Έχω πλήθος παρατηρήσεις:
Κώστα, όταν λες ότι θα πρέπει να αστειεύομαι όσον αφορά το ζήτημα του ελέγχου της καταλληλότητας των γονέων από το κράτος, τι ακριβώς εννοείς;
Το κάθε κράτος επεμβαίνει παντοιοτρόπως στη ζωή των παιδιών, γι' αυτό και υπάρχουν φορές που αφαιρεί από τους γονείς τα παιδιά τους αν κρίνει ότι αυτά κινδυνεύουν (βία, ναρκωτικά, αλκοολισμός). Δεν ισχύει ότι ασχολείται μόνο με την υιοθεσία.
Έχει αλλάξει κάτι και δεν το ξέρω; Παίρνεις από το κράτος καμμιά άδεια για να τεκνοποιήσεις; Ελέγχουν το ψυχολογικό και οικονομικό σου προφίλ; Ποιους όρους και περιορισμούς τεκνοποίησης βάζει το κράτος και γιατί τα παιδιά που υιοθετούνται απαιτούν περισσότερη μέριμνα από το κράτος ως προς την καταλληλότητα των γονέων, σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά;
Δεν είχες, νομίζω, διευκρινίσει ότι μιλούσες για επέμβαση της πολιτείας ειδικά στο θέμα της τεκνοποίησης. Αλλά και πάλι, αν προσπαθείς να εξομοιώσεις τη φυσική τεκνοποίηση με την αίτηση υιοθεσίας, να τα βάλεις στην ίδια ζυγαριά ως προς την εποπτεία του κράτους, λυπάμαι, δεν θα επιχειρηματολογήσω για πράγματα αυτονοήτως εντελώς διαφορετικά. Ας το κάνει κάποιος άλλος, αν βρίσκει ότι δεν είναι αυτονόητη η διαφορά. Εκτός κι αν
εσύ πιστεύεις ότι θα 'πρεπε η πολιτεία πράγματι να αστυνομεύει το φυσικό δικαίωμα της τεκνοποιίας, και μάλιστα όχι για δημογραφικούς λόγους τύπου Κίνας αλλά έτσι, ως γενική αρχή;!
Κώστα, αυτό από μόνο του δεν λέει τίποτα. Είναι μια περιγραφή της κατάστασης και μας είναι γνωστό. Τι επηρεάζει αυτό μάς ενδιαφέρει. Ούτε από δυο στείρους γονείς μπορεί να γεννηθεί παιδί φυσιολογικά. Ούτε από άτομα που έχουν ξεπεράσει την αναπαραγωγική ηλικία. Σημασία έχει το τι συνεπάγεται.
Προφανώς! Για το τι ακριβώς συνεπάγεται δεν είμαι σίγουρος, και, μη όντας σίγουρος, θα προτιμούσα λιγότερη σπουδή στο άνοιγμα της υιοθεσίας σε ζευγάρια που αντικειμενικά προβάλλουν στο παιδί ένα πρότυπο με το οποίο είναι δύσκολο να ταυτιστεί. Σίγουρα όταν μεγαλώσει θα του εξηγήσουν ότι γεννήθηκε από μια άλλη ένωση, ετερόφυλη, ή από ένα σπέρμα που δωρήθηκε ή από μια μήτρα ευκαιρίας, κλπ. κλπ. όλα πράγματα αρκετά περίεργα, φαντάζομαι. Αλλά τέλος πάντων θα είναι πια μεγάλο σχετικά. Στη βρεφική και νηπιακή και παιδική ηλικία, όμως, δεν μπορώ να ξέρω τι είδους περίπλοκες κατασκευές μπορεί να φτιάξει ο νους του ως προς το πώς γεννήθηκε. Σίγουρα η αγάπη, η θαλπωρή κλπ. κλπ. είναι εξαιρετικά σημαντικά, αλλά η συμβολική δεν είναι; Δεν ξέρω, απλά δεν ξέρω, και αφού δεν ξέρω έχω "εξαρχής επιφυλάξεις".
Τώρα, αν στηρίζεις τον λόγο της επιφύλαξης στο ότι έχει γίνει μεγάλη συζήτηση και στο ότι διίστανται οι απόψεις, να σου θυμίσω ότι αυτό συμβαίνει για κοινωνικούς λόγους. Αυτές οι συζητήσεις και οι αντιρρήσεις και η απόσταση των απόψεων δεν στηρίζονται σε αντικειμενικά δεδομένα αλλά στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την κοινωνία και στα ήθη της.
