Το νήμα για την παιδεία

Palavra

Mod Almighty
Staff member
τι είδους επιχείρημα είναι αυτό και σε τι απαντάει;
Έχεις δίκιο, δεν το διατύπωσα σωστά. Πιστεύω λοιπόν ότι οι αλλαγές στην παιδεία θα έπρεπε να ξεκινήσουν από τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που δεν θα χρειάζεται φροντιστήρια, γιατί τα μαθήματα που θα παρέχονται στο σχολείο θα είναι υψηλής ποιότητας επειδή θα διασφαλίζεται με κάποιον τρόπο ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί κάνουν τη δουλειά τους. Παραδείγματα για το αντίθετο έχουμε πολλά εδώ.

Ένας τρόπος να γίνει αυτό είναι να αξιολογούνται οι καθηγητές. Ωστόσο, ξεκινώντας από την κατάργηση σχολείων όπου ήδη εφαρμόζεται αυτός ο θεσμός της αξιολόγησης, και μάλιστα χρησιμοποιώντας υποκριτικά το επιχείρημα των φροντιστηρίων που το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα εκτρέφει, πιστεύω πως το αποτέλεσμα θα είναι ακριβώς το αντίθετο.

Εγώ το έχω συναντήσει: είχα συμμαθητές που έκαναν ιδιαίτερα με καθηγητές που δίδασκαν στο σχολείο μας.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Πέρα από το ότι αυτό με τους εκπαιδευτικούς που κάνουν ιδιαίτερα κλπ. το ακούω χρόνια χωρίς να το έχω συναντήσει ποτέ ούτε από πρώτο, ούτε από δεύτερο χέρι (δηλ. χωρίς να έχω μιλήσει ποτέ με κανέναν που να είχε ίδια εμπειρία, εκπαιδευτικό ή γονιό...
Μετράω εγώ;
 
Αφού δεν έχω μιλήσει με καμία σας δεν μετράτε :) Σοβαρά όμως, δεν είναι παράξενο τότε που εμένα δεν μου έχει τύχει ούτε τότε ούτε τώρα; Τι να πω -- μπορεί να μην εμπνέω εμπιστοσύνη και να μη μου έλεγε κανένας τίποτα! :sneaky:
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ούτε με εμένα έχεις μιλήσει για να σου πω για αδελφικό φίλο, εκπαιδευτικό... :)
 

Earion

Moderator
Staff member
Να σου πω εγώ για καθηγητές που κάνουν το ιδιαίτερο μέσα στο χώρο του σχολείου;

Να σου στείλω ΠΜ με ονόματα; :D
 
Εντάξει, μη βαράτε, σας πιστεύω. Μάλλον θα είχα από μικρός το φυζίκ και/ή την φήμη άτεγκτου διώκτη της διαφθοράς :)

Επί του αντικειμένου: θεωρείτε ότι το φαινόμενο αυτό υπερβαίνει σε ποσοστό το μέσο ποσοστό διαφθοράς στην Ελλάδα; (Το γράφω γιατί θυμήθηκα ότι ούτε για το δίπλωμα οδήγησης μου ζήτησε κανείς χρήματα, και μοιάζει να είμαι πάλι ο μόνος που δεν του έτυχε). Και, σημαντικότερο: σημαίνει κάτι για τον Έλληνα εκπαιδευτικό εν γένει; Για το ελληνικό σχολείο; Για το ελληνικό φροντιστήριο; Είναι αντεπιχείρημα σε κάποιον που ζητά αχρήστευση των φροντιστηρίων;
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
(Το γράφω γιατί θυμήθηκα ότι ούτε για το δίπλωμα οδήγησης μου ζήτησε κανείς χρήματα, και μοιάζει να είμαι πάλι ο μόνος που δεν του έτυχε).
Ούτε κι εμένα μου έτυχε :)

