Ζάζουλα, και το σεξ ένα είδους σχέση είδος σχέσης είναι, καθώς συνεπάγεται μια, έστω και ολιγόχρονη, σύνδεση δύο ατόμων. Δεν έγραψα «σχέση» εννοώντας κάτι άλλο.
Α, πολύ ωραία τότε, επειδή μπορείς να με βοηθήσεις! Κατ' αρχάς, επίτρεψέ μου να διατυπώσω την προηγούμενη δήλωσή σου του #47 με τρόπο που να ενσωματώνει την παραπάνω επεξήγηση: «Υπάρχουν ΠΟΛΛΑ δείγματα γυναίκας που δεν επιδιώκουν κάτι σε αντάλλαγμα από το σεξ το οποίο κάνουν». Αυτός λοιπόν ο πληθυσμός θα μας επιτρέψει να ελέγξουμε τις υποθέσεις που έπεσαν νωρίτερα κατά τη συζήτηση:
- Υπόθεση Α: Με το να μην επιδιώκουν κάτι σε αντάλλαγμα από το σεξ έχουν αποκτήσει τη ρετσινιά της εύκολης, της τσούλας, της πουτάνας. Ή, στην —ας πούμε— καλύτερη περίπτωση, της παγωμένης, της χωρίς συναισθήματα, της γυναίκας αράχνης, της τεκνατζούς αν δεν έχουν ηλικιακούς περιορισμούς. (#14)
- Υπόθεση Β: Με το να μην επιδιώκουν κάτι σε αντάλλαγμα από το σεξ οι άντρες που τις γνωρίζουν είτε εκλογικεύουν το φαινόμενο (λέγοντας: είναι εύκολη/πουτάνα/πέφτει για όλους κτλ) ή στρίβουν γωνία από απόσταση μόλις τις βλέπουν. (#15)
Πολύ ωραία λοιπόν και πάλι. Κι επειδή τα δείγματα είναι πάρα πολλά, θα έχουμε κάποιο στατιστικώς σημαντικό αποτέλεσμα ώστε να δούμε τι τελικά συμβαίνει. Αν η συμπεριφορά τους αυτή οδηγεί συστηματικά σε αρνητικό κοινωνικό στιγματισμό, πιθανότατα θα γεννάται ένα αντικίνητρο για να υιοθετήσουν την εν λόγω συμπεριφορά περισσόερες γυναίκες που επίσης κι εκείνες κατά βάθος το θέλουν. Επίσης, θα μπορέσουμε να δούμε και το τι ήταν εκείνο που έκανε τις συγκεκριμένες γυναίκες να αγνοήσουν αυτόν τον στιγματισμό. Τώρα βέβαια, απλώς επειδή εγώ τυχαίνει να μην γνωρίζω τα συγκεκριμένα δείγματα (κι αυτή ακριβώς ήταν η πρόκληση που απηύθυνα στο #3 και ξεκίνησε το πανηγύρι — δεν ήταν κάποια δογματική γενίκευση, όπως θεώρησε η oliver_twisted στο #42, επρόκειτο απλώς για ένα «γιά πείτε μου, λοιπόν»· το οποίο γέννησε μια αναντίρρητα ενδιαφέρουσα κουβέντα), θα επιφορτιστείτε εσείς με τη διενέργεια της έρευνας, εντάξει; Και τα αποτελέσματα τα αναρτούμε εδώ (αν χρειαστεί SPSS, το αναλαμβάνω εγώ).
Προσωπικά, δεν ανήγαγα κάτι σε αντικειμενικό, για τον εαυτό μου μίλησα. Τώρα τα περί άρνησης και αυταπάτης δεν καταλαβαίνω πόθεν συνάγονται σε ό,τι αφορά τη συγκεκριμένη τοποθέτηση.
Κατ' αρχάς εγώ δεν μίλησα επί προσωπικού, δεν αναφερόμουν σε σένα. Ήδη από το #11 παρακάλεσα να μην προσωποποιούμε τη συζήτηση ώστε να μπορέσουμε να την διεξαγάγουμε όσο πιο αμερόληπτα μπορούμε ως μη-ειδικοί. (Παρεμπιπτόντως, το αντίθετο του «προσωπικός» —στο #69 αναφέρομαι— δεν είναι το «θεωρητικός», αλλά μάλλον το «γενικός». Όπως και στα γλωσσικά, υπάρχει το ιδιόλεκτό μας —που είναι το αντίστοιχο του «προσωπικού»— αλλά υπάρχουν και τα σώματα κειμένων και τα λεξικά — που περιλαμβάνουν ή περιγράφουν αντίστοιχα το «γενικό», όχι φυσικά το «θεωρητικό».)