Από πότε οι κοινωνικοί λόγοι, τα ήθη κλπ. δεν έχουν λόγο σε θέματα που αφορούν την οικογένεια και την αγωγή των παιδιών; Για ποια αντικειμενικά δεδομένα μιλάμε;
Σχετικά με τα πρότυπα και τους ρόλους, κανένα παιδί που μεγαλώνει στην κοινωνία δεν έχει έλλειψη απ' αυτά. Δεν βιώνουμε μόνο τους γονείς μας ως περιβάλλον, πρότυπα και ρόλους. Αν ήταν έτσι θα είχαμε πολύ μεγαλύτερα προβλήματα.
Ναι, αλλά δεν σημαίνει ότι το σπιτικό περιβάλλον δεν συνεχίζει να παίζει τεράστιο, καταλυτικό ρόλο στη διάπλαση του παιδιού. Ούτε μου γουστάρει ο νέος τύπος ανθρώπου που φτιάχνει τους ρόλους του απέξω, από την τηλεόραση, από τα βιντεοπαιχνίδια κλπ. Δεν βλέπω κανένα καλύτερο άνθρωπο να γεννιέται μέσα από αυτά τα κανάλια κοινωνικοποίησης. Επιμένω λοιπόν, όπως είναι προς το παρόν η κοινωνία τουλάχιστον, στη μεγάλη σημασία της οικογενειακής ζωής, μέσα στην οποία φαντάζομαι ότι η συμβολική διάσταση έχει σημαντικό βάρος, πλάι στην αγάπη, τη θαλπωρή κλπ. (βλ. παραπάνω)
Τέλος, δεν καταλαβαίνω τι σχέση έχει το δημοψήφισμα σε όλα αυτά. Από πού κι ως πού μπορούμε να αφήσουμε ένα δικαίωμα στην κρίση των πολιτών με βάση την αισθητική τους και τις υποκειμενικές τους απόψεις; Αν μας νοιάζει όντως το καλό των παιδιών, αυτό είναι είναι ένα ζήτημα στο οποίο μόνο η επιστήμη μπορεί να έχει λόγο.
Χωρίς να υποστηρίζω τη λύση του δημοψηφίσματος (απορητικά το έβαλα, και με ερωτηματικό), θυμίζω ότι η υιοθεσία δεν είναι αμιγές δικαίωμα αλλά περισσότερο λειτουργία, καθώς και ότι όποτε μας βολεύει θέλουμε δημοψηφίσματα (που πάντοτε έτσι κι αλλιώς στην "αισθητική" και στις υποκειμενικές απόψεις στηρίζονται, όπως και κάθε δημοκρατική διαδικασία), και όποτε δεν μας βολεύει μιλάμε για "αναφαίρετα" δικαιώματα (μα πότε είχανε δοθεί και αφαιρέθηκαν;) και για την ανωτερότητα των ειδικών, που φυσικά ελπίζουμε ότι θα τους έχουμε με το μέρος μας, αλλιώς θα τους καταγγείλουμε και θα ζητάμε...δημοψήφισμα. Όσο για την "επιστήμη", είπα και παραπάνω ότι σε θέματα τέτοια η επιστήμη σε πολύ μεγάλο βαθμό δεν είναι παρά το άρωμα των καιρών.
Ενημερωτικά: απ' ό,τι μου λένε, από το 2013 στη Γαλλία η υιοθεσία επιτρέπεται από αγάμους, και μάλιστα δεν επιτρέπεται να εξεταστεί η σεξουαλική τους κατεύθυνση. Επιτρέπεται επίσης από παντρεμένους ομοφυλόφιλους, όχι όμως σε σύμφωνο συμβίωσης ή σε παλλακεία (δεν ξέρω αν αποδίδεται έτσι). Επίσης, SBE, εγώ γνωρίζω Ελληνόπουλo υιοθετημένo (άρα δεν είναι μηδέν) και (μιλώντας για τη Γαλλία) η μεγάλη δεξαμενή είναι τα παιδιά από φτωχές χώρες. Οι φτωχές αυτές χώρες απαγορεύουν συνήθως να δοθούν τα παιδιά τους σε ομοφυλόφιλα ζευγάρια, ακόμα και παντρεμένα (για τη Γαλλία μιλάω τώρα, που έχει τέτοια), οπότε, επειδή τα Γαλλόπουλα προς υιοθεσία είναι λίγα, ένα ομοφυλόφιλο ζευγάρι, έστω και παντρεμένο, έχει πολύ λίγες πιθανότητες να υιοθετήσει.