Για τα άλλα που ρωτάς, δεν ξέρω. Νομίζω όμως ότι μια σωστή και κυκλική αξιολόγηση, που θα διασφαλίζει και τον εκπαιδευτικό από τυχόν κακόβουλες ενέργειες εναντίον του, είναι πολύ ισχυρότερο επιχείρημα για την αχρήστευση των φροντιστηρίων. Γιατί ας πούμε εγώ στο λύκειο είχα βιβλίο φυσικής εκείνο το περίφημο πειραματικό. Στην Α' Λυκείου που είχα καλή καθηγήτρια, ο μέσος όρος μου ήταν 18 με 19 (χωρίς φροντιστήριο). Στη Β' Λυκείου, που ο καθηγητής μας έλεγε «δεν πειράζει να μην τα καταλάβετε εδώ, θα σας τα πουν στο φροντιστήριο» και μας τα έλεγε όπως όπως, αναγκάστηκα να κάνω ιδιαίτερα γιατί για πρώτη φορά στη ζωή μου έγραψα κάτω από τη βάση στις εξετάσεις του τριμήνου.

Να σημειώσω ότι εκτός από αυτό, φροντιστήριο έκανα μόνο έκθεση, μόνο στη Γ' Λυκείου και τίποτα άλλο - εκτός από τα μαθήματα γλωσσών. Έχω ξαναπεί ότι μια Γαλλικού μας μας άφηνε να παίζουμε ταμπού στην τάξη για να περνάει η ώρα, και μάλιστα κράταγε τσίλιες πίσω από τις κλειστές κουρτίνες μην περάσει κανείς και μας δει;
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ούτε εμένα μου ζήτησε κανείς για το δίπλωμα οδήγησης (αλλά τότε είχα φιζίκ ντούρου πρασινοφρουρού και ήταν φρέσκια η αλλαγή, οπότε... :devil:)

Το μέσο ποσοστό διαφθοράς ως προς τι; Υποτίθεται ότι υπάρχουν εστίες αυξημένης διαφθοράς όπως η δημόσια υγεία/περίθαλψη, τα φορολογικά, οι τοποθετήσεις στρατευσίμων, τα πολεοδομικά και σε όλες τις έρευνες, ανάμεσα σε αυτές τις εστίες τοποθετούνται και τα ιδιαίτερα.

Για τον Έλληνα εκπαιδευτικό εν γένει, τι να σημαίνει;

Για το ελληνικό σχολείο, θα έλεγα ότι αν δεν είναι απόλυτη απόδειξη, τότε είναι ισχυρότατη ένδειξη ότι δεν κάνει καλά τη δουλειά του που είναι... ποια ακριβώς έχουμε συμφωνήσει ότι είναι η δουλειά του;

Για τα δύο φροντιστηριακά ερωτήματα θεωρώ ότι δεν θα έπρεπε να είναι καν στη δημόσια συζήτηση -- αφού δεν θα έπρεπε καν να υπάρχει η έννοια του φροντιστηρίου και όλα να καλύπτονται από θεσμούς της εγκύκλιας παιδείας.
 

SBE

¥
Οι μισές ερωτήσεις της συνέντευξης μου φάνηκαν ψιλοάσχετες (τί θα πείτε στο παιδί που έμεινε απ'έξω για λίγα μόρια; Γιατί; Μόνο σε αυτά τα σχολεία θα συναντήσει το παιδί την αποτυχία στο τσακ; ). Διαβάζοντας τις απαντήσεις καταλήγω να συμφωνήσω με το Μαρίνο, ότι μπορεί και να είχε δίκιο ο υπουργός που τους τα έσουρνε, γιατί μοιάζουν να έχουν καβαλήσει μεγάλο καλάμι. Επίσης φαίνεται να έχουν πολύ μεγάλη ιδέα για το προσωπικό των σχολείων αυτών και βλέπω μια ψιλοειρωνική διάθεση για το προσωπικό των άλλων σχολείων. Τί να πω! Δύο φίλοι μου με διδακτορικά στη διδασκαλία του αντικειμένου τους εργάζονται σε επαρχιακό δημόσιο σχολείο. Πάω στοίχημα ότι δεν είναι οι μόνοι. Το γνωρίζουν αυτό τα μέλη της επιτροπής ή νομίζουν ότι μόνο αυτοί έχουν όλους τους εκπαιδευτικούς με εξειδίκευση;
Αλλά μου γεννήθηκε και μια απορία: μιλάνε για τα σχολεία αυτά σα να είναι καινούργιο φαινόμενο, λέει κάπου μόλις τρεισήμισι χρόνια λειτουργίας. Πιθανόν αν εννοεί τόσα με την υπάρχουσα μορφή (που δεν την ξέρω, διαφέρει πολύ; ), αλλά όχι ότι δεν υπήρχαν και πρώτα!
Επίσης λέει σε ένα σημείο ότι χρησιμοποιούν το ίδιο υλικό και πρόγραμμα με τα άλλα σχολεία και σε ένα άλλο σημείο ότι έχουν την ελευθερία να καθορίζουν το δικό τους πρόγραμμα και περιεχόμενο μαθήματος. Τελικά ποιό από τα δύο ισχύει;
 
