Αρνητές του Δαρβίνου οι μισοί Έλληνες

γ) Σχετικά με τον Ντώκινς: τόσο καιρό απέφευγα να το πω επειδή συμπαθώ πολύ τον νίκελ, αλλά το βιβλίο Δε Γκαντ Ντιλούζον είναι κατά την ταπεινή μου άποψη (for what it's worth) το χειρότερό του. Υπάρχουν πολλοί σοβαροί επιστήμονες οι οποίοι πιστεύουν στο Θεό. Τώρα ο Ντώκινς πάνω-κάτω υποστηρίζει είτε ότι είναι ηλίθια θύματα πλύσης εγκεφάλου (την οποία παραδόξως έχουν ξεπεράσει στη δουλειά τους) είτε ότι “τα παίρνουν” από το ίδρυμα Templeton και λοιπά. Συγγνώμη, αλλά αυτό μου θυμίζει τα ψυχροπολεμικά επιχειρήματα στη Δύση ότι κάθε κομμουνιστής ήταν πράκτορας της Κα Γκε Μπε και κάθε αντικομμουνιστής φιλελεύθερος πληρωνόταν από το Πεντάγωνο. Όσοι ενδιαφέρεστε, δείτε αυτόν τον διάλογο που οργανώθηκε από το “καταραμένο” ίδρυμα:

http://www.templeton.org/belief/

στον οποίο φαίνεται ξεκάθαρα ότι υπάρχουν και νομπελίστες ακόμα οι οποίοι πηγαίνουν στην Εκκλησία κάθε Κυριακή. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι είναι οπισθοδρομικοί καθώς, προφανώς, αποδέχονται τη σύγχρονη επιστήμη.

Θα συμφωνήσω ότι όντως πρόκειται για το χειρότερο του βιβλίο, όμως αυτό συμβαίνει απλά επειδή τα υπόλοιπά του είναι εξαιρετικά. Φαντάζομαι ότι έφτασε ο κακομοίρης στα όρια με την πολεμική εναντίον του από τους creationists. Παρ'όλα αυτά όμως διαβάζεται με πολύ ενδιαφέρον.

Πολύ καλύτερα συνοψίζει την θέση του περί θεού στο τελευταίο κεφάλαιο του 'The Ancestor's Tale' όπου υποστηρίζει ότι η φύση (και η εξέλιξη εν προκειμένω) είναι τόσο θαυμαστή και πολυσχιδής που του φαίνεται αδιανόητο ο άνθρωπος να αποδίδει σε έναν υπέρτατο δημιουργό όλο αυτό το μεγαλείο χάνοντας έτσι την ευκαιρία να το ανακαλύψει ο ίδιος σε βάθος.
 
Παρέμπ, πώς και δεν έχει μεταφραστεί το Ancestor's Tale; Ή έχει μεταφραστεί και δεν το πήρα είδηση;
 
Δεν το έχω δεί ακόμα να κυκλοφορεί αλλά ο μεταφραστής του θα πρέπει να υποφέρει ο κακόμοιρος. Εκτός από τα χιλιάδες ζώα, φυτά, βακτήρια και μικροοργανισμούς που αναφέρονται (όχι όλα και με τους λατινικούς επίσημους όρους όπως και πολλά εκλείψαντα είδη) θα πρέπει να ξεπεράσει και τον ύφαλο του pilgrimage που είναι κεντρική λέξη στο βιβλίο. Πιστεύω οτι με την λέξη αυτή ο Dawkins αυτοσαρκάζεται αλλά εμείς το αστείο δεν θα το πιάσουμε αν μεταφραστεί ως 'προσκύνημα'.
 
Οι science wars της προηγούμενης δεκαετίας έγιναν ακριβώς επειδή πολλοί κοινωνικοί επιστήμονες (στη συντριπτική τους πλειοψηφία με μηδενικό επιστημονικό υπόβαθρο) υποστήριζαν πάνω-κάτω τα ίδια που γράφεις κι εσύ, ενώ πολλοί φυσικοί επιστήμονες (και λίγοι κοινωνικοί επιστήμονες) υποστήριζαν ότι π.χ. μόνο το χρονοδιάγραμμα αποδοχής μιας θεωρίας έχει να κάνει με ψυχολογικούς παράγοντες κ.λπ. Τέλος πάντων, αυτή είναι μια άλλη κουβέντα.

Για τον Πλανήτη Χ
Πού θα πάει θα τον βρούμε. Εκατόν πενήντα χρόνια υπόθεση, ατύχησε, αλλά τώρα, βλέπω, κάποιοι την ανασύρουν.

Για τις πολεμικές, χμ, είναι κάπως σαν να λέμε ότι για το κτήριο που τρίζει δεν φταίνε οι πολιτικοί μηχανικοί αλλά οι περιβαλλοντολόγοι. Άντε να πεις ότι τους ζαλίζουν λίγο παραπάνω να μην τσιμεντώσουν τα πάντα. :) Γιατί όσο ανακατωσούρες και να είναι οι κοινωνικοί επιστήμονες δεν θα μπορούσαν να φέρουν τις μάχες που μαίνονται στις τάξεις των scientists, αν οι τελευταίοι δεν ήταν ταμπουρωμένοι σε ασυμφιλίωτα εργαστήρια-επιστημονικές ομάδες που διαγκωνίζονται για χρηματοδότηση, χώρια τη ρήξη με τους φτωχούς συγγενείς-θεωρητικούς που το γυρνάνε συχνά εξ ανάγκης στην εφαρμοσμένη. Δεν ξέρω αν εννοείς κάτι άλλο, γιατί λες συγκεκριμένα για την τελευταία δεκαετία που τα ξέρεις από κοντά, αλλά σχετικά με την επιστημολογία και τις αντιφάσεις που ανέδειξε στην έρευνα σε όλο τον εικοστό αιώνα μέχρι σήμερα, δεν έχουμε να κάνουμε με ανοικονόμητους κοινωνιολόγους ή ψυχολόγους αλλά με επιστήμονες καθαρά θετικού υπόβαθρου, φυσικής και μαθηματικών. Άραγε ο Λάκατος, μαθηματικός, δεν εξήγησε πώς ένα εξαντλημένο-εκφυλισμένο «ερευνητικό πρόγραμμα», με τη μεθοδολογική σημασία, αλλά και καθαρά πρακτικά, εδώ που τα λέμε, μπορεί να διασώζεται και να ηγεμονεύει για πολλές δεκαετίες σε βάρος γόνιμων ιδεών, που μπορούν να προωθήσουν την επιστήμη, και μόνο από την ικανότητα του εμπνευστή του να τροποποιεί διαρκώς τις βοηθητικές υποθέσεις;
"Τέλος πάντων, αυτή είναι μια άλλη κουβέντα" και ...μερσί που ήταν ευκαιρία να θυμηθώ μερικά απ' αυτά που μ' αρέσουν.
 
