Το νήμα για την παιδεία

SBE

¥
Το σχολείο κάνει τον εκπαιδευτικό ή ο εκπαιδευτικός το σχολείο;
Η απάντηση ως συνήθως είναι στη μέση. Ένας καθηγητής που θα βρεθεί σε σχολείο καλά οργανωμένο, με έμπειρους συναδέρφους με τους οποίους μπορεί να ανταλλάξει απόψεις και με καλό διευθυντή που τον σπρώχνει να μάθει, ελπίζουμε ότι θα φιλοτιμηθεί να κάνει μια προσπάθεια να βελτιωθεί. Ένας καλός εκπαιδευτικός σε κακό σχολείο από την άλλη μπορεί να κάνει θαύματα με προσπάθεια. Τα έχουμε δει και τα δύο.
Στα θετικά των ΠΠΣ είναι κατά τη γνώμη μου η αλλαγή των διδασκόντων ανά πενταετία. Ειδικά στα μέρη με πολλά σχολεία τέτοιες αλλαγές θα έπρεπε να είναι μέρος του κανόνα, όχι να κάθονται 30 χρόνια στο ίδιο σχολείο όλοι. Μάλιστα θα έλεγα να γίνει κανόνας ότι μετά από κάποια χρόνια εργασίας, ας πούμε 10-15 θα πρέπει υποχρεωτικά να πηγαίνει ο καθηγητής για ένα χρόνο σε κάποιο ειδικό σχολείο, π.χ. στα επαρχιακά ή στα προβληματικά σχολεία. Ξέρω ότι θα γκρινιάζανε μετά όλοι ότι έχουν μικρά παιδιά, έχουν έξοδα κλπ κλπ. αλλά αν τους δώσεις τη δυνατότητα να επιλέξουν πότε θα το κάνουν (μετά τα πρώτα 10 χρόνια, αλλά πριν τη σύνταξη) και τους δώσεις κι ένα μικρό επίδομα για τα έξοδά τους πιθανόν να περιοριστεί η γκρίνια. Στο κάτω κάτω, φόρους πληρώνουν κι οι γονείς των παιδιών στα χωριά, γιατί να έχουν μόνο νεοδιόριστους και αναπληρωτές; Ας έχουν και κάποιον έμπειρο.
 
Ή αλλιώς, αντικατάσταση ενός θεσμού με ωραίες λέξεις (αξιοκρατία, διαφάνεια κλπ).
 

SBE

¥
Καταλήγω στο ότι αποκλείεται, δεν είναι περίπτωση "δεν γνωρίζει η δεξιά τους τί ποιεί η αριστερά τους". Δεν είναι δυνατόν δηλαδή. Τη μια μέρα έχουμε την είδηση Α και την επόμενη την είδηση όχι-Α. Κι αυτό γίνεται κάθε μέρα. :woot::blink::eek:

Μου φαίνεται πιο λογική ερμηνεία η συνωμοσιολογία (ορίστε, θα αυτοψεκαστώ στο τέλος), και μάλλον με επηρέασε και το Bitter Lake του Κέρτις (το ντοκυμαντέρ ντε). Α και όχι-Α προέρχονται από την ίδια πηγή με σκοπό την παραπληροφόρηση και τη δημιουργία σύγχυσης, ανασφάλειας κλπ κλπ. Όποιος έχει καλύτερη ερμηνεία, ας μου την πει, πάω να ψεκαστώ λίγο ακόμα.


Έντιτ: και τελικά τις πιο πολλές αντιφάσεις τις έχω δει να προέρχονται μέχρι στιγμής από το υπουργείο παιδείας, που μάλλον για υπουργείο παραπληροφόρησης πάει.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Πφ, αντιφάσεις και σαχλαμάρες! Αφού αυτό το υπουργείο είναι σκέτο ποίημα!
 

SBE

¥
Παλ, έχουμε έναν πνευματικό άνθρωπο στο υπουργείο παιδείας κι αντί να τον εκτιμάς τον κοροϊδεύεις.
 
