Εκλογές ή μπάνιο;

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Ακριβώς! Άρα δεν έρχονται κι εντελώς απρόσκλητοι... Κάποιοι πατριώτες μας τους προσκαλούν.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Αλλά, βέβαια, για το θέμα κάποιων από τους παράνομους μετανάστες, νομίζω ότι μεγάλη ευθύνη έχει και ο δουλέμπορος του χωριού τους, ο οποίος τούς τάζει παραδείσους, αποκλείεται να τους λέει "θα σας πετάξουν στη θάλασσα να πνιγείτε" ή "θα βρεθείτε άστεγοι στο κέντρο της πόλης προσπαθώντας να επιβιώσετε".
 
Πραγματικά δεν ξέρω αν αστειεύεσαι ή αν όντως δεν κοιμάσαι τις νύχτες επειδή σκέφτεσαι ότι στο Μπανγκλαντές, στην Αφρική ή οπουδήποτε αλλού κάποιος πεινάει ή κινδυνεύει η ζωή του. Θα ήθελα να παρατηρήσω, πάντως, ότι δεν κάνει η ΕΕ όλους τους πολέμους. Είναι γνωστό ότι και χωρίς την παρέμβαση κανενός ιμπεριαλιστή, από καταβολής κόσμου οι "φυλές" των ανθρώπων πολεμάνε για την επιβίωση του ισχυρότερου.

Όταν δημιουργείται υπερπληθυσμός κάποιου είδους σε ένα οικοσύστημα, είναι γνωστή η κατάληξή του. Βέβαια, το ανθρώπινο είδος είναι ενιαίο. Λέμε, επομένως, ότι θα πρέπει να απασχολεί τον κάτοικο της Ελλάδας των 10 εκατομμυρίων πώς θα επιβιώσουν οι κάτοικοι της χώρας των 300 εκατομμυρίων; Μπορεί να το υποστηρίζεις. Σίγουρα πάντως η λύση δεν είναι να μετακομίσουν όλοι μαζικώς στην Ελλάδα, μόνο και μόνο επειδή έτυχε να είναι η πρώτη χώρα στην οποία αδειάζουν οι Τούρκοι δουλέμποροι την πραμάτεια τους.

Όσο για την κατάσταση "ασυνόδευτα παιδιά", έχω να παρατηρήσω ότι μάλλον αυτοί που το κάνουν δεν υπολογίζουν τη ζωή των παιδιών τους. Ίσως έχουν τόσο πολλά που πρέπει να διώξουν μερικά και να τ' αφήσουν να τα βγάλουν πέρα μόνα τους. Αποκλείεται να έστελναν ασυνόδευτο το παιδί τους σ' αυτές τις συνθήκες, αν είχαν μόνο ένα ή δύο. Ο υπερπληθυσμός που λέγαμε.

Ωραίο ευφυολόγημα η ερώτηση "υπάρχει νόμιμη μετανάστευση;" Αλλά υπάρχει. Πας στο προξενείο μιας χώρας και ζητάς βίζα για να σου επιτρέψουν να πας. Κι αν δεν σου δώσουν τη βίζα, δεν πας. Και, τέλος πάντων, και στην Αμερική έχει λαθρομετανάστες, αλλά εκεί υπάρχουν οι υποδομές ώστε να μη βρεθούν άστεγοι στην Ομόνοια.

To ότι κοιμάμαι τις νύχτες δε μ’ εμποδίζει να είμαι ξύπνια όλες τις υπόλοιπες ώρες και να θέλω να βλέπω τι γίνεται στον κόσμο. Είναι κακό; Είναι ύποπτο; Να το ψάξουμε κι αυτό.

Στην ουσία τώρα, συνολικά είναι δύσκολο να συμφωνήσουμε γιατί βλέπουμε τα πράγματα από άλλη οπτική γωνία. Για παράδειγμα εγώ δεν είμαι οπαδός του κοινωνικού δαρβινισμού ("επιβίωση του ισχυρότερου"), οπότε αναλύω διαφορετικά την κατάσταση.