Μια διευκρίνιση μόνο: αναφέρθηκα στην περασμένη δεκαετία όχι επειδή την ξέρω από πρώτο χέρι, αλλά επειδή οι πιο ακραίες θέσεις εκφράστηκαν παράλληλα με την κυριαρχία του μεταμοντερνισμού.
 
Αυτό δεν αληθεύει. Οι science wars της προηγούμενης δεκαετίας έγιναν ακριβώς επειδή πολλοί κοινωνικοί επιστήμονες (στη συντριπτική τους πλειοψηφία με μηδενικό επιστημονικό υπόβαθρο) υποστήριζαν πάνω-κάτω τα ίδια που γράφεις κι εσύ, ενώ πολλοί φυσικοί επιστήμονες (και λίγοι κοινωνικοί επιστήμονες) υποστήριζαν ότι π.χ. μόνο το χρονοδιάγραμμα αποδοχής μιας θεωρίας έχει να κάνει με ψυχολογικούς παράγοντες κ.λπ. Τέλος πάντων, αυτή είναι μια άλλη κουβέντα.

Δεν νομίζω η Ντόνα Χάραγουεϊ και ο Μπρούνο Λατούρ να έχουν μηδενικό επιστημονικό υπόβαθρο (θα ανέφερα και άλλους αλλά φοβάμαι ότι θα κατηγορηθώ για μεροληψία). Τα βιβλία τους είναι κάτι παραπάνω από πειστικά και καταδείχνουν ότι τα εργαστήρια δεν είναι στεγανά, ανεπηρέαστα από τις κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και λοιπές συνθήκες στις οποίες λειτουργούν και ότι οι επιστημονικές θεωρίες φιλτράρονται μέσα από κοινωνκές δυνάμεις, ιδεολογικές παραδοχές, πολιτισμικές αξίες και οικονομικές επιταγές. Ή ακουλοθώντας ένα τζεϊμσόνιο (που δεν είναι καθόλου μεταμοντέρνος) η "αντικειμενικότητα" της επιστημονικής θεωρίας είναι κι αυτή μια αφήγηση με τις τεχνικές και τις στρατηγικές της.
 
Προσπαθούσα να μην γίνω οφ τόπικ, αλλά δεν μ' αφήνουν ν' αγιάσω. Μάλλον τα τελευταία ποστς πρέπει να μεταφερθούν σε άλλο νήμα.


Κατ' αρχήν έκανα λάθος: έγραψα "μηδενικό επιστημονικό υπόβαθρο" ενώ ήθελα να πω "μηδενικό υπόβαθρο στις φυσικές επιστήμες πάνω στις οποίες μιλούν". Mea culpa.

τα εργαστήρια δεν είναι στεγανά, ανεπηρέαστα από τις κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και λοιπές συνθήκες στις οποίες λειτουργούν

Κάθε επιστήμονας που χρειάζεται να ζητάει κάθε 2-3 χρόνια χρηματοδότηση για την έρευνά του το γνωρίζει αυτό. Άλλο όμως αυτό, κι άλλο το να λέμε ότι το περιεχόμενο των αποτελεσμάτων τους καθορίζεται από τις συνθήκες αυτές. Για παράδειγμα, τον καιρό του ψυχρού πολέμου υπήρχαν τα μαρξιστικά οικονομικά από τη μία και τα ορθόδοξα οικονομικά από την άλλη, η υλιστική αντίληψη της ιστορίας από τη μία και διάφορες άλλες φιλοσοφικές προσεγγίσεις από την άλλη. Όμως ΔΕΝ υπήρχε η Σοβιετική φυσική από τη μία και η Δυτική φυσική από την άλλη. Όλοι οι επιστήμονες στον πλανήτη τα ίδια προβλήματα προσπαθούσαν να λύσουν με τα ίδια (χοντρικά) εργαλεία και τα ίδια πάνω-κάτω πειράματα...

οι επιστημονικές θεωρίες φιλτράρονται μέσα από κοινωνκές δυνάμεις, ιδεολογικές παραδοχές, πολιτισμικές αξίες και οικονομικές επιταγές.

Σωστά όλα αυτά, αλλά στις φυσικές επιστήμες δεν έχουμε φαινόμενα όπως π.χ. την ιδεολογική μόδα ενός Σαρτρ που αυτή τη βδομάδα είναι σταλινικός, την επόμενη μαοϊκός κ.ο.κ., ή ολόκληρες σχολές γύρω από άτομα σαν τον Αλτουσέρ, το Φουκώ κ.λπ., που βασικά μόλις πεθάνει ο υποστηρικτής τους αρχίζουν να αργοπεθαίνουν. Στη φυσική ο Μπόλτσμαν πέθανε το 1906, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι μετά από λίγα χρόνια άλλαξε η στατιστική μηχανική. Όσο δεν έχουμε καλύτερες θεωρίες και καλύτερα πειράματα, κρατάμε τη θεωρία που είναι βέλτιστη προς το παρόν.



ΥΓ Για τον Latour συγκεκριμένα, υπάρχει από τον καιρό του περίφημου καυγά το παρακάτω:

http://www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/le_monde_english.html

και για να μην κατηγορηθώ κι εγώ για μεροληψία, μια αρκετά διαφορετική προσέγγιση από φυσικό επιστήμονα πάλι:

http://www.tribunes.com/tribune/alliage/35-36/10mermin.htm

Για την Haraway (την οποία δεν την ήξερα ως τώρα): στο λινκ που δίνεις λέει ότι "She wrote her dissertation on the functions of metaphor in shaping research in developmental biology in the twentieth century." Με άλλα λόγια, η έρευνά της ήταν πάνω στο πώς κάνουν έρευνα οι άλλοι (όπως π.χ. είχα συνάδελφους που πήραν διδακτορικό από τμήμα φυσικής, αλλά η διατριβή τους ήταν πάνω στη διδακτική της φυσικής). Κανένα πρόβλημα, τι γίνεται όμως αν το αντικείμενό σου είναι τόσο περίπλοκο που δεν καταλαβαίνεις τι κάνουν οι άνθρωποι που μελετάς;
 
