Εκλογές ή μπάνιο;

Διαρκώς γίνεται από κάποιες πλευρές προσπάθεια μετατοπισμού του προβλήματος, ακόμα και με πλασματικά θέματα. Οι λαθρεπιβάτες δεν είχαν ποτέ πρόβλημα με το αν χαρακτηρίζονται "λαθρεπιβάτες"...

Δεν είμαι σίγουρη αν καταλαβαίνω καλά τι εννοείς με το "κάποιες πλευρές" και την "προσπάθεια μετατοπισμού του προβλήματος". Επειδή παραθέτεις δικό μου απόσπασμα, δεν προσπαθώ να μετατοπίσω κανένα πρόβλημα. Ξεκινήσαμε να μιλάμε για ένα θέμα πολιτικό, και καταλήξαμε (από επαγγελματική διαστροφή υποθέτω) να μιλάμε για το ίδιο θέμα και από γλωσσική πλευρά. Το ζήτημα ιδεολογίας και γλώσσας δεν είναι πλασματικό θέμα, είναι θέμα που το μελετούν επιστήμονες σε όλο το φάσμα των κοινωνικών επιστημών.

Επίσης, το λαθρο- δεν είναι 'πρόβλημα' σε κάθε λέξη που εμφανίζεται. Τα κοινωνικά συμφραζόμενα το κάνουν ή δεν το κάνουν πρόβλημα. Δεν είναι τυχαίο που οι ίδιοι οι μετανάστες δεν προτιμούν αυτή τη λέξη γιατί θεωρούν ότι εδραιώνει την αντίληψη της κοινωνίας ότι έχουν εγκληματίσει, ότι έχουν κάνει κάτι κακό. Με τον ίδιο τρόπο που ο Costas θεωρεί ότι το 'δουλεμπόριο' τους αποδυναμώνει αφού τους υποβιβάζει στη θέση του δούλου (αν έχω καταλάβει σωστά).
 
Δεν είμαι σίγουρη αν καταλαβαίνω καλά τι εννοείς με το "κάποιες πλευρές" και την "προσπάθεια μετατοπισμού του προβλήματος".

Το ζήτημα ιδεολογίας και γλώσσας δεν είναι πλασματικό θέμα, είναι θέμα που το μελετούν επιστήμονες σε όλο το φάσμα των κοινωνικών επιστημών.

Δεν είναι τυχαίο που οι ίδιοι οι μετανάστες δεν προτιμούν αυτή τη λέξη γιατί θεωρούν ότι εδραιώνει την αντίληψη της κοινωνίας ότι έχουν εγκληματίσει, ότι έχουν κάνει κάτι κακό. Με τον ίδιο τρόπο που ο Costas θεωρεί ότι το 'δουλεμπόριο' τους αποδυναμώνει αφού τους υποβιβάζει στη θέση του δούλου (αν έχω καταλάβει σωστά).
1. Εννοώ γενικά όσοι εστιάζουν σε αυτή την πλαστή κατά τη γνώμη μου πλευρά.
2. Ασφαλώς δεν είναι. Αυτό όμως σε τίποτα δεν εμποδίζει να κατασκευάζονται σε αυτό το πεδίο ιδεολογικές προκαταλήψεις των ίδιων των επιστημόνων. Και επειδή ξεφεύγει και από την αυστηρότητα της στενής γλωσσολογίας, προσφέρεται.
3.Ίσως τότε θα έπρεπε να θαυμάσω το γλωσσικό αισθητήριο των μεταναστών, μόνο που νομίζω ότι αυτό που είπα "κάποιες πλευρές" φροντίζει πρώτο για λογαριασμό τους ή και ερήμην τους να "προσβάλλεται". "Με τον ίδιο τρόπο που ο Costas θεωρεί ότι το 'δουλεμπόριο' τους αποδυναμώνει στη θέση του δούλου", όπως λες. Ακριβώς, ο Costas, εσύ ή εγώ, όχι οι ενδιαφερόμενοι που έχουν άλλες ζωτικές σκοτούρες. :)
 
Ως προς το (3): το άκουσα από εκπρόσωπο μεταναστών να το λέει, ο οποίος βέβαια ήταν μορφωμένος και μιλούσε πολύ καλά ελληνικά. Φυσικά, οι χιλιάδες μετανάστες που δε μιλάνε γρυ ελληνικά και που ζουν σε άθλιες συνθήκες, όχι, δεν ασχολούνται με το ζήτημα. Θα έχουν όλο τον καιρό να το σκεφτούν αν τύχει και μείνουν στην Ελλάδα και τα παιδιά τους, που θα γεννηθούν εδώ, δεν θα έχουν ελληνική ιθαγένεια.

