Κώστα, έχεις δίκιο σε πολλά σημεία (π.χ. ότι ο εκφασισμός της γερμανικής κοινωνίας είχε όντως προχωρήσει βαθιά, παρά τον δυτικό της χαρακτήρα, ότι μορφές ολοκληρωτισμού και Δυτικός κόσμος δεν ήταν ασυμβίβαστα, και παράδειγμα η Ισπανία του Φράνκο και η Πορτογαλία του Σαλαζάρ), αλλά εγώ υπογραμμίζω τη βασική άποψη του αρθρογράφου, ότι η δημοκρατία, ως πολιτική έκφραση της νεοτερικότητας, έχει θριαμβεύσει ιδεολογικά. Από τότε που συνέβη αυτό (είτε το τοποθετήσουμε χρονικά την επαύριο του Πρώτου Πολέμου, που έπεσαν τα στέμματα των βασιλιάδων, είτε την επαύριο του Δεύτερου, που συντρίφτηκε ο φασισμός σε δύο από τις μορφές του, είτε --σύμφωνα με πολλούς-- με την πτώση του Τείχους) η άρνηση της δημοκρατίας καθεαυτής είναι αδιανόητη. Ο αρνητής της είναι καταδικαστέος και αποβλητέος από τον όμιλο των «πολιτισμένων». Εννοείται πως υπάρχει το χάσμα ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη, υπάρχουν τα προσχήματα, οι υπονομεύσεις και οι φαλκιδεύσεις. Αλλά αυτή η ιδεολογική παγίωση ανάγκαζε και αναγκάζει ακόμα και τις χούντες, ακόμα και το καθεστώς του απαρτχάιντ, να υποκρίνονται ότι υπηρετούν τη δημοκρατία και να αυτοπαγιδεύονται. Ακόμα και η Ακροδεξιά στην Ευρώπη, σε χώρες με μακραίωνη παράδοση νεοτερικότητας, δεν μπορεί να αρνηθεί καταρχήν τη δημοκρατία καθεαυτή. Ο σημερινός κίνδυνος είναι αυτός ακριβώς που επισημαίνει ο αρθρογράφος: η απονομιμοποίηση του πολιτικού μας συστήματος συλλήβδην επιφέρει και την απαξίωση πρώτα του κοινοβουλευτισμού ως πρακτικής, και στη συνέχεια της ίδιας της αστικής αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας. Με άλλα λόγια το πολιτικό μας σύστημα βυθιζόμενο παίρνει μαζί του στον τάφο τη δημοκρατία*. Η ουσιώδης και τρομακτική διαφορά της ευρωπαϊκής Ακροδεξιάς από τα καθ' ημάς είναι ότι οι ναζιστές μας (που δεν θα 'πρεπε να τους λέμε ούτε καν νεο-), ταυτίζοντας βολικά το πολιτικό σύστημα με το ιδεολογικό πρότυπο, διατυπώνουν ευθαρσώς άρνηση in principio. Αρκεί μια περιδιάβαση στα ιδεολογικά τους κιτάπια στο Διαδίκτυο για να μας πείσει (και το κακό είναι πως τα κιτάπια αυτά δεν είναι κολλυβογράμματα, είναι αφενός επεξεργασμένες θέσεις του διεθνούς νεοφασισμού, και αφετέρου πλούσιος ερανισμός από κάθε λογής λογοτεχνικο-φιλοσοφικά ρεύματα αντίθετα στο Διαφωτισμό -- δείτε τι γίνεται στον ιστότοπό τους, για να προβάλουν την ελληνική «ιδιαιτερότητα» έχουν μαγαρίσει ξεσηκώσει όλο τον Καζαντζάκη, τον Παπαδιαμάντη[!], τον Ίωνα Δραγούμη ...).
* «Ποια δημοκρατία;», θα ρωτήσουν πολλοί. Αυτή που έχουμε. Την κουτσή, τη λειψή, την ανάπηρη. Αυτή που επιθυμούμε και ονειρευόμαστε να αποκαταστήσουμε στην πλήρη της μορφή, και που δεν πρέπει ούτε για μια στιγμή να εγκαταλείψουμε, έχοντας επίγνωση ότι το φάρμακο στην ασθένεια δεν είναι λιγότερη δημοκρατία (όπως με δύσκολα κρυμμένη αγαλλίαση ψιθυρίζουν τα κοράκια) αλλά περισσότερη δημοκρατία.