Μοιράστε λάπτοπ, αλλά μη σταματήσετε εκεί

nickel

Administrator
Staff member
Μια και αποφασίσαμε να σχολιάσουμε (αν όχι και να αναμορφώσουμε :) ) διάφορα στραβά του εκπαιδευτικού μας συστήματος: εδώ και μέρες θέλω να σχολιάσω την είδηση ότι το φθινόπωρο η κυβέρνηση θα μοιράσει 120.000 λάπτοπ σε μαθητές της Α' γυμνασίου. Επίσης, «περίπου 1.200 σχολικά βιβλία θα διατεθούν σε ηλεκτρονική μορφή».

http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=1012968&lngDtrID=252

Έχω πολλά ερωτήματα, πολλές απορίες, αλλά ποιος ξέρει να μου απαντήσει;

Σκόρπια και ενδεικτικά:
  • Θα μάθουν τους μαθητές και να χρησιμοποιούν τους φορητούς;
  • Πόσο θα αξιοποιηθούν;
  • Τις απορίες τους για τη χρήση των υπολογιστών πού θα τις υποβάλλουν οι μαθητές;
  • Τα βιβλία που θα μοιραστούν σε ηλεκτρονική μορφή δεν θα μοιραστούν και τυπωμένα;
  • Αν δεν μοιραστούν τυπωμένα, ο μαθητής που θα του έχει χαλάσει ο υπολογιστής θα είναι δικαιολογημένα αδιάβαστος;
  • Θα μοιραστούν μόνο βιβλία-PDF; Η «διαδραστικότητα» πότε θα ακολουθήσει;
  • Σύνδεση με το διαδίκτυο θα προβλέπεται; Αν προβλέπεται σύνδεση, έχουν σκεφτεί τι ακολουθεί;

Φτάνουν αυτά, έτσι για αρχή...
 

curry

New member
Σοβαρή απάντηση θέλεις; Ψηφοθηρία και καθάρισες. Ας περάσουμε τώρα σε άλλου είδους απαντήσεις - σου επιτρέπω να με σβήσεις.

[*]Θα μάθουν τους μαθητές και να χρησιμοποιούν τους φορητούς;
Όχι. Εκτός αν μάθουν μόνοι τους ή αν τους βοηθήσουν γονείς/μεγαλύτερα αδέρφια/κανένας κομπιουτεράκιας δάσκαλος/ η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος.

[*]Πόσο θα αξιοποιηθούν;
Εκτός σχολείου, πολύ.

[*]Τις απορίες τους για τη χρήση των υπολογιστών πού θα τις υποβάλλουν οι μαθητές;
Αν είναι τυχεροί, σε κανένα φόρουμ στο διαδίκτυο. Μπορεί και στον Θεό.

[*]Τα βιβλία που θα μοιραστούν σε ηλεκτρονική μορφή δεν θα μοιραστούν και τυπωμένα;
Ενδέχεται να μοιραστούν τυπωμένα, καθώς ασκούνται πιέσεις ώστε να μην σβήσει το πατροπαράδοτο έθιμο της καύσης των βιβλίων μετά τις εξετάσεις.

[*]Αν δεν μοιραστούν τυπωμένα, ο μαθητής που θα του έχει χαλάσει ο υπολογιστής θα είναι δικαιολογημένα αδιάβαστος;
Εννοείται ότι οι υπολογιστές θα είναι μονίμως χαλασμένοι.

[*]Θα μοιραστούν μόνο βιβλία-PDF; Η «διαδραστικότητα» πότε θα ακολουθήσει;
Ποτέ.