Last edited:
Το άρθρο του Σοκάλ που παραθέτεις είναι γεμάτο παρανοήσεις και βιαστικά συμπεράσματα. Δεν είναι ο Λατούρ που συγχέει την αναπαράσταση με το πραγματικό, αλλά η αντικειμενικότητα της επιστημονικής θεωρίας. Η επιστήμη χρησιμοποιεί το πείραμα και την παρατήρηση για να περάσει από την αναπαράσταση, δηλαδή την αντιληψη και την αισθητότητα, στο πράγμα αυτό καθαυτό. Συμφωνούμε; Τα μέσα όμως που χρησιμοποιεί παραμένουν άρρηκτα συνδεδεμένα και με τα δύο. Η οπτική που χρησιμοποιεί η επιστήμη (γιατί πρέπει να δεις, να διαβάσεις, να αφουγκραστείς, να παρατηρήσεις για να αναπτύξεις μια θεωρία, έτσι δεν είναι; ) πρέπει να είναι θεωρητικά αποστασιοποιημένη από το σώμα. Αυτό που η Ντόνα Χάραγουεϊ ονομάζει: distant, disinterested gaze. Είναι δυνατόν, όμως, να έχουμε μια τέτοια ματιά, θέαση ή οπτική;
Ας πάρουμε για παράδειγμα το Δαρβίνο και τις παρατηρήσεις του. Κεντρικοί άξονες του δαρβινισμού και του νεοδαρβινισμού είναι η επιβίωση του ικανότερου και η φυσική επιλογή. Είναι βέβαιο ότι βασίζονται περισσότερο σε κοινωνικοπολιτικά αξιώματα παρά σε "αντικειμενικές παρατηρήσεις". Τι βλέπει ο Δαρβίνος; Αυτά που διαβάζει στον Μάλθους. Αποτέλεσμα είναι να υποβιβάζει ένα βασικό άξονα της φυσικής ζωής, δηλαδή τη συνεργασία και τους συμβιωτικούς μηχανισμούς. Ο Ντόκινς προχωράει ακόμα παραπέρα και προσπαθεί να αναπτύξει μια θεωρία του πολιτισμού μέσω του εγωιστικού γονιδίου και των μιμιδίων. Αυτό που του υπαγορεύουν οι πλατωνικές του καταβολές και ο μεταφορντικός καπιταλισμός. Η συνήχηση με τα νεοφιλελεύθερα οικονομικά και την ελεύθερη αγορά είναι τυχαία; (Μ' αυτό δεν θέλω να ισχυριστώ ότι ο Ντόκινς είναι νεοφιλελεύθερος, αλλά ότι η οπτική του είναι έντονα φορτισμένη από κοινωνικές συνεκδοχές). Όχι αν η έμφαση δίνεται στη σύγκρουση και τον ανταγωνισμό. Οι νεοδαρβινικές εκδοχές του Ντόκινς, αλλά και του Ντένετ, απορρίπτουν ή έστω παραβλέπουν τη συνεργασία και τη συμβίωση και παράγουν μια ιδιαίτερα αρνητική έννοια, όπως η μιμιδιακή αντιγραφή (memetic replication) και στη φύση και στην κοινωνία. Αρνητική γιατί ανάγει τις αλληλεπιδράσεις των οργανισμών και του περιβάλλοντος σε ανελέητο ανταγωνισμό για την απόκτηση περιορισμένων πόρων. Η Μαργκούλις έχει μια διαφορετική αφετηρία, που παρεμπιπτόντως είχε ιδιαίτερα αρνητική αποδοχή από την επιστημονική κοινότητα (τυχαίο; Η απάντηση είναι εύκολη). Είναι η θεωρία της καταλληλότερη για να εξηγήσει την πολυπλοκότητα της εξέλιξης; Αν η έμφαση δίνεται σε διαφορετικούς όρους, ναι. Έχει πολιτικό υπόβαθρο η ερώτηση; Αναμφισβήτητα.

Κι ένα άρθρο που αντιπαραβάλλει τις δύο θεωρίες. http://www.warwick.ac.uk/philosophy/pli_journal/pdfs/speidel_pli_9.pdf
 
Ας πάρουμε για παράδειγμα το Δαρβίνο και τις παρατηρήσεις του. Κεντρικοί άξονες του δαρβινισμού και του νεοδαρβινισμού είναι η επιβίωση του ικανότερου και η φυσική επιλογή. Είναι βέβαιο ότι βασίζονται περισσότερο σε κοινωνικοπολιτικά αξιώματα παρά σε "αντικειμενικές παρατηρήσεις". Τι βλέπει ο Δαρβίνος; Αυτά που διαβάζει στον Μάλθους. Αποτέλεσμα είναι να υποβιβάζει ένα βασικό άξονα της φυσικής ζωής, δηλαδή τη συνεργασία και τους συμβιωτικούς μηχανισμούς.

Συγγνώμη κιόλας, αλλά αυτή η επιχειρηματολογία μου θυμίζει αυτά που έλεγαν κάποιοι στη δεκαετία του 1930: η θεωρία της σχετικότητας δεν είναι σωστή, επειδή ήταν αποτέλεσμα του άρρωστου Εβραϊκού μυαλού του Αϊνστάιν...

Τόσο ο Αϊνστάιν όσο και ο Δαρβίνος δεν έκαναν "αντικειμενικές παρατηρήσεις". Αυτό που έκαναν είναι ότι με βάση τα υπάρχοντα παρατηρησιακά/πειραματικά δεδομένα, πρότειναν θεωρίες οι οποίες εξηγούσαν πολύ περισσότερα δεδομένα απ' ό,τι οι αντίπαλες θεωρίες (ειδικά στην περίπτωση του Δαρβίνου, το να πει κανείς ότι ο Δαρβίνος απλώς είδε ότι είχε διαβάσει, αγνοεί βασικά βιογραφικά στοιχεία).

Εκτός αν θέλεις να πεις κάτι που στις κοινωνικές επιστήμες είναι γνωστό εδώ και δεκαετίες: ότι το τι θα δεις έχει να κάνει με το πού κοιτάς. Καμία διαφωνία, αλλά ο Δαρβίνος για παράδειγμα είχε συγκεκριμένα προβλήματα από τον εξωκοινωνικό φυσικό κόσμο, τα οποία εξήγησε. Δεν αναφέρθηκε στην κοινωνική θεωρία, και στο κάτω-κάτω (ακόμα κι αν είχε ασχοληθεί με την κοινωνία και είχε πει αρλούμπες) η θεωρία της εξέλιξης ξεπερνά το Δαρβίνο. Πολλές φορές στην ιστορία της επιστήμης υπάρχουν ιδιοφυίες οι οποίες φτάνουν στα σωστά συμπεράσματα για τους λάθος λόγους. Αυτό όμως δεν αλλάζει το γεγονός ότι τα συμπεράσματα είναι σωστά, κάτι που το γνωρίζουμε από αμέτρητες παρατηρήσεις και προβλέψεις που έγιναν εκ των υστέρων.

