Το νήμα για την παιδεία

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Δυστυχώς δεν μπορούμε να καταλάβουμε τις προθέσεις του υπουργού αφού δεν θέτει καν το νομοσχέδιο σε δημόσιο διάλογο και θα πρέπει να περιμένουμε τους παράλληλους κοινοβουλευτικούς μονόλογους για να βγάλουμε κάποια άκρη. Ο συγκεκριμένος υπουργός ούτε άγνωστο μέγεθος είναι, ούτε τις απόψεις του (π.χ. στις προγραμματικές δηλώσεις) έχει κρύψει, το δε νομοσχέδιο (από όσα διαβάζω, ειδικός δεν είμαι) χαρακτηρίζεται ως επιστροφή στο 1982 ή κάτι τέτοιο, άρα σίγουρα μπορεί να θεωρηθεί οπισθοδρομικό.

Οι πολιτικοί, πάντως, κρίνονται από τις απόψεις και τις πράξεις τους (στο παρελθόν), τις δηλώσεις τους και τις ενέργειές τους (στο παρόν) και τα αποτελέσματα των αποφάσεών τους (στο μέλλον).

Έτσι γινόταν πάντα, έτσι θα γίνεται σε κάθε δημοκρατική κοινωνία.

Έχω και μια απορία. Τι εννοείς ότι «δεν τον υπερασπίζεσαι»; Έγραψα ακριβώς τι είπε ο υπουργός και έδωσα πηγή. Αν η παρέμβασή σου δεν έρχεται ως υπεράσπιση της θέσης του υπουργού και άρα δεν αποδέχεσαι αυτό που είπε δημόσια αιτιολογώντας την απόφασή του για το θέμα της ψηφοφορίας, ποια άλλη εξήγηση για την αλλαγή θεωρείς ότι μπορεί να υπάρχει (εξαιρώντας προφανώς αυτήν που επισήμανες ως μη αδιάσειστα αποδεδειγμένη);
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Η ηλεκτρονική ψηφοφορία «δεν απαγορεύεται από καμιά συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη και […] αποσκοπεί στην εξασφάλιση του εκλογικού δικαιώματος, σε περίπτωση που αυτό δεν μπορεί να ασκηθεί με φυσική παρουσία των ψηφοφόρων».

Με την κατηγορηματική αυτή διατύπωση, η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας απέρριψε καθαρά προ ημερών ως εντελώς αβάσιμες τις αιτιάσεις που είχαν διατυπωθεί για την αντισυνταγματικότητα, την αδιαφάνεια και τον αυθαίρετο, τάχα, χαρακτήρα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, που είχε καθιερωθεί το 2012 και το 2013 για την ανάδειξη των Συμβουλίων των ΑΕΙ, των πρυτάνεών τους, των κοσμητόρων και των άλλων μονομελών οργάνων των πανεπιστημίων (ΣτΕ (Ολ.) 519/2015).

Εκεί, λοιπόν, που θα περίμενε κανείς ότι, ως προς αυτό τουλάχιστον το ζήτημα, η συζήτηση έκλεισε και ότι θα μπορούσαμε, πλέον, οι πανεπιστημιακοί να εκλέγουμε τους επικεφαλής των ιδρυμάτων μας χωρίς να προπηλακιζόμαστε, έρχεται ο υπουργός Παιδείας και, με το νομοσχέδιό του για τα ΑΕΙ και την έρευνα, καταργεί τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις (άρθρο 3 παρ.6). Και τούτο με την απίθανης υποκρισίας σκέψη, ότι έτσι τάχα επιτυγχάνεται ο σκοπός της «ενδυνάμωσης της δημοκρατίας και της καθολικής εκπροσώπησης στα ιδρύματα», αφού τα όργανα διοίκησής τους θα «εκλέγονται πλέον από το σώμα των εκλεκτόρων και όχι από μέρος του, χωρίς τη διαμεσολάβηση κανόνων που στρεβλώνουν τη δημοκρατική εκπροσώπηση».

Λησμονεί, προφανώς, ο συντάκτης της αιτιολογικής έκθεσης του νομοσχεδίου ότι τα ποσοστά συμμετοχής των εκλεκτόρων στις εκλογές των οργάνων των ΑΕΙ, με την υπό κατάργηση ηλεκτρονική ψηφοφορία, ξεπέρασαν σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας το 80%. Αυτό, αν δεν κάνω λάθος, δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν.