Χμμ... θα πρέπει να σκεφτώ ότι τελικά δεν είναι τόσο διεφθαρμένο το σύστημα αδειών οδήγησης όσο μας λένε (και όσο τείνουμε να πιστεύουμε), λοιπόν. Τη βλέπετε την παγίδα;

SBE, ακριβώς: καινούργιο φαινόμενο είναι η ενοποίηση προτύπων και πειραματικών, και αυτοί (πρώην διευθυντές προτύπων αν δεν κάνω λάθος) θέλουν να διατηρηθεί ο πρότυπος χαρακτήρας των ΠΠΣ, σε βάρος του πειραματικού. Στο άλλο, το πρώτο ισχύει, δηλ. χρησιμοποιούν το ίδιο υλικό (βιβλία) και πρόγραμμα (ύλη) με τα άλλα σχολεία, όχι αναγκαστικά με την ίδια σειρά και ενδεχομένως με διαφορετικά εποπτικά μέσα.
 

SBE

¥
Εγώ πάντως την άδεια οδήγησης την πήρα γιατί πριν από εμένα έδινε ένας μειονοτικός ο οποίος πέρασε παρόλο που του έβγαλαν το λάδι και λέει αισθάνθηκαν μετά άσχημα που πέρασαν αυτόν κι όχι την κακομοίρα τη φοιτήτρια. Εκείνη τη στιγμή μου ανακοίνωσαν ότι δεν πέρασα, και μόλις βγήκα από το αυτοκίνητο άλλαξαν γνώμη. Άρα...

Ιδιαίτερα στο ίδιο σχολείο δεν έχω δει (έχω ακούσει μόνο). Αλλά το ότι κάνουν ή μάλλον κάνανε ιδιαίτερα οι κανονικά διορισμένοι είναι γεγονός.
 

nickel

Administrator
Staff member
Τις εξετάσεις δεν τις θεωρώ κάτι περίεργο: ακόμα κι αν τα σχολεία επιδίωκαν να είναι αντιπροσωπευτικά, πάλι με εξετάσεις θα το πετύχαιναν αυτό, όχι με την τυχαιότητα της κλήρωσης.

Σχετικά με αυτό διάβασα στη συνέντευξη της (απερχόμενης / απελθούσας;) Διοικούσας Επιτροπής των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων:

4. Το ζήτημα των εξετάσεων εισαγωγής είναι ένα από τα πιο καίρια θέματα-ζητήματα. Τι εξασφαλίζετε με την διενέργεια εξετάσεων εισαγωγής; [...]

