Το νήμα για την παιδεία

Υπάρχει συζήτηση για το αν τα παιδιά με παραβατική συμπεριφορά πρέπει να εντάσσονται στην ειδική αγωγή ή όχι (είτε σε ξεχωριστά τμήματα είτε με παράλληλη στήριξη). Αλλά για παιδιά με χαμηλότερες επιδόσεις είναι γελοίο κάτι τέτοιο. Εξάλλου θυμάμαι πάρα πολύ καθαρά τον καιρό που προσπάθησαν να κάνουν κάτι ακριβώς πάνω σ' αυτό, όταν πήγαινα γυμνάσιο. Το υπουργείο είχε αποφασίσει να κάνει τμήματα δυο ταχυτήτων στα αγγλικά, επειδή υπήρχε η αίσθηση ότι τα παιδιά που πήγαιναν σε φροντιστήριο έκαναν πράγματα που ήξεραν και αυτοί που δεν πήγαιναν είχαν δυσκολία να ακολουθήσουν. Κι έτσι δώσαμε μια ηλίθια εξέταση και μας χώρισαν σε τμήμα. Για την ιστορία, να πω ότι εγώ κατέληξα στο τμήμα των "κακών μαθητών", όπως μας είχαν χαρακτηρίσει (εκπαιδευτικοί και μαθητές μαζί). Από αυτό και μόνο προϊδεάζεται κανείς ότι το σύστημα ήταν μια παταγώδης αποτυχία, σε όλα τα επίπεδα. Το χειρότερο δε ήταν ότι δεν χωριστήκαμε μόνο στα αγγλικά αλλά και στην ιστορία και την γυμναστική, γιατί ήμασταν σχολείο με τρία τμήματα και έπρεπε κάπως να κάνουμε switch. Θυμάμαι ακόμα την ημέρα που μπήκε η -αναπληρώτρια- καθηγήτρια ιστορίας και ρώτησε "εδώ είναι το τμήμα των κακών μαθητών", όπου τής απάντησα με ένα λογύδριο για να μου ανταπαντήσει "αποδείξτε το ότι δεν είστε κακοί μαθητές".

Μεγάλωσε αυτό το σύστημα -που εφαρμόστηκε μόνο έναν χρόνο- τις διαφορές; Ναι. Θηριωδώς. Θυμάμαι πάρα πολλά πράγματα που σχετίζονται μ' αυτό, μιας και έχω αηδιαστικά καλή μνήμη. Μπορώ να αρχίζω να αραδιάζω περιστατικά. Και για να προλάβω αντιδράσεις, δεν ήταν το σύστημα εφαρμογής που μπορεί να χώλαινε, ήταν η εκ των πραγμάτων λογική του. Τι διάολο, τόσες και τόσες έρευνες έχουν γίνει τις τελευταίες δεκαετίες από τις ανθρωπιστικές επιστήμες σχετικά με τους σχολικούς διαχωρισμούς. Ακόμα και ο διαχωρισμός δημοτικού-γυμνασίου έχει βρεθεί να προκαλεί μεγάλο μέρος των προβλημάτων που έχουν τα παιδιά στην εφηβεία τους και την μαθησιακή τους απόδοση.

Επίπεδα επιδόσεων δεν θα σταματήσουν να υπάρχουν, αλλά είναι ευνόητο ότι μεγαλώνεις την διακριτότητά τους και το βάθος της διαφοράς, αν ακολουθήσεις ένα σύστημα διαχωρισμού. Εξάλλου σαμποτάρεις τις προσδοκίες σου από την εκπαίδευσή τους, γιατί τούς πιστοποιείς με την βούλα ότι δεν περιμένεις τα ίδια πράγματα, άρα είναι εύλογο να προσπαθούν λιγότερο ή να μην προσπαθούν να καλυτερέψουν.

Αυτό ήταν το δίφραγκό μου, συγγνώμη για την παρεκτροπή. Ας μεταφερθεί στο νήμα με την παιδεία που νοσεί αν είναι τόσο οφ.
 