Μπορούμε όμως να δούμε πού συμφωνούμε: η λύση, λες, δεν είναι να μετακομίσουν όλοι στην Ελλάδα (παρεμπ., δουλέμποροι υπάρχουν και Έλληνες όχι μόνο Τούρκοι). Συμφωνώ. Να πάνε σε όλες τις ισχυρές και πλούσιες χώρες. Γιατί το σίγουρο είναι ότι κάπου θα πάνε. Και τι μας νοιάζει εμάς, θα μου πεις. Να όμως που εκ των πραγμάτων μας νοιάζει αφού έρχονται (και) εδώ. Να που υπάρχουν τόσο απελπισμένοι άνθρωποι που στέλνουν τα παιδιά τους ασυνόδευτα στην άλλη άκρη του κόσμου (γιατί δεν μπορώ να πιστέψω πως όλες οι άπονες μάνες μαζεύτηκαν στο Αφγανιστάν, το Ιράκ και το Πακιστάν, και γιατί πριν φτάσουμε στον υπερπληθυσμό –που προσωπικά τον θεωρώ ιδεολόγημα– υπάρχουν άλλες πολύ σοβαρότερες αιτίες. Τι υπερπληθυσμό έχει η Νιγηρία, μια από τις πλουσιότερες σε πετρέλαιο χώρες στον κόσμο που μπορεί να θρέψει τόσους κι άλλους τόσους; Ή η Ελλάδα του ’50 και του ’60; ). Και, για να μείνω λίγο περισσότερο στα ασυνόδευτα παιδιά: ας δεχτούμε πως οι αιτίες είναι αυτές που αναφέρεις. Άρα εμείς απαλλασσόμαστε από κάθε ευθύνη (και σαν κράτος και σαν πολίτες); Λέμε πως είναι παράνομοι, ζητάμε να εφαρμοστεί ο νόμος και η τάξη και ξεμπερδέψαμε;

@ nickel: Να θέσω κι εγώ μερικά ερωτήματα: το ‘Αλβανέ δε θα γίνεις Έλληνας ποτέ’ ή οι υστερίες στις παρελάσεις οφείλονταν στο ότι οι αγανακτισμένοι έλληνες πολίτες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είχαν ζήσει στο πετσί τους την «εγκληματικότητα» των Αλβανών; Ή μήπως στο ότι τους πήραν τις δουλειές (όταν οι περισσότεροι δούλευαν σε αγροτικές δουλειές που δεν έκαναν Έλληνες). Κι αν τους πήραν όντως τις δουλειές, γιατί δεν τα 'βαζαν καλύτερα με τους 100% έλληνες εργοδότες τους που κέρδιζαν διπλά, όπως πολύ σωστά λέει και ο Lexoplast;
Αντίστοιχα, στην περίπτωση του Αγ. Παντελεήμονα, γιατί δεν τα βάζει ο κόσμος με το ελληνικό κράτος που κοιτάζει απαθέστατο, ή με την ΕΕ που θέλει να επεμβαίνει παντού στον κόσμο, θέλει να κυκλοφορούν ελεύθερα τα προϊόντα της παντού, αλλά δεν θέλει, προς θεού, να ’ρχονται και οι ξυπόλυτοι των αγορών και των πολέμων της να μας λερώνουν; Γιατί δεν απαιτεί άλλου είδους λύση του προβλήματος; Στο κάτω κάτω οι περισσότεροι από αυτούς τους ανθρώπους δεν θέλουν καν να μείνουν στην Ελλάδα.
Η αντίδραση σε μια πραγματικά δύσκολη κατάσταση όπως η σημερινή είναι απαραίτητα μία και μόνη; Να στραφούμε κατά των μεταναστών; (που σε πολλές περιπτώσεις είναι ουσιαστικά πρόσφυγες, όχι μετανάστες)

(Η ΕΕ, btw, σίγουρα δεν κάνει όλους τους πολέμους, αλλά μέσα σε λίγα χρόνια συμμετείχε σε τρεις. Δεν είναι και λίγοι, ε; Εκτός αν πρέπει να συγκρίνουμε με την αποικιοκρατία, όταν οι μεγάλοι της Ευρώπης κάθονταν στο σβέρκο του μισού πλανήτη).
 