Είναι βέβαιο ότι βασίζονται περισσότερο σε κοινωνικοπολιτικά αξιώματα παρά σε "αντικειμενικές παρατηρήσεις".

Μου θυμίζεις κάτι που είχε γράψει ο Παπαρρηγόπουλος στον πρώτο τόμο (αυτός βέβαια το έγραψε σε πολυτονικό): "ουδέν άλλο προσάγουσιν εις πίστωσιν της εαυτών γνώμης ειμή την ιδίαν πεποίθησιν και κρίσιν".
 
Συγγνώμη κιόλας, αλλά αυτή η επιχειρηματολογία μου θυμίζει αυτά που έλεγαν κάποιοι στη δεκαετία του 1930: η θεωρία της σχετικότητας δεν είναι σωστή, επειδή ήταν αποτέλεσμα του άρρωστου Εβραϊκού μυαλού του Αϊνστάιν...

Το να εξισώνεται μια κριτική με χυδαία ρατσιστικά σλόγκαν δεν αποτελεί επιχείρημα. Επίσης, ο ισχυρισμός ότι οι παρατηρήσεις του Δαρβίνου βασίζονται μόνο σε παρατηρησιακά/πειραματικά δεδομένα και δεν είναι απόρροια ΚΑΙ κοινωνικοπολιτικών διαστάσεων, είναι απλώς ανιστόρητος.

Τόσο ο Αϊνστάιν όσο και ο Δαρβίνος δεν έκαναν "αντικειμενικές παρατηρήσεις". Αυτό που έκαναν είναι ότι με βάση τα υπάρχοντα παρατηρησιακά/πειραματικά δεδομένα, πρότειναν θεωρίες οι οποίες εξηγούσαν πολύ περισσότερα δεδομένα απ' ό,τι οι αντίπαλες θεωρίες (ειδικά στην περίπτωση του Δαρβίνου, το να πει κανείς ότι ο Δαρβίνος απλώς είδε ότι είχε διαβάσει, αγνοεί βασικά βιογραφικά στοιχεία).

Εδώ δεν διαφωνώ. Μάλλον θα έπρεπε να έχω γράψει ότι ο Δαρβίνος επηρεάζεται από τον Μάλθους. Συνειδητά ή ασυνείδητα, δεν έχει σημασία. Απλώς να προσθέσω ότι τα παρατηρησιακά/πειραμματικά δεδομένα αποτελούν ένα δίκτυο που συνδέεται με άλλα δίκτυα (γι' αυτό ο Σοκάλ κάνει λάθος -και μάλλον σκόπιμα παρανοεί ότι αυτοί που κάνουν κριτική δεν παραβλέπουν τη σημασία των εμπειρικών δεδομένων, αλλά τα εντάσσουν σ' ένα ευρύτερο πλαίσιο. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι ν' αποφύγουν κάθε λογής αναγωγισμούς (οι επιστήμες βρίθουν από αυτούς) για να δημιουργήσουν μεγαλύτερα, περιεκτικότερα και πιο ανοιχτά σύνολα, συστήματα, δίκτυα, συναρμογές, κλπ.

Επίσης, θα προτιμούσα ν' αποφεύγονται οι προσωπικές αναφορές (πχ μου θυμίζειςχ2) και κάθε κριτική να γίνεται σε επίπεδο θέσεων. Αλλιώς να το γυρίσουμε στην ψυχανάλυση.:D
 
Ας πάρουμε για παράδειγμα το Δαρβίνο και τις παρατηρήσεις του. Κεντρικοί άξονες του δαρβινισμού και του νεοδαρβινισμού είναι η επιβίωση του ικανότερου και η φυσική επιλογή. Είναι βέβαιο ότι βασίζονται περισσότερο σε κοινωνικοπολιτικά αξιώματα παρά σε "αντικειμενικές παρατηρήσεις". Τι βλέπει ο Δαρβίνος; Αυτά που διαβάζει στον Μάλθους. Αποτέλεσμα είναι να υποβιβάζει ένα βασικό άξονα της φυσικής ζωής, δηλαδή τη συνεργασία και τους συμβιωτικούς μηχανισμούς. [...]

Οι νεοδαρβινικές εκδοχές του Ντόκινς, αλλά και του Ντένετ, απορρίπτουν ή έστω παραβλέπουν τη συνεργασία και τη συμβίωση και παράγουν μια ιδιαίτερα αρνητική έννοια, όπως η μιμιδιακή αντιγραφή (memetic replication) και στη φύση και στην κοινωνία. Αρνητική γιατί ανάγει τις αλληλεπιδράσεις των οργανισμών και του περιβάλλοντος σε ανελέητο ανταγωνισμό για την απόκτηση περιορισμένων πόρων.

Καλό παράδειγμα κοινωνικοπολιτικού αξιώματος (και όχι αντικειμενικής παρατήρησης) είναι η τελευταία αυτή θέση. Από ποια (αντικειμενική; ) άποψη είναι αρνητική έννοια η μιμιδιακή αντιγραφή, αν όχι από την υποκειμενική κοινωνικοπολιτική άποψη του ανθρώπου που τη χαρακτηρίζει αρνητική;

Η φυσική επιλογή από την άλλη δεν αποτελεί κοινωνικοπολιτικό αξίωμα, ούτε υποβιβάζει τις έννοιες της συνεργασίας και των συμβιωτικών μηχανισμών, οι οποίες κατέχουν κεντρικότατη θέση στον βιολογικό κόσμο. Ίσα ίσα, τις εξηγεί επιστημονικά. (Κατά σύμπτωση, μια πολύ καλή σύνοψη των σύγχρονων δαρβινικών ερμηνειών για τα φαινόμενα του αμοιβαίου αλτρουισμού και της συνεργασίας βρίσκει κανείς στα γραπτά του Ντόκινς, και ειδικότερα στα κεφάλαια 10 και 12 του Εγωιστικού Γονιδίου)
 
Το να εξισώνεται μια κριτική με χυδαία ρατσιστικά σλόγκαν δεν αποτελεί επιχείρημα. Επίσης, ο ισχυρισμός ότι οι παρατηρήσεις του Δαρβίνου βασίζονται μόνο σε παρατηρησιακά/πειραματικά δεδομένα και δεν είναι απόρροια ΚΑΙ κοινωνικοπολιτικών διαστάσεων, είναι απλώς ανιστόρητος.