Τα ΠΠΣ είναι σχολεία εκπαιδευτικής αριστείας. Όχι με την έννοια της επιλογής αρίστων μαθητών στην αφετηρία, αλλά με την έννοια της επαναφοράς στο προσκήνιο της ενοχοποιημένης και πρακτικά εξόριστης από το εκπαιδευτικό σύστημα ιδέας της ανάπτυξης και εφαρμογής άριστων εκπαιδευτικών πρακτικών.
Αυτό ακριβώς είναι και το πεδίο του πειραματισμού στα σχολεία αυτά. Διαμορφώνουμε και αναπτύσσουμε δράσεις, οι οποίες αφού υποστούν την κατάλληλη επεξεργασία, αφού αξιολογηθούν επαρκώς και υποστούν τις αναγκαίες προσαρμογές, μπορούν να μεταφερθούν και στο υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα. Η όλη διαδικασία προϋποθέτει ότι οι μαθητές έχουν μία ελάχιστη δέσμη αναγκαίων δεξιοτήτων στους βασικούς εγγραμματισμούς, που ελέγχεται με τις εξετάσεις και ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν τη γνώση και την επιθυμία να πειραματίζονται, με στόχο την ανάπτυξη των βέλτιστων και πιο αποτελεσματικών εκπαιδευτικών πρακτικών με συντεταγμένο και διαρκή τρόπο.
Όσοι επικαλούνται το τυχαίο του δείγματος ως αναγκαία και υποχρεωτική συνθήκη της εγκυρότητας του πειράματος, αποσιωπούν ότι στις πειραματικές δράσεις η επιλογή των συνθηκών διεξαγωγής τους σχετίζεται με τις μεθόδους και τους στόχους αυτών που οργανώνουν το πείραμα.
Το πείραμα είναι μία δραστηριότητα που «περιορίζει» το φαινόμενο σε ένα ειδικό και εν πολλοίς κατασκευασμένο πλαίσιο συνθηκών και μέσα σ’ αυτό διατυπώνονται οι κατάλληλες ερωτήσεις και προκύπτουν τα ανάλογα συμπεράσματα για να ακολουθήσει η διαδικασία της γενίκευσης των εφαρμογών. Η αντλία του Boyle δεν ήταν η φύση, όπως και τα σχολεία που οραματίστηκαν ο Kerschensteiner, ο Gaudig, ο Dewey, ο Claparede, ο Δελμούζος δεν ήταν τα τυχαία σχολεία της εποχής τους. Απ’ αυτήν την άποψη, η τυχαιότητα του δείγματος, η οποία τάχα εξασφαλίζεται με την κλήρωση, και το τυχαίο σχολείο ως προϋποθέσεις εγκυρότητας του πειράματος είναι ένας ακόμη μύθος, που προσφέρει επιχειρήματα στην ιδεοληψία του εξισωτισμού προς τα κάτω. Εμείς δεν κρύψαμε ποτέ ότι στόχος μας είναι η ανάπτυξη της εκπαιδευτικής αριστείας στα σχολεία μας και η αναζήτηση των τρόπων διάχυσής της σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Υποστηρίζουμε βάσιμα όμως ότι με τυχαίο δείγμα μαθητών και εκπαιδευτικών απλώς αυτό το πείραμα δεν μπορεί να γίνει.

Τέλος, και για να τελειώνουμε και με το μύθο περί επιδίωξης της αριστείας μέσω των εξετάσεων, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σε όλα τα ΠΠ Γυμνάσια το μεγαλύτερο ποσοστό των επιτυχόντων στις εξετάσεις πέρασε με βαθμολογίες που κινούνται μεταξύ 12,5 και 15, ενώ στα Λύκεια ένας σημαντικός αριθμός μαθητών πέρασε με βαθμολογίες στην περιοχή του 10. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι και η κοινωνική διαστρωμάτωση των μαθητών μας είναι αντιπροσωπευτική και να τονίσουμε μάλιστα ότι ιδιαίτερα σε ΠΠ σχολεία του κέντρου της Αθήνας υπάρχει και σημαντικό ποσοστό μεταναστών.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι η αριστεία δεν επιδιώκεται ούτε προκύπτει κατά την επιλογή των μαθητών και οι εξετάσεις απέχουν πόρρω από το να λειτουργούν ως ο αποφασιστικός μηχανισμός κοινωνικής επιλογής. Ενδεχομένως να γινόμαστε κουραστικοί επαναλαμβάνοντας ότι δεν επιλέγουμε αρίστους μαθητές. Ωστόσο, μέσα από την ανάπτυξη των βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών στα σχολεία μας, επιδιώκουμε να διαπλάσουμε εγγράμματους ανθρώπους διαπαιδαγωγημένους στο πνεύμα υψηλών εκπαιδευτικών απαιτήσεων και αξιοκρατίας που θα αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση στη μαθητική αλλά και στην ενήλικη ζωή τους.
Σχετικά με την κριτική περί φροντιστηρίων, είναι γεγονός ότι πολλά παιδιά που συμμετείχαν στις εξετάσεις είχαν φροντιστηριακή στήριξη. Αντίστοιχα υπάρχουν πολλά παιδιά που συμμετείχαν στις εξετάσεις και πέτυχαν, χωρίς ούτε μία ώρα φροντιστηριακής προετοιμασίας.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Αντίστοιχα υπάρχουν πολλά παιδιά που συμμετείχαν στις εξετάσεις και πέτυχαν, χωρίς ούτε μία ώρα φροντιστηριακής προετοιμασίας.
Επειδή αυτό είναι σίγουρο ότι συμβαίνει, και το πιστεύω, νομίζω ότι η κλήρωση αδικεί πάνω απ' όλα αυτά τα παιδιά: Αυτά που δεν έχουν τους πόρους να πληρώσουν φροντιστήριο, δεν έχουν τους πόρους να πάνε σ' ένα καλό ιδιωτικό σχολείο. Αντί να τους επιτρέψουμε με τις δικές τους δυνάμεις να μπορέσουν να φοιτήσουν σ' ένα καλό σχολείο, τα καταδικάζουμε να γίνουν ένας αριθμός στην κληρωτίδα, όπου αναμφίβολα συμμετέχουν και παιδιά των οποίων οι γονείς θα μπορούσαν να πληρώσουν ιδιωτικό, αλλά δεν τους χαλάει καθόλου να δοκιμάσουν την τύχη τους σε μια κλήρωση ώστε να γλιτώσουν και τα έξοδα του ιδιωτικού.
 