Καταλήγω στο ότι αποκλείεται, δεν είναι περίπτωση "δεν γνωρίζει η δεξιά τους τί ποιεί η αριστερά τους". Δεν είναι δυνατόν δηλαδή. Τη μια μέρα έχουμε την είδηση Α και την επόμενη την είδηση όχι-Α. Κι αυτό γίνεται κάθε μέρα. :woot::blink::eek:
Όσο θυμάμαι, αυτό γινόταν με κάθε κυβέρνηση: αλαλούμ μεταξύ υπουργού και υφυπουργού στο ίδιο υπουργείο, ή μεταξύ υπουργών επικαλυπτόμενων τομέων. Δεν νομίζω ότι η τωρινή κυβέρνηση έχει φανεί χειρότερη σε αυτό το ζήτημα ως τώρα (εκτός αν έχω χάσει επεισόδια). Αυτή βέβαια είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή λέει ότι τέτοιες αντιφάσεις είναι ανεπίτρεπτες, ακόμη κι αν είναι μεμονωμένες.
 
Πφ, αντιφάσεις και σαχλαμάρες! Αφού αυτό το υπουργείο είναι σκέτο ποίημα!
Κάτι πρέπει να έχει στο νου του με αυτούς τους στίχους (στα συν αυτό), αλλά εγώ δεν καταφέρνω να πιάσω το νήμα και τους συνειρμούς της σκέψης του, ώστε να συνδέσω το πρώτο μέρος με το δεύτερο με τρόπο που να προκύπτει ένα εντελές νόημα.
 
Έχασε η Βενετιά βελόνι. Γενικά έχει υπερεκτιμηθεί ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, ο οποίος μεθοδολογικά δεν πολυστέκει. Είναι ένας χρήσιμος μπούσουλας, περίπου σαν τον μπούσουλα του IQ. Μπορεί να σου πει αν η χώρα σου διαθέτει εξαιρετική εκπαίδευση ή υστερεί τρομερά αλλά το ενδιάμεσο φάσμα κινείται σε μια γκρίζα ζώνη σχεδόν ανούσιας σύγκρισης. Δηλαδή δεν το θεωρώ "πολυτιμότατο εργαλείο" κι ούτε χρειαζόμαστε PISA για να εντοπίσουμε τα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ελληγενή, σε αυτό το θεσμό συμμετέχουν χώρες όπως η Φινλαδία, η οποία έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα παγκοσμίως. Όλοι έχουμε καταλάβει ότι έχεις κάποιο θέμα με την αξιολόγηση των μαθητών, και δη την αξιολόγησή τους στο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ίσως να έχεις τα δίκια σου, δεν ξέρω, όμως αντί να απαξιώνεις με μια μονοκοντυλιά τέτοιους θεσμούς καλύτερα θα ήταν να παρουσιάζεις τα επιχειρηματά σου με θετικό πρόσημο γιατί ειλικρινά εκνευρίζομαι με τέτοιους αφορισμούς χωρίς επιχειρήματα. Με κάθε καλή διάθεση, πάντα.
 
Δεν βρίσκω πού είναι η απαξίωση και πού ο αφορισμός. Δεν χρειάζεται να φορτίζουμε την ατμόσφαιρα σε κάθε νήμα με ακραίες λέξεις. Δεν είναι απαξίωση ο ρεαλισμός. Είπα ότι είναι χρήσιμος μπούσουλας αλλά τίποτα παραπάνω. Αυτό δεν είναι απαξιωτικό ούτε αφοριστικό. Θέτω την πρακτική του αξία σε ορθές βάσεις. Αν θέλεις όμως να επεκταθώ στο γιατί πιστεύω αυτό που πιστεύω, ευχαρίστως.