Λησμονεί, ακόμη, ότι ο τρόπος αυτός ψηφοφορίας έχει καθιερωθεί πλέον στις βουλευτικές εκλογές πολλών χωρών (όπως, π.χ., η Ολλανδία και η Φινλανδία), για να διασφαλισθεί η μυστική και αδιάβλητη ψήφος όσων για λόγους υγείας ή αποστάσεως δεν μπορούν να προσέλθουν στις κάλπες.

Πάνω απ’ όλα, όμως, λησμονεί ο εμπνευστής της σχολιαζόμενης κατάργησης ότι η ηλεκτρονική ψηφοφορία καθιερώθηκε ως απάντηση στη βία που απροσχημάτιστα, επί χρόνια, ασκούσαν την ημέρα των εκλογών ορισμένες φοιτητικές παρατάξεις –με τη συμπαράσταση των γνωστών εξωπανεπιστημιακών–, οι οποίες «εξαφάνιζαν» αυθαίρετα τις κάλπες, διακόπτοντας με το «έτσι θέλω» την εκλογική διαδικασία. Δεν επρόκειτο, με άλλα λόγια, για τον συνήθη τρόπο ψηφοφορίας (που παρέμενε, βέβαια, η κάλπη), αλλά για εναλλακτικό, που εφαρμοζόταν μόνον όταν η ψηφοφορία διακοπτόταν (και μάλιστα 2 φορές). Ηταν, δηλαδή, μια ευφυής απάντηση στην άσκηση της βίας, που διασφάλιζε το αδιάβλητο των διαδικασιών, η απάντηση της δημοκρατίας στην ωμή αυθαιρεσία.

Παρότι διαφωνώ «κάθετα» με τις λοιπές νομοθετικές πρωτοβουλίες του κ. Μπαλτά, όπως είναι π.χ. η κατάργηση των Συμβουλίων ή η επαναφορά –με μοναδικά παγκοσμίως ποσοστά– της φοιτητικής συμμετοχής στη διοίκηση των πανεπιστημίων, τις σέβομαι. Διότι υπηρετούν ένα διαφορετικό οργανωτικό μοντέλο, το οποίο, παρότι, όπως πιστεύω, εμποδίζει την ανάπτυξη του ελληνικού πανεπιστημίου και το «άνοιγμά» του στον έξω κόσμο, έχει τη δική του λογική, εσφαλμένη ασφαλώς και κακομοίρικη, αλλά συνεκτική. Με αυτήν, άλλωστε, ζήσαμε τόσο χρόνια.

Δεν μπορώ να πω το ίδιο και για την κατάργηση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Διότι αυτή δεν υπηρετεί καμιά απολύτως λογική, αλλά αποτελεί άτακτη υποχώρηση μπροστά στον ανορθολογισμό της σκοτεινής βίας, τον εφιάλτη δηλαδή των ελληνικών πανεπιστημίων.

Γνωρίζοντας από παλιά τον σημερινό υπουργό Παιδείας, μου είναι αδύνατο να πιστέψω ότι ενέδωσε τόσο επιπόλαια σ’ ένα πείσμα. Και ότι θα δεχθεί να συνδεθεί το όνομά του με μια τόσο ολέθρια όσο και αντιδημοκρατική επιλογή.


Άρθρο του Ν. Αλιβιζάτου στη σημερινή Καθημερινή (εδώ).
 
Δεν έχω λόγο να υπερασπιστώ κανέναν πολιτικό, δόκτορα. Μόνο αυτό. Είτε το δέχεσαι επειδή το λέω, είτε όχι. ;)
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Έχω γράψει πολλές φορές για τα θετικά που πιστεύω ότι θα υπήρχαν από την παρουσία ξενόγλωσσων, διεθνών πανεπιστημιακών τμημάτων στη χώρα. Συνεπώς, θεωρώ τη νέα απόφαση του υπουργού Μπαλτά ως (άλλο ένα) αρνητικό βήμα:

Κατάργηση αγγλόφωνων τμημάτων (Καθημερινή)