Το παραπάνω περιέχει τόσα πολά λάθη και παρανοήσεις που δεν ξέρω από πού να το πιάσω. Ας αρχίσουμε από το ότι δείχνει τερατώδη άγνοια όχι μόνο του τρόπου και του λόγου διεξαγωγής πειραμάτων στις επιστήμες αλλά και της ιστορίας της επιστήμης. Πώς αλλιώς να χαρακτηρίσω το γεγονός ότι αναφέρεται ο Μπόυλ ως παράδειγμα επιστήμονα που διεξήγαγε πειράματα σε εργαστηριακές συνθήκες ("δεν είναι η φύση"), σε μια εποχή που δεν υπήρχαν καν εργαστήρια και οι σημερινές συνθήκες πειραματικών διατάξεων;

Δεύτερον, όχι, η επιλογή των συνθηκών ενός πειράματος δεν έχει σχέση με τους στόχους και τις μεθόδους αυτών που διεξάγουν το πείραμα. Οι συνθήκες επιλέγονται για να μοντελοποιήσουν όσο το δυνατόν καλύτερα την πραγματικότητα, εφόσον το πείραμα δεν μπορεί να διεξαχθεί κατευθείαν στις πραγματικές συνθήκες. Όταν αυτό είναι δυνατόν, τα πειράματα διεξάγονται στις αυθεντικές συνθήκες.

Αλλά το αληθινό μαργαριτάρι είναι αυτό:
Το πείραμα είναι μία δραστηριότητα που «περιορίζει» το φαινόμενο σε ένα ειδικό και εν πολλοίς κατασκευασμένο πλαίσιο συνθηκών και μέσα σ’ αυτό διατυπώνονται οι κατάλληλες ερωτήσεις και προκύπτουν τα ανάλογα συμπεράσματα για να ακολουθήσει η διαδικασία της γενίκευσης των εφαρμογών.

Πέθανα απ' τα γέλια όταν το διάβασα. Και μετά μελαγχόλησα. Αυτοί οι άνθρωποι, με παντελή άγνοια του πώς λειτουργεί η επιστημονική διαδικασία, διοικούν σχολεία. Τρεχάτε μετά να αποδομήσετε λερναία κείμενα.
 

nickel

Administrator
Staff member
Επειδή διαφωνείς με τη διαδικασία των εξετάσεων, είσαι λίγο προκατειλημμένος και τα σχόλιά σου είναι λίαν απαξιωτικά. Με έκανες να τους συμπαθήσω περισσότερο. :-)
 
Τα σχόλιά μου είναι πραγματολογικά. Το γεγονός που με εξοργίζει δεν είναι ότι έχουν τερατώδη άγνοια της επιστημονικής διαδικασίας· πολλοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν τέτοιο πρόβλημα. Τι να κάνουμε, τέτοια παιδεία έχουμε. Αυτό που με εξοργίζει είναι ότι το χρησιμοποιούν και μάλιστα με ύφος γνώστη, για να δικαιολογηθούν για τις εξετάσεις. Απαξιωτικά σχόλια κάνεις εκεί που αξίζουν απαξιωτικά σχόλια. Το μαργαριτάρι θα το πεις μαργαριτάρι, την τερατώδη άγνοια θα την πεις τερατώδη άγνοια και αν κάτι σε κάνει να γελάς δεν βλέπω γιατί να μην το πεις. Το ότι βρήκες τα σχόλιά μου "λίαν" απαξιωτικά οφείλεται στο ότι εξαρχής τούς συμπαθούσες.