Τα τεστ του OECD, λοιπόν, είναι καταρτισμένα με ένα μοντέλο που κουμπώνει καλά στα εκπαιδευτικά συστήματα συγκεκριμένων χωρών (γι' αυτό και τα πάνε τόσο καλά οι μαθητές τους σ' αυτά τα τεστ). Δεδομένου ότι χρειάζονται αρκετά χρόνια για να δούμε τα πραγματικά θετικά, αρνητικά ή ουδέτερα αποτελέσματα που μπορεί να έχει η αναπροσαρμογή ενός εκπαιδευτικού συστήματος στην βάση των αποτελεσμάτων της ίδιας χώρας στον διαγωνισμό (δηλαδή με σκοπό την βελτίωση), δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε την όποια ειδική χρησιμότητά του παρά μόνο κοιτώντας το θεωρητικό και μεθοδολογικό του υπόβαθρο.

Ε, λοιπόν, το μεθοδολογικό υπόβαθρο, όπως είπα, δεν πολυστέκει (κι αυτό το λέω έχοντας στο παρελθόν διαβάσει ολόκληρη την μεθοδολογία, που είναι ούτε λίγο ούτε πολύ καμμιά 500αριά σελίδες -ναι, τόσες είναι). Δεν είναι δυνατόν να γίνουν άμεσες συγκρίσεις διαφορετικών εκπαιδευτικών συστημάτων με ένα κοινό τεστ, γιατί πολύ απλά κάποιο εκπαιδευτικό σύστημα θα είναι a priori καλύτερα προσαρμοσμένο σ' αυτόν τον τύπο τεστ από άλλα. Κι αυτό είναι πιο σημαντικό απ' όσο ακούγεται. Γιατί μπορεί ο OECD να με διαβεβαιώνει ότι είναι σκοπός της μεθόδου ανάπτυξης των τεστ να λαμβάνουν υπόψιν τα διαφορετικά και ιδιαίτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά κάθε χώρας, της γλώσσας της, του βιοτικού της επιπέδου και τα λοιπά, αλλά δεν βλέπω πώς ακριβώς επιτυγχάνεται αυτό σε τόσο διαφορετικά συστήματα εκτός κι αν έχουν βρει την φιλοσοφική λίθο των τεστ. Κάτι σαν το unobtainium της μηχανικής. Και δεν είμαι μόνος μου σ' αυτό. Παρόμοιες αμφιβολίες για το εύρος του δείγματος είχαν και συνεχίζουν να έχουν πολλοί άλλοι, από καθηγητές πανεπιστημίων ως ιδρύματα, ειδικούς της εκπαίδευσης, σοβαρά ΜΜΕ και άλλοι.

Για παράδειγμα, οι Έλληνες μαθητές φαίνεται να τα πήγαν πολύ καλά το 2006 στο πρώτο σκέλος του τεστ αλλά χάλια στο τελευταίο, λόγω πίεσης χρόνου. Πριν προλάβει κανείς να φέρει αντιρρήσεις, μαθητές άλλων χωρών, μαθημένοι να τεστάρονται αλλιώς, δεν αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα. Άλλες χώρες δίνουν έμφαση σε τεστ μικρότερης διάρκειας σε σχέση με την ύλη, άλλες πάλι δίνουν έμφαση σε διαφορετικό τρόπο συμπλήρωσης των ερωτήσεων, π.χ. προσπερνώντας τις δύσκολες ερωτήσεις.

Ένα άλλο παράδειγμα που κάνει δύσκολη την σύγκριση είναι η γλώσσα. Σε μεγάλο βαθμό, η απόδοση του μαθητή θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά θα κατανοήσει την ερώτηση. Μιας και είμαστε σε μεταφραστικό φόρουμ, δεν χρειάζεται να μπω σε λεπτομέρειες για την δυσκολία μετάφρασης των ερωτήσεων· την ποιότητα της οποίας πιστοποιεί ποιος; Ακόμα όμως κι αν η μετάφραση αξίζει βραβείο, ο τρόπος διατύπωσης είναι πολύ σημαντικός παράγοντας στην κατανόηση. Οι γλωσσοκοινωνικές διαφορές συνιστούν υπολογίσιμο εμπόδιο, εδώ. Μια διατύπωση που δεν ταιριάζει σωστά στην γλωσσική κουλτούρα της κάθε χώρας θα δημιουργήσει προβλήματα κατανοησιμότητας. Κοινώς, αν ο μαθητής έχει συνηθίσει σε άλλου είδους διατυπώσεις θα έχει χαμηλότερη απόδοση. Αυτού του είδους το πρόβλημα το παραδέχεται και ο ίδιος ο ΟΟΣΑ.

