Μοιράστε λάπτοπ, αλλά μη σταματήσετε εκεί

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Διαφωνώ, βέβαια, με οποιονδήποτε χαρακτηρισμό. Το μόνο που έχω διαπιστώσει εγώ από πρώτο χέρι είναι ότι σχεδόν όλοι οι άνω των 40 εκπαιδευτικοί είναι άσχετοι με την τεχνολογία, και οι φιλόλογοι σε μεγαλύτερο βαθμό λόγω της φύσης των μαθημάτων τους. Οι μαθηματικοί ή οι φυσικοί έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να έχουν φιλική διάθεση προς την τεχνολογία.
 

daeman

Administrator
Staff member
Μεγάλη κουβέντα άνοιξε, όπως πάντα με τα της παιδείας.
Επίσης εδώ: http://www.lexilogia.gr/forum/showthread.php?t=4179
κι εδώ: http://www.lexilogia.gr/forum/showthread.php?t=3675 (Μήπως αυτό εδώ το νήμα θα ήταν καλύτερα να συγχωνευτεί μ' εκείνο, αφού αφορούν το ίδιο θέμα; ) και άλλα που είμαι βέβαιος ότι θα προσθέσει ο Ζαζ ;-).

Στα γρήγορα, λόγω πίεσης χρόνου:

Ποιοι δάσκαλοι (όποιας ειδικότητας, αν και συνήθως οι φιλόλογοι διακρίνονται για τον συντηρητισμό τους) θα εντάξουν αυτές τις νέες δυνατότητες στη μέθοδο διδασκαλίας, με τι γνώσεις, με τι εφόδια, με ποια όρεξη και ποια φαντασία;
Είδατε πουθενά ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό στα ελληνικά, προσαρμοσμένο στην ύλη και τα τοπικά δεδομένα; Ή πάλι θα το πασαλείψουν κουτσά στραβά μεταφράζοντας αντίστοιχα ξένα; Ή μήπως, το πιθανότερο, αντί να τα διαβάζουν τα παιδιά στο χαρτί, θα τα παίρνουν σε πιντιέφ και τι είχες Γιάννη; τι είχα πάντα;
Άντε και πες ότι λύθηκε το θέμα της ασφαλούς πλοήγησης (που να το δω και να μην το πιστέψω να μπορέσει ο όποιος δάσκαλος να ελέγξει και να περιορίσει τους καταρτισμένους πιτσιρικάδες/επίδοξους χάκερ), με τι σύνδεση θα δουλέψουν τα σχολεία, πώς θα συνδεθούν στο διαδίκτυο, όταν παιδεύονται ακόμα με το σχολικό δίκτυο (pstn και isdn) που προσφέρει τις προϊστορικές, ασύλληπτες ταχύτητες των 56 και 128Κ;
Και επαρκή σύνδεση να είχαν, πού θα τα έστελναν τα παιδιά, σε ποιες ελληνικές ιστοσελίδες σχεδιασμένες για εκπαιδευτικούς σκοπούς; Ή αφήνεται κι αυτό στη διακριτική ευχέρεια του όποιου δασκάλου, που συνήθως δεν μπορεί ούτε τον καιρό να δει μόνος του, κι αν μπορεί δεν πρόκειται να φιλοτιμηθεί να ασχοληθεί με τη δημιουργία υλικού χωρίς πρόσθετα επιδόματα, αφού μέχρι τώρα μια χαρά (και δυο τρομάρες) κάνει τη δουλειά του (που λέει ο λόγος) με τους παραδοσιακούς τρόπους; Και τα επιδόματα να πάρει, σιγά μην ασχοληθεί!
Καλοί οι πίνακες, αλλά: http://www.lexilogia.gr/forum/showthread.php?t=4179
Για το θέμα των μεταναστών, τα είπατε ήδη, αν και είναι μέρος πολύ ευρύτερης συζήτησης, όπως λέει ο Νίκελ.
Τα νέτμπουκ πλεονεκτούν έναντι των λάπτοπ στην ευκολία μεταφοράς και στη διάρκεια της μπαταρίας, σημαντικό για να μη γεμίσει η τάξη καλώδια και χρειαστούν πρόσθετες υποδομές (πρίζες σε κάθε θρανίο, ηλεκτρολογική εγκατάσταση και συντήρηση), και στις υποδομές γενικά πάσχουμε. Από την άλλη, έχουν μικρή οθόνη (με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ευχρηστία τους και τα μάτια των παιδιών) και κατά κανόνα μικρό και άβολο πληκτρολόγιο. Μπορούν όμως να συνδεθούν εύκολα με εξωτερική οθόνη και πληκτρολόγιο στο σπίτι π.χ., για να δουλεύει ο μαθητής πιο άνετα και ξεκούραστα. Όσο για τις δυνατότητές τους, φτάνουν και περισσεύουν για τις δουλειές που (υποτίθεται ότι) θα κάνουν. Αλλά παίζει και αυτό που λέει μεταξύ σοβαρού και αστείου ο Δρ7χ εδώ: http://www.lexilogia.gr/forum/showpost.php?p=42601&postcount=14
Όσο για το αν εκπαιδεύτηκαν οι δάσκαλοι κάθε βαθμίδας στη χρήση Η/Υ, το σχετικό πρόγραμμα έχει ήδη ολοκληρωθεί (ή πλησιάζει στην ολοκλήρωση, τώρα μαθαίνω ότι επεκτείνεται σε νηπιαγωγούς και βρεφονηπιοκόμους), αλλά όπως έγινε, κλάφτα Χαράλαμπε. Ενδεικτικά μόνο να πω ότι σε 50 ώρες καλούνται να μάθουν τσάτρα-πάτρα (και να εξεταστούν σ' αυτό) ό,τι εγώ διδάσκω σε ιδιωτική σχολή σε 90+ ώρες, χωρίς να αναφέρω τι γίνεται στις εξετάσεις και, το σημαντικότερο, τη στάση των εκπαιδευομένων, τόσο για τα προγράμματα, όσο και για την προοπτική εισαγωγής του Η/Υ στην τάξη ως εκπαιδευτικού εργαλείου.
Μία από τα ίδια, λοιπόν, τσαπατσουλιές και πασαλείμματα να δείξουμε ότι κάτι κάνουμε... Εξάλλου, την άλλη Κυριακή έχουμε εκλογές! Ξέρετε πόσοι θα σκεφτούν πάνω από την κάλπη το καινούριο μηχανάκι που πήρε το παιδί δωρεάν;