Ως προς τις "πλευρές" που μιλάνε όπως λες για λογαριασμό ή ερήμην τους: η ενασχόληση με την κατασκευή της εικόνας του μετανάστη μέσα από τη γλώσσα αφορά κατεξοχήν τη δική μας κοινωνία, οπότε εγώ τουλάχιστον μιλάω εκ μέρους μου γιατί πιστεύω ότι το θέμα με αφορά. Αυτό ως προς τη γλώσσα. Ως προς τα άλλα ζητήματα, προτιμάς ανθρώπους στις χώρες υποδοχής μεταναστών που θα κάθονται και θα παρακολουθούν αδιάφοροι; Αν δεν παρακολουθούν αδιάφοροι και θέλουν κάτι να κάνουν αναπόφευκτα θα εντάξουν το ζήτημα στη δική τους οπτική, δε γίνεται αλλιώς.
 
προτιμάς ανθρώπους στις χώρες υποδοχής μεταναστών που θα κάθονται και θα παρακολουθούν αδιάφοροι; Αν δεν παρακολουθούν αδιάφοροι και θέλουν κάτι να κάνουν αναπόφευκτα θα εντάξουν το ζήτημα στη δική τους οπτική, δε γίνεται αλλιώς.
Αν μου πήγαιναν οι αδιάφοροι, θα είχα αδιαφορήσει πριν καν αρχίσει αυτή η κουβέντα εδώ. Αλλά και επειδή επίσης δεν παρακολουθώ αδιάφορος, διαφωνώ ξεκάθαρα σε διάφορα που γίνονται και λέγονται στο ζήτημα. Τώρα για τη γλώσσα, ειδικότερα, όπως είπα νομίζω ότι στο "λαθρομετανάστης" δεν υπάρχει ουσιαστικό πρόβλημα στιγματισμού και το θεωρώ μάλλον κατασκευή όσων ψάχνουν να βρούν. (Εσύ δικαιολογημένα, βέβαια, προτιμάς το "anef αδείας" :)) Αντίθετα κάνει μπαμ στην γλωσσική κρατική πολιτική το φρέσκο "επανεισδοχή" (που λογικά θα έπρεπε να λέγεται μόνο από τη χώρα προέλευσης του μετανάστη στην οποία επιστρέφει) που είναι πέρα και από το τραβηγμένο "επαναπροώθηση".
 
Δε βρήκα τίποτα που να μην το ήξερα στο άρθρο της Σωτήρχου, ούτε διάβασα κανένα ανέλπιστο (τι άστοχο επίθετο!) εύρημα. Θεωρώ δε αυτό το άρθρο τόσο κακογραμμένο και μπανάλ, ώστε (θέλω να) πιστεύω ότι δεν αποδίδει σωστά την εργασία των δύο ερευνητών. Αλλιώς, τόσο το χειρότερο γι' αυτούς. Ακούστε (τα φορμαρίσματα δικά μου): "Γι' αυτό και αποσιωπάται ότι το μεγαλύτερο μέρος των μεταναστών που βρίσκονται άτυπα στη χώρα έχει έρθει νόμιμα και το γεγονός ότι παραμένουν σε εκκρεμότητα οφείλεται στο ότι [η Ελλάδα] δεν πραγματοποιεί προγράμματα νομιμοποίησης...": ειλικρινά, ελπίζω το παράθεμα να μην είναι πιστό, αφού προσκρούει στους κανόνες της τυπικής λογικής. Αν όμως είναι όντως πιστό, τότε έχω να πω ότι οι μετανάστες χρειάζονται επειγόντως καλύτερο συνήγορο, που να ξέρει να στήσει τουλάχιστον μια φράση χωρίς τόσο κραυγαλέες εσωτερικές αντιφάσεις.

@"Κανένας άνθρωπος δεν είναι λαθραίος!" Μα δεν ονομάζονται λαθράνθρωποι, λαθρομετανάστες ονομάζονται. Λαθραίος θα ήταν ένας άνθρωπος, αν υπήρχε νόμιμη (και παράνομη) βιολογική γέννηση. Οι νόθοι, ας πούμε, ήταν άλλοτε οιονεί λαθράνθρωποι. Ευτυχώς, έχουν εξισωθεί νομικά με τα 'γνήσια' τέκνα. Το σωστό σύνθημα λοιπόν, σημασιολογικά, θα ήταν "κανένας μετανάστης δεν είναι λαθραίος!", μόνο που θα είχε δείκτη αληθείας ίσο με σχεδόν 0. Με τόσο φτηνά ταχυδακτυλουργικά, με τέτοιες λαθροχειρίες, δεν πείθεται κανένας. Ειλικρινά, οι μετανάστες χρειάζονται, αξίζουν και δικαιούνται καλύτερους, πιο συγκροτημένους συνηγόρους. Ευτυχώς υπάρχουν και τέτοιοι, αλλά δεν νομίζω ότι αυτοί θα καταδέχονταν να βάλουν στο στόμα τους ένα τέτοιο φτηνιάρικο σύνθημα.
 
Top