[*]Σύνδεση με το διαδίκτυο θα προβλέπεται; Αν προβλέπεται σύνδεση, έχουν σκεφτεί τι ακολουθεί;
Θα μοιραστούν ηρεμιστικά στους καθηγητές ώστε να αντέχουν να μπαίνουν καθημερινά σε μια τάξη γεμάτη βρομόπαιδα που θα κάνουν ό,τι τους κατέβει μέσα στο διαδίκτυο. Σε μια κίνηση πυγμής, το ΥΠΕΠΘ θα μπλοκάρει την πρόσβαση σε facebook και msn αλλά θα την πατήσει από το gmail.
 

crystal

Moderator
Εγώ πάλι αναρωτιέμαι πού θα υποβάλλουν τις απορίες τους οι καθηγητές. :Ρ
Σοβαρά μιλάω, δεν νομίζω πως θα υπάρχουν πολλά παιδιά που δεν θα μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν. Και σίγουρα σε κάθε τάξη θα υπάρχουν ένα-δυο τσακαλάκια, που θα δίνουν τα φώτα τους στους υπόλοιπους. :)

έντιτ:
Θα μοιραστούν ηρεμιστικά στους καθηγητές ώστε να αντέχουν να μπαίνουν καθημερινά σε μια τάξη γεμάτη βρομόπαιδα που θα κάνουν ό,τι τους κατέβει μέσα στο διαδίκτυο. Σε μια κίνηση πυγμής, το ΥΠΕΠΘ θα μπλοκάρει την πρόσβαση σε facebook και msn αλλά θα την πατήσει από το gmail.

:D
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Last time I looked, πριν από μερικά χρόνια που ήμουν εν ενεργεία εκπαιδευτικός, οι μόνοι άνθρωποι σε κάθε σχολείο που ήξεραν, και ήταν πρόθυμοι, να χρησιμοποιούν τα κομπιούτερ του σχολείου ήταν οι καθηγητές πληροφορικής και τεχνολογίας -- κι εγώ. Μου είναι κάπως δύσκολο να φανταστώ μια τάξη γεμάτη λάπτοπ. Εγώ καταλαβαίνω ότι τους τα δίνουν για το σπίτι τους, σαν εργαλείο, για να τα χρησιμοποιήσουν όπως θέλουν, και κανένας καθηγητής, πλην ελαχίστων, δεν θα τους ζητάει να κάνουν στο σπίτι μια εργασία που θα περιλαμβάνει έρευνα στο Διαδίκτυο και τα τοιαύτα.

Εγώ μάλλον για προεκλογική παροχή το βλέπω.
 
Ναι (προεκλογικό). Δεν καταλαβαίνω:

1. γιατί μοιράζουν λάπτοπ. Τι εκπαιδευτικούς σκοπούς αυτό εξυπηρετεί.
2. Ποιος χρηματοδοτεί αυτή την παροχή;
 
Ή μπορεί να γίνουμε κι εμείς σαν τη Σιγκαπούρη, όπου έχω μια φίλη καθηγήτρια μαθηματικών.

Εκεί, ορισμένα μαθήματα (όπως τα μαθηματικά) γίνονται αποκλειστικά με χρήση υπολογιστών και του διαδικτύου. Ακόμα και η παράδοση του μαθήματος. Ο δάσκαλος δηλαδή δεν χρειάζεται να βρίσκεται μέσα στην τάξη. Οι μαθητές κάνουν τις εργασίες τους στο λάπτοπ και τις ανεβάζουν σε έναν διακομιστή, απ' όπου τις κατεβάζει ο δάσκαλος, τις διορθώνει και τους τις επιστρέφει με διαδραστικές παρατηρήσεις, παραπομπές σε ιστοσελίδες ή σε σελίδες της διδακτέας ύλης, η οποία εννοείται ότι είναι σε ηλεκτρονική μορφή. Άσε που έχουν ψηφιοποιήσει όλη τη βιβλιοθήκη του σχολείου και οι μαθητές «δανείζονται» βιβλία on-line.

Λέτε αυτό να είναι το μακροπρόθεσμο και μακρόπνοο σχέδιο της κυβέρνησης; :D
 
Εκεί, ορισμένα μαθήματα (όπως τα μαθηματικά) γίνονται αποκλειστικά με χρήση υπολογιστών και του διαδικτύου. Ακόμα και η παράδοση του μαθήματος. Ο δάσκαλος δηλαδή δεν χρειάζεται να βρίσκεται μέσα στην τάξη.