Με άλλα λόγια, δίνουμε το λόγο στο ΛΑΟΣ, για ν’ ακουστούν έτσι δικές μας ξενοφοβικές απόψεις· κατανοούμε τους αγανακτισμένους πολίτες, για να αθωώσουμε δικές μας ξενοφοβικές ιδέες»). Μήπως έχει δίκιο όταν χρησιμοποιεί το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο;

Όλα αυτά τα ρητορικά ερωτήματα είναι πολύ χαριτωμένα, όπως θα περίμενε κανείς από γνήσιους ιδεαλιστές διανοούμενους, όταν όμως δοκιμάζονται στο καμίνι της πραγματικότητας συνήθως εξαερώνονται σε δευτερόλεπτα. Αλλά πέρα απ' αυτό, και όσο κι αν εγώ, εσύ ή ο οποιοσδήποτε αντιπαθούμε τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, το φόβο του διαφορετικού και του αλλότριου, υπενθυμίζω ότι ακόμα και αυτοί των οποίων οι ιδέες μπορούν να απειλήσουν και όντως απειλούν την ύπαρξή μου καθημερινά, είναι one of us και ζουν δίπλα μου. Με άλλα λόγια ανήκουν και αυτοί στο ανθρώπινο είδος. Και όσο φοβούνται αυτοί εμένα, άλλο τόσο φοβάμαι κι εγώ αυτούς. Οπότε, αυτό ίσως να εξηγεί και τον ιδεαλισμό και το πρώτο πληθυντικό.

Και μ' αυτό και μ' εκείνο, θυμήθηκα τον Σερ Τόμας Μορ που όταν τον πήγαν στην αγχόνη και ο δήμιος του τού ζήτησε συγγνώμη, αυτός τον φίλησε και του είπε:

"Pick up thy Spirits, Man, and be not afraid to do thine Office; my Neck is very short, take heed therefore thou strike not awry for having thine Honesty."​
 
Με άλλα λόγια, το λαθρομετανάστη πολλοί εμίσησαν
Και από τους πρώτους οι συμπατριώτες τους στις πρώτες φουρνιές. Οι οποίοι κι έχουν πιέσει και την ελληνική κυβέρνηση από χρόνια να ανακόψει τον όγκο της μετανάστευσης.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Στην ουσία τώρα, συνολικά είναι δύσκολο να συμφωνήσουμε γιατί βλέπουμε τα πράγματα από άλλη οπτική γωνία. Για παράδειγμα εγώ δεν είμαι οπαδός του κοινωνικού δαρβινισμού ("επιβίωση του ισχυρότερου"), οπότε αναλύω διαφορετικά την κατάσταση.
Λάθος, δεν είμαι οπαδός του κοινωνικού δαρβινισμού, είμαι οπαδός του βιολογικού δαρβινισμού. Έτσι λειτουργούν όλα τα είδη οργανισμών, έτσι λειτουργεί και ο άνθρωπος, κι ας έχει ανώτερο εγκέφαλο. Εκ των πραγμάτων, σε κάποιες άλλες γωνιές του πλανήτη οι άνθρωποι βρίσκονται σε άλλη ιστορική περίοδο απ' αυτή που διανύουν τώρα οι ανεπτυγμένες χώρες. Δεν μπορούν να κάνουν ακαριαία αυτό το άλμα.
Η αντίδραση σε μια πραγματικά δύσκολη κατάσταση όπως η σημερινή είναι απαραίτητα μία και μόνη; Να στραφούμε κατά των μεταναστών; (που σε πολλές περιπτώσεις είναι ουσιαστικά πρόσφυγες, όχι μετανάστες)
Ποιος στράφηκε εναντίον των μεταναστών; Όχι εγώ, πάντως. Διαρκώς μιλάω για το ανίκανο κράτος (ή για την ΕΕ) που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει κάτι που δημιουργεί πρόβλημα στην καθημερινότητα των πολιτών του. Οι μετανάστες κάνουν αυτό που τους επιτρέπει το κράτος στο οποίο βρέθηκαν. Οι Έλληνες, που ήταν κατ' εξοχήν λαός μεταναστών τις προηγούμενες δεκαετίες, ξέρουν πολύ καλά πώς τους αντιμετώπισαν οι συντεταγμένες κοινωνίες της Αμερικής και της Γερμανίας και της Σουηδίας. Δεν βρέθηκαν άστεγοι να ζητιανεύουν ούτε να εκπορνεύονται στο κέντρο του Μονάχου.
 