Δεν εξίσωσα τίποτε. Αυτό που έκανα είναι ότι παρουσίασα την αναλογία ανάμεσα σε μία περίπτωση (όπου κάποιοι έφεραν εξωεπιστημονικά επιχειρήματα για να υποστηρίξουν μια εξωεπιστημονική θέση στην οποία είχαν φτάσει προτού μελετήσουν την επιστήμη για την οποία μιλούσαν) και σε μία άλλη.

Και πουθενά δεν ισχυρίστηκα ότι "οι παρατηρήσεις του Δαρβίνου βασίζονται μόνο σε παρατηρησιακά/πειραματικά δεδομένα": με παραθέτεις κιόλας να λέω "με βάση τα υπάρχοντα παρατηρησιακά/πειραματικά δεδομένα, πρότειναν θεωρίες". Οι θεωρίες αυτές εξηγούν προφανώς τα δεδομένα, αλλά σε καμία περίπτωση τα δεδομένα δεν οδηγούν αυτόματα στις θεωρίες. Αν ήταν έτσι, τότε δεν θα υπήρχαν σημαντικοί επιστήμονες, καθώς ο καθένας θα μπορούσε να καταλήξει στην ίδια θεωρία.

Όσο για τους αναγωγισμούς της επιστήμης: καμία διαφωνία. Απλώς άστα αυτά σε ανθρώπους που έχουν ιδέα για το αντικείμενό τους. Δεν με είδες να γράφω κατεβατά και να παραθέτω τυχαία κείμενα πάνω π.χ. στον Ωριγένη. Αυτό έγινε επειδή δεν ξέρω αρκετά πάνω στο θέμα.

Σε κάθε περίπτωση, τώρα που έμπλεξα και τον panadeli, :) μπορώ να αποφύγω τη συνεχιζόμενη εμπλοκή μου σ' αυτόν τον διάλογο...
 
Καλό παράδειγμα κοινωνικοπολιτικού αξιώματος (και όχι αντικειμενικής παρατήρησης) είναι η τελευταία αυτή θέση. Από ποια (αντικειμενική; ) άποψη είναι αρνητική έννοια η μιμιδιακή αντιγραφή, αν όχι από την υποκειμενική κοινωνικοπολιτική άποψη του ανθρώπου που τη χαρακτηρίζει αρνητική;

Η φυσική επιλογή από την άλλη δεν αποτελεί κοινωνικοπολιτικό αξίωμα, ούτε υποβιβάζει τις έννοιες της συνεργασίας και των συμβιωτικών μηχανισμών, οι οποίες κατέχουν κεντρικότατη θέση στον βιολογικό κόσμο. Ίσα ίσα, τις εξηγεί επιστημονικά. (Κατά σύμπτωση, μια πολύ καλή σύνοψη των σύγχρονων δαρβινικών ερμηνειών για τα φαινόμενα του αμοιβαίου αλτρουισμού και της συνεργασίας βρίσκει κανείς στα γραπτά του Ντόκινς, και ειδικότερα στα κεφάλαια 10 και 12 του Εγωιστικού Γονιδίου)

Η φυσική επιλογή κοινωνικοπολιτικό αξίωμα δεν αποτελεί, αλλά υπόθεση μέσα στα πλαίσια της συγκεκριμένης θεωρίας, έτσι δεν είναι; Το πρόβλημα δεν είναι ποιο λοιπόν από τα δύο αξιώματα είναι το καλύτερο ή το «σωστό», αλλά το πώς τα υφιστάμενα παρατηρησιακά δεδομένα ερμηνεύονται κάθε φορά. Το ζήτημα είναι ο νους που τα ερμηνεύει και το πρίσμα που επιλέγει. Για να ψάχνει κάτι, κάποιος λόγος θα υπάρχει. Και αυτό που ψάχνεις καθορίζει και αυτό που θα βρεις συνήθως και το πώς θα ερμηνεύσεις αυτό που θα βρεις. Εξαρτάται πόσο ανοιχτό είναι το μυαλό και πώς ο νους επεξεργάζεται αυτά που βλέπει (και τι βλέπει). Ο νους έχει την τάση να φτιάχνει μια εικόνα και μετά να ερμηνεύει τα πράγματα με βάση αυτή την εικόνα, απορρίπτοντας όμως ή αγνοώντας οτιδήποτε άλλο δεν ταιριάζει ή απειλεί αυτή την εικόνα. Εδώ πέρα έχει ορισμένα ενδιαφέροντα βιντεάκια που αφορούν αυτό το ζήτημα (blindness). Όπως και να έχει, δεν θέλω να το πάω τόσο μακριά, αλλά τα θέτω ενδεικτικά γιατί το ζήτημα που μας απασχολεί είναι κατά πόσο η έννοια της επιβίωσης (φυσική επιλογή, το δίκιο του ισχυρότερου) είναι αντικειμενικό ή απόλυτη αλήθεια και πως τα εκάστοτε παρατηρησιακά δεδομένα ερμηνεύονται.

Δηλ. αν πιστεύεις στο δαρβινισμό είναι σχεδόν αυτονόητο ότι η εξέλιξη έχει γίνει όπως έχει γίνει και κυρίαρχος παράγοντας, κίνητρο και φίλτρο που χρωματίζει τα πάντα είναι η επιβίωση. Νομίζω ότι ακόμα και οι συμβιωτικοί μηχανισμοί στη βιολογία ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της επιβίωσης και όχι μόνο υπό το πρίσμα της επιβίωσης, αλλά της ιδιοτέλειας, π.χ. γράφει στο εγωιστικό γονίδιο: "In general, associations of mutual benefit will evolve if each partner can get more out than he puts in." Αυτό είναι αντικειμενικό δεδομένο ή ερμηνεία;
 
Νομίζω ότι ακόμα και οι συμβιωτικοί μηχανισμοί στη βιολογία ερμηνεύονται υπό το πρίσμα της επιβίωσης και όχι μόνο υπό το πρίσμα της επιβίωσης, αλλά της ιδιοτέλειας, π.χ. γράφει στο εγωιστικό γονίδιο: "In general, associations of mutual benefit will evolve if each partner can get more out than he puts in." Αυτό είναι αντικειμενικό δεδομένο ή ερμηνεία;

