panadeli
¥
Η βασικότερη ένστασή μου ήταν ότι δεν έβλεπε ότι και ο αθεϊσμός: του φασισμού, του κομουνισμού, υπήρξε ιστορικά εξίσου, αν όχι περισσότερο βάρβαρος.
Δυο σχόλια πάνω σε αυτό.
Αν θυμάμαι καλά, το επιχείρημα του Ντόκινς (και το δικό μου αυτό θα ήταν, αν με ρωτούσε κανείς) έλεγε ότι, σε αντίθεση με τους πλείστους όσους θρησκευτικούς πολέμους, τα εγκλήματα του φασισμού και του κομουνισμού δεν έγιναν στο όνομα του αθεϊσμού, ούτε επειδή τα συστήματα αυτά ήταν αθεϊστικά.
Εγώ ίσως συμπλήρωνα ότι τα κινήματα αυτά δεν ήταν αθεϊστικά και σίγουρα δεν ήταν ορθολογικά. Αντίθετα, είχαν ένα πολύ ισχυρό μεταφυσικό/ανορθολογικό στοιχείο που θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί θρησκευτικό. Για παράδειγμα, η αυθεντία του Ηγέτη (Χίτλερ, Στάλιν, Μάο κλπ) που χαρακτηρίζει τα ολοκληρωτικά καθεστώτα είναι καθαρά μεταφυσική. Απλά αντί για Πατέρα, Υιό και Άγιο Πνεύμα διάβαζε Μαρξ, Ένγκελς και Λένιν (ή Χίτλερ, Μουσολίνι, Μιχαλολιάκο κλπ)
Η ένσταση του Ντόκινς απέναντι στη θρησκεία δεν αφορά απλά την ύπαρξη ενός υπερβατικού όντος που κατασκεύασε τον κόσμο αλλά γενικά τον μεταφυσικό/ανορθολογικό/αντιεπιστημονικό τρόπο σκέψης. Ζητούμενο δεν είναι η αντικατάσταση της θρησκείας από μια άλλη, κοσμική μεταφυσική, αλλά η αντικατάσταση του μεταφυσικού τρόπου σκέψης (που χαρακτηρίζει όχι μόνο τον χριστιανισμό, τον μουσουλμανισμό, τον ιουδαϊσμό κλπ αλλά και τον ναζισμό και τον κομουνισμό) από τον επιστημονικό τρόπο σκέψης.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι σε έναν κόσμο όπου θα κυριαρχεί ο επιστημονικός/αθεϊστικός τρόπος σκέψης δεν θα υπάρχει βία, αδικία και πόλεμοι. Δεν πιστεύω ότι το υποστηρίζει κανείς σοβαρά αυτό. Θα υπάρχουν ανισότητες και συγκρούσεις συμφερόντων, οι οποίες ενίοτε θα κλιμακώνονται σε αιματηρούς πολέμους. Η διαφορά είναι ότι οι πόλεμοι αυτοί δεν θα γίνονται στο όνομα της επιστήμης ή στο όνομα του αθεϊσμού.