«Οχι» στην προσέλκυση ξένων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια λέει το υπουργείο Παιδείας. Με σπουδή, τρεις μήνες μετά την ανάληψη του υπουργικού θώκου, ο Αριστείδης Μπαλτάς καταργεί τα τρία πρώτα αγγλόφωνα προπτυχιακά τμήματα, παρότι πανεπιστήμια από χώρες όπως η Κίνα και η Ρωσία είχαν δείξει ιδιαίτερα θετική στάση στην ενημέρωση που τους απηύθυναν τα ελληνικά ΑΕΙ. Η πανεπιστημιακή κοινότητα είναι ανάστατη, καθώς υπάρχουν ευρύτεροι φόβοι για τις προθέσεις του κ. Μπαλτά ως προς τα τμήματα με δίδακτρα, όπως το Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ήδη με μεγάλο κύρος στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το θέμα της κατάργησης των τριών τμημάτων θα τεθεί στην αυριανή σύνοδο πρυτάνεων στην οποία έχει προσκληθεί ο κ. Μπαλτάς, την ίδια στιγμή που τα ΑΕΙ στενάζουν για το τελευταίο ευρώ...

Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας καταργεί τα δύο προπτυχιακά τμήματα Διοίκησης Τουρισμού στη Ρόδο και στην Κρήτη, καθώς και το προπτυχιακό πρόγραμμα στις κλασικές σπουδές στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Τα τμήματα ήταν τα πρώτα αγγλόφωνα προπτυχιακά στη χώρα και είχαν ιδρυθεί με νόμο του 2014, επί υπουργίας Ανδρέα Λοβέρδου. Μάλιστα, στο Δημοκρίτειο το τμήμα είναι ήδη έτοιμο για να ξεκινήσει από το 2015-2016. Ενδεικτικά, όπως ενημέρωσε χθες την «Κ» ο πρύτανης του Δημοκριτείου, Αθανάσιος Καραμπίνης, έχουν σταλεί ενημερωτικές επιστολές σε αρμόδιες υπηρεσίες και πανεπιστήμια εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως η Ελβετία, η Ρωσία, η Κίνα, η Αυστραλία, ο Καναδάς και χώρες της Μέσης Ανατολής και το Δημοκρίτειο έχει λάβει θετικές απαντήσεις.

Σύμφωνα με το ΑΕΙ, το τμήμα έχει στόχο να απευθυνθεί σε φοιτητές από την ελληνική ομογένεια που έχουν την ελληνική ως γλώσσα πολιτισμικής κληρονομιάς, αλλά και σε οποιονδήποτε άλλον επιθυμεί να γνωρίσει ιδιαίτερες όψεις και εκφάνσεις του ελληνικού πολιτισμού ή να μάθει την ελληνική γλώσσα και ενδεχομένως να τα αξιοποιήσει στην επαγγελματική του σταδιοδρομία. Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει μαθήματα νέας και αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας, διδακτικής, μετάφρασης, Ιστορίας και δίνει έμφαση σε πτυχές του ελληνικού πολιτισμού που έχουν αξιολογηθεί ως «επιτεύγματα» στον σύγχρονο κόσμο, αλλά και άλλα, λιγότερο γνωστά, όμως εξίσου σημαντικά, όπως η σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία και τέχνη.

Χθες, για το θέμα ο κ. Καραμπίνης έστειλε επιστολή στον κ. Μπαλτά, στην οποία τονίζεται ότι το τμήμα θα είναι 100% αυτοχρηματοδοτούμενο, καθώς θα υπάρχουν δίδακτρα 3.000 ευρώ ετησίως για τους φοιτητές εκτός Ε.Ε. «Οχι μόνο δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό, αλλά θα συνεισφέρει σε αυτόν, ενώ θα δοθεί η δυνατότητα να εργαστούν άνεργοι νέοι επιστήμονες».

Αλλωστε, ουδείς γελιέται. Ενας κύριος λόγος για τέτοιες προσπάθειες των ΑΕΙ είναι η εξεύρεση πόρων, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση ζητεί τα αποθεματικά των ιδρυμάτων. Η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ είναι καταπέλτης: «Η κυβέρνηση, χωρίς να υπολογίζει τις συνέπειες, προσπαθεί να υφαρπάξει τα χρήματα των ΑΕΙ που δεν της ανήκουν. Παράλληλα, δεν ανταποκρίνεται ούτε στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις της απέναντι σ’ αυτά. Περικόπτει δραστικά την εξευτελιστική χρηματοδότηση και δεν έχει εκταμιεύσει ούτε ένα ευρώ ούτε προς ένα πανεπιστήμιο από τη χρηματοδότηση του 2015».