Έχεις απόλυτο δίκιο. Όντως οι συμβιωτικοί μηχανισμοί ερμηνεύονται στη βιολογία υπό το πρίσμα της (ιδιοτελούς) επιβίωσης. Δεν θα μπορούσε όμως να γίνει αλλιώς.
Για το κατά πόσο αυτό είναι αντικειμενικό δεδομένο ή ερμηνεία, εγώ θα έλεγα ότι είναι λίγο και από τα δύο, αν και κλίνω μάλλον προς το πρώτο (πάντως κοινωνικοπολιτικό αξίωμα δεν είναι). Στο βαθμό που κάποιος θα επέμενε ότι είναι ερμηνεία, θα του απαντούσα ότι είναι μια μάλλον αυταπόδεικτη ερμηνεία ενός αντικειμενικού δεδομένου.
Να εξηγηθώ:
Η γενική θέση ότι "τα πράγματα που επιβιώνουν καταλήγουν τελικά να επικρατούν έναντι των πραγμάτων που δεν επιβιώνουν" αποτελεί αντικειμενικό δεδομένο ή ερμηνεία; Εγώ θα έλεγα ότι αποτελεί μάλλον αντικειμενικό δεδομένο, διότι απορρέει άμεσα από τον ορισμό της έννοιας της επιβίωσης. Θεωρώ αυταπόδεικτη τη θέση ότι μια οντότητα που επιβιώνει μακροπρόσθεσμα (είτε αυτή καθαυτή είτε υπό τη μορφή αντιγράφων του εαυτού της) καταλήγει να επικρατεί έναντι των βραχύβιων οντοτήτων, οι οποίες, εξ ορισμού, πεθαίνουν σύντομα και άρα χάνονται.

Επειδή έγινε αρκετός λόγος για τον Ντόκινς, αντιγράφω ένα μικρό απόσπασμα από το εγωιστικό γονίδιο:

Η δαρβινική «επιβίωση του ικανότερου» αποτελεί στην πραγματικότητα μια ειδική περίπτωση του γενικότερου νόμου επιβίωσης του σταθερού. Το Σύμπαν κατοικείται από σταθερά πράγματα. Σταθερό πράγμα είναι μια συλλογή ατόμων αρκετά μόνιμη ή αρκετά κοινή ώστε να της αξίζει ένα όνομα. Θα μπορούσε να αντιστοιχεί σε μια μοναδική συλλογή ατόμων, όπως το όρος Μάτερχορν, που διαρκεί για αρκετό καιρό ώστε να αξίζει να την ονοματίσουμε. Ή θα μπορούσε να είναι μια κατηγορία οντοτήτων, όπως οι σταγόνες της βροχής, που εμφανίζονται με αρκετά μεγάλη συχνότητα ώστε να τους αξίζει μια γενική ονομασία, έστω κι αν η καθεμία είναι βραχύβια. Τα πράγματα που βλέπουμε γύρω μας, και τα οποία θεωρούμε ότι χρήζουν εξήγησης –βράχοι, γαλαξίες, ωκεάνια κύματα– αποτελούν όλα, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, σταθερά πρότυπα ατόμων. Οι σαπουνόφουσκες τείνουν να είναι σφαιρικές επειδή η σφαίρα αποτελεί σταθερή διάταξη για μια λεπτή μεμβράνη γεμάτη με αέριο. Σε ένα διαστημόπλοιο, σταθερό υπό μορφή σφαιρικών σταγόνων είναι και το νερό, αλλά στη Γη, όπου υπάρχει βαρύτητα, η σταθερή επιφάνεια του στάσιμου νερού είναι επίπεδη και οριζόντια. Οι κρύσταλλοι του αλατιού τείνουν να έχουν κυβικό σχήμα διότι αυτός είναι ο σταθερός τρόπος στοίβαξης των ιόντων νατρίου και χλωρίου. Στον Ήλιο, τα απλούστερα όλων των ατόμων, τα άτομα του υδρογόνου, συντήκονται για να φτιάξουν άτομα ηλίου, διότι κάτω από τις συνθήκες που επικρατούν εκεί η διάταξη των ατόμων του ηλίου είναι σταθερότερη.


Παρέθεσα αυτό το μακροσκελές απόσπασμα επειδή έχω την αίσθηση ότι οι περισσότεροι θα συμφωνήσουν πως η γενική αρχή περί επιβίωσης του σταθερού είναι μάλλον αυταπόδεικτη. Η θεωρία της φυσικής επιλογής δεν είναι παρά η επέκταση της ίδιας αρχής στον βιολογικό κόσμο, ο οποίος διαφέρει από τον φυσικό κόσμο σε μια θεμελιώδη παράμετρο: στον βιολογικό κόσμο κυριαρχούν μόρια τα οποία έχουν την ικανότητα να παράγουν αντίγραφα του εαυτού τους, οπότε η έννοια της σταθερότητας καταλήγει να σημαίνει "σταθερότητα υπό τη μορφή αντιγράφων". Ο όρος "φυσική επιλογή" στην πραγματικότητα δεν είναι παρά ένας ευφημισμός γι' αυτή τη γενική αρχή. Σημαίνει ότι τα γονίδια (και κατ' επέκταση οι οργανισμοί που τα φέρουν) που καταφέρνουν να αντιγράφουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους επιβιώνουν και τελικά κυριαρχούν, ενώ τα γονίδια που δεν αποδεικνύονται τόσο ικανά στην αντιγραφή του εαυτού τους χάνονται στη λήθη της ιστορίας. Τα πρώτα είναι πιο "σταθερά υπό τη μορφή αντιγράφων" απ' ό,τι τα δεύτερα.

Στην περίπτωση της συνεργασίας και της συμβίωσης (μεταξύ οργανισμών, κυττάρων, οργανιδίων ή γονιδίων) τα πράγματα ομολογουμένως γίνονται λίγο πιο περίπλοκα, αλλά η γενική αρχή εξακολουθεί να ισχύει. Πρόσφατα -τα τελευταία 30 χρόνια δηλαδή- οι εξελικτικοί βιολόγοι έχουν επιστρατεύσει τη θεωρία παιγνίων για να εξηγήσουν την εξέλιξη της συνεργασίας και των συμβιωτικών σχέσεων.

Αντιλαμβάνομαι ότι πολύς κόσμος ενοχλείται με αυτή την κάπως ψυχρή αποτίμηση της ζωής, υπό το πρίσμα γενικών αρχών της φυσικής και των μαθηματικών, και ότι προτιμά να επικαλείται είτε τη μεταφυσική είτε ιδεολογικά χρωματισμένες κοινωνιολογικές/οικονομικές αρχές. Κατά τη δική μου γνώμη, τουλάχιστον, στην επιστήμη δεν χωράει ούτε η μεταφυσική ούτε η ιδεολογία. Και η δαρβινική θεωρία είναι καθαρή επιστήμη, δεν είναι ιδεολογία.
 
