Σύγχρονοι μύθοι

nickel

Administrator
Staff member
Παλιό, γνωστό. Χαίρομαι που έγινε και ηλεμήνυμα, να διαδοθεί η σοφία, γιατί χώλαιναν οι γνώσεις μας για τον Όμηρο και την ετυμολογία των αγγλικών (που, ως γνωστόν, είναι ελληνική διάλεκτος).

KISS ME: εκ του κύσον με : φίλησέ με (...είπε ο Οδυσσέας στην Πηνελόπη).

Περιμένω την ετυμολόγηση του KISS MY ARSE.
Σ' αυτό το επίπεδο μπορεί να κινηθεί η δική μου επιχειρηματολογία. Στο ίδιο με το δικό τους, δηλαδή.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
EYES: από το φάεα : μάτια.
[...]
KARAT: εκ του κεράτιον, (μικρό κέρας για τη στάθμιση βάρους)
Ότι τώρα αυτά, π.χ., έχουν λογική, έτσι; Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να πάμε όλοι μια βόλτα εδώ και να ρίξουμε ιδέες για την πρόταση του Νίκελ.
 

Zazula

Administrator
Staff member
Ότι τώρα αυτά, π.χ., έχουν λογική, έτσι;
car·at (karÆÃt), n.
1. a unit of weight in gemstones, 200 milligrams (about 3 grains of troy or avoirdupois weight). Abbr.: c., ct.
2. karat.
[1545–55; < ML carratus (used by alchemists) < Ar q#r!¬ weight of 4 grains < Gk kerαtion carob bean, weight of 31/3 grains, lit., little horn, equiv. to kerat- (s. of kιras) horn + -ion dim. suffix]
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Ε, ποτέ... Είδες αν είσαι προκατειλημμένος τι γίνεται... Πες μου ότι είναι σωστή και η ετυμολογία του ματιού και θα γίνω πάραυτα συνδρομήτρια στην Ελληνική Αγωγή για αυτοτιμωρία :)
 

Zazula

Administrator
Staff member
Όχι, δεν έχει σχέση:
[bef. 900; ME eie, ie, OE "ge, var. of 8AGE; c. G Auge; akin to L oculus, Gk ωψ, Skt ak©i]
 

nickel

Administrator
Staff member
Ε, ποτέ... Είδες αν είσαι προκατειλημμένος τι γίνεται...
Ακριβώς. Αυτοί οι φαντασιόπληκτοι, με το να τα κάνουν όλα έναν αχταρμά, σωστά και φαντασιοπληξίες, τελικά απωθούν τον κόσμο και τον κάνουν να τα βλέπει όλα με επιφύλαξη — αν δεν τα χάφτει όλα σαν χάννος.
 

nickel

Administrator
Staff member
Δεν είμαι βέβαιος κατά πόσο ο πάντα προσεκτικός Dr Moshe θα ήθελε να φιλοξενείται στην ίδια δεκάδα μηνυμάτων με τη δική μου έκρηξη (για την οποία ζητώ συγγνώμη από τους πιο ευαίσθητους αναγνώστες του φόρουμ), αλλά το παρακάτω απόσπασμα από το σημερινό του άρθρο στο ιστολόγιό του σχολιάζει, ειδικά και γενικά, και αυτό το θλιβερό φαινόμενο των μύθων:

Στις δυσάρεστες εκπλήξεις τού συνεδρίου ανήκε η γνωστή ατυχής πρυτανική προσφώνηση, η οποία περιελάμβανε την παρετυμολογική ερμηνεία τού ρήματος κυβερνώ, που ο ομιλητής ανήγαγε στις λέξεις κύβη «κεφάλι», έρως και, αν δεν τον διέκοπτε ο καθηγητής κ. Σετάτος, είμαι βέβαιος ότι θα προσέθετε τη λέξη νους. Ως μέλος τού ακροατηρίου λυπήθηκα βαθιά από την ανταπάντηση του κ. Μάνθου, ότι η ερμηνεία του αποτελούσε «κατατεθειμένη γνώση» και όχι απλώς προσωπική του άποψη. Με στενοχώρησε ο εσωτερικός ειρμός αυτού του συλλογισμού, ότι αν αντλήσουμε γνώση από οπουδήποτε, μπορούμε στη συνέχεια να την τυλίξουμε αβίαστα με το περικάλυμμα της επιστημοσύνης. Και ήθελα να προσθέσω ακόμη αυτό: Οι γνώσεις που αντλούνται από συγγράμματα ή άρθρα γλωσσικής μυθολογίας εξυψώνουν μόνο την απερισκεψία. Όταν κάποιος αναζητήσει σε αυτές στήριγμα, τότε διαπιστώνει πως ο λογαριασμός ήταν κενός και ό,τι είχε κατατεθεί σε αυτόν έμεινε χωρίς αντίκρισμα.

