Το νήμα για την παιδεία

nickel

Administrator
Staff member
Εξάλλου οι χώρες της ΕΕ πάνε συστηματικά καλύτερα στα τεστ του PISA αλλά π.χ. στην καινοτομία στις νέες τεχνολογίες η Ευρώπη έχει μείνει πολύ πίσω. Η Αμερική που πάντα σκοράρει μέτρια στο PISA συνεχίζει να είναι μπροστά. Σε πάρα πολύ καλή θέση είναι και η Ελλάδα, παρεμπιπτόντως. Αυτό είναι πρακτικό αποτέλεσμα. Θα ήθελα μια αξιολόγηση που να κοιτάει την πρακτική ανταπόδοση του εκπαιδευτικού συστήματος όσον αφορά τις επιστήμες και την καινοτομία. Η Φινλανδία που σκοράρει υψηλά στο PISA δεν φαίνεται προς το παρόν να εξαργυρώνει την βαθμολογία της σε καινοτομία και επιστημονική εξέλιξη.

Εσένα πάντως, που δεν είσαι καν εκπαιδευτικός ή υπάλληλος του Υπουργείου, βλέπω ότι σε έχει βοηθήσει η συμμετοχή της Ελλάδας στα τεστ να βγάλεις αρκετά χρήσιμα συμπεράσματα. Με την απουσία μας, τέρμα κι αυτή η σύγκριση. Θα μπορούμε να συνεχίσουμε από τον πάτο μας να λέμε ότι είμαστε οι καλύτεροι του χωριού.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Και φυσικά τα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών είναι -τι άλλο;- κατά: Όχι στο διαγωνισμό P.I.S.A.- Έξω ο ΟΟΣΑ από την εκπαίδευση

Έδιτ: Αχ, δεν μπορώ πια, είναι αστείοι!

Μέσω όμως αυτών των εξετάσεων επιδιώκει να ελέγξει τις εκπαιδευτικές πολιτικές και να επιβάλει το νέο σχολείο της αγοράς, έναν τύπο σχολείου στραμμένο στην κατάρτιση δεξιοτήτων. Αυτό σημαίνει πως η εκπαίδευση του μαθητή θα πρέπει να είναι στραμμένη σε στενές, χρηστικές κι επικοινωνιακές δεξιότητες για την καθημερινή και επαγγελματική του ζωή, σε βάρος της γενικής μόρφωσης και της ανάπτυξης της προσωπικότητας.

Σωστά, το σχολείο δεν πρέπει να σου δίνει εφόδια για τη δουλειά και την καθημερινή σου ζωή αλλά να σου δίνει γενική μόρφωση. Υποθέτω ότι το υποχρεωτικό μάθημα των θρησκευτικών εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο. Ε, δεν μπορεί, να ξέρεις τουλάχιστον να λες ένα «ο θεός βοηθός!» κι αν δεν έχεις επαγγελματικές δεξιότητες ε, «έχει ο θεός».
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Η Φινλανδία που σκοράρει υψηλά στο PISA δεν φαίνεται προς το παρόν να εξαργυρώνει την βαθμολογία της σε καινοτομία και επιστημονική εξέλιξη.
Χμμμ, και πώς βρέθηκε η Φινλανδία ανάμεσα στις 5-6 οικονομικά κορυφαίες χώρες της ΕΕ και μας κουνάει το δάχτυλο, άραγε, αν δεν έχει συμβάλει η παιδεία της; Χώρια που όσα έχω διαβάσει για το εκπαιδευτικό της σύστημα μοιάζουν ειδυλλιακά.

Edit: Και αφού μεσολάβησε η Παλ Αύρα, να πω ότι χρειαζόμαστε ΚΑΙ γενική παιδεία ΚΑΙ οικουμενική σκέψη ΚΑΙ τεχνικές και δεξιότητες. Και οι φιλόλογοι πρέπει να καταλαβαίνουν αριθμούς και οι μηχανικοί να καταλαβαίνουν από γλώσσες. Από όλα χρειάζονται. Μαζί και σε ικανοποιητική επάρκεια. Όχι διαζευκτικά, όχι πασαλείμματα.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ντοκ, μα είναι. Και το ακόμα φοβερότερο είναι ότι σαν χώρα δεν έχουν πρόβλημα να εισάγουν επιστήμονες όταν τους λείπουν και τρανό παράδειγμα είναι οι γιατροί και οι νοσηλευτές.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Η δική μου εμπειρία από την εκπαίδευση λέει: Αν θέλεις να σχηματίσεις γνώμη για κάποιο θέμα, δες τι λένε οι συνδικαλιστές των εκπαιδευτικών και ξέρεις ότι σωστό θα είναι το αντίθετο. Αν καταδικάζουν κάτι, σημαίνει ότι είναι καλό για τα παιδιά και για την εκπαίδευση.
 