Αχ, αυτή η καθαρότητα της νεοτερικότητας...όταν γύρω μας υπάρχουν μόνο δίκτυα, υβρίδια και συναρμογές. Αν έχει ένα καλό ο μεταμοντερνισμός είναι ότι καταδείχνει την ψευδαίσθηση των σαφών ορίων. Επειδή φαίνεται ότι κανείς δεν διαβάζει τα άρθρα που παραθέτω, απολογούμαι εξαρχής για τη μοκέτα.

In his The Selfish Gene Dawkins seeks to advance a new cultural Darwinism by interpreting evolution of culture in terms of memetics. He argues that the concentration on the gene as the unit of selection is unhelpful when it comes to understanding the evolution of modern man. However, he simply fails to appreciate the immense complications which the notion of 'memes' raises for a theory of human 'evolution'. To replace 'genes' with 'memes' as a basis for understanding 'culture' is to remain on the level of naturalism (as opposed to artificiality). Memetics completely reifies the process of cultural evolution since it has no insight into how such processes involve the technical and social mediation. The idea of culture develops in terms of a process of self-replication analogous to genetic evolution is an assertion at best and completely unfounded.
In spite of his efforts to distance himself from philosophy, Dawkins's influential theory of the selfish gene is a 'replication' of a recognizable philosophical position, that of distinctly Shopenhauerean kind. Brian Goodwin has noted how Dawkins's argument breaks into an essentially religio-metaphysical doctrine, along the following lines: (a) Organisms are composed of groups of genes whose 'goal' is 'selfishly' to leave more copies of themselves (in other words, life is born in sin and our inheritance is a 'base' one); (b) the inherently selfish qualities of this hereditary material find expression in the competitive interactions between epiphenomenal organisms which result in the survival of the fitter variants that are generated by the more 'successful' genes; (c) the struggle for life is endless on account of the fact that the 'fitness landscape', in which organisms evolve and compete with one another, keeps changing (for which we read: we are condemned to a life of conflict and perpetual toil); (d) paradoxically, human beings are able to develop altruistic behaviour that works against their selfish endowment through the training of education and culture (that is, by faith and moral effort humanity can be saved from its fallen, selfish state).

Goodwin, B (1995), How the Leopard Changed Its Spots: The Evolution of Complexity, London, Phoenix. pp 29-30 quoted in Ansell-Pearson, K (1997), Viroid Life: Perspectives on Nietzsche and the Transhuman Condition, London: Routledge. pp 12-13.

Kαι:

If we bracket Dawkins' troubling Platonic and neo-Darwinian undercurrent, the interesting point in meme theory is how it historically participates (although carrying very different political undertones) in the same discussion of recent years of post-Fordist philosophy. The Selfish Gene and the attempt to find explanatory tools to conceptualise cultural ideas and practices in an informational fashion resonates deeply with the turn towards post-Fordist production of affects and ideas. Interestingly, memes can be seen as objectifications of immaterial labour packaged as consumer-products -of the digital culture industry, to be more precise. In Dawkins' example, memes can be "tunes, ideas, catch-phrases, clothes, fashions, ways of making pots or of building arches", - where most of these examples given are consumer products - or participate in the control capitalism of marketing and incorporeal transformations. In addition, the politics of governing and contorl are removed from the evolutionary patterns of meme theories, which highlights its resonance with neo-liberal notions of self-governing and the emerging consumer sphere.

Parrika, J (2007) Contagion and Repetition: On the Viral Logic of Network Culture Ephemera vol. 7(2) pp 292-293 available at: www.ephemeraweb.org.

Ο ισχυρισμός ότι ισχύει η φυσική επιλογή στις συμβιωτικές θεωρείες είναι εντελώς εσφαλμένος. Άλλο ένα παράθεμα (πιο σύντομο αυτή τη φορά).

Symbiotic theories of evolution provide an alternative account concerning population thinking and evolution. They proceed in terms of transversal connections across populations )instead of a genealogical lineage) and heterogeneous assemblages (bacteria, animals, plans, humans, technology). See Parisi, L (2004), Abstract Sex: Biotechnology and the Mutations of Desire . London&New York: Continuum Books. p. 141.

πηγή: Parrika, J (2007) Digital Contagions: A Media Archaeology of Computer Viruses . Peter Lang. pp 279-280.

Και κάτι τελευταίο. Η σταθερότητα είναι αυταπόδεικτη από τη σκοπιά της κλασικής θερμοδυναμικής από την οποία αντλεί ο Ντόκινς με περισσή βολή. Φυσικοί που ασχολούνται με δυναμικά συστήματα ή συστήματα εκτός ισορροπίας θα έλεγαν άλλα πράγματα, όπως πχ ότι οι βράχοι και οι γαλαξίες είναι δυναμικά συστήματα με διαφορετικές χρονικές κλίμακες. Ο Ντόκινς, φυσικά, αρκείται στην εξαιρετικά επιστημονική διατύπωση: «που διαρκεί για αρκετό καιρό ώστε να αξίζει να την ονοματίσουμε». Καλά έλεγε ο Χάιντεγκερ αναφερόμενος στους θεωρητικούς της κλασσικής μηχανικής: Μα αυτοί γράφουν νόμους για την κίνηση και δεν ξέρουν τι είναι χρόνος.
 
Παραδέχομαι τη φτώχεια του πνεύματός μου. Διάβασα το πρώτο άρθρο και, από την τρίτη πρόταση και πέρα, δεν κατάλαβα γρι. (Αν και δεν μπορώ να μην αναρωτηθώ μήπως αυτός ήταν και ο σκοπός του).

Ως προς το δεύτερο σκέλος, ότι η φυσική επιλογή δεν ισχύει στις συμβιωτικές σχέσεις, δεν ξέρω από πού αντλείς τέτοια σιγουριά σε αυτό που λες, αλλά, πολύ απλά, κάνεις λάθος. Συμβιωτικές σχέσεις αμοιβαίας ωφέλειας απαντούν παντού στον βιολογικό κόσμο (το ήξερες για παράδειγμα ότι το σύνολο των βακτηριακών κυττάρων που ζουν συμβιωτικά με τον οργανισμό μας -στο δέρμα και στο έντερό μας κυρίως- είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των κυττάρων του σώματός μας; ) και όλες εξηγούνται με βάση τη φυσική επιλογή. Δεν θα μπορούσε εξάλλου να γινόταν κι αλλιώς.