Εσένα δηλαδή δεν σε ενοχλεί να διαπιστώνεις ότι άτομα υπεύθυνα για την εκπαίδευση των επόμενων γενεών δεν γνωρίζουν τον τρόπο που λειτουργεί η επιστήμη; Και όχι μόνο αυτό, αλλά χρησιμοποιούν την λανθασμένη αντίληψή τους για να υπερασπιστούν σθεναρά τα πεπραγμένα και τις ιδέες τους, ΑΠΑΞΙΩΝΟΝΤΑΣ τις ενστάσεις σαν... μύθους! Και άγνοια και αλαζονεία. Η δική τους αλαζονική και μη πραγματολογική απαξίωση, δηλαδή, δεν σε ενοχλεί.

Θέλω να τα θυμηθείς αυτά στην επόμενη Φωνηεντιάδα που θα προκύψει.
 

nickel

Administrator
Staff member
Ίσως να φταίει που εγώ δεν βλέπω το λάθος στις διατυπώσεις τους, πέρα από το ότι χάρηκα που επιβεβαιώθηκε η σκέψη μου ότι για να έχεις το αντιπροσωπευτικό μίγμα που θέλεις οι εξετάσεις βοηθούν περισσότερο από την τυχαιότητα. (Όποιος δεν το καταλαβαίνει αυτό, ας ζητήσει να το εξηγήσω.)

Αν, Helle, διαφωνείς με τη διατύπωση «Το πείραμα είναι μία δραστηριότητα που «περιορίζει» το φαινόμενο σε ένα ειδικό και εν πολλοίς κατασκευασμένο πλαίσιο συνθηκών και μέσα σ’ αυτό διατυπώνονται οι κατάλληλες ερωτήσεις και προκύπτουν τα ανάλογα συμπεράσματα για να ακολουθήσει η διαδικασία της γενίκευσης των εφαρμογών», θα πρέπει να μας φωτίσεις κι εμάς τι σε έκανε να πεθάνεις απ’ τα γέλια.
 
Ωραία! Θα το εκτιμήσω και εγώ γιατί πραγματικά θα ήθελα να ακούσω την αντίρρησή σου. Αν και είμαι των θετικών επιστημών, δεν είμαι διόλου σίγουρη για το πού βρίσκεται το λάθος. Μάλλον έχω χάσει την επαφή μου με το αντικείμενο (αν την είχα και ποτέ, όσον αφορά τα πειράματα δηλαδή).
 

SBE

¥
Επειδή διαφωνείς με τη διαδικασία των εξετάσεων, είσαι λίγο προκατειλημμένος και τα σχόλιά σου είναι λίαν απαξιωτικά. Με έκανες να τους συμπαθήσω περισσότερο. :-)

Λυπάμαι που θα τους συμπαθήσεις κι άλλο, αλλά συμφωνώ με το πνέυμα της απάντησης του Ελληγενή. Προφανως γιατί σαν μηχανικός ξέρω από πειράματα. Και σαν ερασιτέχνισσα των κοινωνικών επιστημών ξερω κι από αυτά τα πειράματα (και παρεμπιπτόντως, για να μη λέμε ότι μιλάω στον αέρα, έχω κάνει κάτι μικροδημοσιέυσεις στο πώς διδάσκουμε μηχανικούς, μη φανταζεστε τίποτα συγκλονιστικό, περισσότερο ήταν αφορμή για πληρωμένο ταξίδι σε συνέδριο, αλλά ούτως ή άλλως περασε τη διαδικασία της αξιολόγισης- πιρ ριβιού κι έτσι).