Επιπροσθέτως, υπάρχουν άλλοι δυο σημαντικότατοι παράγοντες μεθοδολογικής αστάθειας. Ο ένας έχει να κάνει με το πόσο ενδιαφέρει την χώρα η απόδοση σε ένα τεστ τέτοιου τύπου (για την ιστορία, η Φινλανδία το 2006 είχε response rate 100%). Η αύξηση της απόδοσης σε ένα οποιοδήποτε τεστ εξαρτάται -πέραν των άλλων παραγόντων- από το πόσο προσπαθείς να μπεις στην λογική του. Αυτό συνήθως σημαίνει ότι γίνεσαι με τον καιρό καλύτερος σ' αυτό το τεστ αλλά όχι καλύτερος γενικά. Το ότι τα πήγα φέτος καλύτερα σε ένα ίδιου τύπου τεστ απ' ό,τι πέρσι, σημαίνει πολύ περισσότερο ότι προσαρμόστηκα καλύτερα σ' αυτόν τον τύπο τεστ παρά ότι βελτιώθηκαν οι δεξιότητές μου. Μάλιστα όταν μιλάμε για τεστ που ζητείται η σωστή απάντηση, πιο πιθανό είναι να μειωθούν οι δημιουργικές τάσεις του ατόμου παρά να αυξηθούν.

Ο άλλος παράγοντας έχει να κάνει με την ανομοιότητα των δειγμάτων (μεταξύ χωρών). Σε χώρες που οι ταξικές διαφορές είναι μικρότερες, το δείγμα, όσο καλά κι αν είναι επιλεγμένο, θα παρουσιάζει μεγάλο βαθμό ομοιογένειας, με αποτέλεσμα ο μέσος όρος (που λαμβάνεται υπόψιν για την κατάταξη της χώρας) να έχει μικρή απόκλιση από το ελάχιστο και το μέγιστο, σε αντίθεση με τις χώρες όπου οι ταξικές διαφορές είναι μεγάλες.

Υπάρχει κι ένα τελευταίο που αφορά την ομοιότητα του τεστ. Δεν ξέρω τι έγινε στα τεστ μετά το 2006, πάντως εκείνην την χρονιά οι ερωτήσεις που έπαιξαν δεν ήταν ίδιες για όλες τις χώρες, πράγμα που διαστρεβλώνει το αποτέλεσμα. Σε κάποιες χώρες κάποιες ερωτήσεις δεν συμπεριλήφθηκαν καν ενώ σε άλλες χώρες διαγράφηκαν ερωτήσεις μετά το τεστ, για λόγους καλύτερης συγκρισιμότητας των αποτελεσμάτων. Αυτό όμως οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερο μπέρδεμα για την συγκριτική απόδοση. Εξάλλου δεν καταλαβαίνω τον λόγο που έγινε κάτι τέτοιο αφού η μεθοδολογία των τεστ τους βασίζεται σε IRT (Item Response Theory). Για να ολοκληρωθεί η βαθμολογία, η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η εξομοίωση -ναι, εξομοίωση- βαθμολογιών στις ερωτήσεις που παραλήφθηκαν. Στην ουσία χρησιμοποίησαν ένα μοντέλο στατιστικής διαβάθμισης που λέγεται Rasch, το οποίο δίνει "plausible values" για ένα σετ πραγματικών τιμών (σκορ μαθητών). Όμως μια τέτοια μέθοδος δεν μπορεί να συνδυάζεται με ερωτήσεις κυμαινόμενης δυσκολίας μεταξύ χωρών, σαν αυτές του PISA (δηλαδή οι ίδιες ερωτήσεις να παρουσιάζουν διαφορετικό βαθμό δυσκολίας ανάμεσα σε δυο χώρες).