Δηλώνω εκ των προτέρων ότι αν έρθει τώρα ο Ελληγεννής και μου πει: «Βλέπεις ότι οι εταίροι δεν έχουν φροντίσει να μην υπάρχουν τέτοιες οπισθοδρομικές αποφάσεις που δεν προωθούν το Σύγχρονο Ευρωπαϊκό Κράτος» ομολογώ ότι θα του δώσω 100% δίκιο. Από την άλλη, προφανώς είναι δική μας δουλειά να αποφασίσουμε τι είδους παιδεία θέλουμε...
 
Έχουμε αιτιολόγηση της απόφασης; Πάνω στο γκριζαρισμένο, θα με ενδιέφερε ακριβώς ένα τέτοιο μνημόνιο που να απαιτούσε από την ελληνική κυβέρνηση πραγματικό εκσυγχρονισμό και αξιοποίηση πραγμάτων όπως η τριτοβάθμια εκπαίδευση για ξενόγλωσσους. Αν μας έλεγαν "δεν σας δίνουμε ευρώ αν δεν αξιοποιήσετε τους επιστήμονές σας και τα πανεπιστήμιά σας για προσέλκυση ξενόγλωσσων φοιτητών" θα ήμουν μαζί τους.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ε, να αποφασίσεις όμως: ή θα παρεμβαίνουν οι έξω ή δε θα παρεμβαίνουν. Όχι να παρεμβαίνουν μόνο εκεί που σε ενδιαφέρει εσένα προσωπικά.
 

nickel

Administrator
Staff member
Θα περιμένω κι εγώ την αιτιολόγηση της απόφασης — αν και είμαι σίγουρος ότι βάλαμε κακό μπελά στο κεφάλι μας.
 
Ε, να αποφασίσεις όμως: ή θα παρεμβαίνουν οι έξω ή δε θα παρεμβαίνουν. Όχι να παρεμβαίνουν μόνο εκεί που σε ενδιαφέρει εσένα προσωπικά.

Δεν με ενοχλεί να παρεμβαίνουν αν είναι για την αναβάθμιση του πολιτισμικού και βιοτικού επιπέδου της χώρας. Με ενοχλεί να παρεμβαίνουν αν είναι μόνο για να ικανοποιήσουν τα δικά τους συμφέροντα (μη δίνοντας δεκάρα αν έτσι υποβαθμίζεται το οικονομικό, βιοτικό και πολιτισμικό επίπεδο). Με ενδιαφέρει, όπως φαντάζομαι ενδιαφέρει κάθε υγιή άνθρωπο, να φτιάξουμε ένα ΣΕΚ.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Θα περιμένω κι εγώ την αιτιολόγηση της απόφασης — αν και είμαι σίγουρος ότι βάλαμε κακό μπελά στο κεφάλι μας.

Κακό μπελά ή κακό μπαλτά;
 

nickel

Administrator
Staff member
Για τις ανάγκες του παρόντος νήματος, κακό μπαλτά και κακό μπαλταδάκι.
 
Εγώ πάντως έχω ένα πολύ συγκεκριμένο πρόβλημα αυτούς τους 4 μήνες (από τις 25/1 και μετά). Δεν ξέρω από πού να ενημερωθώ, τι να διαβάσω, ποιον να εμπιστευτώ.