SBE

¥
Έλλη, επίπεδα στις γλώσσες εφαρμόζονται ακόμα, απ'όσο ξέρω από φίλη μου καθηγήτρια αγγλικών σε γυμνάσιο. Ξεκινάει τη χρονιά με τεστ.
Και να σου πω την αλήθεια, δεν βλέπω που είναι το κακό. Εγώ στο σχολείο στα γαλλικά πρόσεχα γιατί ήμουνα καλό και σεβαστικό παιδί αλλα δεν μάθαινα τίποτα κι η καθηγήτρια δε με ρώταγε ποτέ τίποτα (μια φορά με έβαλε να καθίσω μόνη μου στο βάθος για να μην βοηθάω τους άλλους, λέει). Αν υπήρχε πρόβλεψη να είμαι με άλλους σε τμήμα που θα έκανε πιο απαιτητικά πράγματα ίσως να μην μου άρεσε γιατι θα έπρεπε να διαβάζω για το βαθμό μου.
 
Το κακό είναι όταν βάζεις το παιδί σε μια διαδικασία διακρίσεων. Δεν μιλάω μόνο γι' αυτόν που θα είναι στο τμήμα των αδύναμων, μιλάω και για αυτούς που θα είναι στο τμήμα των δυνατών. Χαίρομαι ιδιαίτερα που δεν ακολουθούμε συστήματα ξένων κρατών που δίνουν την δυνατότητα σε παιδιά να πηδάνε τάξεις και να μπαίνουν π.χ. στο πανεπιστήμιο από τα 14. Θεωρώ ότι κάτι τέτοιο είναι τραγελαφικό, αλλάζει την τάξη των πραγμάτων, φουσκώνει τα μυαλά του παιδιού, τού δημιουργεί άγχος από αυξημένες προσδοκίες και τον βάζει σε μια διαδικασία να κάνει πράγματα πριν την ώρα του. Το παιδί δεν κάνει 12 χρόνια σχολείο γιατί τόσο παίρνει για να του διδάξεις ό,τι χρειάζεται αλλά γιατί μέσα απ' αυτήν την διαδικασία μεγαλώνει, ωριμάζει, εντάσσεται στην κοινωνία και αποκτά παιδεία. Η διαδικασία είναι που τα κάνει αυτά, όχι απλά η απόκτηση γνώσεων.

Στο σχολείο η προσδοκία μας δεν είναι μόνο να λάβουν γνώση τα παιδιά αλλά και να αποκτήσουν παιδεία, πράγμα που σε μεγάλο βαθμό εξαρτάται από την κοινωνικοποίηση, την αίσθηση ισότητας, την έλλειψη διακρίσεων, την κοινή αντιμετώπιση δηλαδή. Το παιδί δεν πρέπει να νιώθει ούτε ανώτερο ούτε κατώτερο. Στην καλύτερη περίπτωση το μπερδεύεις, στην χειρότερη τού δημιουργείς κόμπλεξ και άγχος (πράγμα που ισχύει και για τις δυο κατηγορίες παιδιών). Εξάλλου λογικό δεν είναι ότι αν προκαταβάλλεις κάποιον μαθητή ότι είναι χειρότερος τότε χαντακώνεις την πιθανότητα να προσπαθήσει περισσότερο, αφού το χαρακτηρίζεις εκ των προτέρων και του λες ευθέως ότι περιμένεις λιγότερα απ' αυτό; Ποιος νοιάστηκε (αυτολογοκρισία) αν ο «καλός» μαθητής βγει στην κοινωνία με περισσότερα εφόδια, αν στην πορεία το έχεις κάνει να αισθάνεται ανώτερο με αποτέλεσμα να γίνει μαλακισμένο; Δεν συζητάμε για το άλλο που του έχεις εμποτίσει από μικρό την ιδέα των διαχωρισμών σε τάξεις, ότι πάντα θα υστερεί και θα είναι πολίτης δεύτερης κατηγορίας. Φτάνεις μέχρι για υδραυλικός, τού λες, και τελείωσε. Τα παιδιά δεν είναι ηλίθια, ξέρουν από μόνα τους τις δυνατότητές τους. Εσύ σαν εκπαιδευτικός οφείλεις να τους δείξεις ότι έχουν ίδια αντιμετώπιση, ότι περιμένεις τα ίδια απ' αυτούς και ότι είναι εξίσου σημαντικοί και χρήσιμοι στην κοινωνία ό,τι κι αν κάνουν, όχι να δείχνεις ότι οι Χ είναι πιο σημαντικοί και γι' αυτό προβαίνουμε σε διαχωρισμό για να τους ωφελήσουμε.
 