Τέλος -αλήθεια, τέλος- το συγκεκριμένο τεστ του ΟΟΣΑ είναι συγκριτικό. Δηλαδή δεν είναι αληθινές βαθμολογίες αυτές που βγάζει το μοντέλο αλλά συγκριτικές, πράγμα που ισοπεδώνει τελείως τις διαφορές που δεν αποτυπώνονται λόγω ψαλιδίσματος = 2 σωστές απαντήσεις σκοράρουν το ίδιο, ενώ πρακτικά δυο σωστές απαντήσεις δείχνουν στην καλύτερη περίπτωση ότι τα δύο άτομα είναι ίσα ως προς την απάντηση και όχι το ένα ως προς το άλλο. Για να το πω πιο απλά, όταν δυο άτομα απαντήσουν σωστά ότι 4+5=9 δεν σημαίνει ότι έχουν ίσες μαθηματικές ικανότητες αλλά ίσες μαθηματικές ικανότητες ως προς αυτήν την ερώτηση. Στην πράξη ο ένας μπορεί να έχει πολύ μεγαλύτερες μαθηματικές ικανότητες που το ταβάνι της τυποποιημένης απάντησης (ή του περιορισμένου εύρους απαντήσεων) ψαλιδίζει. Αν ο ένας απ' τους δυο μπορεί να αποδείξει φορμαλιστικά την πράξη, θα πάρει πάλι ίδιους πόντους με αυτόν που απλώς έχει γράψει "=9".

Επαναλαμβάνω, γιατί μπορεί να το έχει ξεχάσει ο αναγνώστης μέχρι να φτάσει ως εδώ, ότι βρίσκω "χρήσιμο μπούσουλα" το τεστ του ΟΟΣΑ. Αλλά μέχρι εκεί. Το βλέπω όπως βλέπω τα τεστ IQ.
 
Έχασε η Βενετιά βελόνι. Γενικά έχει υπερεκτιμηθεί ο συγκεκριμένος διαγωνισμός, ο οποίος μεθοδολογικά δεν πολυστέκει. Είναι ένας χρήσιμος μπούσουλας, περίπου σαν τον μπούσουλα του IQ. Μπορεί να σου πει αν η χώρα σου διαθέτει εξαιρετική εκπαίδευση ή υστερεί τρομερά αλλά το ενδιάμεσο φάσμα κινείται σε μια γκρίζα ζώνη σχεδόν ανούσιας σύγκρισης. Δηλαδή δεν το θεωρώ "πολυτιμότατο εργαλείο" κι ούτε χρειαζόμαστε PISA για να εντοπίσουμε τα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Στο δια ταύτα, προτείνεις αποχώρηση; Γιατί άλλο η κριτική ενός θεσμού με συμμετοχή σε αυτόν και άλλο το "Έχασε η Βενετιά βελόνι", = και να μείνουμε και να φύγουμε ένα και το αυτό είναι. Πόσο μάλλον που τον θεωρείς και "χρήσιμο μπούσουλα". Γιατί το επίδικο εδώ αυτό είναι: η αποχώρηση ή μη, αν έχω καταλάβει καλά. Από περιέργεια ρωτάω, γιατί τα εκπαιδευτικά τα γνωρίζω ελάχιστα και προτιμώ να μην ανακατεύομαι. Αλλά προσπαθώ να καταλάβω τη νοοτροπία του προτελευταίου σου σχολίου.
 