Κι ένα ενδεικτικό πρόσφατο περιστατικό: την περασμένη Δευτέρα μου ζήτησε φίλη φιλόλογος κανένα λεξικό για να βρίσκει ετυμολογίες για τη δουλειά της, γιατί έχει το Λίντελ Σκοτ και το Πρωίας οικογενειακά κειμήλια, αλλά είναι παλιά και δύσχρηστα γι' αυτό που τα θέλει, όπως μου είπε. Πάω σπίτι της, καθόμαστε στον υπολογιστή (επιδοτημένο εν μέρει από το προαναφερθέν πρόγραμμα εκπαίδευσης) και πάω να μπω στο διαδίκτυο να της δείξω τα διάφορα ονλάιν λεξικά και πηγές που έχω συλλέξει κατά καιρούς (χάρη και σ' εσάς). Α, μου λέει, πρέπει να συνδεθείς πρώτα! Μετά από μια παύση (εγώ με την έκφραση του χάνου, εκείνη εντελώς ατάραχη), έπεσε το κέρμα στην κούτρα μου. Η σύνδεση ήταν dial-up 56Κ, γιατί τέτοια τους δίνει το σχολικό δίκτυο! Άντε μετά να δουλέψεις ανθρώπινα, όση διάθεση και να 'χεις... Όταν, μετά από μερικά λεπτά αναμονής σε κάθε σελίδα, κατάφερνε να εμφανιστεί το περιεχόμενο, η φίλη έμενε κάθε φορά άναυδη, αναφωνώντας αγανακτισμένη τελικά: αυτά γιατί δεν μας τα έδειξε κανείς;!

ΥΓ: Είπα στα γρήγορα, αλλά πάλι σεντόνι μου βγήκε. Συγγνώμη, αλλά με πονάει το θέμα.

Edit: Βλέπω ότι, όση ώρα έγραφα, συγχωνεύτηκαν τα νήματα και προστέθηκαν κι άλλα μηνύματα... Αγνοήστε τα περιττά δικά μου. Μην τα βάζετε με τους φιλόλογους, η τεμπελιά και η αδιαφορία δεν κάνουν διακρίσεις σε κλάδους.
 

SBE

¥
Μα δε ζητάω συγγνώμη κι ας φάινομαι αγενής. Δυστυχώς εχω δύο φιλες φιλόλογους, ο τελευταιος δεσμός με τα σχολικά χρόνια, και ώρες ωρες είναι τόσο πολύ "καθωσπρέπει κυρίες που δε γελάν ποτέ γιατί αργούν να πιάσουν τα ανέκδοτα" ΚΑΙ τεχνοφοβικές ΚΑΙ με μανία να χρησιμοποιούν δύσκολες λεξεις και περίεργες γραμματικές δομές και άλλα πολλα που αναρωτιέμαι τι τους κανανε στη σχολή και έγιναν έτσι. Αυτό δε σημαίνει ότι έιναι όλοι οι φιλόλογοι έτσι, αλλά δυστυχώς είναι όσοι χρειάζονται για να βγει το όνομα στον κλάδο.

Η μία μάλιστα πρόσφατα αναρωτιόταν αν αξιζει τον κόπο να παρει το λαπτοπ που δικαιούται, γιατί δεν είχε ποτέ δικό της υπολογιστή και δεν ήξερε τι να τον κάνει. Και όχι, δεν έχει περάσει τα 40 που ειπε η Αλεξάνδρα.
 

SBE

¥
Ποιοι δάσκαλοι (όποιας ειδικότητας, αν και συνήθως οι φιλόλογοι διακρίνονται για τον συντηρητισμό τους) θα εντάξουν αυτές τις νέες δυνατότητες στη μέθοδο διδασκαλίας, με τι γνώσεις, με τι εφόδια, με ποια όρεξη και ποια φαντασία;

Ποιοί δάσκαλοι έχυν διδαχτέ παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά θέματα, από τους παλιότεορυς ειδικά; Ποιοί ακολουθούν μεθόδους διδασκαλίας; Όχι ΄συγχρονες ή παλιές, απλά μεθόδους, ό,τι και να'ναι αυτές;

Είδατε πουθενά ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό στα ελληνικά, προσαρμοσμένο στην ύλη και τα τοπικά δεδομένα; Ή πάλι θα το πασαλείψουν κουτσά στραβά μεταφράζοντας αντίστοιχα ξένα;

Αυτό είναι σχεδόν βέβαιο.

Όταν, μετά από μερικά λεπτά αναμονής σε κάθε σελίδα, κατάφερνε να εμφανιστεί το περιεχόμενο, η φίλη έμενε κάθε φορά άναυδη, αναφωνώντας αγανακτισμένη τελικά: αυτά γιατί δεν μας τα έδειξε κανείς;!

