Το ότι η ηθική --όχι οι συγκεκριμένες επιταγές της αλλά η έννοια του καλού και του κακού, του εσωτερικευμένου πρέπει και δεν πρέπει-- είναι ριζωμένη μέσα στον άνθρωπο, και άρα μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο έρευνας που μπορεί να έχει και "επιστημονική" οπτική (γιατί κατά τα άλλα η ηθική αποτελεί αντικείμενο έρευνας ανέκαθεν, από τη θρησκεία και από τη φιλοσοφία), δεν σημαίνει ότι υπάρχει επιστημονική ηθική, επιστημονικός τρόπος να ηθικεύεις. Και ο έρωτας μπορεί να γίνει αντικείμενο "επιστημονικής" έρευνας, μέσα από μια οπτική χημείας, φυσιολογίας κλπ., χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υπάρχει επιστημονικός έρωτας, επιστημονικός τρόπος να ερωτευτείς. Η προσπάθεια υποκατάστασης και κατάργησης της ηθικής, του έρωτα κττ. από την επιστήμη έχει αποτύχει παταγωδώς και ελπίζω να αποτύχει και στο μέλλον, όταν θα κυκλοφορήσουν ενέσεις ερωτοχτυπήματος και ηθικών φρονημάτων. Μη γένοιτο.
Το τελευταίο, το περί υποκατάστασης και κατάργησης, με φέρνει στην ανάγκη να πω το εξής: γιατί τόση απέχθεια και εχθρότητα προς τη μεταφυσική; γιατί τόση μονόπαντη στοίχιση πίσω από τον ορθολογισμό; Η ομορφιά του ανθρώπου βρίσκεται στην ανάμιξη των δύο στοιχείων, όχι στην κατάργηση του ενός. Ούτε και πιστεύω ότι, έστω και αν κάποιοι το θέλουν, είναι δυνατόν να καταργηθεί η μεταφυσική και ο ανορθολογισμός --που βέβαια δεν είναι σε καμία περίπτωση ένα και το αυτό. Ό,τι υπάρχει ιστορικά --και η μεταφυσική υπάρχει ιστορικά-- έχει λόγο ύπαρξης, έλεγε ο Χέγκελ, και δεν είχε άδικο. Όσο και αν η δήλωση αυτή επιφανειακά αποτελεί φαταλισμό, βλέπουμε ότι εκείνο που πράγματι αλλάζει είναι οι μορφές, όχι τα περιεχόμενα. Οι μορφές είναι περαστικές, και θα ήταν όντως φαταλιστικό --και "αντιδραστικό"-- να θεωρούμε ότι όποια μορφή υπάρχει, καλώς υπάρχει επειδή έχει "λόγο που" υπάρχει. Τα περιεχόμενα όμως πίσω από τις μορφές διατηρούνται, στις γενικές τους γραμμές αποτελούν τη φύση του ανθρώπου --κάποια, και των έμβιων όντων γενικότερα. Η μεταφυσική αποτελεί ανθρωπολογική σταθερά κολοσσιαίας σημασίας και δεν πρόκειται να εξαφανιστεί ποτέ. Στις αρνητικές της εκφάνσεις οδηγεί σε αποκοπή από την πραγματικότητα αλλά στις θετικές της αποτελεί πηγή τέχνης, οραματισμών, φαντασίας, κοσμολογικών και κάθε άλλου είδους διερωτήσεων, ελευθερίας από τα δεσμά του υπαρκτού. Περαιτέρω, κανείς δεν ξέρει πραγματικά τι είναι ορθός λόγος και τι όχι, πόσο μάλλον η "επιστήμη", η οποία τώρα μας λέει πως ορθός λόγος είναι πράγματα που παλιά θεωρούνταν από την επιστήμη και τώρα ακόμη από τον κοινού νου ως παράλογα.
Ακούγεται συχνά η άποψη ότι η πίστη σε θεό/ούς είναι τροχοπέδη, όμως έχουμε άπειρα παραδείγματα όπου η πίστη αυτή έχει βοηθήσει ανθρώπους να αντέξουν σε απίστευτες πιέσεις εξουσιαστικών καθεστώτων, και μάλιστα άθεων --αν και δεν φταίει η αθεΐα γι' αυτά τα καθεστώτα, μακριά από εμένα αυτή η σκέψη--. Ας μην το ξεχνάμε αυτό όταν μιλάμε για τη γυναίκα του Αφγανιστάν ή για οτιδήποτε άλλο. Ό,τι προάγει την ελευθερία του ανθρώπου από τις υπαρκτές καταπιεστικές δομές μπορεί να έχει θετική αξία, είτε αυτό το ό,τι είναι η αθεΐα απέναντι σ' ένα θεοκρατικό κράτος/κοινωνία είτε η θρησκευτική πίστη απέναντι σ' ένα άθεο κράτος/κοινωνία είτε οτιδήποτε.
Όπως το "γνώθι σαυτόν" και το "μηδέν άγαν" δεν προφυλάσσουν από τίποτα τον άνθρωπο, γιατί δεν μπορείς να γνωρίσεις τον εαυτό σου και τα όριά σου αν δεν τραβήξεις το σκοινί σου ως τα άκρα για να δεις αν σπάει ή όχι, ώστε να μάθεις ποιος πραγματικά είσαι, έτσι και η επιστήμη και ο ορθολογισμός δεν σου παρέχουν καμιά ευδαιμονία, αν δεν προσπαθήσεις με τη μεταφυσική και με τον ανορθολογισμό να δεις "πίσω απ' τον καθρέφτη". Καλή η γνώση, καλύτερη όμως η χαρούμενη γνώση, που περιλαμβάνει και τέχνη, φιλοσοφία, ηθική, μεταφυσική, ανορθολογισμό. We are such stuff as dreams are made on; and our little life is rounded with a sleep, oder?