Χμμμ, και πώς βρέθηκε η Φινλανδία ανάμεσα στις 5-6 οικονομικά κορυφαίες χώρες της ΕΕ και μας κουνάει το δάχτυλο, άραγε, αν δεν έχει συμβάλει η παιδεία της; Χώρια που όσα έχω διαβάσει για το εκπαιδευτικό της σύστημα μοιάζουν ειδυλλιακά.

Αυτό δεν είναι κριτήριο, τουλάχιστον όχι ασφαλές. Η οικονομική ισχύς δεν εξαρτάται άμεσα από το εκπαιδευτικό σύστημα. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να γίνει οικονομικά ισχυρή μια χώρα. Αν υπήρχε ευθεία αντιστοιχία ανάμεσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και στην οικονομική υπεροχή, τότε η Γερμανία και οι ΗΠΑ θα έπρεπε να σκοράρουν πολύ υψηλότερα από την Φινλανδία.

Μάλιστα, δεδομένου ότι η Φινλανδία εμφανίζεται να τα πάει καλά σε διεθνή τεστ μόλις από το 2000 και μετά, ενώ πριν ήταν στον μέσο όρο, δεν είναι δυνατόν να αντικατοπτρίζεται αυτό στο οικονομικό επίπεδο της χώρας. Οι μαθητές που έλαβαν μέρος στο πρώτο τεστ του ΟΟΣΑ θα είναι σήμερα μόλις 30. Η όποια διαφορά από την αναβάθμιση του επιπέδου του εκπαιδευτικού συστήματος της Φιλνανδίας από το 2000 και μετά δεν μπορεί να έχει ήδη συμβάλλει στην οικονομία για να κάνεις τέτοια συσχέτιση.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Δηλαδή, Χέλλε, πιστεύεις ότι οι αλλαγές ενός εκπαιδευτικού συστήματος αντανακλούν μόνο στους μαθητές, όχι στους δασκάλους (που ενδεχομένως πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο της εργασίας τους) ή την κοινωνία ολόκληρη (που ενδεχομένως πρέπει να αλλάξει πολύχρονα παγιωμένους τρόπους σκέψης και δράσης). Με αυτή την άποψη θα μου επιτρέψεις να διαφωνώ κάθετα.

Αναλογίσου απλώς και μόνο αν με κάποιον τρόπο καταργούσε η ελληνική εκπαίδευση τη διαδικασία των εισαγωγικών και έβρισκε/ενεργοποιούσε ένα άλλο σύστημα, που θα καταργούσε οριστικά τα φροντιστήρια, πόσο άμεση και επαναστατική αλλαγή θα προκαλούσε σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.

(Α, και 15 χρόνια δεν είναι καθόλου, μα καθόλου λίγα... Είναι μισή γενιά. Ένας 15άρης που έπιασε π.χ. στο τέλος της μια μεταρρύθμιση του 2000 είναι δραστήριος 30άρης σήμερα...)
 
Δηλαδή, Χέλλε, πιστεύεις ότι οι αλλαγές ενός εκπαιδευτικού συστήματος αντανακλούν μόνο στους μαθητές, όχι στους δασκάλους (που ενδεχομένως πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο της εργασίας τους) ή την κοινωνία ολόκληρη (που ενδεχομένως πρέπει να αλλάξει πολύχρονα παγιωμένους τρόπους σκέψης και δράσης). Με αυτή την άποψη θα μου επιτρέψεις να διαφωνώ κάθετα.

Αναλογίσου απλώς και μόνο αν με κάποιον τρόπο καταργούσε η ελληνική εκπαίδευση τη διαδικασία των εισαγωγικών και έβρισκε/ενεργοποιούσε ένα άλλο σύστημα, που θα καταργούσε οριστικά τα φροντιστήρια, πόσο άμεση και επαναστατική αλλαγή θα προκαλούσε σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.