Οι Έλληνες, που ήταν κατ' εξοχήν λαός μεταναστών τις προηγούμενες δεκαετίες, ξέρουν πολύ καλά πώς τους αντιμετώπισαν οι συντεταγμένες κοινωνίες της Αμερικής και της Γερμανίας και της Σουηδίας. Δεν βρέθηκαν άστεγοι να ζητιανεύουν ούτε να εκπορνεύονται στο κέντρο του Μονάχου.

Μια προσθήκη, όσον αφορά τη Γερμανία, από τη Γουίκι:

1945 μέχρι 1970

Κατά τον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο πολλοί κομμουνιστές έστειλαν τα παιδιά τους στη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας και σε άλλες ανατολικοευρωπαϊκές χώρες. Επίσης ένα ρεύμα μετανάστευσης Ελλήνων κομμουνιστών σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης (μεταξύ αυτών και η Ανατολική Γερμανία) ακολούθησε αφού ο εμφύλιος πόλεμος έληξε. Το διάστημα εκείνο η Δυτική Γερμανία άρχισε να καλεί για τα εργοστάσια της εργατικό δυναμικό από το εξωτερικό ως «φιλοξενούμενους εργάτες» (Gastarbeiter), πολλοί από τους οποίους ήταν Έλληνες.


Με λίγα λόγια, το γερμανικό κράτος ζήτησε επίσημα την έλευση μεταναστών, οπότε ήταν λογικό να έχει προβλέψει και για τις κατάλληλες υποδομές.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Με λίγα λόγια, το γερμανικό κράτος ζήτησε επίσημα την έλευση μεταναστών, οπότε ήταν λογικό να έχει προβλέψει και για τις κατάλληλες υποδομές.
Ακριβώς αυτό λέω. Υπάρχει προφανώς νόμιμη μετανάστευση, και κάθε σοβαρό κράτος πρέπει να προβλέπει για υποδομές. Αλλά, ως γνωστόν, η λέξη κλειδί είναι "σοβαρό".
 
Η πρόβλεψη έπρεπε να είχε ξεκινήσει πριν από τη Συνθήκη Δουβλίνο ΙΙ. Αυτή είναι η πολλοστή φορά που οι Ευρωπαίοι "εταίροι" μας, νίπτουν τας χείρας τους (όπως είχε γίνει και με την απενεργοποίηση του άρθρου 5 της ΔΕΕ) και εμείς είμαστε στο βλέπουμε και κάνουμε.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Με λίγα λόγια, το γερμανικό κράτος ζήτησε επίσημα την έλευση μεταναστών, οπότε ήταν λογικό να έχει προβλέψει και για τις κατάλληλες υποδομές.

Στην αρχή της τρέχουσας δεκαετίας, όταν διαπιστώθηκε στη Γερμανία (με συγκυβέρνηση Σρέντερ-Φίσερ), η μεγάλη έλλειψη σε πληροφορικάριους και ιντερνετάδες, αποφάσισαν να προσκαλέσουν 20.000 Ινδούς ειδικούς για μόνιμη (και καλοπληρωμένη) εγκατάσταση (η «εγκεκριμένη και οργανωμένη μετανάστευση» που λένε). Φυσικά υπήρξαν και αντίθετες θέσεις, με πιο αστείο θαρρώ το συντηρητικής προέλευσης σύνθημα Kinder statt Inder (παιδιά αντί Ινδών).

(Από σπόντα πρέπει αναμφίβολα να ωφελήθηκε από το σύνθημα η σημερινή (συντηρητική) 50χρονη υπουργός θεμάτων οικογένειας, τρίτης ηλικίας, γυναικών, και νεότητας, οικονομολόγος, γιατρός και μητέρα επτά παιδιών Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν).
 
Οι έλληνες μετανάστες όντως πήγαν στη Γερμανία σε μια εποχή που εκεί χρειάζονταν εργατικά χέρια. Συμφωνούμε και σ’ αυτό. Εγώ το ερώτημα για τη νόμιμη/παράνομη μετανάστευση το έθεσα για τη σημερινή Ελλάδα και τους σημερινούς μετανάστες που έρχονται εδώ.

