Το νήμα για την παιδεία

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Από το «Βηματοδότη», στο σημερινό Βήμα:

Η κυρία Άννα Διαμαντοπούλου κλιμακώνει τις προσπάθειες για να μαθαίνουν οι νέοι (καλά) ελληνικά. Μου λένε ότι η υπουργός Παιδείας θα πρωτοστατήσει σε κλειστή Συνάντηση Εργασίας για την Ελληνική Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή (την οποία οργανώνει στη Θεσσαλονίκη μεταξύ 28 και 30 Ιουνίου το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας). Στη συνάντηση θα συμμετάσχουν 65 έλληνες και ξένοι πανεπιστημιακοί και ειδικοί. Μαθαίνω μάλιστα ότι στην «κλειστή συνάντηση» δεν θα εξεταστεί μόνο το ενδεχόμενο ίδρυσης Εθνικού Συμβουλίου για τη Γλώσσα, αλλά παράλληλα θα οργανωθεί τελετή εξορκισμού των... Greeklish διότι η υπουργός δεν θέλει να αποδεχθεί τα Greeklish ως... φυσική εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας. Η απορία όμως είναι άλλη: Γιατί η συνάντηση είναι «κλειστή»; Προφανώς γιατί η ελληνική γλώσσα βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση από την ελληνική οικονομία.

Προφανώς; Προφανώς;; Δηλαδή, πώς «Προφανώς»;;;
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Μάλλον η υπουργός έχει πέσει θύμα παλιών ή και καινούργιων Λερναίων.
Μπα, το «προφανώς» είναι μάλλον σχόλιο του Βήματος/Βηματοδότη...
 

daeman

Administrator
Staff member
Προφανώς, αν δεν υπάρχει δράκος (Greeklish, λεξιπενία, κ.α.), η damsel δεν είναι in distress η δεσποσύνη δεν κινδυνεύει, οπότε τι χρείαν έχομε σωτήρων;
Ενώ με δράκο, ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν για κάθε είδους Αη Γιώργηδες...
 
Εγώ πάλι δεν καταλαβαίνω που κολλάνε τα γκρίκλις με την πιθανολογούμενη ίδρυση Εθνικού Συμβουλίου για τη Γλώσσα. Δηλαδή τι θα κάνει το Συμβούλιο για τα γκρίκλις; Θα τα ...καταργήσει;
 

SBE

¥
Εγώ πάλι δεν καταλαβαίνω που κολλάνε τα γκρίκλις με την πιθανολογούμενη ίδρυση Εθνικού Συμβουλίου για τη Γλώσσα. Δηλαδή τι θα κάνει το Συμβούλιο για τα γκρίκλις; Θα τα ...καταργήσει;
0a diwkovtai poivika osoi ta xrnsimopoiouv :D
 

SBE

¥
To prostimo 0a upologizetai ava le3n upo0etw;

Ή ίσως ανά γράμμα, για να μαθαίνουν οι αλήτες οι γκρικλιστές...
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Από το «Βηματοδότη», στο σημερινό Βήμα:

Η κυρία Άννα Διαμαντοπούλου κλιμακώνει τις προσπάθειες για να μαθαίνουν οι νέοι (καλά) ελληνικά. Μου λένε ότι η υπουργός Παιδείας θα πρωτοστατήσει σε κλειστή Συνάντηση Εργασίας για την Ελληνική Γλώσσα και τη Γλωσσική Αγωγή (την οποία οργανώνει στη Θεσσαλονίκη μεταξύ 28 και 30 Ιουνίου το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας).[...]

Ελληνικά στον 21ο αιώνα
του Αλέξη Καλοκαιρινού
(από τα Νέα, σήμερα)

Υπάρχουν, ακόµα, πράγµατα για να ασχολείται κανείς πέρα από την οικονοµική κρίση. Επίσης, υπάρχουν ζητήµατα σε κατάσταση κρίσης πέρα από την οικονοµία. Η ελληνική γλώσσα είναι ζήτηµα µελέτης για τους επιστήµονες, αλλά δεν διέρχεται καµιά κρίση.

Είναι πολύ καλά, ευχαριστώ. Υπάρχουν, όµως, θέµατα παιδείας συναρτηµένα µε τη γλώσσα που χρειάζονται περισσότερη προσπάθεια.

Τέτοια ζητήµατα, «γλωσσικής αγωγής», συζήτησαν εντατικά οι επιστήµονες, φιλόλογοι και γλωσσολόγοι, στην τριήµερη συνάντηση εργασίας που οργάνωσε το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ) την περασµένη εβδοµάδα στη Θεσσαλονίκη. Το υπουργείο Παιδείας ενδιαφέρεται. Είναι µια καλή αρχή για να απαλλαγούµε από µια σειρά ιδεοληψιών για τη γλώσσα, να αποφορτίσουµε ορισµένα ζητήµατα από άχρηστα ιδεολογικά βάρη, να ξεκαθαρίσουµε τους στόχους µας και να εστιάσουµε στα ουσιώδη. Είναι αλήθεια ότι οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν µε παρεξηγήσεις σχετικά µε τη γλώσσα, µερικές από τις οποίες θα αρκούσε να κοιτάξουν απροκατάληπτα γύρω τους και µέσα τους για να τις λύσουν. Τα παιδιά δεν µαθαίνουν τη γλώσσα τους στο σχολείο, γιατί έχουν ήδη κατακτήσει τις δοµές της µέσα από το (οικογενειακό) περιβάλλον στο οποίο µεγαλώνουν πριν πάνε εκεί, αναπτύσσοντας µια φυσική τους, χαρακτηριστικά ανθρώπινη ικανότητα. Στο σχολείο διδάσκονται τη γραφή και (θα έπρεπε να) µαθαίνουν να εκφράζονται µε τον κατάλληλο τρόπο σε διαφοροποιηµένα περιβάλλοντα γλωσσικής χρήσης που θα συναντήσουν στην ενήλικη ζωή τους. Σε ό,τι αφορά τη γλωσσική αγωγή, αποστολή του σχολείου είναι να βγάζει εγγράµµατους ανθρώπους, ικανούς να επικοινωνούν µέσα στα ποικίλα (συχνά, πολύγλωσσα) περιβάλλοντα της σύγχρονης ζωής. Εδώ οι προκλήσεις είναι µεγάλες και ο γραµµατισµός µεταλλάσσεται ραγδαία καθώς νέα τεχνολογικά µέσα, όπως το Διαδίκτυο και η κινητή τηλεφωνία, αναπτύσσονται και διαδίδονται.