Ενεργό ρόλο στην απόκρουση των κίβδηλων γνώσεων θα κληθεί να παίξει ο ιδρυόμενος, έπειτα από αρκετά χρόνια προσπαθειών, Διεθνής Σύλλογος Ελληνικής Γλωσσολογίας. Πρόκειται ουσιαστικά για το πρώτο επιστημονικό σωματείο που θα εκπροσωπεί τη γλωσσολογική κοινότητα στην Ελλάδα. Στο συνέδριο παρουσιάστηκε προσχέδιο του καταστατικού του και ελπίζεται ότι η σύστασή του δεν θα καθυστερήσει πολύ. Η ύπαρξη του σωματείου ίσως παρακινήσει τον Τύπο και τα μέσα επικοινωνίας να ζητούν τη γνώμη τής γλωσσολογικής κοινότητας αντί να δημοσιεύουν άκριτα και χωρίς έλεγχο κάθε γοητευτικό μύθευμα.
 
Θα σας αφηγηθώ μια σημερινή ιστορία.
Ήμουν επιτηρητής στις πανελλήνιες εξετάσεις κι έπιασα κουβέντα με μια συνάδελφο της γαλλικής φιλολογίας. Αφού πρώτα εκείνη διαμαρτυρήθηκε για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των γαλλικών στο σχολείο, κάτι που είχε ποικίλες αρνητικές συνέπειες για τον κλάδο της, επισήμανα κι εγώ με τη σειρά μου ότι θεωρώ υπερβολικές τις ώρες διδασκαλίας των αρχαίων στο γυμνάσιο (σημ. το ωρολόγιο πρόγραμμα προβλέπει 3 ώρες την εβδομάδα για τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, έναντι 2 ωρών για τη νέα ελληνική). Θα περίμενα να συμφωνήσει, δεδομένου ότι η 3η ώρα που προστέθηκε στα αρχαία αφαιρέθηκε από τα γαλλικά. Αντ' αυτού, μου αντέτεινε ότι "οι αμερικανοί προσλαμβάνουν σε εταιρείες πληροφορικής όσους ξέρουν αρχαία ελληνικά", επειδή "τα αρχαία έχουν τις περισσότερες λέξεις". Τότε περίπου ήρθαν και τα θέματα των εξετάσεων, οπότε η συζήτηση δεν συνεχίστηκε.

Πρόκειται για το τέταρτο ή πέμπτο λερναίο χτύπημα που έχω δεχθεί φέτος από συνάδελφο. 'Έχω χάσει πια το μέτρημα. Στην αρχή της χρονιάς, συνάδελφος της αγγλικής φιλολογίας είχε φωτοτυπήσει και μοιράσει το λερναίο σε όλο τον σύλλογο των καθηγητών.

Αρχικά δεν το θεωρούσα κάτι περισσότερο από μια ενοχλητική τερατολογία, ένα ακόμη από τα πολλά ελληναράδικα κείμενα που συχνά-πυκνά επισκέπτονται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μου. Τώρα πια πιστεύω ότι είναι απλά θέμα χρόνου να τεθεί κάποια εκδοχή του λερναίου ως θέμα έκθεσης στις πανελλήνιες. Βάζω στοίχημα ότι ήδη κάποιο μέλος της επιτροπής εξετάσεων το πρότεινε κατά το παρελθόν, αλλά ότι απορρίφθηκε από την πλειοψηφία. Και οι πλειοψηφίες αλλάζουν.