Τι σημαίνει όμως αυτό το επιχείρημα; Ότι το πότε η μετανάστευση είναι νόμιμη και πότε παράνομη το καθορίζουμε μόνο εμείς (οι κάθε φορά ισχυροί εν πάση περιπτώσει) με βάση το κριτήριο του κέρδους. Λέμε δηλαδή: νόμιμη είναι η μετανάστευση όταν εμείς χρειαζόμαστε φτηνά εργατικά χέρια (με σκοπό το κέρδος, όχι την επιβίωση). Παράνομη είναι η μετανάστευση όταν εμείς δεν χρειαζόμαστε (πια) εργατικά χέρια, ανεξάρτητα από το τι χρειάζεστε εσείς (που βασικά θέλετε να επιβιώσετε).
Εμένα γιατί μου φαίνεται κυνική αυτή η προσέγγιση; Γιατί δεν μου φαίνεται καθόλου δίκαιη και καθόλου ηθική;

@Αλεξάνδρα: όχι, δεν αναφερόμουν σε σένα που πράγματι απ' την αρχή γι' αυτό μιλάς, για την ανικανότητα του ελληνικού κράτους. Εγώ απλώς αυτό που ονομάζεις 'ανικανότητα' το βλέπω εν μέρει μόνο ως τέτοια, και εν μέρει ως συνειδητή πολιτική επιλογή.

Επίσης, για να μην παρεξηγηθώ: επειδή μίλησα πολύ για ΕΕ κλπ., δεν εννοώ ότι για να λυθεί άμεσα το πρόβλημα π.χ. στον Αγ. Παντελεήμονα πρέπει να περιμένουν οι κάτοικοι πότε θα φύγει η Δύση απ’ το Αφγανιστάν. Πρακτικές και άμεσες λύσεις υπάρχουν υποθέτω πολλές. Αλλά κι εδώ χωράει πολλή συζήτηση. Γκετοποίηση των μεταναστών σε στρατόπεδα; Μαζικές απελάσεις; Επιχειρήσεις – σκούπα; Ή μια πιο ανθρώπινη αντιμετώπιση που παίρνει υπόψη της και τη δική τους θέση;
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Και σε όλα αυτά, να λάβουμε υπόψη και αυτήν την άποψη, η οποία, δεδομένης και της υπογεννητικότητας, δεν προβάλλεται μόνο για το ΗΒ αλλά και για την Ευρώπη γενικότερα.
 
Πρακτικές και άμεσες λύσεις υπάρχουν υποθέτω πολλές. Αλλά κι εδώ χωράει πολλή συζήτηση. Γκετοποίηση των μεταναστών σε στρατόπεδα; Μαζικές απελάσεις; Επιχειρήσεις – σκούπα; Ή μια πιο ανθρώπινη αντιμετώπιση που παίρνει υπόψη της και τη δική τους θέση;

Φαντάζομαι ότι όλοι θέλουμε μια καλή και ανθρώπινη λύση. Αλλά μια και μιλάμε για πολλές χιλιάδες, ποια θα μπορούσε να είναι αυτή η λύση;
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Και σε όλα αυτά, να λάβουμε υπόψη και αυτήν την άποψη, η οποία, δεδομένης και της υπογεννητικότητας, δεν προβάλλεται μόνο για το ΗΒ αλλά και για την Ευρώπη γενικότερα.
Είναι και δική μου άποψη ότι η υπογεννητικότητα και το ασφαλιστικό μόνο με μετανάστευση μπορούν να αντιμετωπιστούν. Αλλά φυσικά, όχι με παράνομη μετανάστευση που πάει χέρι-χέρι με τη μαύρη εργασία και τα εξευτελιστικά μεροκάματα. Τώρα που οι πρώτη γενιά μεταναστών στην Ελλάδα, οι Αλβανοί, έχουν γίνει mainstream, παραπονούνται ότι τους παίρνουν τις δουλειές οι παράνομοι μετανάστες που δεν έχουν ούτε ΙΚΑ ούτε τέτοιες απαιτήσεις. Και φυσικά γίνονται αντικείμενο άγριας εκμετάλλευσης.