Έστω επομενως ότι θέλεις να μελετήσεις νέες μεθόδους διδασκαλίας π.χ. των μαθηματικών σε κουμπούρες. Πώς επιλέγεις το δείγμα σου; Πιθανότητες:
α. Ξεκινάς τον πειραματισμό σε μια τυχαία σχολική τάξη.
β. Επιλέγεις τάξη μαθηματικών διανοιών.
γ. Φτιάχνεις μια τάξη με κουμπούρες.
Η διαδικασία για το β και το γ μπορέι να είναι εξετάσεις (αν και στην περίπτωση κακών μαθητών λίγο δύσκολο να τους πείσεις να δώσουν εξετάσεις, αφού είναι ήδη τούβλα), μπορέι να είναι επιλογή με βάση την απόδοση μέχρι τώρα κλπ.
Στην πραγματικότητα οι πιο πολλοί κάνουν τα πειράματά τους στο σχολείο που εργάζονται, γιατί είναι πιο πρακτικό και γιατί η τυχαιότητα δίνει καλη δυνατότητα σύγκρισης (μπορείς να συγκρίνεις τους καλούς με τους μέτριους και με τους κακούς πιο εύκολα κι αν ήδη διδάσκεις στο σχολείο αυτό κάποιον καιρό έχεις καλή εικόνα του τί συμβαίνει). Disclaimer: δεν εννοώ εδώ το action research (που δεν ξερω πώς λεγεται στα ελληνικά), αυτό είναι μέρος της δουλειάς κάθε δασκάλου.

Στη συνέχεια, κι εφόσον το πείραμά σου είχε κάποια θετικά αποτελέσματα, το εφαρμόζεις σε άλλη τάξη, και ει δυνατόν σε άλλο περιβάλλον (π.χ. άλλο σχολείο). Και πάει λέγοντας.
Φυσικά μπορείς να δημοσιέυσεις τα αποτελέσματα της έρευνάς σου σε οποιδήποτε στάδιο, ακόμα και στο πρώτο. ΑΛΛΑ... αν στο κομμάτι της μεθοδολογίας πεις ότι η μέθοδος δούλεψε με τους βραβευμένους στις μαθηματικές ολυμπιάδες αλλά προορίζεται για το σχολείο παιδιών με νοητική υστέρηση, προφανώς θα δείξεις ότι δεν έχεις τελειώσει το πείραμα. Και ίσως και κάποιοι σε κράξουν.

Ενδιαφέρον θα είχε να βλέπαμε τί δημοσιέυσεις έχουν κάνει οι καθηγητές των πειιραματικών σχολείων τα τελευταία ας πούμε πέντε χρόνια. Δηλαδή ας ξεκινήσουμε απο το πιο μικρό: πώς βλέπουν την έρευνά τους οι άλλοι ερευνητές; Είναι αξιόλογη; Και μετά πάμε στο επόμενο: πώς βλέπουν την έρευνά τους οι άλλοι καθηγητές γυμνασίου; Γίνεται ενημέρωσή τους από τους εξειδικευμένους συναδέρφους τους; Κυκλοφορεί π.χ. κανένα έντυπο με τα αποτελέσματα της πειραματικής διδασκαλίας, ώστε να ενημερώνονται κι οι καθηγητές των δυσπροσιτων σχολείων, π.χ.;
Βέβαια θα μου πείτε ότι τότε τα πειραματικά σχολεία θα ήταν 100% πειραματικά, δηλαδή θα ήταν συνδεδεμένα με κάποιο ερευνητικό κέντρο. Ε, ναι, γι'αυτό διαφωνώ με τον ότι πειραματικό σχολείο.

Τώρα, λίγα γενικότερα: επειδή δεν μιλάω στον αέρα, μια μικρή επιλογή βιβλιογραφίας που ίσως λύσει απορίες. Επέλεξα επίτηδες ό,τι είναι προσβάσιμο σε όλους:
Οδηγίες της Ουνέσκο για την διοργάνωση εκπαιδευτικών πειραμάτων, όπου αναφέρεται και η δειγματοληψία.
Αυτό εδώ το άρθρο αναλύει γιατί παρόλο που τα τυχάια δείγματα είναι καλύτερα, οι εκπαιδευτικοί δεν τα πολυχρησιμοποιούν (αναλύει την κατάσταση στις ΗΠΑ, η σύντομη απαντηση είναι: γιατι βαριούνται)
...
Σόρι, χτύπhσε το τηλέφωνο κι έκανα διάλλειμα κι έχασα τον ειρμό, οπότε συνεχίζω όπως όπως.