Αυτό εμένα πάντως μου φαίνεται σαν εφιαλτικότατη εξέλιξη...
 

SBE

¥
Ναι (προεκλογικό). Δεν καταλαβαίνω:

1. γιατί μοιράζουν λάπτοπ. Τι εκπαιδευτικούς σκοπούς αυτό εξυπηρετεί.
2. Ποιος χρηματοδοτεί αυτή την παροχή;

1. Επειδή κι ο ΟΗΕ μοιράζει ένα λάπτοπ ανά παιδί, και δεν είναι δυνατό οι τριτοκοσμικοί να έχουν πράγματα που δεν έχουμε εμείς.

2. Ξέρω ποιος πληρώνει, συ κάνει; :D
Σοβαρά πάντως, αν είχατε προσέξει τα ψιλά όταν είχε έρθει ο Γκέιτς στην Ελλάδα ήταν ένα από τα θέματα που είχαν συζητηθεί και συμφωνηθεί νομίζω.

Εγώ ε΄χω άλλη απορία: με τι κριτήρια μοιράζονται οι υπολογιστές; Δηλαδή θα πα΄ρουν όλα τα παιδιά από έναν;
Βρήκα αυτό εδώ που είναι μεν του 2002 αλλά αναφέρεται στο τι αποτέλεσμα είχε η εισαγωγή λάπτοπ σε αμερικανικά σχολεία. Δεν έχω χρόνο να το διαβάσω λεπτομερώς, αλά με την πρώτη ματιά νομίζω λέει άνθρακες ο θησαυρός.
Για όσους έχουν πρόσβαση σε βιβλιοθήκη και ενδιαφέρονται, βρήκα και αυτό που λέει ότι δεν υπάρχουν ποσοτικές διαφορές (στους βαθμούς π.χ.) αλλά οι λαπτοπούχοι αισθάνονται καλύτερα και νομίζουν ότι μαθαίνουν περισσότερα (ε, βέβαια!) και το γκουγκλ σκόλαρ έχει κι άλλα πολλά.

Γενικά πάντως στο χώρο της εκπαίδευσης τους έχει πιάσει μια αγωνία όλους μην μείνουν πίσω στην τεχνολογία. Έχω αναγκαστεί να παρακολουθήσω ενημερωτικά σεμινάρια όπου ο ομιλητής εκθείαζε το Τουίτερ ως μέσο διδασκαλίας. Όταν ζήτησα εμβάθυνση στο θέμα είπε ότι ναι μεν δεν μπορείς να στείλεις λύσεις ασκήσεων με το Τουίτερ, αλλά μπορείς να στείλεις υπενθύμιση στους φοιτητές να έρθουν στο μάθημα ή τον τίτλο βιβλίου που τους συστήνεις να διαβάσουν. Α, αυτό σημαίνει διδασκαλία;
:(
 
Last edited by a moderator:

SBE

¥
Δηλαδή οι μαθητές θα μπορούν να επιλέξουν υπολογιστή μεχρι 450 ευρώ από κάποια λίστα;
Πολύ ακριβοί μου φάινονται, το One laptop per child που το αγνοήσαμε υπέρ της Microsoft είναι πολύ φτηνότερο κι ένα eee πρώτης γενιάς που είναι υπεραρκετό για τις σχολικές ανάγκες κοστίζει τα μισά λεφτά.
θα περίμενα να μοιράζονται οι υπολογιστές από το ίδιο το σχολείο και να παραμένουν ιδιοκτησία του σχολείου, όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Αλλά αν το κάναμε αυτό μετά από δυο-τρία χρονια θα λέγανε οι ενδιαφερόμενοι ότι στα σχολεία έχουν παλιάς τεχνολογίας υπολογιστές, άσχετα από το ότι οι υπολογιστές θα ικανοποιούν όλες τις σχολικές ανάγκες.
 
Εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να μοιράσουνε laptop. Για ποιο ακριβώς λόγο τα χρήματά του Έλληνα φορολογούμενου θα πρέπει να πάνε έτσι πεταμένα; Αν κόπτονται τόσο πολύ, ας καθίσουν κι ας φτιάξουν αίθουσες ΙΤ για όλους.

Υ.Γ. Και φυσικά θα έπρεπε να παραμένουν ιδιοκτησία του σχολείου, όπως και τα σχολικά βιβλία άλλωστε.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Γνωρίζοντας την πραγματικότητα στις τάξεις των ελληνικών δημόσιων σχολείων, φαντάζομαι την εξής εικόνα:
Μάθημα Ιστορίας (για παράδειγμα). Στην έδρα μια καθηγήτρια άνω των 50 ετών που δεν έχει, ούτε θέλει να έχει, καμιά σχέση με την τεχνολογία. Στην τάξη 30 μαθητές που έχουν μαζί τους ένα λάπτοπ ο καθένας. Τι γίνεται; Προσέχουν την καθηγήτρια ή χαζεύουν το λάπτοπ; Παίζουν κάποιο παιχνίδι; Τους βάζει τις φωνές επειδή δεν προσέχουν; Θα τους αναθέσει ποτέ κάποια εργασία που θα περιλαμβάνει και έρευνα στο Διαδίκτυο; Όχι δα. Και ποιος θα ελέγξει μετά όλες αυτές τις εργασίες; Δεν της φτάνουν τα τεστ που έχει να διορθώσει σε κάθε τρίμηνο;

Όπως ακριβώς χαρίζουμε κάθε χρόνο χιλιάδες βιβλία στα παιδιά, για να τα κάψουν στο τέλος της χρονιάς, τώρα βρήκαμε νέο, ακριβότερο παιχνιδάκι να τους χαρίσουμε, προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους. Μ' αυτά τα 68 εκατομμύρια ευρώ που όπως ανακοινώθηκε θα στοιχίσουν τα κομπιούτερ, θα μπορούσαν να κάνουν άλλα πράγματα για τα σχολεία, που θα ήταν πραγματικά απαραίτητα, π.χ. επισκευές τρισάθλιων αιθουσών, και θα χρησιμοποιούνταν κι από τους μελλοντικούς μαθητές.

Θα ήθελα να με πληροφορήσει κάποιος αν σε άλλες χώρες κουβαλάνε μαζί τους τα παιδιά λάπτοπ στο σχολείο. Η δική μου εντύπωση μέχρι τώρα είναι ότι ακόμα και στα πιο πλούσια κράτη, στα δημόσια σχολεία υπάρχουν αίθουσες με υπολογιστές που ανήκουν στο σχολείο, όχι ότι κουβαλάει ο καθένας το δικό του, και μάλιστα αγορασμένο με χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου.
 

nickel

Administrator
Staff member
Οι αντιρρήσεις μου για το μέτρο και τον συγκεκριμένο τρόπο εφαρμογής του καταφέρνουν να ξεπερνούν ακόμα και την απέχθειά μου για τη συγκεκριμένη κυβέρνηση. Απλώς δεν νιώθω καμιά έκπληξη. Μόνο αγανάκτηση.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
You're all missing the point. Πρέπει να ξεστοκάρουμε, έρχονται Windows 7 και καινούργια νετόπια και λαπιτόπια που θα τα φοράνε...
(από το Γραφείο τύπου του Σούπερ μάρκετ Λαπιτοπίων στη γειτονιά σας)

Disclaimer: Φυσικά κάνουμε πλάκα, αυτό δα έλειπε να μην... :D
 

SBE

¥
Αλεξάνδρα, τι κανουν στο ΗΒ εδώ και εδώ βλέπεις πώς εφαρμόζει ένα σχολείο (ιδιωτικό) το πρόγραμμα. Επειδή είναι ιδιωτικό οι τιμές είναι εξωφρενικές, απαιτούν από τους γονείς να πληρώσουν τα μαλλιοκέφαλά τους. Αλλά το RM που έχουν τα δημόσια σχολεία είναι πολύ καλό.