Γιατί μάλλον δνε τα ξερανε ούτε αυτοί. Αν είναι δηλαδη κομπιουτεράδες οι διδάσκοντες, γιατί να ξέρουν από λεξικά της αρχαίας ελληνικής;:p
 

danae

¥
Αγαπητή SBE, δεν νομίζω να είναι κανείς -από την παρέα τουλάχιστον- εναντίον της εθελοντικής προσφοράς. Αυτό, όμως, που προσωπικά με εξοργίζει είναι να επικαλούνται το φιλότιμό μου και να βασίζονται στην εθελοντική μου προσφορά, την ώρα που κάποιοι θησαυρίζουν κατακλέβοντάς μας. Για παράδειγμα, δεν θα πήγαιναν ποτέ εθελόντρια στους ολυμπιακούς αγώνες -ακόμα κι αν δεν είχα αντιρρήσεις όσον αφορά το θεσμό γενικότερα- από τη στιγμή που ο χαρακτήρας τους ήταν κερδοσκοπικός. Αυτό που όλοι περιμένουμε είναι η εκάστοτε κυβέρνηση να διαχειρίζεται καλύτερα τα δικά μας χρήματα.

Όσο για το θέμα των δωρεάν λάπτοπ ή νέτμπουκ: γνωρίζετε αν θα έχουν οι μαθητές τη δυνατότητα να μην αγοράσουν windows και office; Γιατί, αν δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα, τότε μιλάμε για σκανδαλώδη κατασπατάληση των χρημάτων μας, από τη στιγμή που θα μπορούσαν να εγκαταστήσουν linux και open office. Είναι εξοργιστικό το γεγονός ότι δαπανώνται τεράστια χρηματικά ποσά για τον εξοπλισμό των κρατικών υπηρεσιών με εμπορικά προϊόντα όπως τα windows και οι εφαρμογές office κλπ, την ώρα που υπάρχει δωρεάν εναλλακτική, και μάλιστα πολύ καλύτερης ποιότητας. Χώρια που, για να συμμετάσχουμε σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, μας υποχρεώνουν να πιστοποιούμε ότι γνωρίζουμε να χειριζόμαστε αυτά τα εμπορικά προϊόντα. Κι όλα αυτά για να μοιράζονται τα δικά μας χρήματα στον Γκέιτς. Το όλο ζήτημα είναι κατά τη γνώμη μου σκανδαλώδες!
 

SBE

¥
Μα δε βασίζοντια στην εθελοντική προσφορά για τα πάντα τα σχολεία που ζητάνε ένα ψυγείο, γιατί δε ζητανε μάστορα να φτιάξει τη στέγη δωρεάν. Υπάρχει διαφορά.
Με τον Γκέιτς υπογραψαμε συμφωνίες πέρσι και τις πανηγυρίσαμε κι όλας και είχε ο Γκέιτς ιδιωτική συζήτηση με τον πρωθυπουργό (γιατί; να ήταν με τον υπουργό Παιδέιας θα το καταλαβαινα). Αλλά είναι βέβαιο ότι αυτο θα γινόταν όποιος και να κυβερνούσε.
 
Επειδή πολλά μαζεύτηκαν και δεν μπορώ να τα διαβάσω και να απαντήσω σε όλα αυτή τη στιγμή θα πω κι εγώ τη γνώμη μου για τα πιο χτυπητά...

Έχω ξαναπεί τη γνώμη μου για τους φιλόλογους (που δυστυχώς εν μέρει είναι όπως περιγράφει η SBE) αλλά έχω να πω στη φίλη SBE ότι όταν γενικεύει και γενικολογεί προσβάλλει ανθρώπους που κατασπαταλάνε το λιγοστό χρόνο τους για να προετοιμαστούν όσο το δυνατόν καλύτερα και να διδάξουν αυτά τα άμοιρα παιδιά που ακριβώς επειδή οι φιλόλογοι και οι ανθρωπιστικές επιστήμες γενικότερα έχουν υποβαθμιστεί και παραμεριστεί τόσο πολύ για χάρη των "χρήσιμων" οικονομικών και θετικών επιστημών που προάγονται και χρηματοδοτούνται ως επί το πλείστον από τις κυβερνήσεις, αντιμετωπίζουν νέα παιδιά που δεν γνωρίζουν ούτε το όνομά τους να γράφουν σωστά, που δεν ξέρουν να διαβάζουν, που δεν ξέρουν να επιχειρηματολογήσουν ή να μιλήσουν έστω σωστά για να διατυπώσουν μια γνώμη τους.
Η γνώμη σου για τους φιλόλογους προσβάλλει και το ίδιο το επάγγελμά σου, γιατί αν δεν υπήρχε η φιλολογία δεν θα μπορούσαμε να διαβάζουμε και να μεταφράζουμε τα βιβλία που δυστυχώς για ορισμένους έχουν γραφτεί με τη χρήση της γλώσσας και όχι αλγορίθμων, διανυσμάτων, διαγραμμάτων και καμπυλών και θα μέναμε χωρίς δουλειά, αλλά και χωρίς παιδεία. Εκτός και αν μεταφράζεις μόνο οικονομικά και τεχνικά κείμενα (που και πάλι κάποια ρήματα, επίθετα και ουσιαστικά θα χρησιμοποιούν).

Τέλος, η εικόνα της ανέραστης φιλολόγου με τα αχτένιστα μαλλιά έχει αλλάξει κατά πολύ και αρκεί μόνο μια ματιά σε κάποια σχολεία ή πανεπιστήμια για να πειστείτε. Η δική μου εντύπωση για τους καθηγητές μαθημάτων θετικής κατεύθυνσης είναι του νερντ που το μόνο που καταλαβαίνει είναι τα μαθηματικά ή η γλώσσα των υπολογιστών και δεν μπορεί ούτε να μιλήσει, παρά μόνο με άναρθρες κραυγές (ουγκ!) αλλά ούτε και να συνάψει μια σωστή διαπροσωπική σχέση.