Το σχόλιό μου σχετικά με την άρνηση και την αυταπάτη —το οποίο, ας το ξαναναφέρω μιας και παρεμβλήθηκε η παρένθεση, δεν στόχευε σε εσένα προσωπικά— ήταν (και παραμένει) απλώς ένα γενικό σχόλιο σχετικά με το πώς οι άνθρωποι αυτοαξιολογούν τις συμπεριφορές τους (και ο τρόπος άλλωστε με τον οποίο αυτοαξιολογείται το άτομο προσφέρει πολύτιμα στοιχεία κατά την ψυχανάλυση). Επίσης έχει μετρηθεί ότι άτομα με growth mindset στον εξεταζόμενο τομέα νοοτροπίας & συμπεριφοράς θα προβούν σε μια σχετικά ειλικρινή αυτοαξιολόγηση, ενώ άτομα με fixed mindset στον εν λόγω τομέα θα παραδώσουν μια αυτοαξιολόγηση ανακριβή, ωραιοποιημένη, εκλογικευμένη — κι ακόμη και με ψέματα, ακόμα κι όταν γνωρίζουν πως ο ερευνητής γνωρίζει την αλήθεια για εκείνους. Οπότε το σχόλιό μου πήγαινε στο ότι ναι μεν «πολλά δείγματα γυναικών δεν επιδιώκουν κάτι άλλο στο σεξ» αλλά αυτό το πιστεύουν οι ίδιες (είναι «κατά δήλωσή τους», που λένε κι οι νομικοί) κι επομένως χρειάζεται, όπως άλλωστε συμβαίνει με κάθε υποκειμενική άποψη, να κάνουμε και τη σχετική αναγωγή σε μια πιο αντικειμενική κλίμακα — όπου ορισμένες αυτοαξιολογήσεις θα αποδειχθούν ακριβέστατες, κάποιες άλλες θα αποδειχθούν έτσι-κι-έτσι και κάποιες τρίτες θα είναι εντελώς αναληθείς.
Με βάζεις στον πειρασμό να πω ότι έχεις στο μυαλό σου ένα στερεότυπο (κάποια λέει Χ άρα εννοεί Ψ που προέρχεται από το Φ επομένως η κάποια είναι Α) το οποίο προβάλεις στα λεγόμενα των άλλων.
Αυτός ο συλλογισμός θα μπορούσε να αληθεύει για αρκετές από τις απόψεις που κατατέθηκαν εδώ σε απάντηση άλλων (και δεν είναι σωστό να αυτοεξαιρεθώ από ύποπτος). Το εάν όντως αληθεύει ή όχι, για όλους τους εν δυνάμει κατηγορούμενους
, μπορεί αν συναχθεί εάν κάποιος θελήσει (και είναι σε θέση να το κάνει) να κρίνει εντελώς αντικειμενικά την επιχειρηματολογία καθενός και να επιβεβαιώσει ή διαψεύσει τη λογική συνέχεια και συνέπειά της. Εάν τώρα απ' την άλλη ήταν να πάω στο φαινόμενο της προβολής στερεοτύπων
στα δικά μου λεγόμενα, εκεί έχω την αίσθηση πως δεν θα ξέμενα από παραδείγματα. :)
Παρατηρώ ότι κάνουμε κύκλους γιατί συμβαίνει το εξής: [...]
Χωρίς παρεξήγηση, Ζαζ, μου φαίνεται ότι δεν μπορεί να σε πείσει κανείς- όχι να σου αλλάξει γνώμη, απλά να σε κάνει να δεχτείς ότι υπάρχει ποικιλία συμπεριφορών και ίσως εσύ βλέπεις κυρίως τη μία ή ερμηνεύεις τα πάντα μέσα από το πρίσμα της μίας.
Παρότι δεν πιστεύω ότι εγώ ευθύνομαι για το ότι η συζήτηση «κάνει κύκλους» (ούτε καν πιστεύω πως «κάνει κύκλους»), να επισημάνω ένα χαρακτηριστικό μου που πιθανότατα με κάνει ενοχλητικό: Πάντα εξετάζω τη λογική συνέχεια και την εσωτερική συνέπεια των διαφόρων τοποθετήσεων που πέφτουν στο τραπέζι. Απ' την άλλη είμαι προθυμότατος να διορθώσω όλες τις λανθασμένες τοποθετήσεις ή συναγωγές συμπερασμάτων που ενδέχεται να έχω κάνει, επομένως όπου δείτε να έχω υποπέσει σε σφάλματα λογικής παρακαλώ να μου τα υποδείξετε ώστε να ανασκευάσω και/ή να διορθώσω.