Αλλά δεν μπορώ να θεωρήσω ότι είναι κυνική εκμετάλλευση το να δεχτείς στη χώρα σου κάποιον μετανάστη μόνο όταν μπορείς να του δώσεις δουλειά (εξαιρούνται οι πρόσφυγες, αλλά πόσες χιλιάδες πρόσφυγες μπορεί να δεχτεί μια χώρα σαν την Ελλάδα χωρίς να απορρυθμιστεί πλήρως το ήδη υφιστάμενο μπάχαλο;) Δεν γίνεται αλλιώς, όταν μπαίνουν στη χώρα χιλιάδες περισσότεροι απ' αυτούς που μπορούν να απασχοληθούν σε κάποια εργασία, τι θα κάνουν εδώ; Ποιος θα τους συντηρεί; Μήπως θα δουλεύουν με μεροκάματο 5 ευρώ;

Αν δεν βλέπουμε τη μετανάστευση ως οικονομική λειτουργία, αλλά μόνο ως φιλανθρωπία, είναι πολύ απλό: ας ανοίξουμε όλα τα σύνορα, να φύγουν όλοι από όσες χώρες δεν έχουν την ικανότητα αυτή τη στιγμή να τους συντηρήσουν και να τρέξουν στις "πλούσιες" χώρες. Θέλω να πω ότι καλό θα είναι να βλέπουμε το κάθε πρόβλημα λογικά. Οι συναισθηματισμοί δεν ωφελούν κανέναν.
 
Last edited:

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Και σε όλα αυτά, να λάβουμε υπόψη και αυτήν την άποψη, ...

Ελπίζω να προσέξατε στην αρχή του άρθρου, όσοι το διαβάσατε, εκείνο το "Old, stable nations will benefit..."

Αν νομίζουμε ότι είμαστε σταθερό, στιβαρό, σοβαρό (και ό,τι άλλο ανάλογο) έθνος...
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Χε, χε. Ως παράδειγμα το έφερα. Προσωπικά, πιστεύω ότι είμαστε για γέλια.
 
Χε, χε. Ως παράδειγμα το έφερα. Προσωπικά, πιστεύω ότι είμαστε για γέλια.

Φυσικά και είμαστε για γέλια, γι' αυτό και ούτε οι μετανάστες θέλουν να μείνουν εδώ :)

@ Αλεξάνδρα: Πράγματι μια χώρα (ή μια ήπειρος) δεν μπορεί να δέχεται απεριόριστο αριθμό μεταναστών ή και προσφύγων για πάντα. Γι’ αυτό και επέμεινα τόσο πολύ στους πολέμους. Μια λύση, λοιπόν, είναι να μη δημιουργείς ή να μη συμβάλλεις στη δημιουργία μεταναστών/προσφύγων. Μ' άλλα λόγια, η μη καταστροφή ή και η θετική ενίσχυση των χωρών από τις οποίες προέρχονται. Και καταστροφή δεν είναι μόνο οι πόλεμοι (αρκετά σας έπρηξα μ’ αυτούς:)). Είναι και η μόλυνση του πλανήτη (από Δύση και Κίνα κυρίως αυτή τη στιγμή) που προκαλεί πολλά προβλήματα επίσης. Είναι και κάποιες δυτικές εταιρίες-κολοσσοί που εδώ το παίζουν ευαίσθητες και στον τρίτο κόσμο κάνουν τέρατα. Ίσως και άλλα.

Επίσης, παρά το γεγονός ότι προσωπικά δεν μπορώ να πω ότι ξέρω με βεβαιότητα πού ακριβώς βρίσκονται τα όρια ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα (τυχεροί όσοι ξέρουν!), δεν θεωρώ ότι το δίκαιο και το άδικο είναι συναισθήματα, παρόλο που βιώνονται και συναισθηματικά. Ο δικαστής δεν καταδικάζει το βιαστή επειδή λυπάται το θύμα, αν και δεν αποκλείεται καθόλου να το λυπάται κιόλας. Τον καταδικάζει επειδή έτσι έχει αποφασιστεί στη δεδομένη κοινωνία ότι είναι δίκαιο. Ή όχι; Εγώ βλέπω τη στάση μου με πολιτικούς όρους κυρίως, όχι συναισθηματικούς.
 

nickel

Administrator
Staff member
Όταν λέμε, γενικά κι αόριστα, ότι υπάρχει πρόβλημα και να δώσουν λύση οι αρμόδιοι, άλλο πράγμα έχει στο μυαλό του ο καθένας και άλλες λύσεις θα ήθελε να δοθούν. Δεν νομίζω, ωστόσο, ότι εδώ μέσα φιλοξενούνται ακραίες απόψεις, ίσως ούτε καν διαφορετικές εκτιμήσεις — μόνο διαφορετικές διατυπώσεις.