Συγγνώμη, αν ξέφυγα ελαφρώς από σοβαρό θέμα των λάπτοπ και της παιδείας γενικότερα, αλλά πνίγηκα όταν διάβασα ορισμένα ποστ και είπα να απαντήσω για να μη σκάσω.
 

SBE

¥
Αμάν, πολλοί θίχτηκαν και μάλλον πρέπει να εξηγήσω ότι η γνώμη για τους φιλόλογους καθηγητές δεν έχει καμία σχέση με την ικανότητά τους να διδάξουν ή τη χρησιμότητά τους στην κοινωνία. Έχει να κάνει με κάποια χαρακτηριστικά, που δυστυχώς τα έχουν πολλοί από αυτούς. Το συντηρητισμό που προαναφέρθηκε. Την τεχνοφοβία που είπα πιο πάνω.

Και γι' αυτό βεβαίως φταίει η εξειδίκευση και η δουλειά. Όποιος δυσκολεύεται στα μαθηματικά αντί να βοηθηθεί προωθείται προς τα φιλολογικά μαθήματα και το αντίθετο. Ο καλός παπαγάλος προωθείται επίσης στα φιλολογικά μαθήματα γιατί με αποστήθιση μπορεί να πάρει έναν καλό βαθμό πιο εύκολα. Καλλιεργείται έτσι φοβία για μαθηματικά- φυσική- τεχνολογία.
Στο πανεπιστήμιο αντί να διδάσκονται πώς να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία στη δουλειά τους, οι πιο πολλοί μένουν στο σχολικό πρότυπο (δώσε μου βιβλίο να το παπαγαλίσω να περάσω τις εξετάσεις). Και μετά καταλήγουν δάσκαλοι σε σχολεία ακολουθώντας το ίδιο σύστημα.
Φιλόλογος με αχτένιστα μαλλιά; Δεν είχα ποτέ καμία έτσι. Όλες ήταν πολύ καθωσπρέπει με ταγιέρ και σοβαρές σοβαρές. :)
Όσο για τα νερντ, στις αγγλοσαξωνικές χώρες είναι έτσι ακριβώς.:( Στην Ελλάδα είναι φυσιολογικοί άνθρωποι, με πολύ χιούμορ. :p
 
Μα δε ζητάω συγγνώμη κι ας φάινομαι αγενής. Δυστυχώς εχω δύο φιλες φιλόλογους, ο τελευταιος δεσμός με τα σχολικά χρόνια, και ώρες ωρες είναι τόσο πολύ "καθωσπρέπει κυρίες που δε γελάν ποτέ γιατί αργούν να πιάσουν τα ανέκδοτα" ΚΑΙ τεχνοφοβικές ΚΑΙ με μανία να χρησιμοποιούν δύσκολες λεξεις και περίεργες γραμματικές δομές και άλλα πολλα που αναρωτιέμαι τι τους κανανε στη σχολή και έγιναν έτσι. Αυτό δε σημαίνει ότι έιναι όλοι οι φιλόλογοι έτσι, αλλά δυστυχώς είναι όσοι χρειάζονται για να βγει το όνομα στον κλάδο.

Η μία μάλιστα πρόσφατα αναρωτιόταν αν αξιζει τον κόπο να παρει το λαπτοπ που δικαιούται, γιατί δεν είχε ποτέ δικό της υπολογιστή και δεν ήξερε τι να τον κάνει. Και όχι, δεν έχει περάσει τα 40 που ειπε η Αλεξάνδρα.

Μετά από αυτές τις ικανοποιητικότατες εξηγήσεις -που στο κάτω κάτω βασίζονται σε προσωπικά βιώματα- επαναδιατυπώνω τη δική μου παράκληση: "Με ένα σκέτο 'συγνώμη στους φιλόλογους' θα είχες ξεμπερδέψει. Το λέω τελείως φιλικά, σαν φιλόλογος και σαν άνθρωποςκότα". :)

Το ανθρωπάκι της γειτονιάς σας

ΥΓ για φιλόλογους χωρίς χιούμορ: το συγνώμη θα είναι για τα κότα και ανθρωπάκι, όχι για το τεχνοφοβικός και τα ρέστα...
 

daeman

Administrator
Staff member
[...]Όσο για τα νερντ, στις αγγλοσαξωνικές χώρες είναι έτσι ακριβώς.:( Στην Ελλάδα είναι φυσιολογικοί άνθρωποι, με πολύ χιούμορ. :p

Νομίζεις!
Beep, click, beep-beep, click, ugh! :D
Επειδή βαριέμαι τώρα να κάτσω να σκαρφιστώ εξίσωση, άσε που δεν έχουμε εδώ τη δυνατότητα γραφής εξισώσεων και τύπων...
 

nickel

Administrator
Staff member
Έχουμε πει να προσέχουμε τις διατυπώσεις μας, ακόμα και για τους απόντες. Πολύ περισσότερο, όταν γενικεύουμε, εκτός του ότι από μόνη της είναι κακή η γενίκευση, είναι βέβαιο ότι θα πάρει σβάρνα και πολλούς παρόντες. Περνάει η συζήτηση στο προσωπικό επίπεδο και γίνεται αντιπαραγωγική. Αυτά για τις απρόσεκτες διατυπώσεις σε ένα φόρουμ.

Από μια άλλη γωνία: οι ψηφιακές τεχνολογίες στο σχολείο σκοντάφτουν σ' ολόκληρη τη Δυτική Ευρώπη πάνω στους διδάσκοντες. Αν είναι να συζητήσουμε σοβαρά αυτή την πτυχή, καλό θα είναι να βρούμε κάποια υπεύθυνη μελέτη που εντοπίζει τα προβλήματα και βρίσκει τις εστίες αντίστασης.
 