Οπως διαπιστώθηκε στη συνάντηση του ΚΕΓ, οι ελληνικές εφαρµογές των διεθνών προτύπων κωδικοποίησης υστερούν σε αποτελεσµατικότητα και σε συµβατότητα µεταξύ τους. Η χρήση της ελληνικής γραφής στα νέα µέσα θα υπηρετηθεί αποτελεσµατικότερα µε τεχνολογικές υποδοµές πιο φιλικές προς τους χρήστες τους. Επίσης, αν το σχολείο πρόκειται να εκπληρώσει ξανά την αποστολή του ως περιβάλλον µάθησης, η εισαγωγή των µαθητών στον «ψηφιακό γραµµατισµό» πρέπει να γίνεται από πολύ νωρίς, δηλαδή από το δηµοτικό. Στο τραπέζι του ΚΕΓ έπεσε η ιδέα στο «νέο σχολείο» να επιδιωχθεί η δηµιουργία µαθητικών ιστολογίων από κάθε σχολική τάξη. Ο στόχος είναι να οπλιστούν τα παιδιά µε γνώσεις και δεξιότητες ώστε να γίνουν «κριτικοί χρήστες» του Διαδικτύου.

Οµως, το ελληνικό σχολείο έχει να διδάξει παιδιά µε όλο και περισσότερες διαφορετικές «πρώτες» (δηλαδή, µητρικές) γλώσσες. Παιδιά µε µεταναστευτικό υπόβαθρο κατακτούν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Οπως επισηµάνθηκε από τη σχετική οµάδα εργασίας του ΚΕΓ, πέρα από τα «ενισχυτικά» εργαλεία, η διδασκαλία της µητρικής γλώσσας των παιδιών αυτών στο σχολείο θα συµβάλει και στην ελληνοµάθειά τους. Τα δίγλωσσα µεταναστόπουλα θα ενταχθούν πιο λειτουργικά ως πολίτες στην ελληνική κοινωνία αν δεν κουβαλούν το στίγµα της υποτίµησης της πρώτης γλώσσας τους. Μια άλλη διαδεδοµένη παρεξήγηση αφορά την αξία της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών. Αντίθετα µε την τρέχουσα αντίληψη, ούτε η αρχαία ούτε η νέα ελληνική είναι εκφραστικά πλουσιότερες από τις άλλες γλώσσες. Κατά βάση, όλες οι γλώσσες έχουν τις ίδιες εκφραστικές δυνατότητες.

Αν σε διαφορετικές εποχές παρήχθησαν από διαφορετικές κοινωνίες σηµαντικά κείµενα, αυτό οφείλεται σε ιστορικές συνθήκες και όχι σε κάποια ιδιαίτερη εγγενή δύναµη των γλωσσών. Δηλαδή, πρέπει να διακρίνουµε ανάµεσα σε γλώσσα (ως δυνατότητα και σύστηµα) και γραµµατεία ή ευρύτερα γλωσσική παραγωγή, που είναι αποτέλεσµα της γλωσσικής χρήσης. Η γνώση της αρχαίας ελληνικής γραµµατείας, από το πρωτότυπο ή από µετάφραση, µας εµπλουτίζει πνευµατικά. Αλλά η γνώση των αρχαίων ελληνικών δεν βελτιώνει τη γλωσσική ικανότητα των οµιλητών της νέας ελληνικής. Το ζήτηµα δεν είναι να βγάλουµε τα αρχαία από το σχολείο, αλλά να ξέρουµε γιατί τα διδάσκουµε. Στο σωστό πλαίσιο, θα τα διδάξουµε καλύτερα. Εκτός από τα ζητήµατα της γλωσσικής αγωγής στην Ελλάδα, στη συνάντηση του ΚΕΓ συζητήθηκε διεξοδικά η διδασκαλία της ελληνικής τόσο στις οµογενειακές κοινότητες όσο και στις «πανεπιστηµιακές εστίες ελληνοµάθειας» ανά τον κόσµο. Μια συνεκτική γλωσσική πολιτική, που σήµερα λείπει, θα βοηθήσει στη διατήρηση και στη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και την προβολή του ελληνικού πολιτισµού στο εξωτερικό. Κοινά πρότυπα πιστοποίησης της γλωσσοµάθειας, µεγαλύτερη αξιοποίηση των οµογενειακών δυνάµεων, δικτύωση µεταξύ των ερευνητικών κοινοτήτων, ανάπτυξη βάσεων δεδοµένων και µεθόδων διδασκαλίας µε τη χρήση των νέων τεχνολογιών απαιτούν έναν συνολικό σχεδιασµό. Το υπουργείο δείχνει να ενδιαφέρεται και να ακούει. Μακάρι το ενδιαφέρον του να αποδειχθεί έµπρακτο και διαρκές.​
 

