Μετά τον κομματοφύλακα Νίκελ, περιμένω την προσέλευση του κομματοσπορέα Δόκτορα. Μέχρι τότε:
Θα βάζατε κόμμα μετά (ή και πριν) απο τις φράσεις σε κάποιες περιπτώσεις, σε αυτές τις συνθήκες, σε κάθε περίπτωση, σε άλλες περιπτώσεις, σε αυτές τις περιπτώσεις;
Πρόκειται για λάθος ερώτημα. Ο χωρισμός με κόμματα
δεν είναι ιδιότητα εγγενής στην ίδια την επιρρηματική φράση. Κανείς κανόνας (ή τουλάχιστον κανείς γενικά αποδεκτός κανόνας) δεν λέει αν ή μία ή η άλλη επιρρηματική φράση
πρέπει να χωρίζεται με κόμματα. Η
προσωπική μου άποψη είναι ότι το κόμμα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν συνοδευτικό κάποιων λέξεων ή φράσεων, αλλά σαν δομικό στοιχείο της εκφοράς του λόγου, της αλληλουχίας των νοημάτων, κάτι σαν το σενάζι στα ψηλοτάβανα κτίρια. Ελλείψει χρόνου σε παραπέμπω σε ένα
σημείωμα, και ιδίως στο υστερόγραφό του, όπου με κάποια διαφορετική αφορμή τέθηκε το ζήτημα των κομμάτων. Ασφαλώς θα υπάρχουν και άλλες αναφορές στο θέμα μέσα στη Λεξιλογία, αλλά περιμένω τους ειδικούς ξετρυπωτές να τις επισημάνουν.
Προς το παρόν, θα ήθελα να υπογραμμίσω αυτό που είπε ο Νίκελ:
Το βασικό και κύριο σκεπτικό όταν βάζουμε (ή βγάζουμε) κόμματα είναι η σαφήνεια της διατύπωσής μας.
Με άλλα λόγια, το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι: "Μπαίνει ή δεν μπαίνει κόμμα μετά (ή και πριν) τη Χ επιρρηματική φράση;". Αν το κόμμα εξυπηρετεί την κατανόηση του νοήματος από τον αναγνώστη (κάτι που συνδέεται στενά με την εκφορά του λόγου και τη δόμηση της περιόδου), τότε καλό είναι να μπει. Αν δεν την εξυπηρετεί ιδιαίτερα αλλά ούτε την παρεμποδίζει, είναι προαιρετικό. Αν τη συσκοτίζει, καλό είναι να μη μπει.
Το ερώτημα που ακολουθεί σχεδόν αυτόματα είναι: "Μα πώς θα ξέρω εγώ με σιγουριά τι να κάνω; Δεν είναι υποκειμενικό;". Σε αυτό η σύντομη απάντησή μου θα ήταν: "Είναι, αλλά τι νομίζεις ότι είναι η αντικειμενικότητα; Δεν είναι το σύστημα που ξέρει να διαχέεται στις υποκειμενικότητες και να ανασυντίθεται μέσω αυτών;". Πιο πεζά: "Αν μπεις στον χορό, χορεύεις. Φρόντισε μόνο να σκεφτείς τι κάνεις, να το οικειοποιηθείς, να είναι δικό σου και να μπορείς να το υπερασπίσεις, έστω κι αν εκ των υστέρων σε μεταπείσει μια άλλη θεώρηση των πραγμάτων. Στα κρίσιμα και σύνθετα ζητήματα δεν υπάρχουν τυφλοσούρτες. Κι αν υπάρχουν, φρόντισε να μην τους ακολουθείς".
Σταματάω εδώ, γιατί αρχίζω να γίνομαι λυρικός.