Κατόπιν ωρίμου σκέψεως, θα διαφωνήσω και με το ακόλουθο απόσπασμα, από την απάντηση που πρόσφατα στάλθηκε στην Ακαδημία Αθηνών για τη γνωστή υπόθεση Κουνάδη:
"[...] Δεν αγανακτούμε με όσους πιστεύουν τέτοιες μυθοπλασίες ή με όσους ανύποπτους τις αναμεταδίδουν, αλλά με εκείνους που συνειδητά και κατ' επάγγελμα χαλκεύουν τέτοιες ειδήσεις [...]"

Διαπίστωσα ότι αγανακτώ και μάλιστα πολύ με όσους άκριτα αποδέχονται αυτές τις μυθοπλασίες και τις αναμεταδίδουν, ειδικά αν πρόκειται για ανθρώπους που έχουν σπουδάσει και διδάσκουν την ελληνική ή οποιαδήποτε άλλη γλώσσα. Αποτελούν μέρος του προβλήματος και δεν τους δίνω το τεκμήριο της αθωότητας.
 
Μου κάνει φοβερή εντύπωση αυτό που διαβάζω. Ξέρω ότι υπάρχουν κείμενα αυτού του τύπου που κυκλοφορούν (μου έχουν έρθει αρκετά μέσω ηλεταχυδρομείου), αλλά δεν πίστευα ποτέ ότι υπάρχει κόσμος που θα τα δεχόταν με τόση άνεση και μάλιστα μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια.
 

curry

New member
Με τέτοια συστηματική πλύση εγκεφάλου, τι να περιμένει κανείς; Τρεφόμαστε τόσο πολύ από το παρελθόν μας, που τελικά το ρίξαμε στον κανιβαλισμό... Από δημιουργία, μηδέν.
Αμβρόσιε, δυστυχώς με τόση άνεση τα καταπίνει αυτά αμάσητα πολύς κόσμος που κανονικά θα έπρεπε να είναι ψυλλιασμένος. Κι αυτοί οι δάσκαλοι οι κακομοίρηδες, συγγνώμη, τι σχολείο και τι πανεπιστήμιο τέλειωσαν; Ποιο εκπαιδευτικό σύστημα τούς άνοιξε τα μυαλά και τους ορίζοντες, ποιο εκπαιδευτικό σύστημα τους ερέθισε τη φαντασία, και κυρίως, ποιο εκπαιδευτικό σύστημα τούς ανέπτυξε την κριτική σκέψη ώστε να μπορούν να διακρίνουν την απάτη;
Αλήθεια, τι ηλικίας είναι αυτή η καθηγήτρια, Panadeli; Διότι πλέον, πολλοί εκπαιδευτικοί είναι συνομήλικοί μου, κι αν θυμηθώ πώς ήταν το σχολείο και η σχολή, είναι να μας κλαίνε οι ρέγγες και να μας μοιρολογούν οι γλάροι. Με στραβό θα κοιμηθείς, το πρωί θα αλληθωρίζεις, λένε. Προσωπικά, αν δεν ήταν οι γονείς μου που με γέμιζαν βιβλία και κυρίως, έκαναν διάλογο, αλλά και 1-2 ρομαντικοί καθηγητές στο σχολείο, δεν είμαι καθόλου σίγουρη αν θα έγραφα όλα αυτά τώρα - πιθανόν να φωτοτυπούσα λερναία κείμενα κι εγώ...
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Κι όμως, Αμβρόσιε, εγώ βάζω στοίχημα ότι αν ρωτήσω αυτή τη στιγμή τις δύο φίλες μου, έμπειρες φιλολόγους, θα είναι και οι δύο οπαδοί του λερναίου. Δεν τις έχω ρωτήσει, αλλά κόβω το λαιμό μου ότι, αν έχουν ακούσει αυτό το τερατολόγημα, το έχουν καταπιεί ολόκληρο, μαζί με το αγκίστρι.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Σε συζητήσεις που είχα πρόσφατα με φοιτητή γύρω στα 24 αλλά και με δικηγόρο στα 35 (με διδακτορικό ο δεύτερος, παρακαλώ), αφού προέβαλα διάφορα επιχειρήματα ως προς το γιατί η ελληνική γλώσσα δεν έχει 5.000.000 λέξεις και γιατί η Apple δε χρησιμοποιεί αρχαία ελληνικά κτλ κτλ, η απάντηση που εισέπραξα ήταν αφενός «ναι, αλλά εμένα αυτό μ' αρέσει άρα θα το πιστεύω» και αφετέρου «ναι, αλλά αυτά που λες είναι απλώς μια θεωρία, που δεν είμαστε και υποχρεωμένοι να την πιστέψουμε, ο καθένας διαλέγει αυτό που του ταιριάζει». Περιμένω αμφότερους να μου ξεφουρνίσουν ανά πάσα στιγμή ότι οι προπάπποι τους ήταν Ελ.
 