SBE

¥
Ενδιαφέρον άρθρο, και πιστεύω ενδιαφέρουσα θα ήταν και η συνάντηση που συζητήθηκαν αυτά. Μερικά σχόλια:
α. Επιτέλους, βλέπω να λένε την αλήθεια, ότι τη γλώσσα τη μαθαίνεις στο σπίτι κι όχι στο σχολείο. Εγώ ποτέ δεν διάβασα γραμματική, ποτέ δεν κάθισε κανένας στο σπίτι να μου μάθει κλίσεις και χρόνους. Τα ήξερα από τη χρήση της γλώσσας, όπως όλοι οι φυσικοί ομιλητές.
β. Επειδή λένε για τους αλλοδαπούς μαθητές στο ελληνικό σχολείο, τελικά η απορία μου είναι αν είναι γενικευμένο το πρόβλημα (όλα τα σχολεία έχουν μεγάλο αριθμό μαθητών που δεν μιλάνε ελληνικά) ή αν είναι περιορισμένο σε συγκεκριμένες περιοχές και σχολεία, και φυσικά για τι ποσοστό μιλάμε. Όλα αυτά επηρεάζουν την εφαρμογή των σχετικών σχεδίων, γιάυτο τα αναφέρω.
γ. Τα μαθητικά ιστολόγια κλπκλπ, εμένα μου ακούγονται περισσότερο σαν προσπάθεια να δείξει το υπουργείο, το σχολείο, η τοπική εκπαιδευτική υπηρεσία, ότι κάνει ΚΑΤΙ. Δηλαδή περισσότερα γίνεται κάτι τέτοιο για λόγους βιτρίνας παρά για λόγους ουσιαστικής μάθησης. Αυτό το λέω συγκρίνοντας και την περίπτωση του εκπαιδευτικού ιδρύματος στο οποίο εργάζομαι, που μας βομβαρδίζει κάθε τρεις και λίγο με ενημέρωση για τη χρήση νέων τεχνολογιών, με πιο πρόσφατο ένα φυλλάδιο με τίτλο "διδασκαλία μεσω Τουίτερ", που είχε την ίδια τύχη του "διδασκαλία με SMS". Πολυέξοδες μέθοδοι, που όμως μόλις βγάλεις την υποχρέωση συμμετοχής, παύουν να συμμετέχουν οι εκπαιδευόμενοι- οι οποιοι δεν είναι κομπιουτεροαναλφάβητοι, το αντίθετο, απλά δεν θεωρούν μέρος του social netwroking το χώρο εκπαίδευσης (και δεν έχουν άδικο).

Αυτά!
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Από άρθρο του Ταχυδρόμου, με τίτλο "Οι παλιοί συμβουλεύουν. Τέσσερις μεταπτυχιακοί φοιτητές θυμούνται τις προπτυχιακές εξεταστικές περιόδους και προσφέρουν την εμπειρία τους στους νεότερους".

Εγώ να ευχηθώ στα παιδιά με το καλό και το διδακτορικό, με τις ίδιες πάντα μεθόδους, που τις έχουν τελειοποιήσει τόσα χρόνια στο κουρμπέτι. Γλείψιμο προς τους καθηγητές, στενή επαφή με τις κομματικές παρατάξεις, για να προετοιμάζεσαι για τα αυριανά ρουσφέτια και τους διορισμούς, γλείψιμο προς τους αριστούχους, για να αποκτάς σημειώσεις χωρίς να πατάς στα μαθήματα, και οι απαραίτητες οδηγίες για τα σωστά σκονάκια. Εύγε, παιδιά! Θα σας καμαρώνουν κι οι γονείς σας.







 

SBE

¥
Μάλλον για πολύ ηλίθιους περνάνε τους καθηγητές τους οι τύποι. Ή μπορεί να είναι όντως ηλίθιοι, τι να πω.
Αυτό που διακρίνω όμως σε όλες τις απαντήσεις είναι το πόσο ατομικιστικά αντιμετωπίζουν την κοινωνική ζωή του πανεπιστημίου όλοι τους. Κανένας δεν αναφέρεται σε φιλίες με συμφοιτητές, όλοι αναφέρονται σε γλειψίματα, "καλές σχέσεις" (δηλαδή τυπικές σχέσεις) και ψεύτικες υποσχέσεις ότι θα δώσεις την ψήφο σου για να εξυπηρετηθείς.
Προφανώς δεν έχουν καταλάβει ότι στο πανεπιστήμιο κάνεις τις μελλοντικές επαγγελματικές και κοινωνικές γνωριμίες σου κι όσο πιο στενή και αληθινή η φιλία, τόσο μεγαλύτερο το θάρρος που θα έχεις στο μέλλον.
 
Εκπαιδευτικοί και κρίση
Ευθύμης Δημόπουλος, 18/08/2010

Με αφορμή τη συζήτηση που διεξάγεται γύρω από την ανακοίνωση του Τομέα Παιδείας της Δημοκρατικής Αριστεράς (ΔΑ), σχετικά με την κάλυψη των λειτουργικών κενών στα σχολεία ενόψει της νέας εκπαιδευτικής χρονιάς, θα ήθελα να διατυπώσω ορισμένες σκέψεις.