(Α, και 15 χρόνια δεν είναι καθόλου, μα καθόλου λίγα... Είναι μισή γενιά. Ένας 15άρης που έπιασε π.χ. στο τέλος της μια μεταρρύθμιση του 2000 είναι δραστήριος 30άρης σήμερα...)

Λέω ότι είναι πολύ λίγος χρόνος. Και φυσικά οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα θα έχουν κάποια επίδραση στην κοινωνία, το μέτρο της οποίας εξαρτάται από έναν πολύ μεγάλο αριθμό αλληλοσυνδεόμενων παραγόντων*.

Πέραν τούτου, ο δραστήριος 30άρης δεν επηρεάζει ολόκληρη την οικονομία σε τόσο δραστικό βαθμό, απ' την μία, ενώ απ' την άλλην η αληθινή επίδρασή του θα πρέπει να φανεί στα δύο πράγματα που προλαβαίνει να επηρεάσει άμεσα: την τεχνολογική και επιστημονική καινοτομία. Δηλαδή δεν περιμένεις να δεις οικονομικά αποτελέσματα τόσο γρήγορα, όμως σαφώς και περιμένεις να δεις αποτελέσματα από την δημιουργικότητά του. Γι' αυτό και είπα ότι η Φινλανδία δεν φαίνεται να έχει μετασχηματίσει την βαθμολογία της στο PISA σε καινοτομία. Αυτό είναι το ένα πράγμα που θα έπρεπε ήδη να έχει φανεί.

Ειδικά πάντως όσον αφορά την καινοτομία και την δημιουργικότητα, το μέλλον και την εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος, είναι τουλάχιστον οξύμωρο να λέμε ότι την απάντηση στο πώς θα βελτιωθεί μπορεί να την δώσει ένας μηχανισμός με ηλικία αιώνων (τεστ). Το να προσπαθείς να χτίσεις ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα χρησιμοποιώντας εξετάσεις για την διεξαγωγή των αποτελεσμάτων είναι σαν να προσπαθείς να χτίσεις ουρανοξύστη με πέτρες, επιλύοντας τα στατικά με χαρτί και μολύβι. Κι αυτό δεν είναι πρόβλημα της Ελλάδας αλλά όλου του κόσμου.



* γι' αυτό και είναι μεν ενδιαφέρουσες οι θεωρίες που προσπαθούν να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως αυτό του βιβλίου που μου προτείνει η Παλάβρα, όμως δεν παύουν να αποτελούν εικασίες για συστήματα που, σύμφωνα με τα μαθηματικά, είναι αδύνατον να μοντελοποιηθούν με τρόπο που να προβλέπει την συστηματική τους εξέλιξη σε μεγάλο βάθος χρόνου (τέτοιο σύστημα είναι για παράδειγμα ο καιρός, τον οποίο μπορούμε να προβλέψουμε με σχετική ακρίβεια σε βάθος μόλις λίγων ημερών). Επίσης έχουν αμφισβητούμενο falsifiability όταν αφορούν το παρελθόν ή το εγγύς μέλλον.
 

SBE

¥
Αυτό το Σ/Κ αντί να πηγαίνω στα λιβάδια να μαζέψω κρόκους και να απολάυσω την ξαφνική άνοιξη στο ΗΒ έχω να κανω αγγαρεία, να διαβάσω περι θεωρίας της εκπαίδευσης. Και κάπου εκεί στο διαβασμα βρήκα μια ένδειξη του τί συμβαίνει με τη Φινλανδία. Γιατί βλέπετε η αγγαρεία ήταν να διαβάσω το πόνημα του Yrjö Engeström, καθηγητή του πανεπιστημίου του Ελσίνκι (και του Σαν Ντιέγκο), Learning by Expanding (σιγά μην το διάβασα ολόκληρο, βρήκα στο ιντερνέτιο τα ΣΟΣ), δηλαδή τα θεμέλια της θεωρίας της διευρυμένης μάθησης. Μη με ρωτήσετε τί ακριβώς είναι, ας πούμε είναι αυτό που λέει ότι μαθαίνω βλέποντας και κάνοντας, μέσω μαθητείας, όχι μέσω μελέτης κλπ.