Το βασικό είναι πάντως ότι μάλλον πρέπει να αλλάξουμε τα ονόματα των σχολείων αυτών. Ας τα λέμε σχολεία προεπιλογής, γιατί αυτό είναι. Κι έτσι βγάζουμε την αριστεία από τη μέση.

Παρεμπιπτόντως, κάποιες έρευνες σε άλλες χώρες με σχολεία προεπιλογής έχουν δείξει ότι οι μαθητές δεν έχουν σημαντικά καλύτερες επιδόσεις στα τεστ π.χ. PISA, από τα σχολεία μη-επιλογής. Οπότε στην πράξη δεν είναι σχολεία που προωθούν την αριστεία στα μαθήματα. Η βασική δαφορά τους από τα σχολεία μη-επιλογής είναι στις μετέπειτα εκπαιδευτιικές επιλογές και στη διάθεση των μαθητών. Σχετικά:
Ahmavaara, A, & Houston, D 2007, 'The effects of selective schooling and self-concept on adolescents' academic aspiration: An examination of Dweck's self-theory', British Journal Of Educational Psychology, 77, 3, pp. 613-632 νομίζω ειναι γενικά προσβάσιμο παό το Scholar
(οπου αναφέρεται ότι το είδος του σχολείου- και συνεπώς και ο τροπος ειισαγωγής σε αυτό- επηρεάζει την απόδοση των μαθητών) και για τα δικά μας μια μελέτη:
Sianou-Kyrgiou, E, & Tsiplakides, I 2011, 'Similar performance, but different choices: social class and higher education choice in Greece', Studies In Higher Education, 36, 1, pp. 89-102

Η Κάρολ Ντουέκ που αναφέρεται στον τίτλο του πρώτου λέει ότι για να πετύχει κανείς την αριστέια πρέπει να πιστέυει ότι αυτή έιναι αποτέλεσμα δουλειάς κι όχι ταλέντου, από αυτό βγήκε κι η μέθοδος που λεέι ότι δε λέμε στα παιδιά μας τί έξυπνος που είσαι αλλα τί εργατικός που είσαι.

Και μια πρόσφατη άποψη που την κοπιπαστώνω από εδώ: 'Selection still a harmful influence' 2015, Education Journal, 222 (τέυχος 25ης Ιανουαριους 2015). Οι υπογραμμίσεις δικές μου.

Selection still a harmful influence
One of the clearest lessons to come out of the OECD’s PISA programme has been the negative
consequences of a selective system of secondary education. Every round of PISA has shown that
the greater the degree of differentiation between types of school the less well the system is likely
to perform.

The holy grail for education systems around the world is regularly demonstrated by Andreas
Schleicher in his famous graph that plots academic success on one access and equity on the other. The best
performing systems are those that find themselves in the top right hand quadrant, with high education
standards and high levels of equity. Almost all the countries that have achieved this have comprehensive
systems of education.
Speaking at a webinar last Tuesday organised by the OECD in Washington DC, USA, Andreas
Schleicher accepted that those in selective systems could do well educationally especially if they were
selected for the academic type of school. Those who failed the selection test did less well, especially in
terms of equity. The younger the age that selection took place the more pronounced the problem was. In
answer to a question from Education Journal’s editor, Demitri Coryton, Dr Schleicher said that where
selection occurred at about ten (as in parts of England) then the outcome of selection was on social
grounds while when selection took place at about 15 it could be done on educational grounds. For every
year that selection was deferred, the social element decreased and the educational element increased.
This issue was taken up during the OECD conference in London at the end of last week. A number of
countries that were selective were raising the age at which selection took place. Austria, for example,
which had the traditional German system of selection, had introduced comprehensive middle schools to
delay selection. This reform should be completed by 2018/19.
In Germany, with its secondary system based on the theory behind the British tripartite system of
the 1950s, where education is a state responsibility, individual states have been quietly raising the age at
which selection takes place. While there are no figures for the whole country available yet, the system of
selection is slowly being replaced with selection pushed back to upper secondary level.

H άποψη του ΟΟΣΑ εδώ.

Εδώ ο Σλάιχερ στο TED (αναφέρει και την Ελλάδα στις στατιστικές του).
 
Top