bernardina

Moderator
Όνειρο ζωής ήταν για τους μαθητές της δεύτερης τάξης του 1ου Λυκείου η εκδρομή στην Ελβετία για να δουν από κοντά το πείραμα στο CERN. Οι ημερομηνίες είχαν κλειστεί εδώ και μήνες και θα ήταν από τους ελάχιστους μαθητές της Ηπείρου που θα είχαν την ευκαιρία να βρεθούν εκεί όπου συντελείται ένα θαύμα από την επιστήμη.
Όλοι λοιπόν περίμεναν πως και πως και την ώρα της αναχώρησης που ήταν προγραμματισμένη για το ερχόμενο Σάββατο.
Όμως η εκδρομή έμεινε όνειρο...
Το 1ο Λύκειο βρίσκεται υπό κατάληψη και παρά τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των μαθητών των τάξεων δεν κατέστη δυνατή η λήξη της.
Φαίνεται όμως ότι υπήρξε και ανάλογη αδυναμία από τη Διεύθυνση του Σχολείου η οποία δεν κατάφερε να συνεννοηθεί ούτε με τους μαθητές, ούτε με τους γονείς... Και κυρίως δεν μπόρεσε να περάσει το μήνυμα ότι η κατάληψη θα έχει τις ίδιες συνέπειες για όλες τις πολυήμερες εκδρομές που προγραμματίζονται.
Με το επιχείρημα λοιπόν ότι οι καθηγητές δεν μπορούν να μπουν στο σχολείο και να προετοιμάσουν την εκδρομή στο CERN, αυτή ακυρώθηκε.


Πηγή.
 
Εγώ να σχολιάσω τώρα εκείνο το "όνειρο ζωής"; Πόσο όνειρο ζωής μπορεί να είναι κάτι που το θέλεις εδώ και 2-3 χρόνια;
 
Έλλη, επίπεδα στις γλώσσες εφαρμόζονται ακόμα, απ'όσο ξέρω από φίλη μου καθηγήτρια αγγλικών σε γυμνάσιο. Ξεκινάει τη χρονιά με τεστ.
Και μετά το τεστ, τι κάνει; Χωρίζει τα παιδιά σε δύο τμήματα; Ή απλώς ξέρει τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του καθενός και έτσι τις αντιμετωπίζει ανάλογα μέσα στο ίδιο μάθημα, στο ίδιο τμήμα;
 

nickel

Administrator
Staff member
Εγώ να σχολιάσω τώρα εκείνο το "όνειρο ζωής"; Πόσο όνειρο ζωής μπορεί να είναι κάτι που το θέλεις εδώ και 2-3 χρόνια;
Καλημέρα. Καλό είναι να μην κάνουμε σχόλια που μας απομακρύνουν και από το θέμα του νήματος και από το θέμα του μηνύματος. Διότι, εν τοιαύτη περιπτώσει, θα πρέπει να σχολιάσω ότι το «πως και πως» θα έπρεπε να είναι «πώς και πώς».

Το δικό μου σχόλιο θα είναι ότι οι καταληψίες διακρίνονται από μονοκόμματη (ενίοτε και μονοκομματική) σκέψη και δεν έχουν ιδιαίτερες ευαισθησίες πέρα από το στόχο τους. Η δική μου απορία είναι γιατί επιτρέπονται οι καταλήψεις σχολείων.
 

SBE

¥
Mελάνη: νομίζω τους χωρίζουν σε τμήματα, αλλά είναι τμήματα μόνο για την ξένη γλώσσα.

Περί καταλήψεων: κι εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί αφήνουν οι γονείς τους ανήλικους να παρανομούν.
Τώρα, από κει και πέρα, αν τις μέρες της κατάληψης είχαν κανονίσει να έρθει αντιπροσωπία της CERN να μιλήσει στο σχολείο και λόγω κατάληψης δεν τους άφηναν να μπουν μέσα, το ίδιο ζήτημα δεν θα είχαμε; Δεν γίνεται να κλείνεις το σχολείο αλλά να θέλεις να κάνεις σχολικές δραστηριότητες τις ίδιες μέρες. Θα μπορούσαν να κάνουν συνέλευση, να σταματήσουν την κατάληψη και να επιστρέψουν στα μαθήματά τους και στις εκδρομές τους.
Παρεμπιπτόντως, οικονομική κρίση δεν έχει εκεί πέρα; Μπορούν να πληρώσουν οι γονείς εκδρομές στην Ελβετία;
 