Η υπόθεση παει πολύ πιο πίσω στην ΕΣΣΔ, και τα λέει καλύτερα η Βίκι για όσους ενδιαφέρονται: AT remained virtually unknown outside the Soviet Union until the mid-1980s, when it was picked up by Scandinavian researchers. The first international conference on activity theory was not held until 1986. The earliest non-Soviet paper cited by Nardi is a 1987 paper by Yrjö Engeström: "Learning by expanding".

Αυτό λοιπόν το φρούτο, η θεωρία του Ένγκεστρομ, απογειώθηκε με την εισαγωγή της τεχνολογίας στα σχολεία, γιατί προσφέρεται το μέσο αυτό για κάτι τέτοια. Ο εμπνευστης έκανε τις πιο πολλές δημοσιέυσεις του στο αντικείμενο αυτό τα μεσα της δεκαετίας του '90. Οπότε (σκέψη): οι Φινλανδοί προφανώς τα εφάρμοσαν αυτά πρώτοι, αφού είχαν ολόκληρο ρεύμα σκέψης στη χώρα τους (το τονίζω, γιατί σε άλλες χώρες, όνομα και μη χωριό, η πανεπιστημιακή έρευνα δεν φαίνεται να εφαρμόζεται και τόσο). Έτσι μάλλον έχει νόημα το ότι τα πρώτα θετικά αποτελέσματα εμφανίστηκαν το 2000.

Τώρα, εμείς μπορούμε να αναπτύξουμε δικές μας θεωρίες άμα θέλουμε, φυσικά, και να τις δοκιμάσουμε (τόση κουβέντα για τα πειραματικά σχολεία κάναμε).
 

nickel

Administrator
Staff member
Αν το εργατικό δυναμικό της χώρας μας δεν έχει να επιδείξει δεξιότητες που ζητά η αγορά, τόσες που να θέλει κανείς να επενδύσει στη χώρα μας ΚΑΙ για το εργατικό δυναμικό της, τότε η ανταγωνιστικότητα του εργατικού δυναμικού μας θα βρίσκεται στο ότι θα αγοράζεται φτηνά. Ας το ψιθυρίσει κανείς αυτό στα αφτιά των συνδικαλιστών του χώρου της παιδείας.


Να προσθέσω κι αυτό, που είναι γραμμένο στο DNA μου:

Χρειαζόμαστε ΚΑΙ γενική παιδεία ΚΑΙ οικουμενική σκέψη ΚΑΙ τεχνικές και δεξιότητες. Και οι φιλόλογοι πρέπει να καταλαβαίνουν αριθμούς και οι μηχανικοί να καταλαβαίνουν από γλώσσες. Από όλα χρειάζονται. Μαζί και σε ικανοποιητική επάρκεια. Όχι διαζευκτικά, όχι πασαλείμματα.
 

SBE

¥
Δεν καταλαβαίνω γιατί χρησιμοποιείς Έλλη την καινοτομία σαν κριτήριο μέτρησης της αποτελεσματικότητας της παιδείας.
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα πολιτικής (policy) είναι η εκμετάλλευση της έρευνας, και είναι γνωστό ότι οι ΗΠΑ είναι πιο μπροστα σε αυτό σε σχέση με άλλες χώρες, αλλά αυτό δεν αλλάζει το γεγονός ότι πολλοί αμερικανοί απο γεωγραφία δεν σκαμπάζουν π.χ. Ούτε η εκμετάλλευση της έρευνας, ούτε η καινότομία έχουν αποκλειστική συναρτηση την παιδεία. Η παιδεία είναι ένας από τους σχετικούς παράγοντες, αλλά δεν είναι ο μόνος.

ΥΓ Όσο για τη Φινλανδία, να αναφέρω ένα όνομα: Νόκια. Ξεχάσαμε ήδη ότι η ανάπτυξη της κινητής τηλεφωνίας ήταν υπόθεσ Σκανδιναβική για μια εικοσαετία- για την κρίσιμη εικοσαετία της μεγάλης διάδοσης της τεχνολογίας αυτής, συγκεκριμένα.
 
