Εγώ που δεν έχω τα ίδια κολλήματα με τους κατοίκους Ελλάδας βλέπω ότι η είδηση είναι ότι το υπουργείο παιδείας προτείνει την κατάργηση των ξενόγλωσσων τμημάτων με το νομοσχέδιο που κατάθεσε τον Μάρτιο (αυτό είναι κάτι που ελέγχεται εύκολα και δεν αμφισβητείται υποθέτω).
Το πολυνομοσχέδιο Μπαλτά στο άρθρο 49 που τιτλοφορείται «Καταργούμενες διατάξεις», και στην παράγραφο 15, λέει : «οι παράγραφοι 2 και 5 του άρθρου 73 του νόμου 4316/2014 καταργούνται».
Από
εδώ, το άρθρο 73 και στην υποσημείωση παραθέτω τις σχετικές παραγράφους.
Το ΔΠΘ διαμαρτυρήθηκε με επιστολή του, λέει η Κ, και αυτό είναι κάτι που εύκολα ελέγχεται. Υποθέτω ότι θα υπήρξαν και άλλες διαμαρτυρίες.
Το υπουργείο Παιδείας σε απάντηση στις διαμαρτυρίες βγάζει ανακοίνωση (κι αυτό ελέγχεται και συνεπώς δεν είναι ψέμα). Η ανακοίνωση λέει ότι δεν καταργούνται τα ξενόγλωσσα τμήματα γιατί απλούστατα δεν λειτούργησαν ποτέ, οπότε δεν είναι σωστό να λέμε ότι πρόκειται για κατάργηση αλλά για επίλυση άμεσων προβλημάτων (δικά μου λόγια, αλλά παρμένα από την ανακοίνωση του υπουργείου όπως την είδα σε ένα σωρό εφημερίδες και σάιτ).
Λέει επίσης και κάτι ακαταλαβίστικα περί μη κατάργησής του νόμου Λοβέρδου, αλλά αυτά μάλλον είναι πολύ προχωρημένα για το φτωχό μου μυαλό. Λέει επίσης ότι το θέμα των ξενόγλωσσων τμημάτων είναι πολύ σοβαρό και θα ασχοληθούμε με αυτό εν καιρώ, τώρα προέχουν άλλα.
Οπότε, Αζιμούθιε, δεν βλέπω πού είναι το ακατανόητο. Ξεκάθαρο και κατανοητότατο είναι όλο το ζήτημα. Τα τμήματα δεν πρόκειται να λειτουργήσουν το 2015-16 και ούτε στο εγγύς μέλλον. Κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον ίσως ξεκινήσει το υπουργείο συζήτηση γι' αυτά, αλλά δεν μας δίνει κανένα στοιχείο για το πότε περίπου θα είναι αυτό.
Τη διαφορά ειδησεογραφίας και αρθρογραφίας την ξέρεις. Το αρχικό άρθρο της Κ και το πιο πάνω αποτελούν ειδησεογραφία και γι'αυτό δεν ασχολούνται με το τί μπορεί να έχει υπόψη το ο υπουργός. Αν θέλεις τα γιατί και τα πώς, να κοιτάξεις την αρθρογραφία για καμιά ανάλυση.
Τώρα, από την ειδησεογραφία προκύπτουν τα εξής ερωτήματα για τον αναγνώστη:
α. αφού το ΔΠΘ λέει ότι είναι έτοιμο να ξεκινήσει το Σεπτέμβριο (μιλάμε για πέντε μήνες, που σημαίνει ότι ήδη έχουν βρεθεί οι φοιτητές κλπ), κι αφού ούτως ή άλλως χρειάζεται χρόνος για να γίνει η προετοιμασία του τμήματος, δεν είναι σα να έχουν ξεκινήσει ήδη τα τμήματα;
β. Ποιά είναι τα άμεσα προβλήματα που επιλύει το υπουργείο με την κατάργηση των τμημάτων;
Για αυτά δεν χρειάζονται απαντήσεις από καμιά εφημερίδα, όπως δεν χρειάζεται μασημένη τροφή ο σκεπτόμενος πολίτης. Για μένα που είμαι κυνική η ερμηνεία είναι: είδε το υπουργείο ότι υπήρξαν αντιδράσεις και βγαίνει και λέει μη φωνάζετε, δεν το λέμε κατάργηση, το λέμε επίλυση προβλημάτων και δεν είναι το ίδιο. Δεν είναι Γιάννης, είναι Γιαννάκης, κι εγώ ο υπουργός παιδείας υποτιμώ τη νοημοσύνη σου τσιφτετέλληνα, αφού ξέρω ότι αν είσαι μ'εμάς θα πεις καλά κάνουν, κι αν δεν είσαι μ'εμάς θα φωνάξεις ούτως ή άλλως.