Το έχω δει και είναι γλύκα (η τιμή του έχει πέσει, δεν είναι αυτή που λέει το αρθρο), θα το αγόραζα αν δεν ήταν αδύνατο το ιντερνέτ με αυτό. Είναι βλέπεις φτιαγμένο για εκπαίδευση, όχι για ψυχαγωγία. Παρεμπιπτόντως, τα σχεδίασε και τα φτιάχνει μια μικρή βρετανική εταιρεία (έτσι ενισχύεται η τοπική επιχειρηματικότητα, όχι αγοράζοντας γιαπωνέζικα).

Και γενικά, πρόκειται για φτηνά μοντέλα, χωρίς πολλές δυνατότητες και δεν μπορεί να βάλει ο μαθητής επιπλέον λογισμικό. Το σχολείο επιτρέπει μόνο αυτά κι όχι άλλους υπολογιστές, έτσι είναι πιο εύκολο να προσέχει το σχολείο τι γίνεται στο δίκτυό του, πιο εύκολη η συντήρηση κλπ. Για όσα παιδιά δεν έχουν αγοράσει το λάπτοπ υπάρχει δυνατότητα δανεισμού από το σχολείο.
Όσο για το περιεχόμενο των υπολογιστών, είναι τα βιβλία, ασκήσεις και κάποια διαδραστικά παιχνίδια γνώσεων και τίποτ' άλλο. Την ώρα του μαθήματος οι υπολογιστές είναι κλειστοί εκτός αν είναι μέρος του μαθήματος η χρήση τους.

Και το βασικό: πριν εφαρμοστούν αυτά έγιναν δοκιμές σε μερικά σχολεία της χώρας. Στην Ελλάδα έχει γίνει καμιά σχετική μελέτη;
 

Zazula

Administrator
Staff member
Και το βασικό: πριν εφαρμοστούν αυτά έγιναν δοκιμές σε μερικά σχολεία της χώρας. Στην Ελλάδα έχει γίνει καμιά σχετική μελέτη;
Γιατί, έγινε ποτέ καμία μελέτη και δοκιμαστική εφαρμογή προτού εισαχθεί οποιοδήποτε νέο μέτρο ή αλλαγή ή μεταρρύθμιση στη νεοελληνική εκπαίδευση; Και τα πειραματικά σχολεία, μόνο το όνομα έχουν, όχι τη χάρη.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Στα πειραματικά σχολεία οι εκπαιδευτικοί έχουν κατά πέντε ώρες μειωμένο εβδομαδιαίο ωράριο σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς των άλλων σχολείων. Γιατί; Επειδή το σχολείο είναι πειραματικό και αυτό τους κουράζει περισσότερο, προφανώς.
 

MrsVicky

New member
Αν μου επιτρέπετε θα ήθελα να μοιραστώ τις σκέψεις που έκανα διαβάζοντας αυτό το θέμα.

Ως μητέρα θα ήθελα να παρατηρήσω ότι ήδη από την τρίτη δημοτικού πολλές σχολικές εργασίες απαιτούν την έρευνα στο διαδίκτυο, άρα η οικογένεια πρέπει να έχει υπολογιστή, εκτυπωτή και σύνδεση στο διαδίκτυο.

Ως πρώην μαθήτρια βρίσκω ότι ο υπολογιστής θα λύσει τα χέρια των μαθητών που βαρέθηκαν να πληρώνουν τυπογραφικά για τα σκονάκια τους, αφού θα μπορούν πια να τα εκτυπώνουν μόνοι στο σπίτι τους.

Ως δασκάλα έχω την ανησυχία ότι τα επόμενα χρόνια η γραφή θα ακολουθήσει τη μοίρα της καλλιγραφίας και όλα τα έγγραφα θα είναι πλέον δακτυλογραφημένα.