Διαβάζω στην Καθημερινή (που δεν την θεωρώ πια αντικειμενική, αν ήταν και ποτέ...) το παραπάνω άρθρο για τον Μπαλτά. Ξέρω ότι όλες οι ερμηνείες όλων των ανθρώπων διέπονται από υποκειμενικά κριτήρια και δεν υπάρχει κάτι απολύτως αντικειμενικό, παρά μόνο οι γενικές αλήθειες της ζωής (ο ήλιος ανατέλλει στην ανατολή και δύει στη δύση). Δεν μου αρέσει ο Μπαλτάς και από διαίσθηση και μόνο (αφού δεν τον ήξερα και πριν) δεν μου φαίνεται ικανός ή κατάλληλος για τη θέση που πήρε. Πουθενά, όμως, στο άρθρο δεν βλέπω το γιατί το έκανε. Γιατί καταργεί τα αγγλόφωνα τμήματα; Τα καταργεί επειδή έχει αγκυλώσεις (δεν θα με εκπλήξει) ή επειδή η βάση στην οποία τέθηκε η ίδρυσή τους είναι σαθρή και προϋπόθετε κάποιους ημετέρους που θα διορίζονταν ή θα έτρωγαν από τα κονδύλια τους, για παράδειγμα; Είναι επικίνδυνος ο Μπαλτάς ή διαπιστώνει τι είχε γίνει πριν και προσπαθεί να το διορθώσει; Πώς θα το μάθουμε και από ποιον επιτέλους; Από την Καθημερινή, τα ιστολόγια, το Κόκκινο, τα κανάλια; Από πού μπορεί να μάθει την αλήθεια ο απλός πολίτης τελικά;

Έχω γίνει καχύποπτος, έχω αγχωθεί, έχω πειραχτεί ακόμα από όλη αυτή την ατμόσφαιρα των πέντε χρόνων Μνημονίου και μπλα μπλα. Μα προσπαθώ να παραμένω ψύχραιμος, αχρωμάτιστος, με κριτική ματιά και σίγουρα όχι αφοριστικός με το παραμικρό. Αλλά την αλήθεια για την παιδεία (και άλλα) που με αφορά άμεσα, θέλω να την ξέρω, μα δεν βρίσκω κανέναν που θα μου την πει.

Βλέπω κάποιους εδώ που έχουν αποφασίσει ποιο είναι το καλό και ποιο το κακό και τους χαίρομαι και τους ζηλεύω κιόλας, γιατί δεν έχουν πιθανόν την ίδια αγωνία μ' εμένα. Όμως, μετά σκέφτομαι ότι οι περισσότεροι το κάνουν με κομματικά κριτήρια και με πιάνει κρύος ιδρώτας και πάλι... "Ούτε αυτοί έχουν λύσει το πρόβλημα", σκέφτομαι.

Ελπίζω να καταλαβαίνετε την αγωνία ενός Έλληνα πολίτη, εν καιρώ πρωτοφανούς αλληλοσπαραγμού... :(
 

SBE

¥
Εγώ που δεν έχω τα ίδια κολλήματα με τους κατοίκους Ελλάδας βλέπω ότι η είδηση είναι ότι το υπουργείο παιδείας προτείνει την κατάργηση των ξενόγλωσσων τμημάτων με το νομοσχέδιο που κατάθεσε τον Μάρτιο (αυτό είναι κάτι που ελέγχεται εύκολα και δεν αμφισβητείται υποθέτω).
Το πολυνομοσχέδιο Μπαλτά στο άρθρο 49 που τιτλοφορείται «Καταργούμενες διατάξεις», και στην παράγραφο 15, λέει : «οι παράγραφοι 2 και 5 του άρθρου 73 του νόμου 4316/2014 καταργούνται».
Από εδώ, το άρθρο 73 και στην υποσημείωση παραθέτω τις σχετικές παραγράφους.
Το ΔΠΘ διαμαρτυρήθηκε με επιστολή του, λέει η Κ, και αυτό είναι κάτι που εύκολα ελέγχεται. Υποθέτω ότι θα υπήρξαν και άλλες διαμαρτυρίες.
Το υπουργείο Παιδείας σε απάντηση στις διαμαρτυρίες βγάζει ανακοίνωση (κι αυτό ελέγχεται και συνεπώς δεν είναι ψέμα). Η ανακοίνωση λέει ότι δεν καταργούνται τα ξενόγλωσσα τμήματα γιατί απλούστατα δεν λειτούργησαν ποτέ, οπότε δεν είναι σωστό να λέμε ότι πρόκειται για κατάργηση αλλά για επίλυση άμεσων προβλημάτων (δικά μου λόγια, αλλά παρμένα από την ανακοίνωση του υπουργείου όπως την είδα σε ένα σωρό εφημερίδες και σάιτ). Λέει επίσης και κάτι ακαταλαβίστικα περί μη κατάργησής του νόμου Λοβέρδου, αλλά αυτά μάλλον είναι πολύ προχωρημένα για το φτωχό μου μυαλό. Λέει επίσης ότι το θέμα των ξενόγλωσσων τμημάτων είναι πολύ σοβαρό και θα ασχοληθούμε με αυτό εν καιρώ, τώρα προέχουν άλλα.

