Θα ήθελα κι εγώ να πω δυο λόγια για το κείμενο του συναδέλφου. Όλα αυτά που μνημονεύει ασφαλώς ισχύουν, και θα μπορούσα να προσθέσω στον κατάλογο και πολλά άλλα, πολύ χειρότερα. Ωστόσο, διαφωνώ πλήρως με το δια ταύτα του κειμένου, το οποίο μου φαίνεται εξοργιστικά βολικό. Πρώτα πρώτα, με ενοχλεί ο τίτλος. Τι θα πει «με κατάντησαν» δημόσιο υπάλληλο; Άμα δεν θες να καταντήσεις δημόσιος υπάλληλος, κανείς δεν μπορεί να σε αναγκάσει. Στη χειρότερη, αν βρίσκεις το εργασιακό σου περιβάλλον αφόρητο, μπορείς κάλλιστα να παραιτηθείς και να αναζητήσεις κάτι άλλο. Για να «σε καταντήσουν» δημόσιο υπάλληλο, πρέπει κατά βάθος να το θέλεις ή έστω να βολεύεσαι με αυτό. Θα μπορούσα να συνεχίσω επ’ αυτού, αλλά θέλω να σταθώ κυρίως στο παρακάτω χαρακτηριστικό απόσπασμα, το οποίο έχει μεν μια δόση αλήθειας, αλλά το βρίσκω υπερβολικά αφοριστικό:
Κάθε προσπάθεια να προσφέρεις αληθινό έργο χτυπιέται από α) μαθητές και γονείς που βλέπουν χαμηλούς βαθμούς ή ότι ο κακόμοιρος ο κανακάρης τους δυσκολεύεται και δεν έχει χρόνο για βόλτα, β) προϊσταμένους που δεν θέλουν να τους ζαλίζουν οι γονείς, γ) συναδέλφους που καταλαβαίνουν ότι κάνεις σοβαρή δουλειά και ανησυχούν ότι θα χαλάσεις την πιάτσα.
Από την προσωπική μου εμπειρία, το (α) δεν ισχύει. Το χειρότερο που μου έχει συμβεί, τόσο από γονείς όσο και από μαθητές, είναι να μου ζητήσουν τον λόγο επειδή έβαλα στο παιδί τους (ή στους ίδιους) χαμηλότερο βαθμό απ’ ό,τι περίμεναν ή ήθελαν. Σε κάθε περίπτωση, φροντίζω να εξηγώ, με υπομονή και καθαρό λόγο, το γενικότερο ύφος με το οποίο βαθμολογώ, και το ζήτημα λήγει. Κάποιοι (λίγοι) μαθητές μένουν με ένα μικρό παράπονο, το οποίο μάλιστα συχνά λειτουργεί δημιουργικά, διότι πεισμώνουν και θέλουν να μου αποδείξουν ότι έκανα λάθος που τους βαθμολόγησα αυστηρά (αποδεικνύοντας βέβαια ότι τελικά είχα δίκιο, διότι ο σκοπός μου ήταν εξαρχής ακριβώς αυτός: να πεισμώσουν και να δουλέψουν παραπάνω). Με τους γονείς σπανιότατα έχω πρόβλημα, γιατί προσπαθώ πάντοτε υπομονετικά να τους πείσω, και σχεδόν πάντοτε τα καταφέρνω, ότι έχω κατά νου το καλό του παιδιού τους. Ομολογουμένως βέβαια αρκετοί συνάδελφοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με γονείς, αλλά πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει επειδή εξαρχής παίρνουν αμυντική στάση απέναντί τους, αντί να μπουν στον κόπο να εξηγήσουν τι ακριβώς κάνουν και πού αποσκοπεί (κάτι βέβαια που πολλοί δεν είναι σε θέση καν να κάνουν).
Ούτε το (β) πιστεύω ότι ισχύει. Είναι αλήθεια ότι οι διευθυντές (είτε των σχολείων είτε των διευθύνσεων εκπαίδευσης) θέλουν, πρώτα και κύρια, να μην ταράζει κανείς την ηρεμία τους. Αλλά αυτό σημαίνει ότι το πιθανότερο είναι να ασχοληθούν μαζί σου όσο λιγότερο γίνεται —και γενικότερα αυτό ακριβώς κάνουν. Στην πράξη, μπορείς να κάνεις στο σχολείο ό,τι θέλεις και να μην σου πει κανείς ποτέ τίποτα. Προσωπικά παραβιάζω συστηματικά το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών από τη δεύτερη χρονιά μου στην εκπαίδευση, το 2004. Διδάσκω ένα κάρο πράγματα εκτός ύλης, και μάλιστα τα γράφω όλα στο βιβλίο ύλης, χαρτί και καλαμάρι. Υπομονετικά περιμένω, όλα αυτά τα χρόνια, κάποιος γονέας να διαμαρτυρηθεί, κάποιος διευθυντής να με επιπλήξει, κάποιος σύμβουλος να δει τα βιβλία ύλης και να μου ζητήσει εξηγήσεις. Δεν έχει γίνει τίποτε από όλα αυτά.
Ούτε το (γ) ισχύει. Είναι αλήθεια ότι αν εσύ δουλεύεις πραγματικά, κάποιοι λουφαδόροι θα χαλαστούν. Αλλά τι ακριβώς μπορούν να σου κάνουν; Το πολύ να σε κουτσομπολέψουν. Αν έχεις μπει στην εκπαίδευση με σκοπό να διδάξεις και όχι να κάνεις φίλους, τα σχόλια των λουφαδόρων οφείλουν να σε αφήνουν παγερά αδιάφορο. Βρίσκω εντελώς ασόβαρο το επιχείρημα ότι δεν δουλεύεις για να μην σε κακολογήσει ο/η λουφαδόρος του σχολείου.
Τα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης είναι πάρα πολλά, και έχω γράψει επανειλημμένα τις απόψεις μου για αρκετά από αυτά. Δεν πιστεύω ωστόσο ότι αποτελούν επαρκή δικαιολογία για να κατεβάσει κάποιος τα χέρια. Αντίθετα, πιστεύω ότι αν θέλεις πραγματικά να προσφέρεις αληθινό έργο, είναι πολύ δύσκολο να σε εμποδίσει κάποιος. (Τα γράφω όλα αυτά σε μια χρονιά κατά την οποία έχω ήδη προλάβει, μέσα σε δύο εβδομάδες, να πλακωθώ με μια συνάδελφο επειδή λουφάρει και ορθά κοφτά να αρνηθώ, για πρώτη φορά από τότε που διορίστηκα, να κάνω μια μικροδουλειά με το επιχείρημα ότι δεν μου είχε ανατεθεί.)
Και επειδή έγινε λόγος για θεατρικές παραστάσεις, αν κάποιος έχει μια ώρα στη διάθεσή του, ας ρίξει μια ματιά σε αυτό (θεατρικό που ανέβηκε πέρυσι στο σχολείο μου, με αφορμή τη σχολική εορτή της 25ης Μαρτίου):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/20820885/Μόνο το γαλανό της θάλασσας.mp4
Κάντε δεξί κλικ και Save link as...