SBE

¥
H αντίδραση (αντίσταση?) των δασκάλων έχει μελετηθεί αρκετά, μόνο που χωρίς πρόσβαση σε βιβλιοθήκη για όλους, μόνο περιλήψεις μπορώ να αναφέρω.
Σε γενικές γραμμές, αυτό που απασχολεί τους δασκάλους είναι πόσο εύκολη είναι η χρήση του λογισμικού και πόσο χρήσιμη στη διδασκαλία. Αν δηλαδή οι δάσκαλοι βρουν ότι δεν είναι τόσο δύσκολα τα πράγματα όσο νομίζουν, τότε αποδέχονται την τεχνολογία. Κι αν δουν ότι μπορεί να τους βοηθήσει, την εφαρμόζουν. Το θέμα είναι ότι πρέπει να τους βάλεις να τα χρησιμοποιήσουν για να τους φύγει ο φόβος.
Και κάτι ενδιαφέρον εδώ:
Important differences, however, were found among teachers who were new to the field compared with their more experienced colleagues. Although new teachers reported higher levels of comfort with technology and use it more for preparation, more experienced teachers report using technology more often in the classroom when delivering instruction or having students engage in learning activities.

Μ' άλλα λόγια ο έμπειρος δάσκαλος βρίσκει τρόπο να χρησιμοποιήσει όλα τα εργαλεία που του προσφέρονται για διδασκαλία. Αλλά όταν η λογική είναι ότι τα μαθαίνουν όλα στο φροντιστήριο, τι κίνητρα έχει ο έμπειρος δάσκαλος για να δουλέψει;

Και αυτό που μάλλον θα συμβεί στην Ελλάδα εδώ
We found that access to equipment and software seldom led to widespread teacher and student use. Most teachers were occasional users or nonusers. When they used computers for classroom work, more often than not their use sustained rather than altered existing patterns of teaching practice.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Να προσπαθήσω, με το συμπάθιο, να αρκεστώ στη συζήτηση στην ουσία της διδασκαλίας με τη βοήθεια υπολογιστών (για διαμάχες ολυμπιακών-παναθηναϊκών --με πεζά επειδή πρόκειται για θρησκείες :D-- υπάρχουν, ευτυχώς, καλύτεροι ιστότοποι).

Θέλω απλώς να κάνω μια παρατήρηση. Νομίζω ότι παντού (ακόμη και στις μελέτες που έχουν γίνει σε πιο προχωρημένες χώρες σε αυτά τα θέματα) δεν αξιοποιούνται οι Η/Υ ως εργαλεία μόρφωσης στα όρια των δυνατοτήτων τους, κυρίως επειδή ακόμη δεν ξέρουμε ποια είναι τα όρια αυτά. Ο Η/Υ είναι στην ουσία ένα εργαλείο που συνήθως χρησιμοποιείται σαν έξυπνη γραφομηχανή ή αποθήκη βιβλίων κλπ αρχείων. Όμως, η αυξανόμενη διαδικτύωση μηχανημάτων που δεν χρειάζεται καν να είναι ιδιαίτερα ισχυρά δημιουργεί ήδη ασύλληπτες δυνατότητες (κάποιες που αναφέρει ο daeman στο παράδειγμα με τη συνάδελφό του είναι μόνο η αρχή αν αναλογιστούμε ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει σημαντικό ελληνικό περιεχόμενο, και εννοώ κάθε λόγής αρχεία με δυνατότητες αναζήτησης, εγκυκλο/βικιπαίδειες κλπ).

Στην πραγματικότητα, οι Η/Υ (σε συνδυασμό με τις γρήγορες τηλεπικοινωνίες και την παγκόσμια δικτύωση) προσφέρουν στους χρήστες τους δυνατότητες αυτενέργειας και αυτομόρφωσης που μπορούν να προκαλέσουν ένα πραγματικά κβαντικό ποιοτικό άλμα, αδιανόητα μεγαλύτερο από τα αντίστοιχα κατά τη μετάβαση από τον προφορικό στο γραπτό λόγο ή από το χειρόγραφο στο έντυπο. Μπορεί να διαμορφώσουν ένα εντελώς διαφορετικό σχολείο, π.χ. με τάξεις που θα μαθαίνουν αγγλικά συζητώντας με συνομηλίκους τους στην Αγγλία ή την Αυστραλία, με καθηγητές από κάθε ειδικότητα ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα μέρη, με πραγματικά απίστευτες δυνατότητες.

Επομένως, το μάθημα πρέπει να γίνεται από ανθρώπους που έχουν συνειδητοποιήσει αυτές τις δυνατότητες και όχι μόνο τις αποδέχονται, αλλά αναζητούν ενεργητικά τρόπους για τη διεύρυνση και τη διερεύνησή τους και θέλουν όλα αυτά να τα μεταλαμπαδεύουν. Επειδή τα παιδιά δεν αρκεί να μάθουν να κλέβουν άρθρα για τις σχολικές εργασίες, αλλά να αυτενεργούν με αυτό το πανίσχυρο εργαλείο. Και κάτι ανάλογο δεν ξέρω αν γίνεται οπουδήποτε συστηματικά, «κεντρικά», στον κόσμο (πολύ περισσότερο στην Ελλάδα)...
 