Οπότε, Αζιμούθιε, δεν βλέπω πού είναι το ακατανόητο. Ξεκάθαρο και κατανοητότατο είναι όλο το ζήτημα. Τα τμήματα δεν πρόκειται να λειτουργήσουν το 2015-16 και ούτε στο εγγύς μέλλον. Κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον ίσως ξεκινήσει το υπουργείο συζήτηση γι' αυτά, αλλά δεν μας δίνει κανένα στοιχείο για το πότε περίπου θα είναι αυτό.
Τη διαφορά ειδησεογραφίας και αρθρογραφίας την ξέρεις. Το αρχικό άρθρο της Κ και το πιο πάνω αποτελούν ειδησεογραφία και γι'αυτό δεν ασχολούνται με το τί μπορεί να έχει υπόψη το ο υπουργός. Αν θέλεις τα γιατί και τα πώς, να κοιτάξεις την αρθρογραφία για καμιά ανάλυση.

Τώρα, από την ειδησεογραφία προκύπτουν τα εξής ερωτήματα για τον αναγνώστη:
α. αφού το ΔΠΘ λέει ότι είναι έτοιμο να ξεκινήσει το Σεπτέμβριο (μιλάμε για πέντε μήνες, που σημαίνει ότι ήδη έχουν βρεθεί οι φοιτητές κλπ), κι αφού ούτως ή άλλως χρειάζεται χρόνος για να γίνει η προετοιμασία του τμήματος, δεν είναι σα να έχουν ξεκινήσει ήδη τα τμήματα;
β. Ποιά είναι τα άμεσα προβλήματα που επιλύει το υπουργείο με την κατάργηση των τμημάτων;

Για αυτά δεν χρειάζονται απαντήσεις από καμιά εφημερίδα, όπως δεν χρειάζεται μασημένη τροφή ο σκεπτόμενος πολίτης. Για μένα που είμαι κυνική η ερμηνεία είναι: είδε το υπουργείο ότι υπήρξαν αντιδράσεις και βγαίνει και λέει μη φωνάζετε, δεν το λέμε κατάργηση, το λέμε επίλυση προβλημάτων και δεν είναι το ίδιο. Δεν είναι Γιάννης, είναι Γιαννάκης, κι εγώ ο υπουργός παιδείας υποτιμώ τη νοημοσύνη σου τσιφτετέλληνα, αφού ξέρω ότι αν είσαι μ'εμάς θα πεις καλά κάνουν, κι αν δεν είσαι μ'εμάς θα φωνάξεις ούτως ή άλλως.

Τώρα, αν θέλεις να καταλάβεις γιατί να γίνονται ακατανόητες και ανούσιες αλλαγές στην παιδεία, η απάντηση είναι πρώτα και κύρια: για τον ίδιο λόγο που όλοι οι υπουργοί παιδείας, όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων 40 χρόνων κάνουν αλλαγές χωρίς λόγο στην παιδεία. Επιπρόσθετα, θα έλεγα για την τρέχουσα σύνθεση του υπουργείου παιδείας ότι το ζήτημα είναι ιδεολογικό: δεν νοείται το πανεπιστήμιο να έχει επιχειρηματική δραστηριότητα, και τί είναι φυσικά τα ξενόγλωσσα τμήματα για φοιτητές που πληρώνουν δίδακτρα; Επιχειρηματική δραστηριότητα.