nickel

Administrator
Staff member
@panadeli: Δεν θα συμφωνήσω 100% μαζί σου σε σχέση με την τελευταία παράγραφο, γιατί θα έπρεπε καθημερινά να αγανακτώ με αγαπημένα άτομα που έχουν επιλέξει να θρησκεύονται, να πιστεύουν στην ομοιοπαθητική, να ασχολούνται με την αστρολογία και, γενικά, να εμπιστεύονται ή να μην απορρίπτουν ολοκληρωτικά πράγματα που εγώ έχω απορρίψει ολοκληρωτικά. Θα μου πεις ότι άλλο είναι π.χ. να πιστεύει κάποιος στο δωδεκάθεο και άλλο να πιστεύει στον χριστιανισμό. Ότι μπορεί εγώ να τα βάζω στο ίδιο επίπεδο μυθολογίας, αλλά μάλλον ανήκω στη μειονότητα. Ότι πολύ εύκολα αποδεικνύεται ο μύθος του λερναίου και σε άλλο επίπεδο βρίσκεται η ανάγκη να πιστεύει κάποιος σε θεό (και άντε να αποδείξεις πειστικά ότι δεν υπάρχει).

Δεν χρειάζεται ή δεν φτάνει να αγανακτείς. Σημασία έχει να καταλάβουμε τι κάνει τον άλλο να θέλει να πιστεύει αυτά που πιστεύει και γιατί ασπάζεται τη μια ή την άλλη δοξασία. Ας κρατήσουμε την αγανάκτηση για άτομα όπως εκείνα που συντάσσουν λερναία (όπως το σαβουροκείμενο που με έκανε να εκτραπώ), που χτίζουν πρώτα το ιδεολόγημά τους και στριμώχνουν ύστερα εκεί μέσα το κάθε τέρας που παράγει η φαντασία τους. Τους Hubbard αυτού του κόσμου. Ας προσπαθούμε οι υπόλοιποι να αποκτούμε και να διαδίδουμε τις γνώσεις που θα μας προφυλάσσουν από τους απατεώνες και θα αίρουν την ανάγκη για τη θαλπωρή που παρέχει το ωραίο αλλά ψευδές.
 
Τώρα, ας μην βάζουμε διαφορετικά πράγματα στο ίδιο τσουβάλι. Άλλο η θρησκεία, η πνευματικότητα και η αστρολογία και άλλο πράγματα μικρής σημασίας τα οποία είναι αποδεδειγμένα ψευδή, όπως το λερναίο. Περί ορέξεως όμως, ουδείς λόγος.
 

La usurpadora

New member
nickel said:
@panadeli: Δεν θα συμφωνήσω 100% μαζί σου σε σχέση με την τελευταία παράγραφο, γιατί θα έπρεπε καθημερινά να αγανακτώ με αγαπημένα άτομα που έχουν επιλέξει να θρησκεύονται, να πιστεύουν στην ομοιοπαθητική, να ασχολούνται με την αστρολογία και, γενικά, να εμπιστεύονται ή να μην απορρίπτουν ολοκληρωτικά πράγματα που εγώ έχω απορρίψει ολοκληρωτικά. Θα μου πεις ότι άλλο είναι π.χ. να πιστεύει κάποιος στο δωδεκάθεο και άλλο να πιστεύει στον χριστιανισμό.