Υποθέτω ότι φερόμαστε κυνικά για να επιβιώσουμε, εύτακτα για να λειτουργήσουμε σαν κοινωνία και ηθικά για να κοιμόμαστε ήσυχοι το βράδυ. Εμείς έχουμε την πολυτέλεια να λειτουργούμε στην τελευταία κλίμακα. Την έχουν όμως όλοι;

Αυτό δεν ισχύει μόνο για εκείνον που γίνεται ρατσιστής επειδή ζει το πρόβλημα στο πετσί του (δεν αναφέρομαι στους ρατσιστές από τη δηλητηριασμένη ατμόσφαιρα του περιβάλλοντός τους). Ισχύει και για τον μετανάστη, αλλά και για τον ντόπιο, που θα αναγκαστεί να κλέψει για να φάει. Ας μην ξεχνάμε ότι οι μετανάστες–φτηνά εργατικά χέρια είναι από τα πρώτα θύματα οικονομικών κρίσεων — χωρίς κομπόδεμα ασφάλειας, χωρίς οικογενειακή υποστήριξη, χωρίς κρατική μέριμνα.
 
Κάποια γλωσσικά:
ποτέ δεν μου άρεσε και συνεχίζω να διαφωνώ κάθετα με τον όρο "δουλέμπορος", προκειμένου για λαθρεμπόρους μεταναστών. Οι μετανάστες δεν είναι δούλοι. Έρχονται με τη θέλησή τους, άσχετο σπρωγμένοι από ποιες βαριές ανάγκες (ή και από ένα "απλό" όνειρο για μια καλύτερη ζωή --βλ. "Αμέρικα Αμέρικα"). Άρα ο όρος "δουλέμπορος" είναι εντελώς απαράδεχτος.

το ξενοφοβία, καθώς και τα άλλα -φοβία, π.χ. ομοφοβία κλπ., επίσης δεν μου αρέσουν. Μερικές φορές, σε ακραίες περιπτώσεις, μπορεί όντως να είναι φοβία, όπως όταν κάποιος έχει φοβία με τις κατσαρίδες, τόσο που προτιμάει να μείνει κλεισμένος στην κάμαρα παρά να πάει στην κουζίνα να την αντιμετωπίσει σαν ίσος προς ίση (!). Συνήθως όμως πρόκειται "απλά" για αντιπάθεια, περιφρόνηση, σιχαμάρα, και κάποτε μίσος. Ευγενή συναισθήματα, θα μου πείτε. Όχι βέβαια. Αλλά δεν είναι αναγκαστικά φόβος. Όσο και αν είμαι αντίθετος σε τέτοια συναισθήματα, το θεωρώ προσβλητικό να μου λένε πως είμαι ξενόφοβος, λες κι είμαι κάνα παιδάκι που φοβάται τη σκιά του, εξίσου προσβλητικό όσο προσβλητικό είναι και το να πεις σ' έναν ξένο πως είναι, ξέρω γω, βρομιάρης. Μια λύση θα ήταν η λέξη "μισοξενία", μόνο που το μισο- στα νέα ελληνικά συνδέεται με το μισός/ή/ό πια, παρά τόσο με το ρήμα μισώ. Παρ' όλα αυτά, το αντίθετο της φιλοξενίας είναι η μισοξενία και όχι η ξενοφοβία. Δεν νομίζω, ας πούμε, πως ο χρυσαυγίτης φοβάται τον ξένο. Μάλλον τον μισεί. Εκτός κι αν το ρίξουμε στη βαριά ψυχανάλυση, ότι το μίσος είναι μεταμφιεσμένος φόβος, και δε συμμαζεύεται.

Πολύ θα μ' ενδιέφερε να ακούσω ιδέες για λέξεις που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν το ξενόφερτο :) ξενοφοβία/-φοβος και τα ανάλογα. Μισοξενία; ξεναπέχθεια; ξενομαχία; ξενηλασία;
 

crystal

Moderator
Επίκαιρο... Αν και δεν ταυτίζομαι απόλυτα, μου άρεσε, το μοιράζομαι μαζί σας.
Το πρόβλημα είναι έντονο και όχι, σε καμιά περίπτωση το να ζητάς μια κάποια λύση δεν σε κάνει ρατσιστή. Απλώς, παρακαλώ, η λύση που θα δοθεί μπορεί να έχει μέσα της μια στάλα ανθρωπισμό;
 
Top