bernardina

Moderator
Βαβέλ σημαίνει «η πύλη του Θεού». Η σύγχυση που επικρατούσε στον περίφημο πύργο της που αναφέρεται στο βιβλίο της Γένεσης φαντάζει απλή αναστάτωση μπροστά σε αυτό που συμβαίνει στο μυαλό των 16χρονων και 17χρονων μαθητών των ελληνικών σχολείων. Στη Β’ Λυκείου, στην Τεχνολογική Κατεύθυνση, διδάσκεται το βιβλίο Τεχνολογία Επικοινωνιών. Παραβλέψτε το γεγονός πως το κράτος, μέσω του αρμόδιου υπουργείου και των διευθύνσεών του, έχει αποφασίσει να διδάξει την τεχνολογία μέσα από βιβλίο και όχι εμπειρικά και εξετάστε τι βιβλίο είναι αυτό. Γράφτηκε το 1991, δηλαδή όταν μεσουρανούσαν παιχνιδομηχανές Atari, όταν οι υπολογιστές έτρεχαν με Windows 3.0 και όταν στα charts του εξωτερικού έπαιζε το Unbelievable. Κάπως έτσι είναι, όντως. Απίστευτο να προσπαθείς να εμφυσήσεις την τεχνολογία μέσα από ένα βιβλίο 22 ετών, πιο «ηλικιωμένο» δηλαδή και από τα άτομα που το διδάσκονται.

Δείτε εδώ το σύγγραμμα. Είναι μια έκδοση 469 σελίδων, η οποία προφανώς και δεν διδάσκεται ολόκληρη. Ωραίο χαρτί, πολυτελές εξώφυλλο, περιεχόμενο που τότε -λογικά- ανταποκρίνονταν στις ανάγκες της εποχής. Ξέρετε, συσκευές αποθήκευσης οι δισκέτες, τα CD-ROM και CD-I και η λέξη διαδίκτυο να αναφέρεται στις 469 σελίδες τρεις μόνο φορές, εκ των οποίων η μία στον πρόλογο. Εάν, μάλιστα, κοιτάξετε στη σελίδα 359 θα δείτε στις δραστηριότητες να παροτρύνονται οι μαθητές να κάνουν χειροτεχνίες για να καταλάβουν πώς λειτουργεί η εκτύπωση. Χειροτεχνία και εκτύπωση σε παιδιά 16 και 17 ετών που γεννήθηκαν στην εποχή του ίντερνετ και που ακόμη και τα λάπτοπ τους φαίνονται απαρχαιωμένα. Παιδιά που θα έπρεπε να προετοιμάζονται για το 2020 και τις προκλήσεις της τρισδιάστατης εκτύπωσης και να μαθαίνουν πώς να κυκλοφορούν με σχετική ασφάλεια στα κοινωνικά δίκτυα. Μαθητές που θα έπρεπε να έχουν ερεθίσματα για το ελεύθερο λογισμικό και τις κοινωνικές προεκτάσεις του. Αλλά αυτοί μαθαίνουν για τα μαγνητόφωνα, τα οποία είναι δύσκολο ακόμη και να βρεις στο εμπόριο (σελ. 405).


Τα υπόλοιπα εδώ.
 

nickel

Administrator
Staff member

SBE

¥
Προτείνω να καταργηθεί η ιστορία από την έκτη δημοτικού, μπας και τελειώσει το σήριαλ.
Όσο για το βιβλίο πληροφορικής, εμένα δεν με ανησυχεί και τόσο το ότι διδάσκονται τα παιδιά από παλιό βιβλίο γιατί όπως παραδέχεται και το ίδιο το άρθρο, τα ξέρουν ήδη όλα. Πιο πολύ με απασχολεί το ότι πάνε χαμένες οι ώρες διδασκαλίας. Όμως...
Στις σελίδες του υπουργείου παιδείας υπάρχει υλικό καινούργιο για μαθητές και δασκάλους για το μάθημα αυτό, που σημαίνει ότι δεν περιορίζονται στη διδασκαλία του βιβλίου. Βεβαίως το θέμα είναι άμα υπάρχει ήδη υλικό γιατί δεν καταργείται το βιβλίο, αλλά αυτό δεν είναι το μόνο ακατανόητο στη χώρα.
 