Τώρα, αν θέλεις να καταλάβεις γιατί να γίνονται ακατανόητες και ανούσιες αλλαγές στην παιδεία, η απάντηση είναι πρώτα και κύρια: για τον ίδιο λόγο που όλοι οι υπουργοί παιδείας, όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων 40 χρόνων κάνουν αλλαγές χωρίς λόγο στην παιδεία. Επιπρόσθετα, θα έλεγα για την τρέχουσα σύνθεση του υπουργείου παιδείας ότι το ζήτημα είναι ιδεολογικό: δεν νοείται το πανεπιστήμιο να έχει επιχειρηματική δραστηριότητα, και τί είναι φυσικά τα ξενόγλωσσα τμήματα για φοιτητές που πληρώνουν δίδακτρα; Επιχειρηματική δραστηριότητα.
Υποσημείωση:
2. Στο άρθρο 7 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) προστίθενται παράγραφοι 11 και 12 ως ακολούθως:
«11. Ιδρύονται τμήματα πρώτου κύκλου σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με πρόγραμμα σπουδών, όπου η διδασκαλία των μαθημάτων θα γίνεται εν όλω σε ξένη γλώσσα. Στα τμήματα αυτά θα εισάγονται αποκλειστικά αλλοδαποί φοιτητές, οι οποίοι δεν έχουν ιθαγένεια κράτους−μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν είναι κάτοχοι απολυτηρίου ελληνικού λυκείου. Οι αλλοδαποί φοιτητές που θα επιλέγονται για φοίτηση θα συμμετέχουν οικονομικά στην κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των προγραμμάτων αυτών. Με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 6 του παρόντος ρυθμίζεται η ονομασία των τμημάτων αυτών και τα ειδικότερα θέματα που θα αφορούν τη λειτουργία των τμημάτων αυτών, τη στελέχωσή τους, τη διαδικασία εισαγωγής των αλλοδαπών φοιτητών, το ύψος της οικονομικής συμμετοχής αυτών, τον τρόπο καταβολής της οικονομικής αυτής συμμετοχής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
12. Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ιδρύονται τμήματα πρώτου κύκλου τουριστικών σπουδών, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου ιδρύεται τμήμα πρώτου κύκλου ναυτιλιακών σπουδών και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ιδρύεται τμήμα πρώτου κύκλου ελληνικών σπουδών σύμφωνα με την ανωτέρω παράγραφο 11. Το πρόγραμμα σπουδών των παραπάνω τμημάτων θα διδάσκεται εν όλω στην αγγλική γλώσσα. Στα τμήματα αυτά θα εισάγονται αποκλειστικά αλλοδαποί φοιτητές, οι οποίοι δεν έχουν ιθαγένεια κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν είναι κάτοχοι απολυτήριου ελληνικού λυκείου. Οι αλλοδαποί φοιτητές που θα επιλέγονται για φοίτηση θα συμμετέχουν οικονομικά στην κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των προγραμμάτων αυτών. Με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 6 του παρόντος ρυθμίζεται η ονομασία των τμημάτων αυτών και τα ειδικότερα θέματα που θα αφορούν τη λειτουργία των τμημάτων αυτών, τη στελέχωσή τους, τη διαδικασία εισαγωγής των αλλοδαπών φοιτητών, το ύψος της οικονομικής συμμετοχής αυτών, τον τρόπο καταβολής της οικονομικής αυτής συμμετοχής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.»
5. Στο άρθρο 38 του ν. 4009/2011 προστίθεται παράγραφος 6 ως ακολούθως: «6. Επιτρέπεται η συμμετοχή στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών αλλοδαπών φοιτητών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι δεν έχουν ισοτιμία από το ΔΟΑΤΑΠ, με απόφαση της κοσμητείας, η οποία θα διενεργεί και το σχετικό έλεγχο.»