Παρότι, συμφωνώ με τον νίκελ σε πολλά, τις τελευταίες μέρες που το συζητάω αυτό με διάφορες παρέες, έχω αρχίσει και αμφιβάλλω για το τι σημαίνει "νεκρή" γλώσσα και κατά πόσον είναι τέτοια η Αρχαία Ελληνική. Πώς είναι νεκρή όταν έχουν σωθεί τόσες εκφράσεις και λέξεις της στη Νέα Ελληνική; Μήπως είναι νεκροζώντανη τελικά; Δεν ξέρω, δεν μ' αρέσουν οι απόλυτες θέσεις τελικά, όπως του τίτλου του νήματος...
Επίσης, παραθέτω αυτούσιο ένα κειμενάκι που έγραψα σε έναν φίλο που επιμένει και μου λέει εμφατικά ΟΧΙ ΑΡΧΑΙΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ. Το παραθέτω για χάριν της συζήτησης:
Υπάρχουν κειμενάκια εύκολα, όπως του Λουκιανού και άλλων. Μπορείς να έχεις ανθολόγιο, να αναλύεις κάποια νοήματα και (σε αυτό θα επιμείνω) να δείχνεις πώς τα Αρχαία συνδέονται με τα Νέα.
Μπορεί τα παιδιά να χειρίζονται κινητά και κομπιούτερ και να γράφουν γκρίκλις, αλλά στον προφορικό λόγο δεν λένε συνήθως λολ και Ομιτζι αλλά μιλάνε "κανονικά" Ελληνικά. Ε, μάθε τους να μιλάνε ΚΑΝΟΝΙΚΑ Ελληνικά. Εκμεταλλεύσου το, εσύ υπουργείο και εσύ καθηγητή. Συμβάδισε με την εποχή σου. Ενίσχυσε τη γλώσσα χωρίς να την κάνεις μισητή. Κάνε το μάθημα προφορικό, διαδραστικό, έχε τα κείμενα απλά και μόνο για τον τρόπο γραφής και δώσε στα παιδιά να καταλάβουν ότι δεν πρόκειται για μια ξένη γλώσσα, αλλά για έναν πρόγονο της δικής τους γλώσσας. Μην την ξεκόβεις εντελώς και την κάνεις ξένο σώμα και βαρετή διαδικασία. Βάλε απλές ασκήσεις, κυρίως προφορικές, να ακούν τη γλώσσα που μιλάνε και να τη λένε σωστά. Πάτα στη ρητορική και φτιάξε ένα μάθημα επιχειρηματολογίας, όπως στα αμερικανικά γυμνάσια, και δώσ' τους τη δυνατότητα να αναπτύξουν επιχειρήματα προφορικά, χωρίς πίεση, αλλά με έμφαση στη γλώσσα που θα χρησιμοποιήσουν. Και όλα αυτά στα Νέα ελληνικά, αλλά έχε τα αρχαία ως βάση για να αποκωδικοποιούν κάποια νοήματα στα Νέα. Να μη λένε "τον επικεφαλή" αλλά να λένε "τον επικεφαλής" που είναι το σωστό. Αλλά γιατί; Μάθε τους ότι δεν είναι μια τυχαία έκφραση. Δείξ' τους ότι είναι σύνθετη από το "επί της κεφαλής" που μπορεί να μην το έχουν καταλάβει. Αν το δουν γραμμένο όμως και μετά το χρησιμοποιήσουν στον προφορικό τους λόγο τότε να πώς έρχεται η εμπέδωση και η μάθηση.
Υπάρχει πλούτος και όλες οι γλώσσες είναι πλούσιες. Αν όμως τις διδάσκεις σαν να πρόκειται για γραμμή παραγωγής σε εργοστάσιο, τότε τα αποτελέσματα είναι βαρεμάρα, απέχθεια και το πολύ χειρότερο... άγνοια που διογκώνεται στο Λύκειο που είναι καθαρά ένα εξεταστικό κέντρο. Δεν υπάρχει μάθηση στο Λύκειο. Η μάθηση σταματάει στη Γ Γυμνασίου.
εδιτ: προς Λεξιλόγους: το παράδειγμα που χρησιμοποίησα είνα απλοϊκό, αλλά ήθελα να καταδείξω πως ακόμα και αυτό τα παιδιά του Γυμνασίου μπορεί να μην το έχουν καταλάβει. Επίσης, η θέση μου προς τον φίλο μου αλλά και γενικότερα είναι ότι δεν φταίνε τα Αρχαία, αλλά ο τρόπος που διδάσκονται.
Με άλλα λόγια, μην πυροβολείτε τη μουσική... αλλά τον πιανίστα που την παίζει λάθος. Όπου πιανίστας, βάλτε Υπουργείο Παιδείας και καθηγητές.