Δεν τα ξέρουν όλα. Ξέρουν απλώς βασικό χειρισμό. Δεν ξέρουν από συντήρηση, ασφάλεια, εγκατάσταση, λειτουργία, χειρισμό πακέτων λογισμικού -αν εξαιρέσουμε τα παιχνίδια- και πολλά ακόμη πράγματα που θα έπρεπε να διδάσκονται στο μάθημα πληροφορικής. Το ότι γεννήθηκαν στην εποχή της πληροφορίας δεν σημαίνει τίποτα άλλο πέρα από το ότι είναι πιο εξοικειωμένα με την χρήση και την γενική λειτουργία των μηχανημάτων αυτών. Δηλαδή δεν χρειάζεται να τους διδάξεις τι είναι ποντίκι, δεξί κλικ και τα ρέστα.
 
Δεν είναι λεπτομέρεια η λανθασμένη παραδοχή ότι κάποιος που μεγάλωσε στην εποχή της πληροφορίας ξέρει από πληροφορική. Άλλωστε αυτό δίνεις σαν λόγο μη ανησυχίας που το βιβλίο είναι αλλού 'ντ' αλλού. Το τι υπάρχει στις σελίδες του υπουργείου, είναι αυτό που βάζεις σαν λεπτομέρεια στην συζήτηση και που δεν έχει και σημασία γιατί το κύριο διδακτικό εργαλείο είναι το βιβλίο, όχι το έξτρα υλικό. Ούτε φυσικά η ύλη μπορεί να βασίζεται στην διακριτική ευχέρεια του καθηγητή.
 

Psekastiko

New member
Πάντως, καινούργια μουρμούρα βλέπω να ξεκινά πάλι από το βιβλίο Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού.

Τι συμβαίνει πάλι με το βιβλίο της Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού; Τώρα διαμαρτύρεται ο ΣΥΡΙΖΑ

Το βιβλίο το βρίσκετε εδώ:
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-F114/520/3385,13663/

Κατηγορούν τους συγγραφείς ότι δεν αναφέρουν το καθεστώς της 4ης Αυγούστου 1936 ως δικτατορία. Έτσι τουλάχιστον προκύπτει από την ερώτηση στη Βουλή. Επίσης (κατηγορούν) ότι στο βιβλίο ο Μεταξάς παρουσιάζεται σαν εθνοπατέρας και ότι οι διαδηλώσεις υπογείως παρουσιάζονται να ταλανίζουν την χώρα, άρα δεν είναι καλό να διαδηλώνουμε (σύμφωνα με τα όσα λένε στην ερώτηση). Πιστεύω ότι πρόκειται για τρικυμία εν κρανίω στο πνεύμα της εποχής. Η 4η Αυγούστου αναφέρεται στο βιβλίο ρητά ως δικτατορία (υπάρχει και στο γλωσσάρι η λέξη) συν ότι ο Μεταξάς διώκει τους πολιτικούς του αντιπάλους. Σε κάνει να αναρωτιέσαι αν οι ερωτώντες βουλευτές μπήκαν στον κόπο να διαβάσουν 10 ολόκληρες γραμμές (Ε Ενότητα, Μεσοπόλεμος).
 

nickel

Administrator
Staff member
Ωραία. Ήθελα να δω αν θα το πιάσει και κάποιος άλλος. Εμένα πραγματικά μου φαίνεται πολύ περίεργο, κάτι «σαν κάποιο λάκκο να 'χει η φάβα». Βεβαιώθηκα ότι λέμε για το ίδιο βιβλίο, μια και και τα άλλα παραθέματα τα βρήκα, αλλά η αναφορά των βουλευτών στον Μεταξά είναι έωλη. Τόσο πια δεν το είδαν; Έχουν βέβαια δίκιο ότι οι περιγραφές δεν είναι τόσο γλαφυρές όσο πρέπει (για να διαπαιδαγωγηθούν τα παιδιά του δημοτικού με τον τρόπο που θα ήθελαν οι βουλευτές), αλλά, αν τα προβλήματα του βιβλίου είναι μόνο αυτά που αναφέρουν, τότε μια χαρά πρέπει να είναι. Εντεκάχρονα παιδιά είναι, δεν χρειάζεται να μάθουν για το... ρετσινόλαδο. :-)
 