Η ανακοίνωση απευθύνεται πρωτίστως στο υπουργείο Παιδείας και το καλεί να τηρήσει τις δεσμεύσεις εξορθολογισμού στην κατανομή του εκπαιδευτικού δυναμικού που έχει αναλάβει για τη νέα εκπαιδευτική χρονιά, στο πλαίσιο της κρίσης και της έκτακτης κατάστασης που επικρατεί στη χώρα μας, και να μη διολισθήσει ως συνήθως (βλέπε επί παραδείγματι την κατάργηση του ορίου του 10 στις πανελλαδικές εξετάσεις) υπό το βάρος συντεχνιακών και ψηφοθηρικών πιέσεων σε λαϊκίστικες πρακτικές που ανακυκλώνουν τα δομικά προβλήματα της εκπαίδευσης.

Η ανακοίνωση απευθύνεται και στους εκπαιδευτικούς, δασκάλους και καθηγητές, ζητώντας τους να αναλάβουν θαρραλέα αφενός τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες που τους αναλογούν και αφετέρου να μην υποκύψουν στο στείρο καταγγελτισμό μιας συνδικαλιστικής νοοτροπίας (κυβερνητικής ή αντιπολιτευτικής) που ποντάρει σε μια προβληματική έναρξη της σχολικής χρονιάς, για να καρπωθεί συντεχνιακά και μικροκομματικά οφέλη.

Πιθανόν να ξενίζει, αν δεν σοκάρει, τα μεταπολιτευτικά πολιτικά και συνδικαλιστικά ήθη, το γεγονός πως ο νεοσύστατος αριστερός πολιτικός φορέας υπογραμμίζει την ανάγκη ανάληψης ευθυνών και από τους εργαζόμενους – εκπαιδευτικούς. Θεωρώ πως έχει φτάσει ο καιρός να το κάνουμε. Να μην αρνηθούμε τις ευθύνες που μας αναλογούν, να τοποθετηθούμε αυτοκριτικά στις πρακτικές του παρελθόντος και να αγωνιστούμε, για να υπερβούμε δημιουργικά την κρίση. Αυτό πιστεύω πως πρέπει να είναι το πολιτικό και κοινωνικό μήνυμα της Δημοκρατικής Αριστεράς και αυτό οφείλει να διαδώσει στο χώρο της εκπαίδευσης. Εξηγώ το γιατί.

Πρώτον, είναι γνωστό σε όλους μας, το ζούμε καθημερινά και περιττεύει κάποια ιδιαίτερη τεκμηρίωση, πως η κρίση στην Ελλάδα δεν είναι μόνο οικονομική. Αυτή είναι η κορυφή του παγόβουνου. Η κρίση είναι κυρίως κοινωνική και πολιτική. Είναι η κρίση της μεταπολιτευτικής λαϊκίστικης δικομματικής και αριστερής πολιτικής κουλτούρας που είτε αναζητούσε ψήφους, βολεύοντας ημετέρους και ικανοποιώντας στενά συντεχνιακά αιτήματα δεκάδων μικροομάδων είτε πίσω από όλα έβλεπε και βλέπει τις δόλιες προθέσεις και την αβελτηρία του κράτους, φτάνοντας έτσι στο σημείο να απαλλάξει τους δημόσιους υπαλλήλους, τους συνδικαλιστές, τα κόμματα, τις συντεχνίες και τις τοπικές κοινωνίες από κάθε αίσθηση ευθύνης και δημόσιου καθήκοντος που πρέπει πάνω απ’ όλα να χαρακτηρίζουν τον πολίτη και ειδικά το δημόσιο λειτουργό.

Κάποτε, μια τηλεοπτική περσόνα, ανέξοδα φυσικά, διακήρυσσε την αποενοχοποίηση, το περιβόητο «απενοχοποιηθείτε». Τελικά, το καταφέραμε. Απενοχοποιηθήκαμε και οδηγηθήκαμε στην οικονομική και κοινωνική χρεωκοπία. Όλοι μας (πολιτικοί, δημοτικοί άρχοντες, γιατροί, δικαστικοί, αστυνομικοί, εφοριακοί, εκπαιδευτικοί κ.τ.λ.) συντελέσαμε στη δημιουργία μιας κατακερματισμένης κοινωνίας όπου όλοι είναι εναντίον όλων και το μόνο δίκιο που αναγνωρίζεται είναι «το δίκιο του εργαζόμενου», δηλαδή της κάθε επαγγελματικής φατρίας.

Τον ξέρω τον αντίλογο. Πως υπάρχουν δημόσιοι λειτουργοί που εργάζονται ευσυνείδητα, που αγωνίζονται και αγωνιούν να προσφέρουν, που μελετούν και εκπαιδεύονται για να βελτιωθούν κ.τ.λ. Απαντώ. Ναι, υπάρχουν. Αναμφίβολα υπάρχουν και αυτές είναι οι δυνάμεις που θέλουν να αξιοποιήσουν δημιουργικά τη συνθήκη της κρίσης. Ωστόσο, το κυρίαρχο επαγγελματικό ήθος, το οποίο χρόνια καλλιεργεί και προάγει ο κομματικός συνδικαλισμός, είναι το μικροσυμφέρον και το βόλεμα της συντεχνίας. Αυτό δυστυχώς δίνει ακόμη τον τόνο στη λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών στη χώρα μας.