Δεν προτείνω αποχώρηση. Δεν νομίζω να προκύπτει κάτι τέτοιο από τα παραπάνω ποστ. Λέω ξεκάθαρα ότι είναι χρήσιμος μπούσουλας, αλλά όχι κάτι απαραίτητο. Δηλαδή δεν θα κλάψω κι αν αποχωρήσουμε από τον διαγωνισμό αλλά ούτε είναι κακό να συμμετέχουμε. Θα είχε πολύ μεγαλύτερη χρησιμότητα αν περιείχε διαχρονικά στοιχεία κι όχι στιγμιοτυπική απεικόνιση της απόδοσης, αλλά το κυρίως πρόβλημα που εντοπίζω είναι ότι δεν λέει τίποτα ιδιαίτερο για τις χώρες που δεν σκοράρουν στην κορυφή ή στον πάτο. Κι ακόμα και γι' αυτές δεν λέει πολλά πράγματα για τα αίτια της αποτυχίας ή της επιτυχίας. Π.χ. κανείς δεν έχει προσφέρει μια σοβαρή επιστημονική εξήγηση για το ότι η Φινλανδία πάει τόσο καλά στο τεστ του OECD, αλλά μέχρι το 2000, οπότε διεξήχθη το πρώτο PISA, κανείς δεν θεωρούσε την Φινλανδία τίποτα ιδιαίτερο στην εκπαίδευση και πάντα στα διεθνή τεστ σκόραρε στον μέσο όρο. Είτε δεν υπάρχει επιστημονική εξήγηση, οπότε ευθύνεται για το αποτέλεσμα το ίδιο το τεστ, είτε υπάρχει αλλά κανείς δεν μπορεί να κάνει συσχετίσεις που να έχουν στέρεα βάση, είναι το ένα και τ' αυτό από την άποψη διεξαγωγής συμπερασμάτων για το τι κάνει ένα εκπαιδευτικό σύστημα να σκοράρει υψηλά στο εν λόγω τεστ.

Πάντως νομίζω ότι τοποθετήθηκα με επιχειρήματα αρκετά αναλυτικά, παραπάνω.
 

Zazula

Administrator
Staff member
To Google Scholar βγάζει πάμπολλα αποτελέσματα για "pisa test". Πολλά απ' αυτά θέλουν πρόσβαση από βιβλιοθήκη, αλλά υπάρχουν κι αρκετά ανοιχτά, που δείχνουν πώς μελετάται το θέμα από διάφορες σκοπιές και τι είδους προβληματισμοί αναπτύσσονται.
http://repec.ioe.ac.uk/repec/pdf/qsswp1109.pdf
www.econstor.eu/bitstream/10419/24004/1/dp0404.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.20256/abstract
http://www.econstor.eu/bitstream/10419/20553/1/dp1287.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9752.2007.00542.x/abstract
https://edsurveys.rti.org/PISA/documents/MazzeoPISA_Test_DesignReview_6_1_09.pdf
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Δυστυχώς δεν έχω να συνεισφέρω κάτι ουσιαστικό στη συζήτηση πέρα από την αντίδραση της γερμανικής κοινωνίας στο ίδιο θέμα, και αυτό, όσο την έχω παρακολουθήσει από τα ΜΜΕ τους. Ε, εκεί η αντίδραση είναι μάλλον στην αντίθετη κατεύθυνση από ό,τι εδώ, τα όντως κακά αποτελέσματα των πρώτων χρόνων θεωρήθηκαν ένδειξη προβλημάτων στην παιδεία, έγιναν διάφορες παρεμβάσεις (που δεν γνωρίζω λεπτομερώς και, άλλωστε, δεν είναι καν σε εθνικό επίπεδο επειδή η εγκύκλια παιδεία παρέχεται στη Γερμανία από τα ομόσπονδα κράτη, όχι με κεντρικές οδηγίες-παρεμβάσεις) και, για να μην πολυλογώ, τα τελευταία χρόνια, όταν τα γερμανικά σχολεία άρχισαν να βαθμολογούνται καλύτερα, το γεγονός της βαθμολογικής προόδου θεωρήθηκε σαφώς θετικό, αλλά όχι και επαρκές ακόμη.
 

