Για να μην κάνει μόνο ο νίκελ το Γερμανό, να προσπαθήσω να βάλω μερικά στοιχεία ακόμη στη συζήτηση:
1) Το εισιτήριο του 1 ευρώ για τη μιάμιση ώρα διαδρομής δεν είναι το μοναδικό εισιτήριο του μετρό και επομένως δεν είναι αυτό που χαρακτηρίζει την κοστολόγηση των διαδρομών. Ο πλήρης κατάλογος είναι
εδώ. Υπάρχουν επίσης μια σειρά από δικαιούχους μειωμένου εισιτηρίου (
εδώ), από δικαιούχους δωρεάν μετακίνησης (
εδώ), και από δικαιούχους περιορισμένης ελεύθερης μετακίνησης (
εδώ). Συγγνώμη που αναφέρω πράγματα που βρίσκονται εύκολα στο διαδίκτυο, αλλά από τη συζήτηση σχηματίζω την εντύπωση ότι κάποιοι ίσως δεν τα γνωρίζουν αυτά.
2) Όποιος κάνει τον κόπο να κοιτάξει τον κατάλογο με τα τιμολόγια, θα καταλάβει ότι το σκέτο εισιτήριο δεν προορίζεται για εργαζόμενους και τακτικούς χρήστες του μετρό, αλλά για περιστασιακούς χρήστες· επιπλέον, και ως αντικίνητρο για να πιέσει προς τα άλλα εισιτήρια, κάρτες διαρκείας κλπ. Συμφωνώ ότι αυτό σημαίνει προείσπραξη εσόδων, το ενδεχόμενο να κερδίσει το μετρό επειδή θα χρειαστεί να μετακομίσεις σε άλλη πόλη και να χάσεις τα λεφτά που έβαλες, για να μην αναφέρω ότι αν πεθάνει κανείς, η ετήσια κάρτα διαρκείας δεν περνάει στους κληρονόμους του...
3) Όποιος έχει κάνει οποιαδήποτε κοστολόγηση ποτέ του, ξέρει ότι κανείς δεν κοστολογεί ένα σύστημα με βάση την πλήρη χρήση του, διαφορετικά τα κοστολόγια γίνονται απαγορευτικά.
4) Από τη στιγμή που συμφωνείς να χρησιμοποιήσεις το μετρό, το κάνεις με τους συγκεκριμένους όρους και το εισιτήριο είναι η απόδειξη της συμφωνίας σου. Είναι αλήθεια ότι οι όροι χρήσης του εισιτηρίου που αναφέρονται στον ιστότοπο του μετρό (
εδώ) δεν αναφέρουν απαγόρευση να δώσεις κάπου το εισιτήριό σου. Παρόλα αυτά,
εδώ υπάρχει μια εικόνα της πίσω όψης των εισιτηρίων του μετρό που απαγορεύει την πάσα. Δεν ξέρω αν και πόσο ισχύει η εικόνα (δεν έχω αυτή τη στιγμή διαθέσιμο εισιτήριο) και δεν ξέρω καν τι αναφέρουν οι νόμοι που επικαλείται και αν η επίκλησή τους γίνεται σωστά ή μόνο π.χ. για εκφοβισμό.
5) Επομένως, σέβομαι όποιον θέλει να κάνει «πάσες» για οποιονδήποτε λόγο το κάνει (κοινωνική φροντίδα, ιδεολογική αντίσταση, μποϊκοτάζ υπέρ των ταξί, ό,τι θέλετε). Θέλω να είμαι όμως σαφής: Εγώ δεν το κάνω. Εγώ δεν βλέπω εδώ ένα κοινωνικό κίνημα της μορφής «δεν πληρώνω, δεν πληρώνω». Δεν ξέρω ποιος παίρνει το εισιτήριό μου (δεν κυκλοφορούν μόνο φτωχαδάκια στο μετρό). Και έχει αρχίσει λίγο να με κουράζει η γενίκευση των πάντων. Όχι, δεν τα πληρώνουμε όλα με τους φόρους μας. Τα πληρώνουμε με δανεικά. Διαφορετικά, ας μη σταθούμε στην πάσα. Ας κυκλοφορούμε όλοι λαθρεπιβάτες.
6) Έστω όμως ότι το θεωρούμε μια μορφή αντίστασης. Τότε, γιατί προσπαθούμε να την δικαιολογήσουμε ορθολογιστικά; Ας πούμε απλά «διαφωνώ και κάνω αυτό που νομίζω σωστό» --με όλες τις ενδεχόμενες συνέπειες. Και, παρεμπ, υπάρχουν πολλές δυνατότητες για κοινωνική δουλειά και προσφορά και για πολιτικούς ή μη αγώνες για όποιους ενδιαφέρονται (όχι να ησυχάζουμε τη συνείδησή μας ανάβοντας κεράκια ή παραχωρώντας ένα μεταχειρισμένο εισιτήριο).
Edit: Επειδή η ανάρτησή μου ανέβηκε αμέσως μετά από την ανάρτηση του Αμβρόσιου, την οποία δεν είχα δει όταν ξεκίνησα να γράφω αλλά περιέχει κάποια τεχνικά στοιχεία στα οποία αναφέρομαι και εγώ, παρακαλώ να μη θεωρηθεί ως άμεση απάντηση στο σχόλιό του.