Δεύτερον, για να έρθω στην καθ’ ημάς εκπαίδευση. Οι επίσημες συνδικαλιστικές εκπροσωπήσεις ΔΟΕ–ΟΛΜΕ των εκπαιδευτικών έχουν τεράστια ευθύνη για την προαγωγή ενός ανάλογου επαγγελματικού ήθους στον εκπαιδευτικό χώρο. Με βάση την πάγια ερμηνεία τους το κράτος έχει την πλήρη και μοναδική ευθύνη για την κατάσταση στην εκπαίδευση. Εμείς οι εκπαιδευτικοί ως επιστημονική κοινότητα, ως δημόσιοι λειτουργοί και ως επαγγελματικός κλάδος είμαστε άμοιροι ευθυνών. Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να διεκδικούμε την αύξηση των ποσοτικών μεγεθών (αύξηση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού για την παιδεία, μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών για την κάλυψη των κενών, αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων) που θα αλλάξουν τα δεδομένα των σχολείων μας. Σήμερα, το ερμηνευτικό τους σχήμα όχι μόνο είναι απολύτως ιδεοληπτικό αλλά δείχνει και τραγικά παρωχημένο, ανίκανο να ερμηνεύσει και να επιλύσει τα σημερινά εκπαιδευτικά αδιέξοδα στην Ελλάδα της κρίσης.

Πιστεύω ακράδαντα πως αυτή η συνδικαλιστική πρακτική μπορεί μεν να καθησύχαζε επί 30 χρόνια την αριστερή διεκδικητική συνείδηση και τον εκάστοτε αντιπολιτευτικό καταγγελτισμό αλλά είναι απολύτως συνυπεύθυνη για τα αδιέξοδα του δημόσιου σχολείου, γιατί σε αγαστή συνεργασία με την ψηφοθηρική και λαϊκίστικη πολιτική των εκάστοτε ηγεσιών του Υπουργείου Παιδείας:

• νομιμοποίησαν το ρουσφέτι και την αναξιοκρατία ως καθολική και διακομματική πρακτική. Οι αποσπάσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών σε δραστηριότητες άσχετες με την εκπαίδευση και τα συνδικαλιστικά προνόμια είναι μόνο μια πτυχή αυτής της πρακτικής

• εμπόδισαν την παραγωγή ενός σοβαρού στελεχικού δυναμικού, επιλεγμένου με αξιοκρατικά κριτήρια, αφού συμμετείχαν ενεργά στην αναρρίχηση σε θέσεις διευθυντών και σχολικών συμβούλων ενός μεγάλου αριθμού προσώπων απολύτως ανεπαρκών, που με μοναδικά εφόδια την επετηρίδα, τις κομματικές φιλίες, τις αστείες δημοσιεύσεις σε απίθανα έντυπα και τη μανιακή συλλογή μορίων και κωμικών τίτλων (που πιστοποιούν από γνώσεις πληροφορικής μέχρι απίθανες παιδαγωγικές εξειδικεύσεις) διοικούν σήμερα τα σχολεία μας, φοβισμένοι και άβουλοι απέναντι στους γονείς, τους μαθητές, τους συνδικαλιστές και το υπουργείο Παιδείας

• πολέμησαν και συνεχίζουν να πολεμούν, λόγω και έργω, ακόμη και αυτές τις άτολμες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες των υπουργείων παιδείας που επέβαλε η αδήριτη λογική του εκσυγχρονισμού, και υπερασπίστηκαν λυσσασμένα τα «κεκτημένα». Ποιος δεν θυμάται πως οι πρώτοι διαγωνισμοί του ΑΣΕΠ για τους εκπαιδευτικούς έγιναν εν μέσω ύβρεων και άσκησης ακραίας σωματικής βίας απέναντι σε υποψήφιους καθηγητές και δασκάλους που προσέρχονταν να διαγωνιστούν; Αλήθεια, που βρίσκονται σήμερα οι πρωταγωνιστές αυτών των επεισοδίων; Έχουν αποκτήσει κάποιες θέσεις στη συνδικαλιστική ιεραρχία; Ποιος ξεχνά τη συνολική απόρριψη των νέων διδακτικών βιβλίων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και τις εθνικιστικές κορώνες απέναντι στο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού της Ρεπούση; Ποιος δεν γνωρίζει πως οι εργατοπατέρες της ΔΟΕ–ΟΛΜΕ συνεχίζουν να αρνούνται εξ ορισμού κάθε απόπειρα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων λες και είμαστε επιστημονικά και παιδαγωγικά ανίκανοι και πρέπει να κρύβουμε τη δουλειά μας από το δημόσιο έλεγχο με μπούργκα. Η άρνηση αξιολόγησης μας εκθέτει ανεπανόρθωτα στη συνείδηση γονιών και μαθητών και μας κατατάσσει στην ίδια ηθική μοίρα με τους πολιτευτές που αρνούνται το άνοιγμα των λογαριασμών τους για διερεύνηση δημόσιων σκανδάλων και τους μητροπολίτες που αντιτίθενται στον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων της εκκλησίας

• ευτέλισαν το δικαίωμα της απεργίας, κηρύσσοντας απεργίες «κολλητά» με Σαββατοκύριακα και αργίες, για να «ξεκουραστούμε» και συντάχτηκαν με τις προσχηματικές απεργίες της ΑΔΕΔΥ που στήριζαν και στηρίζουν τα κεκτημένα ενός διεφθαρμένου κομματικού κράτους

• προπαγάνδισαν συστηματικά και συμπαραστάθηκαν πάντα στις καθιερωμένες ετήσιες καταλήψεις, που αφήνουν στο πέρασμά τους ρημαγμένα δεκάδες σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα, διακρίνοντας δήθεν σε αυτές τις αθλιότητες το «αυθόρμητα εξεγερμένο πνεύμα της νεολαίας μας»

• και κάτι τελευταίο, αλλά κατά τη γνώμη μου σημαντικότερο όλων. Η κυβερνητική πολιτική στο χώρο της εκπαίδευσης σε συνδυασμό με τη συνδικαλιστική πρακτική εγκατέστησαν στην εσωτερική ζωή και συνείδηση της σχολικής κοινότητας μια νοσηρή νοοτροπία η οποία:

- αποστεγνώνει το δάσκαλο από κάθε επιστημονική διάσταση του έργου και του ρόλου του,

- χλευάζει ως ελιτίστικη κάθε εκπαιδευτική πρωτοβουλία που αναστατώνει το δημοσιοϋπαλληλικό ραχάτι,

- παρεμποδίζει την αυτόνομη, συλλογική και εθελοντική, δράση του συλλόγου διδασκόντων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του σχολείου, μεταφέροντας πάντα τα προβλήματα σε κάποιους διοικητικά και υπηρεσιακά ανωτέρους, που σπανίως γνωρίζουν και καταλαβαίνουν τι συμβαίνει στο σχολείο.