SBE

¥
Νομίζω ότι δίνεις πολύ μεγάλη αξία Δόχτορα στις υποτιθέμενες απεριόριστες δυνατότητες του ιντερνέτ. Ίσως στο μέλλον κάτι γίνει σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά ακόμα όχι.
Μην ξεχνάμε ότι πρώτιστα το σχολείο έχει σκοπό την εκμάθηση συγκεκριμένου προγράμματος. Ωραίο θα ήταν να μπορούσαμε να έχουμε απεριόριστο χρόνο για να δούμε οπτικοακουστικό υλικό για κάθε θέμα, αλλά δεν είναι πάντα εφικτό. Μπορεί ένα σχολείο να διαθέσει πέντε ώρες τη βδομάδα για τη Χημεία, να είναι τα παιδιά σε εργαστήριο και να κάνουν πειράματα; Ή να τους βάζει να βλέπουν ντοκυμανταίρ σε κάθε μάθημα (υποβαθμίζοντας έτσι τον δάσκαλο σε παρυσιαστή μεταξύ ντοκυμανταίρ);
Για εργαλεία, υπάρχει το moodle, αλλά δεν ξέρω αν βοηθάει γιατί δεν το έχω χρησιμοποιήσει στην πράξη. Έχω κάνει πάντως μάθημα ονλάιν και ήταν πολύ κουραστικό γιατί οι μαθητές δεν συμμετείχαν κι όταν δεν τους βλέπεις όπως σε μια κανονική αίθουσα, είναι πιο εύκολο να χαθούν στο βάθος.
 

nickel

Administrator
Staff member
Ιδιαίτερα σε μικρότερες τάξεις, το διαδίκτυο είναι περισσότερο χρήσιμο για την επικοινωνία (κυρίως μαθητών-καθηγητή) και λιγότερο για περιηγήσεις ή για χρησιμοποίηση διαδικτυακών πηγών. Μεγάλο μέρος του χρόνου απαιτείται να αφιερώνεται σε ελεγχόμενες καταστάσεις. Ωστόσο, από μόνες τους οι ψηφιακές τεχνολογίες δίνουν τεράστιες δυνατότητες για την πιο αποτελεσματική μετάδοση της γνώσης. Ας μείνει το αχανές διαδίκτυο για πιο ώριμες ηλικίες (λύκειο) — και πάλι με μέτρο. Επειδή όμως δημιουργούνται οι δυνατότητες για πρόσβαση, κάποια πράγματα θα πρέπει να διδάσκονται στα παιδιά για το πώς θα περπατούν στο δάσος όταν ο λύκος είν' εκεί. Σ' αυτή την περίπτωση (και όχι μόνο) η ξένη εμπειρία θα είναι απαραίτητη.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Πρέπει να ξεστοκάρουμε, έρχονται Windows 7 και καινούργια νετόπια και λαπιτόπια που θα τα φοράνε...

...τι κανουν στο ΗΒ...Είναι βλέπεις φτιαγμένο για εκπαίδευση, όχι για ψυχαγωγία. Παρεμπιπτόντως, τα σχεδίασε και τα φτιάχνει μια μικρή βρετανική εταιρεία (έτσι ενισχύεται η τοπική επιχειρηματικότητα, όχι αγοράζοντας γιαπωνέζικα).
....
Και γενικά, πρόκειται για φτηνά μοντέλα, χωρίς πολλές δυνατότητες και δεν μπορεί να βάλει ο μαθητής επιπλέον λογισμικό. Το σχολείο επιτρέπει μόνο αυτά κι όχι άλλους υπολογιστές, έτσι είναι πιο εύκολο να προσέχει το σχολείο τι γίνεται στο δίκτυό του, πιο εύκολη η συντήρηση κλπ. Για όσα παιδιά δεν έχουν αγοράσει το λάπτοπ υπάρχει δυνατότητα δανεισμού από το σχολείο....

...Για τους Η/Υ της α΄ γυμνασίου γιατί δεν μιλάει κανένας, έχετε ψάξει τις προδιαγραφές, είναι δυνατόν να αξίζουν 450 ΕΥΡΩ και όλοι οι προμηθευτές να δίνουν «δώρα» από 200- 250 ΕΥΡΩ, κανένας δεν συγκινείτε για όλα αυτά.... (από σχόλιο στο ιστολόγιο του Υφυπ. Παιδείας κ. Πανάρετου, εδώ) --μπράβο του και που καταφέρνει ακόμη να το ενημερώνει.
 

SBE

¥
Όπως φάινεται, σταματησανε εκεί.
Από την Καθημερινή (με το εκνευριστικό σφύριγμα):
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_29/11/2009_381292
Εκπαιδευτικά λάπτοπ για msn και παιχνίδια
Προβλήματα στη διδασκαλία μέσω υπολογιστή

Του Αποστολου Λακασα

Ενα βήμα μπροστά, πολλά σημειωτόν και... πάμε πάλι. Αυτό συμβαίνει και με τη χρήση των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών, που δόθηκαν από τις αρχές Οκτωβρίου στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου. Τα λάπτοπ χρησιμοποιούνται (στο σχολείο) σε λίγες ώρες μαθημάτων, αλλά κυρίως οι μαθητές τα χρησιμοποιούν για παιχνίδια, chat και σερφάρισμα στο Διαδίκτυο όταν βρίσκονται στο σπίτι. Αποτέλεσμα; Σε μία ακόμη περίπτωση, επιβεβαιώνεται η ελληνική κακοδαιμονία να δίνονται πολλά κονδύλια, αλλά τα αποτελέσματα να είναι πενιχρά.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα της δωρεάν προσφοράς λάπτοπ ολοκληρώθηκε και οι περίπου 120.000 μαθητές έχουν πλέον τη δυνατότητα να μελετούν τα μαθήματά τους από τα ψηφιακά βιβλία, τα οποία περιέχονται στον υπολογιστή, ενώ επίσης στον υπολογιστή έχει σχεδιαστεί να υπάρχει λογισμικό για διδασκαλία τεσσάρων μαθημάτων: της Βιολογίας, της Γεωγραφίας, της Ιστορίας και των Μαθηματικών.