Εχμ... το εργατικό δυναμικό της χώρας μας έχει να επιδείξει εξαίρετες ικανότητες αλλά κανείς δεν θέλει να επενδύσει στην Ελλάδα, έτσι κι αλλιώς. Οι επενδύσεις που θα απαιτήσουν εξειδικευμένο προσωπικό κι όχι απλούς εργάτες/σερβιτόρους/ανειδίκευτους αφορούν επιχειρήσεις με μακρόπνοο πλάνο, που θα αρχίσουν να αποδίδουν μετά από αρκετά χρόνια. Έτσι λοιπόν, μη έχοντας τι να κάνει το εργατικό δυναμικό που έχει τις απαιτούμενες δεξιότητες, μεταναστεύει σε χώρες που έχουν ήδη τέτοιες επιχειρήσεις. Από την αρχή της κρίσης υπολογίζεται ότι έχουν φύγει κάπου 200.000 Έλληνες στο εξωτερικό, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, με πολύ μεγάλο αριθμό αυτών να έχουν τελειώσει διδακτορικά. Δηλαδή μάλλον το τελείως ανάποδο συμβαίνει, η χώρα μας είναι -ή μάλλον ήταν- γεμάτη από εξειδικευμένα άτομα με εξαιρετικές ικανότητες που κανείς δεν θέλει να αποκτήσει στην Ελλάδα. Η ανταγωνιστικότητα του εργατικού δυναμικού περιορίζεται στο να αγοράζεται φτηνά, γιατί το κομμάτι του εργατικού δυναμικού που η ανταγωνιστικότητά του έγκειται στις ικανότητές του έχει οδηγηθεί στην μετανάστευση.

Καλά είναι τα όνειρα, αλλά ο δρόμος προς την ανάπτυξη δεν θα έρθει αν προσαρμόσουμε καλύτερα το εκπαιδευτικό μας σύστημα στις ανάγκες της αγοράς, γιατί οι ανάγκες των επίδοξων επενδυτών στην χώρα μας είναι η εξής μία: φθηνό εργατικό δυναμικό. Δεν θυμάμαι να περιλαμβάνεται στις φιλοδοξίες των επενδυτών να επενδύσουν σε τίποτα πιο εξεζητημένο από ξενοδοχεία, ταβέρνες, μπαρ και πηγές εύκολου πλουτισμού. Εξάλλου δεν μας έλειψαν οι επιστήμονες, αυτό που μας λείπει είναι ο προσανατολισμός σε επενδύσεις που θα μας οδηγήσουν σε κάτι πιο φιλόδοξο από την μετατροπή μας σε αποικιακό θέρετρο. Και δεν βλέπω να περιλαμβάνεται κάτι τέτοιο στα μελλοντικά σχέδια ούτε της κυβέρνησης ούτε των εταίρων μας.

Να θυμήσω επίσης ότι για να κάνουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα εφάμιλλο των χωρών που αναφέρονται σε τέτοιες συζητήσεις, όπως π.χ. της Φινλανδίας, χρειάζεται πολύ χρήμα που δεν βλέπω κανέναν να έχει την διάθεση να δώσει. Και δεν μιλάω για το μπουστάρισμα που χρειάζεται για να τους φτάσουμε αλλά απλά και μόνο για την αντιστοιχία δαπανών/ΑΕΠ, που για την Φινλανδία είναι 6,8% και για την Ελλάδα 2,5%.
 
Και για να μη φιλοκαλούμε απλώς μετ' ευτελείας, ας δούμε στον ιστότοπο του Συνδέσμου Φινλανδικών Βιομηχανιών ποιο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας προβάλλει (στα καρεδάκια πάνω δεξιά): Ω, ναι! Την καινοτομία. Τους. Τη δική τους.

Καλά, όλοι τα ίδια λένε. Άνοιξε 10 sites συνδέσμων και εταιρειών και θα σου λένε όλοι ότι η καινοτομία τους είναι το συγκριτικό τους πλεονέκτημα. Μπορώ να μάθω κι εγώ ποιες είναι οι σημαντικές καινοτομίες που έχει φέρει η Φινλανδία στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, ας πούμε την τελευταία πενταετία; Ας μην το χοντρύνουμε, ας πιάσουμε μόνο την θεωρητική φυσική, την πληροφορική, την ρομποτική και την νανοτεχνολογία.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Για να ψάξω να βρω αυτά τα στοιχεία που ζητάς, θα πρέπει πρώτα να προσκομίσεις στοιχεία ότι όντως

...από την αρχή της κρίσης υπολογίζεται ότι έχουν φύγει κάπου 200.000 Έλληνες στο εξωτερικό, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, με πολύ μεγάλο αριθμό αυτών να έχουν τελειώσει διδακτορικά. Δηλαδή μάλλον το τελείως ανάποδο συμβαίνει, η χώρα μας είναι -ή μάλλον ήταν- γεμάτη από εξειδικευμένα άτομα με εξαιρετικές ικανότητες που κανείς δεν θέλει να αποκτήσει στην Ελλάδα.

