές σχολικών μονάδων ή επιμέρους τάξεων, εξαίροντας κάθε τρεις και λίγο τον ενθαρρυντικό και μη τιμωρητικό χαρακτήρα της αξιολόγησης, είναι εμφανές ότι για την μαθησιακή διαδικασία χρίζουν εξ ολοκλήρου υπεύθυνο τον εκπαιδευτικό. Ο τελευταίος θα είναι υπεύθυνος (και υπόλογος) για θέματα, προβλήματα και στάσεις όπως, φερ' ειπείν:
-
Αποφεύγει διδακτισμό σε θέματα αξιακά (σ. 53) και πολύ σωστά. Τώρα, πώς αυτό συνάδει με την υποχρεωτική διδασκαλία και κατήχηση της επίσημης θρησκείας, είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο.
-
Συστηματική παράβαση κανόνων απασχολεί την τάξη και θέτει θέμα συνεπειών, ανάλογων με την ηλικία και τη φύση του παραπτώματος, όπου τούτο είναι εφικτό (...)
ομαλή ένταξη, παρέμβαση, βιογραφία παραπτώματος, ερμηνεία παραπτώματος, συζήτηση και συμφωνία με "άτακτους", αθετήσεις και κυρώσεις (σ. 55). Εξ όσων γνωρίζω, ποινολόγιο, ειδικά στην πρωτοβάθμια, δεν υπάρχει. Κάθε μαθητής έχει μιαν ιδιότυπη
license to do anything, από το να χτυπά κυοφορούσες (ναι, από τις λίγες που δεν έκαναν απαράδεκτη κι αναίτια χρήση του θεσμού της "
επαπειλούμενης" :laugh:εγκυμοσύνης) δασκάλες στην κοιλιά, να σκαρφαλώνει στα δέντρα και να μην κατεβαίνει, να βγαίνει στον δρόμο τρέχοντας, όποτε του καπνίσει, να κλείνει τα αυτιά σε κάθε νουθεσία ή παρατήρηση και άλλα πολλά παρόμοια.
- (
Οι) Μαθητές (πρέπει να) παρακολουθούν με προσοχή τον εκπαιδευτικό (σ. 57). Τώρα, το πόσες ώρες κοιμήθηκαν, αν χλαπάκιασαν στο διάλειμμα τροφές τίγκα στην ζάχαρη, που τους αποκοιμίζουν, και άλλα συναφή, ο κάθε χαμαλοδάσκαλος ας βρει τον τρόπο να τα λύσει.
-
(Ο) Εκπαιδευτικός, μαζί με τις υψηλές του προσδοκίες, μεταφέρει όραμα και προοπτική στους μαθητές (σ. 58). Να δω πώς θα ποσοτικοποιηθεί αυτό.
-
συμμετέχει σε συστηματικές και οργανωμένες πρωτοβουλίες τύπου "έρευνας δράσης" για την αντιμετώπιση ευρύτερης έκτασης προβλημάτων του σχολείου, όπως είναι «η σχολική βία» και τα φαινόμενα ρατσισμού (σ. 78). Με ευχαρίστηση να συμμετάσχω σε παρόμοιες πρωτοβουλίες. Να δούμε τι θα πει και ο αυριανός χρυσαυγίτης υπουργός.
Κλείνοντας, να πω ότι σε γενικές γραμμές η φιλοσοφία του πορίσματος με βρίσκει σύμφωνο, όπως και η αξιολόγηση εν γένει. Έλα μου, ντε, που ξέρω καλά ότι πίσω από τις λέξεις κρύβεται, όχι ο Αλέξης (λες; ), αλλά τα προτάγματα της ιδιωτικοποίησης. Το πόρισμα αφήνει τόσα πολλά ασαφή σημεία, που δεν θα σωθεί κανείς, όσες Νέες Τεχνολογίες και να χρησιμοποιήσει, όσα Φύλλα Εργασιών και να δημιουργήσει, όσα "Καινοτόμα Προγράμματα και Δράσεις" να επινοήσει, κανείς, πλην των εκλεκτών. Ήδη γνωρίζουμε τους Διευθυντές, τους Συμβούλους (πολλοί των οποίων απερίφραστα έχουν κατ' ιδίαν "εξομολογηθεί" ότι επέλεξαν αυτόν τον δρόμο για γλυτώσουν από την τάξη), όπως, βεβαίως, και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης-προϊόντα των κομματικών σωλήνων.
Το όλο σενάριο θυμίζει τα επιχειρήματα του αγγλικού στρατού κατοχής μετά την κατοχή και των ιθαγενών τοποτηρητών τους, όταν για την ίδρυση της (νέας) χωροφυλακής, χρησιμοποίησαν τους "άνδρες" των κατοχικών σωμάτων ασφαλείας: "αυτούς βρήκαμε, αυτούς έχουμε".
Μακάρι (αλήθεια!) να βγω απλώς γκρινιάρης και νεωτερικόφοβος και όλα να πάρουν τον δρόμο που το πόρισμα
(ισχυρίζεται ότι) θέλει να χαράξει.
Εδώ θα είμαστε και θα το δούμε.