Υποσημείωση:
2. Στο άρθρο 7 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) προστίθενται παράγραφοι 11 και 12 ως ακολούθως:
«11. Ιδρύονται τμήματα πρώτου κύκλου σπουδών στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με πρόγραμμα σπουδών, όπου η διδασκαλία των μαθημάτων θα γίνεται εν όλω σε ξένη γλώσσα. Στα τμήματα αυτά θα εισάγονται αποκλειστικά αλλοδαποί φοιτητές, οι οποίοι δεν έχουν ιθαγένεια κράτους−μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν είναι κάτοχοι απολυτηρίου ελληνικού λυκείου. Οι αλλοδαποί φοιτητές που θα επιλέγονται για φοίτηση θα συμμετέχουν οικονομικά στην κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των προγραμμάτων αυτών. Με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 6 του παρόντος ρυθμίζεται η ονομασία των τμημάτων αυτών και τα ειδικότερα θέματα που θα αφορούν τη λειτουργία των τμημάτων αυτών, τη στελέχωσή τους, τη διαδικασία εισαγωγής των αλλοδαπών φοιτητών, το ύψος της οικονομικής συμμετοχής αυτών, τον τρόπο καταβολής της οικονομικής αυτής συμμετοχής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
12. Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ιδρύονται τμήματα πρώτου κύκλου τουριστικών σπουδών, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου ιδρύεται τμήμα πρώτου κύκλου ναυτιλιακών σπουδών και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης ιδρύεται τμήμα πρώτου κύκλου ελληνικών σπουδών σύμφωνα με την ανωτέρω παράγραφο 11. Το πρόγραμμα σπουδών των παραπάνω τμημάτων θα διδάσκεται εν όλω στην αγγλική γλώσσα. Στα τμήματα αυτά θα εισάγονται αποκλειστικά αλλοδαποί φοιτητές, οι οποίοι δεν έχουν ιθαγένεια κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν είναι κάτοχοι απολυτήριου ελληνικού λυκείου. Οι αλλοδαποί φοιτητές που θα επιλέγονται για φοίτηση θα συμμετέχουν οικονομικά στην κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των προγραμμάτων αυτών. Με το προεδρικό διάταγμα της παραγράφου 6 του παρόντος ρυθμίζεται η ονομασία των τμημάτων αυτών και τα ειδικότερα θέματα που θα αφορούν τη λειτουργία των τμημάτων αυτών, τη στελέχωσή τους, τη διαδικασία εισαγωγής των αλλοδαπών φοιτητών, το ύψος της οικονομικής συμμετοχής αυτών, τον τρόπο καταβολής της οικονομικής αυτής συμμετοχής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.»

5. Στο άρθρο 38 του ν. 4009/2011 προστίθεται παράγραφος 6 ως ακολούθως: «6. Επιτρέπεται η συμμετοχή στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών αλλοδαπών φοιτητών εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι δεν έχουν ισοτιμία από το ΔΟΑΤΑΠ, με απόφαση της κοσμητείας, η οποία θα διενεργεί και το σχετικό έλεγχο.»
 
Πουθενά, όμως, στο άρθρο δεν βλέπω το γιατί το έκανε. Γιατί καταργεί τα αγγλόφωνα τμήματα; Τα καταργεί επειδή έχει αγκυλώσεις (δεν θα με εκπλήξει) ή επειδή η βάση στην οποία τέθηκε η ίδρυσή τους είναι σαθρή και προϋπόθετε κάποιους ημετέρους που θα διορίζονταν ή θα έτρωγαν από τα κονδύλια τους, για παράδειγμα;
...
Όμως, μετά σκέφτομαι ότι οι περισσότεροι το κάνουν με κομματικά κριτήρια και με πιάνει κρύος ιδρώτας και πάλι... "Ούτε αυτοί έχουν λύσει το πρόβλημα", σκέφτομαι. :(
Άζι, έχεις απαντήσει στα δικά σου ερωτήματα ήδη. Ο υπ. Παιδείας "ξεπληρώνει" υποχρεώσεις προς τους συνδικαλιστές της ΠΟΣΔΕΠ και τις φοιτητικές ομάδες που δεν είδαν με καλό μάτι τις αλλαγές του νόμου Διαμαντοπούλου γιατί μείωνε τον έλεγχο τους στην διοίκηση των Πανεπιστημίων, στην συγκεκριμένη περίπτωση, και στην ΟΛΜΕ για την δευτεροβάθμια (βλ. αξιολόγηση καθηγητών και πρότυπα όπου ισχύει). Ο ίδιος εξάλλου προέρχεται από το συγκεκριμένο χώρο εντός της ΠΟΣΔΕΠ. Το πελατειακό κράτος είναι εδώ και δυνατό.
 
Σε συνέχεια των παραπάνω. Χθες βρέθηκα με παλιό μου καθηγητή τον οποίο συμβουλεύονται μέλη και αυτής της κυβέρνησης. Η άποψη του; "δεν υπάρχει πρόγραμμα, μόνο συνθήματα". Η συζήτηση μας δεν είχε θέμα την παιδεία αλλά θέματα γεωλογίας-οικονομίας, θεωρώ όμως ότι δείχνει το κλίμα που επικρατεί αυτή την χρονική στιγμή.
 