Για να αναφερθώ ιδιαίτερα στον κλάδο μου, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, πρέπει να ομολογήσουμε πως με αυτά και με εκείνα το δημοσιοϋπαλληλικό σαράκι σιγά-σιγά μας ροκάνισε. Καταντήσαμε να ψάχνουμε στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς τα ημερολόγια με τις αργίες, να τσακωνόμαστε μεταξύ μας για το ποιος θα αναλάβει την αγγαρεία της Πρώτης Δημοτικού, να βλαστημάμε την ατυχία μας –ανήμποροι να αντιδράσουμε συλλογικά, οργανωμένα και μεθοδικά– για την κάθε περίπτωση «δύσκολου παιδιού» που εμφανίζεται στην τάξη μας και να κοιτάμε τα ρολόγια μας, προσδοκώντας να επιστρέψουμε μια ώρα νωρίτερα στα σπίτια μας, για να φροντίσουμε τα δικά μας παιδιά και να πληρώσουμε όπως όλοι οι Έλληνες τεράστια ποσά για την επιπλέον φροντιστηριακή τους εκπαίδευση. Μέσα σε αυτή τη συνθήκη δεν είναι δυνατό να λειτουργήσει το σχολείο υπέρ της κοινωνίας, πόσο μάλιστα υπέρ των αδύναμων μορφωτικά και οικονομικά στρωμάτων.

Για όλα αυτά, ας αφήσουν ορισμένοι κατά μέρος τις κουτοπονηριές πως ζητάμε δήθεν να λειτουργούν τα σχολεία με 35 και 40 μαθητές στην τάξη. Στα 15 χρόνια που εργάζομαι στην πρωτοβάθμια δημόσια εκπαίδευση ποτέ δε συνάντησα σχολείο που να έχει τάξεις 30 και 35 μαθητών, ενώ οι τάξεις των 25 ήταν σπάνιο φαινόμενο. Η πλειοψηφία των τάξεων λειτουργεί με 17 ως 22 μαθητές. Ωστόσο, αυτό καθόλου δεν εμπόδισε το ελληνικό δημοτικό σχολείο να παράγει εκπαιδευτικό έργο χαμηλής ποιότητας.

Στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης η πλήρης εκπαιδευτική χρεωκοπία μπορεί να αποσοβηθεί. Υπάρχουν οι δυνάμεις, υπάρχουν και οι διαθέσεις. Ας αφήσουμε τις θρηνωδίες και τα μοιρολόγια για τα σπασμένα τζάμια και τα κενά θέσεων στους επαγγελματίες συνδικαλιστές και στους τηλεοπτικούς θιάσους των ειδήσεων. Μπορούμε να ανασκουμπωθούμε και να δουλέψουμε δημιουργικά. Θα βοηθήσουμε ο ένας τον άλλο, θα ανταλλάξουμε απόψεις, θα διαβάσουμε, θα εργαστούμε συλλογικά και πρωτόβουλα και θα βρούμε ξανά το χαμένο εκπαιδευτικό μας ρόλο, αλλάζοντας πρώτα τους εαυτούς μας και το σχολείο που δουλεύουμε.

Δημόπουλος Ευθύμης, δάσκαλος.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member

Ποιος δεν γνωρίζει πως οι εργατοπατέρες της ΔΟΕ–ΟΛΜΕ συνεχίζουν να αρνούνται εξ ορισμού κάθε απόπειρα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων λες και είμαστε επιστημονικά και παιδαγωγικά ανίκανοι και πρέπει να κρύβουμε τη δουλειά μας από το δημόσιο έλεγχο με μπούργκα.

• ευτέλισαν το δικαίωμα της απεργίας, κηρύσσοντας απεργίες «κολλητά» με Σαββατοκύριακα και αργίες, για να «ξεκουραστούμε» και συντάχτηκαν με τις προσχηματικές απεργίες της ΑΔΕΔΥ που στήριζαν και στηρίζουν τα κεκτημένα ενός διεφθαρμένου κομματικού κράτους

• προπαγάνδισαν συστηματικά και συμπαραστάθηκαν πάντα στις καθιερωμένες ετήσιες καταλήψεις, που αφήνουν στο πέρασμά τους ρημαγμένα δεκάδες σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα, διακρίνοντας δήθεν σε αυτές τις αθλιότητες το «αυθόρμητα εξεγερμένο πνεύμα της νεολαίας μας»