Εμπόδια

Ομως, όπως εξηγεί –μιλώντας στην «Κ» – ο μαθηματικός κ. Κωνσταντίνος Δήμου, έως τώρα δεν υπάρχει λογισμικό για τα Μαθηματικά, όπως συμβαίνει για τα υπόλοιπα τρία μαθήματα. Ο κ. Δήμου –εκτός των Μαθηματικών– διδάσκει και Γεωγραφία στους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου σε σχολείο της Αττικής. «Τα παιδιά έχουν διάθεση να συμμετάσχουν και το πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον. Ομως, υπάρχουν εμπόδια και το σύστημα πάει αργά. Για παράδειγμα, οι μαθητές δεν έχουν μάθει να αξιοποιούν τον υπολογιστή στη μελέτη τους. Το σχολείο μεν θα δώσει τις κατευθυντήριες αρχές, θα δημιουργήσει τις συνθήκες, αλλά η κύρια δουλειά πρέπει να γίνει στο σπίτι», συμπληρώνει.

«Τα 13χρονα για πρώτη φορά έχουν δικό τους, στα «μέτρα» τους λάπτοπ και όχι τον παλιό υπολογιστή του μπαμπά. Χάρηκαν και ξεσάλωσαν. Εχουν συνδεθεί όλα στο msn και άρχισαν να συνομιλούν διαδικτυακά μεταξύ τους. Το πράγμα έφτασε στην ακραία του μορφή να συνομιλούν μέσω msn παιδιά, που μένουν στο ίδιο τετράγωνο», προσθέτει, από την πλευρά του, ο κ. Στράτος Στρατηγάκης, καθηγητής ο ίδιος και με παιδί στην Α΄ Γυμνασίου. «Κάποια παιδιά ξεχνούν να τα φέρουν στο σχολείο, κάποια άλλα τα ξεχνούν στην τάξη φεύγοντας. Υπάρχουν και κάποια που φοβούνται μήπως τους τα κλέψουν και τα παίρνουν μαζί τους στο διάλειμμα. Βλέπετε, οι μαθητές δεν διαθέτουν ντουλάπια για να τα φυλάξουν στο σχολείο», προσθέτει.

Από την άλλη, την κατάσταση δυσχεραίνει η απροθυμία πολλών εκπαιδευτικών –και όχι μόνο εκείνων που διδάσκουν τα τέσσερα μαθήματα για τα οποία υπάρχει εκπαιδευτικό λογισμικό– να αξιοποιήσουν τον υπολογιστή στο μάθημά τους.

Είναι ενδεικτικό ότι πρόσφατη έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ έδειξε ότι μόλις το 35,6% των Ελλήνων εκπαιδευτικών έχει κάνει χρήση των υπολογιστών για το μάθημα. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι περίπου 75%, ενώ σε χώρες όπως η Δανία, η Βρετανία, η Νορβηγία και η Σουηδία το ποσοστό κυμαίνεται πάνω από 90%. Επίσης, συχνά είναι τα μικροπροβλήματα με το λογισμικό κι αυτό έχει αποτέλεσμα συχνά οι εκπαιδευτικοί να τα παρατούν. Παράλληλα, πάσχει και η οργάνωση του σχολείου. Οπως ανέφερε στην «Κ» ο κ. Δήμου, «η διδασκαλία με υπολογιστές δεν είναι εύκολο να λειτουργήσει σωστά και οργανωμένα σε μία τάξη με 25 μαθητές».

Ελλείψεις

Από την άλλη, οι απαραίτητες ενέργειες που θα έπρεπε να προηγηθούν της διανομής των υπολογιστών δεν έχουν γίνει. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν υπάρχει αρκετή ηλεκτρική ισχύς ούτε... πρίζες στις τάξεις ούτε και η δυνατότητα σύνδεσης με το Διαδίκτυο. Και ας ληφθεί υπόψη ότι το 70% των σχολείων έχει εργαστήριο πληροφορικής, τα οποία έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό και εκεί το μάθημα γίνεται σε τμήματα των 12 μαθητών.

Ομως, σε ολόκληρο το γυμνάσιο η χρήση υπολογιστή διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην εξοικειώνονται με τη χρήση του για να μελετήσουν. Ετσι, τα εκπαιδευτικά λάπτοπ μετατράπηκαν σε παιχνίδι, καθώς οι 13χρονοι στο σπίτι, μετά το msn έβαλαν στόχο να κατακτήσουν και το… facebook.

«Πάντως, εγώ δεν κάνω χαβαλέ»

Στη Γεωγραφία μέσω του υπολογιστή βλέπουμε χάρτες, πλανήτες. Είναι πολύ ενδιαφέρον», μας λέει ο 13χρονος Γιώργος, μαθητής Α΄ Γυμνασίου σε σχολείο στα Ανω Πατήσια. «Μου αρέσει που έχω φορητό υπολογιστή. Δεν είχα στο δημοτικό. Δεν κάνω χαβαλέ με τον υπολογιστή», συμπληρώνει, παίρνοντας... αποστάσεις από συμμαθητές του. «Υπάρχουν παιδιά που παίζουν παιχνίδια μέσα στο μάθημα. Κάποια άλλα βλέπουν φωτογραφίες», προσθέτει. «Δεν μας έχουν δείξει πώς να μελετάμε με τον υπολογιστή. Πώς θα το κάνουμε, από τη στιγμή που έχουμε τα βιβλία μας; Συνήθως το απόγευμα παίζω παιχνίδια ή μιλάω με συμμαθητές μου στο msn. Αυτό, όταν βρίσκω ελεύθερο χρόνο και δεν έχω πολύ γιατί κάνω αγγλικά, γαλλικά και χορό», προσθέτει η 13χρονη Μαρία από τη Νέα Σμύρνη.
 