Ο υπ. Παιδείας "ξεπληρώνει" υποχρεώσεις προς τους συνδικαλιστές της ΠΟΣΔΕΠ και τις φοιτητικές ομάδες που δεν είδαν με καλό μάτι τις αλλαγές του νόμου Διαμαντοπούλου γιατί μείωνε τον έλεγχο τους στην διοίκηση των Πανεπιστημίων

Με τα όσα ξέρω από την περιφερειακή προς το ελληνικό πανεπιστήμιο θέση μου (αλλά και την παλιότερη εμπειρία μου), μια διόρθωση: οι φοιτητικές ομάδες που, ας πούμε, θα είχε λόγο να παίρνει υπόψη του ο Μπαλτάς είναι (σήμερα) από θέση αρχής (όπως και ο ίδιος) υπέρ της φοιτητικής συμμετοχής. Δεν είχαν ποτέ πραγματικό έλεγχο στη διοίκηση των πανεπιστημίων. Στη δική μου εποχή ήταν (ήμασταν) κατά της συνδιαχείρισης, κατόπιν δεν ξέρω αν άλλαξαν στάση αλλά πάντως δεν είχαν πουθενά τους εκλογικούς συσχετισμούς που θα χρειαζόταν ο "πραγματικός έλεγχος": αυτούς τους είχαν οι παρατάξεις των μεγάλων κομμάτων, που πράγματι συμφωνούσαν με υποψήφιους πρυτάνεις και ενίοτε έκριναν το αποτέλεσμα.

Απ' όσα ξέρω για τον Μπαλτά ως προσωπικότητα (ομολογώ ότι δεν τον έχω δει ποτέ μου) δεν μπορεί να κατηγορηθεί για πελατειακή πολιτική. Άμα θέτε, πείτε τον κολλημένο στα συνθήματα της παλιάς ΠΟΣΔΕΠ ή ό,τι παρόμοιο σας κάνει -- αλλά υπάρχει μια διαφορά.

Ας πω μια και άρχισα, ότι όσον αφορά τα περίφημα Συμβούλια και το πώς λειτουργούσαν με το νόμο Διαμαντοπούλου αναρωτιέμαι αν θυμάται κανείς τον ιταμό τρόπο με τον οποίο το Συμβούλιο του Αθήνησι (αν δεν κάνω λάθος) απέκλεισε υποψήφια κοσμήτορα με το αιτιολογικό ότι ήταν ...ενάντια στο νόμο.
 
Και πάλι νομίζω, Resident, χωρίς φυσικά να θέλω να σε κατηγορήσω ότι και αυτό που λες εικασία είναι. Εκτός αν το ξέρεις από βαθιά μέσα από την κυβέρνηση, οπότε πάω πάσο.

Ήδη ο Μαρίνος σού είπε μια άλλη άποψη που αντικρούει αυτό που εσύ λες με σιγουριά. Ποιον να πιστέψω;
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Πάντως, κτγμ, τα δείγματα είναι ήδη ανησυχητικά και από πολύ νωρίς (βλ. αυξήσεις σε ημέτερους, Κατρούγκαλους, Χρυσοβελόνες και διάφορους άλλους ανάλογους χειρισμούς), οπότε προσωπικά τείνω να πιστέψω ότι τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα από ό,τι διαβάζω.
 
Και πάλι νομίζω, Resident, χωρίς φυσικά να θέλω να σε κατηγορήσω ότι και αυτό που λες εικασία είναι. Εκτός αν το ξέρεις από βαθιά μέσα από την κυβέρνηση, οπότε πάω πάσο.

Ήδη ο Μαρίνος σού είπε μια άλλη άποψη που αντικρούει αυτό που εσύ λες με σιγουριά. Ποιον να πιστέψω;

Μα θα κρίνεις πώς εξελίσσονται τα γεγονότα και εκ του αποτελέσματος θα καταλήξεις κάπου. Δεν σου είπα να με πιστέψεις. Σου λέω την γνώμη μου βασισμένη σε αυτά που ξέρω, είτε επίσημα είτε ανεπίσημα.
 
Top