Σίγουρα, μονάχα που εδώ μπαίνει αυτό που μας έλεγαν στην 'Εκθεση για τα επαγγέλματα που είναι και λειτουργήματα. Σκέψου ότι ο φαν (sic) της αστρολογίας, της ομοιοπαθητικής και λοιπά θα κάνει ό,τι κάνει στο δικό του το κεφάλι, άντε να επηρεάσει και τον κύκλο του.
Τι γίνεται, όμως, όταν απέναντί σου έχεις ανθρώπους που συναλλάσονται καθημερινά με πάμπολλα παιδιά που ακόμα διαπλάθονται και αντί να τα βοηθούν να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, τα καλουπώνουν και τα γεμίζουν φανφάρες;
Αν μη τι άλλο, ένα χεσ*ματάκι θα το άξιζαν.
 
Γενικά συμφωνώ με αυτά που λες, Νίκελ, και εν γένει είμαι αρκετά ανεκτικός απέναντι στο φαντασιακό του καθενός. Τα επίπεδα της ανοχής μου όμως εξαρτώνται και από την ιδιότητα του άλλου. Δεν θα τα πάρω γενικώς με τον κάθενα που πιστεύει στον δημιουργισμό ή στην αστρολογία ή στον χριστιανισμό ή στη δύναμη των κρυστάλλων ή ότι οι αρχαίοι έλληνες ήταν εξωγήινοι. Η ανοχή μου όμως απέναντι σε ένα βιολόγο που προπαγανδίζει τον δημιουργισμό ή έναν φυσικό που μου μιλάει για ζώδια ή έναν γιατρό που μου προτείνει μια "κβαντική θεραπεία" είναι πολύ πολύ μικρότερη.
Αντίστοιχα, ένας φιλόλογος ή, ακόμη χειρότερα, ένας γλωσσολόγος δεν έχει για μένα καμία δικαιολογία να αναμασά άκριτα τα πιο κραυγαλέα μυθεύματα που αφορούν το αντικείμενο που σπούδασε.

Ο Σαραντάκος νομίζω είχε πει ότι ο συγκεκριμένος μύθος είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός επειδή υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που θέλουν να είναι αλήθεια. Κατά βάση το θέμα είναι μάλλον ψυχαναλυτικό: το λερναίο τονώνει τη χαμηλή αυτοεικόνα τους.
Το πρόβλημα όμως δεν εξαντλείται στους Hubbard του κόσμου. Αν δεν κυκλοφορούσαν τόσοι εύπιστοι άνθρωποι με χαμηλή αυτοεικόνα τότε η σαϊεντολογία θα ήταν ήδη μια μακριά ανάμνηση. Και εντάξει, ας είμαστε ανεκτικοί απέναντί τους. Πόσο ανεκτικός όμως να είσαι αν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι έχουν σπουδάσει, ξερωγώ, πυρηνική φυσική και αν, ακόμη χειρότερα, προπαγανδίζουν τα μυθεύματα της σαϊεντολογίας στους μαθητές τους;
 
@curry
Τη γαλλικού την κόβω γύρω στα 45-50. Η αγγλικού που το φωτοτύπησε γύρω στα 35. Και γύρω στα 40 μια φιλόλογος που μου είχε ξεκινήσει κουβέντα για τη διδασκαλία της έκθεσης για να μου το γυρίσει στη συνέχεια στο λερναίο.

Λοιπόν, το αποφάσισα, θα κάνω μια έρευνα δημοσκόπησης σε γνωστούς και φίλους. Θα τους διαβάζω ένα απόσπασμα από το λερναίο και μετά θα τους ρωτάω πώς τους φαίνεται. Θα το κάνω και με τους μαθητές μου. Από του χρόνου, δυστυχώς.
 
Πάντως, εγώ το αρχικό σου μήνυμα (αυτού του παραπόταμου) θα το πάρω να το βάλω στο ιστολόγιό μου, αν αξιωθώ δηλαδή. Είναι πολύ χαρακτηριστικό, πιστεύω -κι έχω κι εγώ ανάλογο κρούσμα από τις κόρες μου.
 
Top