SBE

¥
Και το σχόλιό μου: έχω ακούσει πολλές φορές την τελευταία δεκαετία γονείς να λένε ότι θα πάρουν στο παιδί τους υπολογιστή για να μάθει και αυτό που μαθαίνει το παιδί στην ουσία είναι αυτά που λέει το άρθρο πιο πάνω: τσατρουμ, ΙΜ, παιχνίδια, καμιά τσόντα, άμα οι γονείς δεν κοιτάζουν και πολλά και διάφορα άλλα, πιθανώς ανεπιθύμητα.
Αυτό που δεν καταλαβαίνουν είναι ότι αυτές οι δραστηριότητες δεν είναι εκπαιδευτικές, αλλά βέβαια, αν οι ίδιοι είναι ανίκανοι να βρουν το κουμπί που ανοίγει τον υπολογιστή, φυσικό είναι να θαυμάζουν το παιδί τους που μπορεί να τον ανοίξει. Κι όσο το λογισμικό κάνει ακόμα πιο εύκολη τη χρήση, τόσο λιγότερα μαθαίνεις από τον υπολογιστή σου.
Ε, και το υπουργείο παιδείας, την ίδια λογική εφάρμοσε :rolleyes:
Μα πόση ασχετίλα υπάρχει πια σε αυτή τη χώρα...
 

Zazula

Administrator
Staff member
Ο Ελληνάρας έχει μια μόντα για το καθετί!

Όταν με το καλό ολοκληρωθεί η χαρτογράφηση του ανθρώπινου γονιδιώματος, η επιστημονική κοινότητα οφείλει να κάνει και μια ξεχωριστή χαρτογράφηση για το ελληναράδικο γονιδίωμα προκειμένου τα εντοπιστούν εκλεκτά γονίδια όπως το GMD, αλλά και το γονίδιο τού CDOS (Congenital Deceit-Oriented Syndrome). :mad: Το παρακάτω άρθρο είναι παλιό (http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_02/10/2009_331610), αλλά απ' ό,τι είδα δεν το είχαμε αναφέρει μέχρι τώρα:

Στα εσπερινά μόνο για τον υπολογιστή

Πυκνώνουν οι μαθητές των εσπερινών γυμνασίων καθώς ορισμένοι επιτήδειοι αποφάσισαν να επιστρέψουν στα μαθητικά θρανία για να πάρουν τον φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, που δικαιούνται όλοι οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου. Τα εσπερινά σχολεία αποδεικνύονται χοάνη για εκείνους που αναζητούν να κοροϊδέψουν το εκπαιδευτικό σύστημα, αφού και κατά το παρελθόν υπήρξαν περιπτώσεις μαθητών που, μέσω των εσπερινών, επεδίωξαν την εύκολη εισαγωγή στα ΑΕΙ. Επίσης, πολλοί μετανάστες «αξιοποιούν» τα εσπερινά για να παραμείνουν στη χώρα.

Καταγγελίες
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», σημαντική αύξηση έχουν παρουσιάσει φέτος οι εγγραφές στην Α΄ Γυμνασίου των εσπερινών σχολείων. Το φαινόμενο παρατηρείται κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. Τα προηγούμενα χρόνια ο αριθμός των πρωτοετών κυμάνθηκε περί τους 2.400 μαθητές στα περίπου 80 δημόσια και ιδιωτικά γυμνάσια. Το σύνολο των μαθητών προσέγγιζε τις 9.000. Να σημειωθεί ότι τα εσπερινά σχολεία απευθύνονται, εύλογα, σε εργαζόμενους μαθητές. Οι καταγγελίες αυτές έχουν φθάσει στις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, που αναζητούν να διαχωρίσουν εκείνους που θέλουν μόνο τον ηλεκτρονικό υπολογιστή από εκείνους που στοχεύουν σοβαρά στο απολυτήριο.

Οι τελευταίες καταγγελίες προστίθενται σε παλαιότερες που δείχνουν ότι ο θεσμός των εσπερινών σχολείων στη χώρα μας πάσχει. Πολλοί αλλοδαποί εργαζόμενοι εγγράφονται στα εσπερινά σχολεία ώστε να αποφύγουν την αναγκαστική συγκέντρωση 200 ενσήμων εργασίας που απαιτούνται για την άδεια παραμονής. Και αυτό διότι όσοι σπουδάζουν δεν μπορούν να απελαθούν. Τα προηγούμενα χρόνια, επίσης, είχε πάλι παρουσιαστεί περίεργη αύξηση των εγγραφών, τότε ήταν στην τελευταία τάξη των εσπερινών λυκείων. Εργαζόμενοι μαθητές είχαν καταγγείλει ότι διάφοροι νέοι, με πλαστά χαρτιά που έδειχναν ότι εργάζονται, κατάφεραν να εγγραφούν σε εσπερινά λύκεια με σκοπό να διεκδικήσουν με πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες τις θέσεις στα ΑΕΙ που προσφέρονται στους αποφοίτους των εσπερινών μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων. Και αυτό διότι κάποιος 18χρονος ή 19χρονος χωρίς άλλες υποχρεώσεις είναι πολύ πιο εύκολο να γράψει καλύτερα στις πανελλαδικές από έναν υποψήφιο μεγαλύτερης ηλικίας, ο οποίος πρέπει να συνδυάσει εργασία, οικογενειακές υποχρεώσεις και εντατικό διάβασμα.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Θα ήθελα επίσης να γίνει επιτέλους κάτι που ποτέ δεν γίνεται στην Ελλάδα: αξιολόγηση της εφαρμογής του προγράμματος. Πώς εφαρμόστηκε, τι ακριβώς έκαναν με τα λάπτοπ τα παιδιά στην τάξη, τι αποκόμισαν και αν τα χρησιμοποίησαν για τίποτε άλλο εκτός από το να παίζουν κανένα παιχνίδι την ώρα του μαθήματος.
 
Top