rogne

¥
Λέει η ερώτηση: "Συγκεκριμένα δεν αναφέρεται το καθεστώς της 4ης Αυγούστου, ως δικτατορία" [sic]. Λέει το βιβλίο: "Στις 4 Αυγούστου του 1936 ο Μεταξάς, στον οποίο είχε αναθέσει την πρωθυπουργία ο βασιλιάς Γεώργιος Β', διέλυσε τη Βουλή και επέβαλε δικτατορία". Προφανώς στο βιβλίο γίνεται λόγος για την 4η Αυγούστου ως "δικτατορία". Άρα μάλλον κάτι άλλο ήθελαν να πουν οι βουλευτές, πιο κοντά (φαντάζομαι κι εγώ) στις "γλαφυρές περιγραφές" που λέει και ο nickel: "δεν παρουσιάζεται το καθεστώς της 4ης Αυγούστου σαν κανονική δικτατορία, εξωραΐζεται", κάτι τέτοιο. Χάλια διατύπωση διάλεξαν για να το πουν, πράγματι.

Από την άλλη, το: "Καθώς τα πολιτικά κόμματα έριζαν μεταξύ τους και στη χώρα επικρατούσε κοινωνική αναταραχή που εκφραζόταν με πορείες, διαδηλώσεις και απεργίες, ανέλαβε την εξουσία ο υπουργός των Στρατιωτικών Ιωάννης Μεταξάς.", μου φαίνεται ακόμα πιο χάλια, ιδιαίτερα για 11χρονα στο σχολείο (για άλλες κατηγορίες του πληθυσμού, και εκτός σχολείου, ίσως να το δικαιολογούσα περισσότερο). Ούτε το: "Ο Μεταξάς άσκησε διώξεις εναντίον των πολιτικών του αντιπάλων και προσπάθησε, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, να προσεγγίσει τους αγρότες και τους εργάτες με διάφορα κοινωνικά μέτρα. Ως έμπειρος στρατιωτικός, φρόντισε να προετοιμάσει τη χώρα για τον πόλεμο που ερχόταν. Παράλληλα, ενώ επικαλούνταν την ουδετερότητα, ακολούθησε σταθερή πολιτική φιλίας με τη Βρετανία, τη μεγαλύτερη ναυτική δύναμη της εποχής.", το λες ακριβώς περιγραφή μιας "δικτατορίας" έτσι που να την καταλαβαίνουν παιδιά. Αλλά νομίζω ότι είναι γενικό και διαχρονικό το σχολικό πρόβλημα με τον Μεταξά σε αυτές τις ηλικίες: πώς να εξηγήσεις στα παιδιά ότι το ΜΕΓΑΛΟ ΟΧΙ που γιορτάζουμε, αποθεώνουμε, κάνουμε παρέλαση, κλπ., το είπε ένας φασίστας δικτάτορας; Το ΜΕΓΑΛΟ ΟΧΙ δεν μετριάζεται. Ο φασίστας δικτάτορας απ' την άλλη...: "Ο Ιωάννης Μεταξάς είχε ήδη από το 1936 φροντίσει για τη στρατιωτική προετοιμασία της χώρας. Έτσι, διπλασίασε τις πολεμικές δαπάνες, μερίμνησε για τη δημιουργία αξιόπιστου πυροβολικού και εκπόνησε σχέδια μάχης για ενδεχόμενες επιθέσεις από τη Βουλγαρία και αργότερα από την Ιταλία." (από το επόμενο κεφάλαιο του βιβλίου). Typical.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Εμένα πάλι μου κάνει εντύπωση που αντί να κάνει οποιοσδήποτε πολιτικός (εκτός της Ρεπούση, αν δεν απατώμαι) την οποιαδήποτε διαμαρτυρία για το ότι τα παιδιά αναγκάζονται ήδη από το δημοτικό να αποστηθίζουν βίους αγίων, λειτουργικά σκεύη, είδη αμφίων και άλλα τέτοια, επικεντρωνόμαστε κάθε χρόνο σε αυτό το έρμο το βιβλίο της ιστορίας. Δηλαδή, ένα ιδανικό βιβλίο ιστορίας θα δημιουργούσε σκεπτόμενους μαθητές, οπότε πρέπει να το αλλάξουμε, αλλά δεν ενοχλεί η υποχρεωτική κατήχηση.
 
Top