nickel

Administrator
Staff member
Helle, προφανώς αν ζούσαμε σε μια χώρα που λάτρευε τις πολλαπλές αξιολογήσεις, τον συνεχή πειραματισμό, το να δοκιμάζει συνεχώς λύσεις για να γίνεται καλύτερη, θα μπορούσαμε να βάλουμε κάτω την περίπτωση του PISA και να πούμε ότι δεν έχασε η Βενετιά βελόνι. Σε αυτή την περίπτωση η αδιαφορία για τη συμμετοχή έρχεται να προστεθεί σε ένα μοτίβο που δημιουργείται, ένα παζλ που συμπληρώνεται κομμάτι το κομμάτι και που κάποιοι θεωρούμε ότι δεν προοιωνίζεται θετικό μέλλον για τη χώρα μας. Αλλά, επειδή αποκεί και πέρα η συζήτηση για το παζλ φέρνει πολλές διαφωνίες, ας το λήξουμε εδώ. :-)
 

SBE

¥
Η δική μου θέση: κάνετε όλοι λάθος. Και εξηγώ:

Τα βασικά: το τεστ δε γίνεται για να βγάλουμε λίστες προτεραιότητας και άρθρα για τις εφημερίδες. Γίνεται για να μπορέσει η κάθε χώρα να δει πού βρίσκονται οι μαθητές της σε διεθνές επίπεδο, γιατί είμαστε ένα παγκόσμιο χωριό και θέλουμε να έχει ο κάθε μαθητής τη δυνατότητα να πάει αύριο όπου θέλει και να κάνει ό,τι θέλει μπλα μπλα μπλα μπλα. Ή αν το δεις πιο απλά, γιατί είμαστε στον ΟΟΣΑ επειδή θέλουμε να αναπτυχθούμε οικονομικά (το ένα Ο και το ένα Α) σε συνεργασία με τις άλλες χώρες (το Σ) και δεχόμαστε ότι ο ΟΟΣΑ θέτει κριτήρια για την παιδεία τα οποία θα μας βοηθήσουν στην ανάπτυξή μας.

O διαγωνισμός είναι ένα πολύ καλό εργαλείο για όσους φτιάχνουν εκπαιδευτική πολιτική, όχι γιατί μετράει τι κάνει η Ελλάδα σε σχέση με την Κίνα αλλά γιατί δείχνει στους Έλληνες policymakers (πως είπαμε ότι το λέμε αυτό στα ελλήνικος; ) πού βρίσκεται η χώρα σχετικά με τα κριτήρια του ΟΟΣΑ και μπορούν έτσι να αποφασίσουν προς τα πού θέλει να πάει η Ελλάδα. Αυτό είναι το νόημα, δεν είναι καλλιστεία, δεν είναι Γιουροβίζιον.
Από αυτή την άποψη, λάθος κάνετε όλοι σας που μιλάτε για αριστεία, γιατί δεν είναι αυτός ο βασικός στόχος της μελέτης. Και ναι μεν μπορεί στην Ελλάδα οι μαθητές να μην μαθαίνουν το Χ ή το Υ όπως το θέλει το τεστ, ενώ στη Φινλανδία το μαθαίνουν, αλλά επαναλαμβάνω ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ. Ότι δηλαδή η Ελλάδα με τη συμμετοχή της σε αυτά τα τεστ έχει δείξει ότι οι εκπαιδευτικοί της στόχοι είναι να μάθουν οι μαθητές το Χ και το Υ όπως το θέλει το τεστ. Και το τεστ δείχνει πού βρίσκονται σε σχέση με το ζητούμενο.

Επομένως θα ήθελα να δω πώς αξιοποίησε η Ελλάδα τα αποτελέσματα του τεστ. 'Όχι γενικολογίες το θάψαμε το τεστ, δεν κάναμε τίποτα κλπ. Συγκεκριμένη πολιτική και στρατηγική από το υπουργείο παιδείας η οποία προέκυψε από τους τόμους της μελέτης. Τί έκαναν οι διάφοροι οργανισμοί και ινστιτούτα που έχει η χώρα για να επεξεργάζονται στοιχεία και να κάνουν συστάσεις και προτάσεις στα υπουργεία; :laugh:
 