Καταντήσαμε να ψάχνουμε στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς τα ημερολόγια με τις αργίες, να τσακωνόμαστε μεταξύ μας για το ποιος θα αναλάβει την αγγαρεία της Πρώτης Δημοτικού, να βλαστημάμε την ατυχία μας –ανήμποροι να αντιδράσουμε συλλογικά, οργανωμένα και μεθοδικά– για την κάθε περίπτωση «δύσκολου παιδιού» που εμφανίζεται στην τάξη μας και να κοιτάμε τα ρολόγια μας, προσδοκώντας να επιστρέψουμε μια ώρα νωρίτερα στα σπίτια μας, για να φροντίσουμε τα δικά μας παιδιά και να πληρώσουμε όπως όλοι οι Έλληνες τεράστια ποσά για την επιπλέον φροντιστηριακή τους εκπαίδευση.
Κώστα, ευχαριστώ που το δημοσίευσες. Ο κ. Δημόπουλος με τα 15 χρόνια του στην εκπαίδευση λέει ακριβώς αυτά που έχω προσπαθήσει να πω σ' αυτό το νήμα έχοντας διανύσει 23 χρόνια στην εκπαίδευση. Ξεχώρισα τις παραγράφους που μου θύμισαν τόσο γνωστές εικόνες! Ειδικά αυτό με τις 24ωρες απεργίες της ΟΛΜΕ χωρίς στόχο και χωρίς κανένα αντίκρυσμα, την απροκάλυπτη στήριξη των "ετήσιων" καταλήψεων λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, αλλά και το θλιβερό θέαμα του συλλόγου διδασκόντων που μαλλιοτραβιέται για το ποιος θα πάρει το πιο ευνοϊκό πρόγραμμα, με τα λιγότερα κενά ώστε να περνάει στο σχολείο τις λιγότερες δυνατές ώρες.
 


[...] συμμετείχαν ενεργά στην αναρρίχηση σε θέσεις διευθυντών και σχολικών συμβούλων ενός μεγάλου αριθμού προσώπων απολύτως ανεπαρκών, που με μοναδικά εφόδια την επετηρίδα, τις κομματικές φιλίες, τις αστείες δημοσιεύσεις σε απίθανα έντυπα και τη μανιακή συλλογή μορίων και κωμικών τίτλων (που πιστοποιούν από γνώσεις πληροφορικής μέχρι απίθανες παιδαγωγικές εξειδικεύσεις) διοικούν σήμερα τα σχολεία μας, φοβισμένοι και άβουλοι απέναντι στους γονείς, τους μαθητές, τους συνδικαλιστές και το υπουργείο Παιδείας

[...]

Ποιος δεν γνωρίζει πως οι εργατοπατέρες της ΔΟΕ–ΟΛΜΕ συνεχίζουν να αρνούνται εξ ορισμού κάθε απόπειρα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων λες και είμαστε επιστημονικά και παιδαγωγικά ανίκανοι και πρέπει να κρύβουμε τη δουλειά μας από το δημόσιο έλεγχο με μπούργκα. Η άρνηση αξιολόγησης μας εκθέτει ανεπανόρθωτα στη συνείδηση γονιών και μαθητών και μας κατατάσσει στην ίδια ηθική μοίρα με τους πολιτευτές που αρνούνται το άνοιγμα των λογαριασμών τους για διερεύνηση δημόσιων σκανδάλων και τους μητροπολίτες που αντιτίθενται στον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων της εκκλησίας


Απομόνωσα κι εγώ δύο καίρια, κατ' εμέ, αποσπάσματα. Γενικότερα συμφωνώ πλήρως με τον δάσκαλο και, δεδομένου του πολιτικού χώρου απ' όπου προέρχεται, θεωρώ πράξη μεγάλης γενναιότητας την ανάρτηση της ανακοίνωσης. Έχω μεγάλη περιέργεια τι είδους επιχείρηματα θα χρησιμοποιήσουν οι (πρώην) σύντροφοί του για να αντικρούσουν τις θέσεις του. Αν φυσικά καταδεχτεί κανείς να απαντήσει επί της ουσίας, κάτι για το οποίο πολύ αμφιβάλλω.
Κι εγώ σ' ευχαριστώ, Κώστα, για την ανάρτηση.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Στο Σκάι είναι ο κ. Χρήστος Κάτσικας και συζητάει για τις βάσεις που ανακοινώθηκαν σήμερα, και συγκεκριμένα το φαινόμενο ότι αυτή τη στιγμή εμφανίζονται ως επιτυχόντες σε κάποια ΤΕΙ υποψήφιοι με μέσον όρο βαθμολογίας στα γραπτά τους μεταξύ 1 και 2 (στα 20). Δηλαδή, λευκή κόλλα. Και κατέληξε με το εξής: "Ας μην κοροϊδεύουμε τα παιδιά που έγραψαν 1 και 2 στις εξετάσεις, αλλά να αναρωτιόμαστε ποιος τα έκανε να γράψουν 1 και 2."

Έλα, ντε. Ποιος τα έκανε; Μήπως αυτά τα 1 και 2 αντιστοιχούν σε ανθρώπους που πήγαν αποφασισμένοι να δώσουν λευκή κόλλα, αφού δεν είχαν διαβάσει καθόλου και συμμετείχαν στις εξετάσεις για διάφορους λόγους που δεν αφορούν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης; Ποιος θα μπορούσε να αναγκάσει έναν άνθρωπο αποφασισμένο να καταβάλει κάποια, έστω και μικρή, προσπάθεια για τις εξετάσεις του να δώσει σε όλα τα μαθήματα λευκή κόλλα; Τη στιγμή μάλιστα που αριστεύουν στις εξετάσεις παιδιά από επαρχιακά σχολεία που δεν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους σε φροντιστήριο!

Εντάξει, είπαμε να ψάχνουμε πάντα αλλού τις ευθύνες αφού, σύμφωνα με τις θεωρίες κάποιων "ερευνητών", ο ίδιος ο άνθρωπος που κάνει κάτι δεν είναι ΠΟΤΕ υπεύθυνος, αλλά ας μην ψάχνουμε αλλού τις ευθύνες ακόμα και για τη λευκή κόλλα!
 

