Για τον Κο Τέρνερ τα έχουν γράψει όλοι. Όντως πολύ ωραία ταινία εποχής, με θαυμάσια φωτογραφία και έξοχη ερμηνεία του πρωταγωνιστή. Οι Άγγλοι ηθοποιοί δεν παίζονται.
Μια ημέρα του Αντρέι Αρσένιεβιτς, του Κρις Μαρκέρ (2000), 55'. Περιέργως η ταινία αυτή δεν υπάρχει στη φιλμογραφία του Μαρκέρ στο IMDB, η ταινία όμως σαν τίτλος υπάρχει. Αρσένι ήταν ο πατέρας του σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόβσκι, ποιητής. Σαν ταινία του Μαρκέρ που ήταν, δεν θα μπορούσε να μην είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Παρουσιάζει το γύρισμα της (δύσκολης εξάλεπτης) σκηνής της πυρπόλησης του σπιτιού στη
Θυσία, και προχωρεί σε ανάλυση κάποιων σταθερών στο έργο του σκηνοθέτη (το νερό και η βροχή, η ενασχόληση με τη ζωγραφική τέχνη και με τον καθρέφτη, η γωνία λήψης από τα πάνω, η πραγματικότητα ως αντανάκλαση των ονείρων του ανθρώπου κ.ά.), με γονιμότατες παρατηρήσεις και συσχετισμούς. Τονίζει ότι ο Ταρκόβσκι δεν υπήρξε πολιτικά διαφωνών και ότι αρνήθηκε να συμμετάσχει σε μια σπονδυλωτή ταινία διαφωνούντων, και όμως κυνηγήθηκε και λοιδωρήθηκε σε σημείο που να διαλέξει να μείνει στη Δύση, στερούμενος την οικογένειά του, μια και ο σοσιαλιστικός παράδεισος αρνήθηκε στους δικούς του την άδεια ταξιδιού ώσπου μαθεύτηκε ότι οσονούπω πεθαίνει. Ήτανε λέει και αποκρυφιστής, και είχε επικοινωνήσει με το πνεύμα του Παστερνάκ, το οποίο του είχε πει ότι θα κάνει εφτά ταινίες. "Μόνο;" ρώτησε ο Αντρέι. "Μόνο, αλλά θα είναι καλές", είπε το πνεύμα. Και πράγματι, οι μεγάλου μήκους του ήταν εφτά, από τον Ιβάν ως τη Θυσία.
Επίσης, μιλώντας για τους "τρελούς" που είναι οι ήρωές του, κάνει μια σύνδεση με την ιστορία της
Μαρίας Γιούντινας, που την αγνοούσα:
After her graduation from the Petrograd Conservatory, Yudina was invited to teach there, which she did until 1930, when she was thrown out of the institution because of her religious convictions and vocal criticism of the Soviet leadership. After being unemployed and homeless for a couple of years, Yudina was invited to teach the graduate piano course at the Tbilisi State Conservatory (1932–1933). In 1936, upon Heinrich Neuhaus's suggestion, Maria Yudina joined the piano faculty of the Moscow Conservatory, where she taught until 1951. From 1944 to 1960, Yudina taught chamber ensemble and vocal class at the Gnessin Institute (now Gnessin Russian Academy of Music). In 1960, Maria Yudina was thrown out of the Gnessin Institute because of her religious attitudes and her advocacy of modern Western music. She continued to perform in public, but her recitals were forbidden to be recorded. After an incident during one of her recitals in Leningrad, when she read Boris Pasternak's poetry from the stage as encore, Yudina was banned from performing for five years. In 1966, when the ban was lifted, Maria Yudina gave a cycle of lectures on Romanticism at the Moscow Conservatory.
Yudina has the distinction of being Joseph Stalin's favorite pianist. One night, Stalin heard a performance of Mozart's Piano Concerto No. 23 on the radio performed by Yudina and asked for a copy. It was a live broadcast so officials woke up Yudina, drove her to a recording studio where a small orchestra had quickly been assembled, and made her record the concerto in the middle of the night, a single copy was pressed from the matrix and then presented to Stalin. Despite the recognition from Stalin the pianist remained an uncompromising critic of the Stalinist regime with unprecedented impunity. She was awarded the Stalin Prize and donated its monetary portion to the Orthodox Church for "perpetual prayers for Stalin's sins". She died in Moscow in 1970.
Ε, ο Μαρκέρ λέει πως η Γιούντινα ήταν μια τέτοια τρελή. Αναφέρει επίσης έναν Σοβιετικό σκηνοθέτη για τον οποίον έχει γυρίσει μια δίωρη ταινία,
Ο τελευταίος μπολσεβίκος, τον
Αλεξάντρ Μεντβέντκιν. Απ' ό,τι φαίνεται, είχε κι αυτός χοντρά προβλήματα με τις αρχές ως προς το έργο του, μολονότι ήταν ένθερμος μπολσεβίκος. Αναφέρει και τις κριτικές που δέχτηκε το έργο του Ταρκόβσκι στην ΕΣΣΔ, αλλά δεν τις θυμάμαι τώρα, εκτός από τα γνωστά περί μικροαστισμού και περί Θεού. Α, συγκεκριμένα για το Σολάρις, ότι του ζήτησαν να κόψει 25 διαφορετικά πράγματα, όπως τη μνεία του Θεού και τη σκηνή όπου ο πρωταγωνιστής περπατάει με τα σώβρακα.
Τέλος, λέει πως η καριέρα του ανοίγει με το πλάνο ενός αγοριού ξαπλωμένου στη ρίζα ενός νεαρού δέντρου και τελειώνει με το πλάνο ενός αγοριού ξαπλωμένου στη ρίζα ενός ξέρακα. Τυχαίο βέβαια, καθώς όταν ο Ταρκόβσκυ τέλειωνε τα γυρίσματα της Θυσίας δεν ήξερε πως ήταν άρρωστος.
Αύριο παίζει τον
Οδοστρωτήρα και το βιολί (1961, 46').