Διάβασα (με κάποια προσοχή) όλη την κριτική και καμιά 100αριά σχόλια πριν φέρω εδώ τον σύνδεσμο. Και η κριτική και τα σχόλια ήταν κτγμ απόλυτα χρήσιμο και ενδεικτικό δείγμα για τα προβλήματα γενικής παιδείας που αλλού θεωρούμε ότι έχουν μεγάλη συνεισφορά στα τωρινά προβλήματα της κοινωνίας μας. Δεν ξέρω αν έκανες τον ίδιο κόπο ή απλώς ανέσυρες την πάγια θέση σου για να μας την θυμίσεις.
Φέρνω από εκεί μια από τις πρώτες παραγράφους της κριτικής:
Ο τίτλος του βιβλίου στο εξώφυλλο είναι «Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου». Στο εσωτερικό του, αυτό μεταφράζεται σε δεκαπέντε (15) σελίδες ευρωπαϊκής ιστορίας και διακόσιες εννιά (209) σελίδες με επίκεντρο την ελληνική. Αντί τα παιδιά να γνωρίσουν πώς τα γεγονότα και οι μεγάλες αλλαγές συνδέονται μεταξύ τους σε τοπικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο, το ελληνικό έθνος ανάγεται σε μοναδικό, περιούσιο και ανάδελφο.
Η ομάδα που έκανε την κριτική παρουσιάζει και άλλα
στοιχεία,
όχι απόψεις που ενισχύουν κτγμ τον λόγο που έκρινα σκόπιμο να θέσω υπόψη σας το κείμενο. Σταχυολογώ:
Η παρουσία των γυναικών στην ιστορία εξαντλείται σε τέσσερις σειρές για την Μπουμπουλίνα και τη Μαυρογένους (σελ. 92) και σε άλλες έντεκα για τα δικαιώματα των γυναικών (σελ. 188), και τα δύο εκτός του κύριου κειμένου της αφήγησης.
Π.χ. το γλωσσικό ζήτημα (σελ. 163), η βιομηχανική επανάσταση (σελ.156) και η Οκτωβριανή επανάσταση (σελ.192) καταλαμβάνουν από τρεις, εννιά και εννιά σειρές αντίστοιχα.
[...] ο Β’ παγκόσμιος πόλεμος αναφέρεται ως ένα παράρτημα του Αλβανικού έπους. [...] Καμία αναφορά στον φυλετικό ρατσισμό, στη ναζιστική ιδεολογία, στο επεκτατικό όραμα του αριανισμού, στην προπαγάνδα.
Με αφήνει άφωνο, κάθε φορά που την ακούω, η άποψη ότι αγόρια και κορίτσια 12 χρονών, στα πρόθυρα —αν όχι στα πρώτα βήματα— της εφηβείας και της προσωπικής τους επανάστασης, είναι παιδάκια που δεν καταλαβαίνουν τίποτε και ό,τι και αν ακούσουν ή διαβάσουν, από το ένα αυτί μπαίνει και από το άλλο βγαίνει.
Επίσης με εκπλήσσει η αδυναμία να κατανοήσουμε κάποιοι ότι τα σχολικά βιβλία της ιστορίας είναι η «επίσημη ιστορία» —όπως το σχολικό λεξικό έχει αναχθεί σε λυδία λίθο για την άρση των ορθογραφικών διαφωνιών. Σωστό είναι ότι τα βιβλία των μικρότερων τάξεων θα έπρεπε να είναι μικρότερα, πιο περιληπτικά ίσως, με γενικότερη περιγραφή και ότι το συνολικό κόρπους των σχολικών βιβλίων «επίσημης ιστορίας» δεν περιορίζεται στο συγκεκριμένο βιβλίο. Το συγκεκριμένο, όμως, λειτουργεί σαν προδιαγραφή και για τα επόμενα. Ή φαντάζεται κανείς ότι στο Γυμνάσιο αλλάζει ξαφνικά το μείγμα των συστατικών και ο τρόπος της παρουσίασης;
Τελευταίο, αλλά καθόλου πιο ασήμαντο, είναι το γεγονός ότι το βιβλίο δίνει «επίσημες οδηγίες» και κατευθύνσεις στη δασκάλα και τον δάσκαλο. Ο δάσκαλος που θα θελήσει να εξηγήσει κάτι με διαφορετικό τρόπο, να προσθέσει κάτι περισσότερο, αμέσως θα γίνει δακτυλοδεικτούμενος, ως «τολμηρός» ή «ανατρεπτικός», θα εμπλακεί σε πολιτικές διαμάχες —και γιατί να το κάνει αυτό; Έτσι, σιγά σιγά, μεγαλώνουν οι ελληναράδικες γενιές —και στο τέλος, για να ταιριάξουν τα πάντα στον στρεβλό περίγυρό τους, φτάνουν να αμφισβητούν ακόμη και τα απλά μαθηματικά, τη φυσική και τη βιολογία.
Και είναι, π.χ. απλά μαθηματικά να καταλάβεις ότι τα 600 δις δεν είναι στραγάλια, είναι θέμα φυσικής να καταλάβεις ότι τα υποθαλάσσια πετρέλαια δεν βγαίνουν ανοίγοντας βρυσούλες και θέμα βιολογίας να καταλάβεις ότι τα θεία θαύματα τα λένε θαύματα ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο: επειδή είναι πράγματα που δεν συμβαίνουν.