Chr_09gre

New member
Αδυνατώ να καταλάβω το σκεπτικό αυτού του ερευνητή. Μα φταίει το Υπουργείο ΚΑΙ για τους μαθητές που γράφουν ασσόδυο; :confused: Τι να πω πια, δηλαδή...
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Πάντως, επειδή δεν αρκεί να συμμετάσχεις στις εξετάσεις, αλλά πρέπει και να συμπληρώσεις το αντίστοιχο δελτίο για να δηλώσεις σχολές μετά από την ανακοίνωση των βαθμολογιών στα Λύκεια, φαίνεται πως οι υποψήφιοι με μέσο όρο γραπτών 0,9 ήξεραν κάτι που δεν ήξερε ακόμα το υπουργείο. Αλλιώς μόνο ως απύθμενο θράσος μπορεί να χαρακτηριστεί η από μέρους τους δήλωση.

Άνευ πλάκας, θα μπορούσε να ανεβεί το επίπεδο αυτών των άχρηστων (αν κρίνουμε από το ενδιαφέρον των υποψηφίων) τμημάτων αν το υπουργείο αποφάσιζε να κάνει την πρόσβαση σ' αυτά ελεύθερη, μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου. Ίσως τότε, κάποιοι υποψήφιοι με αρκετά μεγάλο βαθμό απολυτηρίου να αποφάσιζαν να δηλώσουν αυτές τις σχολές, αντί να συμμετάσχουν στην -ομολογουμένως ψυχοφθόρα, αλλά και πολυδάπανη λόγω φροντιστηρίων- διαδικασία των εξετάσεων. Αλλά ειλικρινά, θα ήθελα να μάθω ποιος διεστραμμένος εγκέφαλος έφτιαξε τμήμα ΤΕΙ Εμπορίας και Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικών Προϊόντων. Είναι από αυτά που δεν τα προτίμησαν ούτε όσοι έδωσαν λευκή κόλλα, και έχουν κενές θέσεις.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Εγκώμιο για τα παιδιά του 0,9
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Κ. ΨΥΧΟΓΙΟΣ
Το Βήμα (σήμερα)

Δυσπερίγραπτα συναισθήματα ένιωθα χθες ακούγοντας από το ραδιόφωνο τα ειρωνικά και προσβλητικά σχόλια δημοσιογράφων-celebrities για τα παιδιά που πέτυχαν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με βαθμό κάτω από το 10- και κυρίως για αυτά που πήραν το διαβόητο 0,9: οργή για το εξυπνακίστικο ύφος, ντροπή για το επίπεδο του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, απελπισία για την αμάθεια, θυμό για την κατεδάφιση της προσωπικότητας παιδιών που ενάντια σε χίλιες δυσκολίες αγωνίζονται για καλύτερο μέλλον.

Ανέκαθεν εισάγονταν στα πανεπιστήμια με βαθμούς κάτω από τη βάση - για τον απλούστατο λόγο ότι πάντα καθοριζόταν αριθμός εισακτέων για τα πανεπιστήμια και ο αριθμός συμπληρωνόταν ανεξαρτήτως βαθμολογίας. Οι Πανελλαδικές είναι διαγωνισμός για την κατάληψη θέσεων, δεν είναι εξέταση για αξιολόγηση γνώσεων.

Το θέμα προέκυψε όταν η κυρία Μαριέττα Γιαννάκου καθιέρωσε τη βάση για να προωθήσει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων: έπρεπε να έχουν φοιτητές, άρα έπρεπε να δημιουργήσει αποτυχόντες χωρίς να μειώσει τον αριθμό εισακτέων και προκαλέσει αντιδράσεις- και ξαφνικά άρχισαν τα απαξιωτικά σχόλια ενώ το φαινόμενο το δημιουργεί το ίδιο το σύστημα και όχι η αμάθεια των παιδιών.

Ως προς τη γελοιοποίηση όσων πήραν 0,9 στις εξετάσεις, τα παιδιά αυτά έχουν απολυτήριο λυκείου, αλλιώς δεν θα γίνονταν δεκτοί ως επιτυχόντες. Σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική το απολυτήριο Λυκείου εξασφαλίζει αυτόματα την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μόνο στην Ελλάδα γίνονται εξετάσεις- για να επιλεγούν αυτοί που θα εγγραφούν στην Ιατρική, στη Νομική, στο Πολυτεχνείο. Πώς να μην πάρουν 0,9 τα παιδιά που τελείωσαν το Λύκειο με 11 όταν οι εξετάσεις γίνονται για να επιλεγεί το 10% αυτών που στο Λύκειο (στα καλύτερα λύκεια της χώρας, για την ακρίβεια) πήραν 19;

Χρόνια τώρα γράφουμε και ξαναγράφουμε κάτι λίγοι για την ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια. Χρωστάει χάρη η κοινωνία μας στα παιδιά του 0,9, πρωτίστως παιδιά από φτωχές οικογένειες και φτωχές περιοχές, χωρίς πόρους για φροντιστήρια, που επιμένοντας να σπουδάσουν έδωσαν εξετάσεις και ανέδειξαν το αδιέξοδο και την ηλιθιότητα του συστήματος.

Η κυρία Αννα Διαμαντοπούλου και ο κ. Γιάννης Πανάρετος ανακοίνωσαν ότι, επιτέλους, θα καταργηθούν οι εξετάσεις για σχολές «χαμηλής ζήτησης». Είναι μια αρχή- ας είναι καλά τα παιδιά του 0,9!
 
Top