Και φυσικά, να φέρεις όχι μόνο αριθμητικές, αλλά και ποιοτικές στατιστικές. Υποθέτω ότι ο ποιοτικός όρος «συντριπτικός» θα μετατρέπεται ποσοτικά σε κάτι μεγαλύτερο από π.χ. 75%, άρα ότι έχουν φύγει από την αρχή της κρίσης τουλάχιστον 150.000 πτυχιούχοι ΑΕΙ (άντε και ΤΕΙ) και ένας πολύ μεγάλος αριθμός (πόσοι άραγε; οι μισοί είναι «πολύ» μεγάλος αριθμός μάλλον, αλλά εμένα μου φτάνει και το ένα τέταρτο, άντε 30.000 διδακτορικά), Επίσης, θα ήθελα τα στοιχεία κατά επαγγελματική κατηγορία μαζί με τα σχετικά τεκμήρια επαγγελματικών επιτυχιών, καινοτομιών κλπ.

Αν, πιθανώς, δεν υπάρχουν τόσο αναλυτικά τέτοια στοιχεία, μου αρκεί να φέρεις απλώς όποια τεκμηριωμένα στοιχεία έχεις.
 
Ευχαρίστως (τα έντονα δικά μου):

Στοιχεία για τη φυγή εγκεφάλων από την Ελλάδα, ένα φαινόμενο που - όπως επισημαίνεται - παραβλέπεται από πολλούς οικονομολόγους, αλλά αποτελεί «πραγματική τραγωδία» για τη χώρα, φιλοξενεί το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC, σε δημοσίευμα του ιστότοπού του.

«Οι μισοί από τους 160.000 με 180.000 αποφοίτους πανεπιστημίων που έχουν φύγει από την Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, είναι κάτοχοι διδακτορικού» σημειώνει το δημοσίευμα, επικαλούμενο έρευνα του καθηγητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και συγγραφέα Λόη Λαμπριανίδη.

Επιπλέον, αντλούνται στατιστικά στοιχεία από την έρευνα της Endeavor Greece και τη σχετική έκθεσή της, «σύμφωνα με την οποία, 200.000 άνθρωποι εγκατέλειψαν την Ελλάδα από την αρχή της κρίσης, πριν από πέντε χρόνια».

http://www.naftemporiki.gr/story/92...on-einai-i-pragmatiki-tragodia-gia-tin-ellada


200.000 άνθρωποι λέει η μία έκθεση και η άλλη κάνει λόγο για 160 με 180 χιλιάδες αποφοίτους πανεπιστημίων (συντριπτική πλειονότητα), οι μισοί εκ των οποίων είναι κάτοχοι διδακτορικών. Είδες; Μεγαλύτερα νούμερα απ' αυτά που ζήτησες. Ελπίζω να βρίσκεις την πηγή αναπαραγωγής αξιόπιστη. :)

Σειρά σου. :)
 

nickel

Administrator
Staff member
Προλαβαίνω μόνο να πω ότι έχω τεράστιες αντιρρήσεις για όσα γράφτηκαν στο #1255, αλλά δεν ξέρω πότε θα μπορέσω να τις αναπτύξω. Δίνεις την εντύπωση, Helle, ότι έχεις μπει σε φάση «αντίλογος για τον αντίλογο». Είναι αντιπαραγωγική.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Το θέμα είναι να γίνεται μια συζήτηση που να είναι ενδιαφέρουσα και στους τρίτους, αυτούς που δεν συμμετέχουν. Αν η συζήτηση περάσει στη φάση "αντίλογος για τον αντίλογο", λυπάμαι που θα το πω, αλλά οι αναγνώστες δεν θα πατήσουν πλέον το λινκ της συγκεκριμένης συζήτησης όταν προστίθενται καινούργια ποστ.
 
Top