Ειλικρινά δεν πιστεύω ότι είμαι υπερβολική.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Καλώς όρισες στο φόρουμ μας, MrsVicky.

Δεν ξέρω αν φάνηκε κάπως σκληρή η εικόνα που ζωγράφισα παραπάνω, αλλά μιλάω μόνο εκ πείρας, μετά από 23 χρόνια σε δημόσια σχολεία. Χρησιμοποιώ υπολογιστή από το 1988. Μέχρι το 2001 που αποχώρησα από την εκπαίδευση, το 95%, για να μην πω το 99%, των συναδέλφων μου δεν είχαν καμιά σχέση με τη χρήση υπολογιστών -- ούτε οι μαθηματικοί δεν χρησιμοποιούσαν υπολογιστή στο σχολείο μου, και δεν ήταν κανένα υποβαθμισμένο, στην ανατολική Αττική ήταν. Δυσκολεύομαι να φανταστώ ότι η φιλόλογος που αρνήθηκε να ανεβεί στο τρένο της τεχνολογίας στα 40 της θα έχει ανεβεί τώρα που κοντεύει τα 50. Η πρώτη φορά που μας πρόσφεραν δωρεάν σεμινάρια υπολογιστών ήταν το 1990 (ακολούθησαν κι άλλες). Οι συνάδελφοι τα περιφρόνησαν επειδή γίνονταν Σάββατο. Το θέμα ήταν να πάμε στο σεμινάριο, αλλά να χάσουμε και καμιά ώρα διδασκαλίας, δηλαδή. Με τεχνόφοβους εκπαιδευτικούς στην έδρα, δεν ξέρω τι νόημα έχει να είναι ακουμπισμένο ένα λάπτοπ πάνω στο θρανίο.
 

SBE

¥
Mrs Vicky οι εργασίες που απαιτούν έρευνα στο διαδίκτυο από την τρίτη δημοτικού κάποτε που δεν είχαμε διαδίκτυο γίνονταν με τη βοήθεια της εγκυκλοπαίδειας- κι όχι της Βικιπαιδειας- χωρίς να είναι ελλιπείς ή ανακριβείς (ίσως να ήταν και πιο ακριβείς).

Σκονάκια στο σχολείο; Εγώ στο πανεπιστήμιο είδα να ανάγονται σε τέχνη.

Σχετικά με τη δακτυλογραφία: θα έπρεπε να διδάσκεται το τυφλό σύστημα και η στενογραφία στα σχολεία. Μια φίλη μου που έμαθε γιατί έτσι ήθελαν οι γονείς της στο πανεπιστήμιο κράταγε σημειώσεις χωρίς να κουράζεται και δακτυλογραφούσε με άνεση.

Όσο για την εκπαίδευση των μεγαλύτερων στη χρήση υπολογιστή, πάει χέρι χέρι με το φόβο ότι θα τους ζητάνε να κάνουν πιο πολλή δουλειά. Πέρασα λίγο καιρό σε ελληνικό τμήμα αγγλικής εταιρείας και κάθε τρεις και λίγο έστελναν τους παλιότερους να εκπαιδευτούν στη χρήση υπολογιστών. Πήγαιναν γιατί ήταν υποχρεωτικό και κανένας τους δεν μάθαινε τίποτα γιατί ήταν ανεπίδεκτοι, λέει. Το μέρος της δουλειάς που ήθελε υπολογιστή το έκαναν άλλοι για αυτούς. Δυο- τρία χρόνια αργότερα πέτυχα τον έναν από τους ανεπίδεκτους σε άλλη επιχείρηση κι όχι μόνο ήξερε να χρησιμοποιήσει υπολογιστή, έκανε και προχωρημένα πράγματα. και τότε κατάλαβα ότι δεν ήταν ανεπίδεκτοι, τεμπέληδες ήτανε, όσο ο εργοδότης το ανεχόταν (ήταν παλιοί κι είχαν έξτρα δικαιώματα), δεν δούλευαν.
 
Top