Στην ταμπακιέρα, τώρα: Εννοείται ότι δέχομαι (αυτό δα έλειπε!) πως υπάρχει ποικιλία συμπεριφορών. Ούτε φυσικά έχει νόημα να ερμηνεύεται μια συμπεριφορά μέσα από το πρίσμα μιας άλλης συμπεριφοράς (αν και δεν κατάλαβα πού υπέπεσα σ' αυτό). Αλλά εξίσου φυσικά υπάρχουν γενικές αρχές και μέθοδοι, κι είναι απόλυτα λογικό να επιχειρείται μέσω αυτών η ερμηνεία των διαφόρων συμπεριφορών. Οι εκδηλώσεις κάθε συμπεριφοράς στον πραγματικό κόσμο είναι αναμενόμενο να παρουσιάζουν διασπορά — αλλά και το εύρος και το είδος της διασποράς είναι εν πολλοίς προβλέψιμα. Είναι όμως εντελώς άλλο το να νιώθουμε πως δεν μας εκφράζει (ή δεν μας περιγράφει επακριβώς) κάποια γενική αρχή επειδή εμείς είμαστε (ή πιστεύουμε ότι είμαστε ή θέλουμε να πιστεύουμε ότι είμαστε) διαφορετικοί· πρώτ' απ' όλα υφίστανται διαφοροποιήσεις όπως προανέφερα, δεν είμαστε όλοι κλώνοι με ενιαία συμπεριφορά. Αλλά υπάρχει και το ενδεχόμενο να μην μας αρέσει μεν, αλλά να έχει ποσοστό αλήθειας δε. Ούτε εμένα νιώθω πως με εκφράζει το νούμερο που δείχνει η ζυγαριά μου ή η ημερομηνία που γράφει η ταυτότητά μου, αλλά δεν παύουν να έχουν κι αυτά τη δική τους δόση αντικειμενικής πραγματικότητας.
Παρεμπιπτόντως, αυτό το "μέσα από το πρίσμα" ήταν που έλεγα πιο πάνω ότι με κάνει επιφυλακτική, και ότι δεν μου αρέσει να με θεωρούν δυνάμει Χ, Υ, Ζ πριν με γνωρίσουν.
Αυτό το «μέσα από το πρίσμα» είναι τόσο συχνή εκδήλωση ανθρώπινης συμπεριφοράς που, αν ήταν να έχω 1€ για κάθε φορά που εμφανιζόταν σε κάποιο ποστ εδώ στο φόρουμ, θα 'βγαζα αρκετά για να πάρω εισιτήρια για όλες τις εκδηλώσεις και τα αγωνίσματα και των φετεινών και των τριών επόμενων Ολυμπιακών Αγώνων (κι ένα μικρό «ευχαριστώ» θα έπρεπε να το πω και σε σένα, SBE :twit:).
Τώρα, είτε μας αρέσει είτε όχι, οι άνθρωποι γύρω μας ούτως ή άλλως προβαίνουν σε υποθέσεις και σχηματίζουν εικόνα κι άποψη για το άτομό μας ερήμην μας και χωρίς εμείς να μπορούμε να ανασχέσουμε τη διαδικασία. Ωστόσο η αίσθηση της αδικίας που πιθανόν μας χαλά τη διάθεση όταν το αναλογιζόμαστε αυτό μπορεί να αμβλυνθεί με τις παρακάτω σκέψεις:
- Η εικόνα που έχει για εμάς ένας τρίτος, και μάλιστα χωρίς να μας έχει γνωρίσει από κοντά, δεν αλλάζει το ποιοι είμαστε.
- Ένας άνθρωπος που πραγματικά αξίζει δεν πρόκειται να μας κρίνει, και μάλιστα τελεσίδικα, με βάση μόνον ενδείξεις και στερεότυπα χωρίς να μας έχει γνωρίσει.
- Ακόμη όμως κι αν σε κάποιον βαθμό το κάνει, εάν πρόκειται για άνθρωπο που αξίζει πραγματικά τότε μόλις μας γνωρίσει θα αλλάξει την εικόνα που έχει για εμάς.
- Εάν όμως ένας άνθρωπος έχει κολλήσει τόσο σε μια αρχική εξ αποστάσεως εντύπωση που είναι προϊόν ενδείξεων και στερεοτύπων, τότε δεν αξίζει να τον γνωρίσουμε και να του προσφέρουμε χώρο στον κόσμο μας εμείς.
- Υπάρχει το ενδεχόμενο σ' έναν άνθρωπο να του έχει γεννηθεί η επιθυμία να μας γνωρίσει επειδή ακριβώς πιστεύει πως είμαστε δυνάμει ΧΥΖ κι αυτό τον ενδιαφέρει.
ΥΓ Μπορεί βέβαια και να έχει και δίκιο: Να είμαστε
πράγματι ΧΥΖ κι απλώς εμείς να αρνούμαστε να το δούμε / παραδεχθούμε.