Helle, προφανώς αν ζούσαμε σε μια χώρα που λάτρευε τις πολλαπλές αξιολογήσεις, τον συνεχή πειραματισμό, το να δοκιμάζει συνεχώς λύσεις για να γίνεται καλύτερη, θα μπορούσαμε να βάλουμε κάτω την περίπτωση του PISA και να πούμε ότι δεν έχασε η Βενετιά βελόνι. Σε αυτή την περίπτωση η αδιαφορία για τη συμμετοχή έρχεται να προστεθεί σε ένα μοτίβο που δημιουργείται, ένα παζλ που συμπληρώνεται κομμάτι το κομμάτι και που κάποιοι θεωρούμε ότι δεν προοιωνίζεται θετικό μέλλον για τη χώρα μας. Αλλά, επειδή αποκεί και πέρα η συζήτηση για το παζλ φέρνει πολλές διαφωνίες, ας το λήξουμε εδώ. :-)

Ναι, αλλά χάνεις το βασικό σημείο: ο συγκεκριμένος διαγωνισμός δεν είναι αξιολογητικός, είναι καθαρά συγκριτικός. Το μόνο που σου λέει είναι ότι η Χ χώρα είναι καλύτερη ή χειρότερη από σένα. Δεν σου λέει πόσο καλός είσαι ούτε τι προβλήματα έχεις. Και σημείωσα ήδη ποια είναι τα προβλήματα που καθιστούν αυτήν την σύγκριση τουλάχιστον προβληματική αν όχι αβάσιμη.

Η Γερμανία είναι χαρακτηριστική περίπτωση κράτους με μεγάλη ευαισθησία στην παιδεία και γι' αυτόν τον λόγο μπήκαν στην περιπέτεια να προσπαθήσουν να βελτιώσουν την θέση τους στην συγκριτική αξιολόγηση του ΟΟΣΑ. Το θέμα είναι τι πρακτικό πέτυχαν πέρα από την βελτίωση της θέσης τους. Είναι σημαντικό να μην γίνεται αυτοσκοπός το τεστ.

Εν μέρει συμφωνώ με αυτό που λέει η SBE για τον ουσιαστικό στόχο του PISA, αλλά βασική προϋπόθεση για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι να γίνονται τα τεστ σε μία γλώσσα, πράγμα που φυσικά δημιουργεί άλλου είδους προβλήματα. Εν ολίγοις πιστεύω ότι το να πετύχεις αυτό ακριβώς είναι αδύνατον, αλλά με σωστή μεθοδολογία μπορείς να βγάλεις αξιόπιστες συγκρίσεις και χρήσιμα αποτελέσματα. Το τεστ του OECD δεν κατάφερε να με πείσει μετά από 500 σελίδες αναλυτικής μεθοδολογίας. Ούτε μάς βοηθάει σε κάτι ουσιαστικό, γιατί κάθε φορά που διεξάγεται ο διαγωνισμός και παίρνουμε τα αποτελέσματα ακούω και διαβάζω για προβληματισμούς και για επιτακτικές ανάγκες να αλλάξει η παιδεία, κτλ, αλλά επειδή το PISA δεν σου λέει τι κάνεις λάθος σε σχέση με τον άλλον, αναλωνόμαστε σε γενικολογίες.

Εξάλλου οι χώρες της ΕΕ πάνε συστηματικά καλύτερα στα τεστ του PISA αλλά π.χ. στην καινοτομία στις νέες τεχνολογίες η Ευρώπη έχει μείνει πολύ πίσω. Η Αμερική που πάντα σκοράρει μέτρια στο PISA συνεχίζει να είναι μπροστά. Σε πάρα πολύ καλή θέση είναι και η Ελλάδα, παρεμπιπτόντως. Αυτό είναι πρακτικό αποτέλεσμα. Θα ήθελα μια αξιολόγηση που να κοιτάει την πρακτική ανταπόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος όσον αφορά τις επιστήμες και την καινοτομία. Η Φινλανδία που σκοράρει υψηλά στο PISA δεν φαίνεται προς το παρόν να εξαργυρώνει την βαθμολογία της σε καινοτομία και επιστημονική εξέλιξη.
 
Top