Ένα σημαντικό σημείο που θα ήταν καλό να ξεκαθαριστεί είναι ότι η φυσική επιλογή είναι επιστημονική θεωρία, όχι φιλοσοφική. Και αν κανείς θέλει να θέσει επιχειρήματα που να την καταρρίπτουν, αυτά οφείλουν να είναι επιστημονικά επιχειρήματα και όχι σοφιστείες.

Έχει πλάκα πάντως. Οι θρησκευόμενοι κατηγορούν τον Ντόκινς για μηδενισμό και οι φιλόσοφοι χαρακτηρίζουν τις θέσεις του θρησκευτικό-μεταφυσικό δόγμα. Ειδικά αυτός ο παραλληλισμός του γονιδιακού εγωισμού με το προπατορικό αμάρτημα μου φάνηκε φοβερός. Ούτε ο Δανίκας δεν γράφει τόσο ευφάνταστες αναλύσεις.
 
Επειδή έγινε αρκετός λόγος για τον Ντόκινς, αντιγράφω ένα μικρό απόσπασμα από το εγωιστικό γονίδιο:

Η δαρβινική «επιβίωση του ικανότερου» αποτελεί στην πραγματικότητα μια ειδική περίπτωση του γενικότερου νόμου επιβίωσης του σταθερού. Το Σύμπαν κατοικείται από σταθερά πράγματα. Σταθερό πράγμα είναι μια συλλογή ατόμων αρκετά μόνιμη ή αρκετά κοινή ώστε να της αξίζει ένα όνομα. Θα μπορούσε να αντιστοιχεί σε μια μοναδική συλλογή ατόμων, όπως το όρος Μάτερχορν, που διαρκεί για αρκετό καιρό ώστε να αξίζει να την ονοματίσουμε. Ή θα μπορούσε να είναι μια κατηγορία οντοτήτων, όπως οι σταγόνες της βροχής, που εμφανίζονται με αρκετά μεγάλη συχνότητα ώστε να τους αξίζει μια γενική ονομασία, έστω κι αν η καθεμία είναι βραχύβια. Τα πράγματα που βλέπουμε γύρω μας, και τα οποία θεωρούμε ότι χρήζουν εξήγησης –βράχοι, γαλαξίες, ωκεάνια κύματα– αποτελούν όλα, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, σταθερά πρότυπα ατόμων. Οι σαπουνόφουσκες τείνουν να είναι σφαιρικές επειδή η σφαίρα αποτελεί σταθερή διάταξη για μια λεπτή μεμβράνη γεμάτη με αέριο. Σε ένα διαστημόπλοιο, σταθερό υπό μορφή σφαιρικών σταγόνων είναι και το νερό, αλλά στη Γη, όπου υπάρχει βαρύτητα, η σταθερή επιφάνεια του στάσιμου νερού είναι επίπεδη και οριζόντια. Οι κρύσταλλοι του αλατιού τείνουν να έχουν κυβικό σχήμα διότι αυτός είναι ο σταθερός τρόπος στοίβαξης των ιόντων νατρίου και χλωρίου. Στον Ήλιο, τα απλούστερα όλων των ατόμων, τα άτομα του υδρογόνου, συντήκονται για να φτιάξουν άτομα ηλίου, διότι κάτω από τις συνθήκες που επικρατούν εκεί η διάταξη των ατόμων του ηλίου είναι σταθερότερη.


Παρέθεσα αυτό το μακροσκελές απόσπασμα επειδή έχω την αίσθηση ότι οι περισσότεροι θα συμφωνήσουν πως η γενική αρχή περί επιβίωσης του σταθερού είναι μάλλον αυταπόδεικτη.

Απλώς ότι μάλλον υποσκάπτεις την "αντικειμενικότητα" του Ντόκινς, αν την υπερασπίζεσαι με αυτό το απόσπασμα. Μέσα στη μούχλα της αγαθής εμπειριοκρατίας, αραχνιασμένο και σταθεροποιημένο. :)
 
Μέσα στη μούχλα της αγαθής εμπειριοκρατίας, αραχνιασμένο και σταθεροποιημένο.

Παιδιά, μην ανησυχείτε. Και η βαρύτητα μια αραχνιασμένη ψευδαίσθηση αγαθής εμπειριοκρατίας της μεταμοντέρνας νεοτερικότητας είναι.

Σύμφωνα με την κλασική μηχανική, ένα σώμα που αφήνεται ελέυθερο να πέσει σε πεδίο βαρύτητας εκτελεί ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση, γνωστή και ως ελεύθερη πτώση. Επειδή όμως υπάρχει και ο ατμοσφαιρικός αέρας, η επιτάχυνση δεν είναι σταθερή αλλά μειώνεται, και τελικά μηδενίζεται όταν η αντίσταση του αέρα γίνει ίση με το βάρος, οπότε η κίνηση μετατρέπεται σε ευθύγραμμη ομαλή, αφού πρώτα το σώμα έχει αναπτύξει αρκετά μεγάλη, για τα ανθρώπινα μέτρα, ταχύτητα. Σύμφωνα βέβαια με τον Χάιντεγκερ, οι κλασικοί μηχανικοί δεν ξέρουν τι λένε, γιατί μιλάνε για κίνηση χωρίς να ξέρουν τι είναι ο χρόνος. Ούτε και η βαρύτητα, θα πρόσθετα εγώ. Εξάλλου, η ταχύτητα που αναπτύσσει ένα σώμα που πέφτει από ένα αεροπλάνο είναι αμελητέα, αν τη συγκρίνεις με την ταχύτητα του φωτός. Όλοι ξέρουν δε ότι η υποκειμενική πραγματικότητα δεν είναι παρά μια ψευδαίσθηση.

Μια μικρή συμβουλή όμως προς αλεξιπτωτιστές: υπάρχει πιθανότητα οι σοφιστείες του Χάιντεγκερ να μην σας φανούν χρήσιμες όταν πέφτετε από αεροπλάνο. Καλού κακού, δεν βλάπτει να πάρετε μαζί σας ένα αλεξίπτωτο, μπας και οι κλασικοί μηχανικοί περιγράφουν με αξιόλογη ακρίβεια τους νόμους της κίνησης με τις ξεπερασμένες και αραχνιασμένες θεωρίες τους (αν και ομολογουμένως με μικρότερη ακρίβεια απ' ό,τι η θεωρία της σχετικότητας).
 
Top