Σημερινό σχόλιο του Σ. Κασιμάτη στην
Καθημερινή:
Μπείτε στην αγγλόφωνη ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Αθηνών, ανοίξτε το κεφάλαιο «Ιστορία και προοπτικές» και διαβάστε την πρώτη παράγραφο κάτω από τον τίτλο «Κοιτάζοντας το μέλλον». Εκεί θα βρείτε το εξής ανήκουστο και απολύτως αντιφατικό με τον ρόλο του πανεπιστημίου στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες: «Αντιτιθέμενο (σ. τ. σ.: το πανεπιστήμιο) στην εμπορευματοποίηση των πανεπιστημιακών σπουδών και στην ανάπτυξη ενός υψηλά ανταγωνιστικού συστήματος, που συναντά κανείς σε ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε πολλές Δυτικές χώρες σήμερα, αρνείται τον παραδοσιακό ρόλο της παραγωγής μιας πνευματικής ελίτ. Αναγνωρίζοντας τη σημασία της ανάπτυξης των ανθρωπίνων πόρων, το Πανεπιστήμιο Αθηνών στοχεύει στη δημιουργία στενότερων δεσμών ανάμεσα στους κόσμους της παραγωγής και της κατανάλωσης της γνώσης, συμβάλλοντας έτσι στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας».
Με άλλα λόγια, το Πανεπιστήμιο Αθηνών αναγορεύει το ουσιώδες πρόβλημά του σε πλεονέκτημα και περηφανεύεται για την καμπούρα του! Αν το μέλλον του πανεπιστημίου χτίζεται επάνω στις προδιαγραφές της ισοπέδωσης, τι νόημα έχει η αναφορά σε ένα μέλλον που ταυτίζεται με το χάος;
Μπήκα κι εγώ στην
αγγλόφωνη σελίδα, όπου λέει μεταξύ άλλων:
Opposing the marketisation of university studies and the development of a highly competitive system that one encounters in institutions of tertiary education in many Western countries nowadays, it is denying its traditional role of producing an intellectual elite. Recognizing the importance of human resource development, the University of Athens aims to create closer links between the worlds of the production and the consumption of knowledge, thus contributing to social and economic development in the country.
Αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να πάει κανείς στην αγγλόφωνη και να διαβάσει τη μετάφραση του Σ.Κ. αφού υπάρχει
η ίδια σελίδα και στα ελληνικά (πρωτότυπα και καλύτερα, διότι εκείνο το «υψηλά ανταγωνιστικού συστήματος» της μετάφρασης μού έβγαλε το μάτι):
Αντιδρώντας στην εμπορευματοποίηση των πανεπιστημιακών σπουδών και στην ανάπτυξη ενός άκρως ανταγωνιστικού συστήματος που απαντάται στα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πολλών δυτικών χωρών στις μέρες μας, αποποιείται τον παραδοσιακό του ρόλο στην παραγωγή μιας ελίτ διανοούμενων. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, αποσκοπεί στην δημιουργία ισχυρότερων δεσμών ανάμεσα στον κόσμο της παραγωγής και της κατανάλωσης της γνώσης, συνεισφέροντας με αυτόν τον τρόπο στην κοινωνική, πολιτισμική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Για την ουσία του κειμένου, εμένα μου αρκεί η διατύπωση «αποσκοπεί στην δημιουργία ισχυρότερων δεσμών ανάμεσα στον κόσμο της παραγωγής και της κατανάλωσης της γνώσης» — αν ισχύει.