Με τη νέα ελληνική μόνο, κατά βάση την μαθαίνεις από μνήμης, αν όμως έχεις κάποιο γνωστικό υπόβαθρο στην ετυμολογία, ακόμα και να μην θυμάσαι πώς γράφεται μια λέξη, μπορείς να το προσδιορίσεις. Ένα άλλο παράδειγμα, είναι η σημασία των λέξεων στη νέα ελληνική, και ο βαθμός που μπορείς να κατανοήσεις την χρήση λέξεων και φράσεων αρχαιοελληνικής προέλευσης σε νεοελληνικό περιεχόμενο.
Ας ξεκινήσουμε από ένα δεδομένο: κανείς δεν έχει μητρική την αρχαία ελληνική. Ορισμένοι έχουμε μητρική την νέα ελληνική. Αυτό σημαίνει ότι μαθαίνουμε πρώτα αυτήν, και μετά την αρχαία. Την πρώτη γλώσσα που μαθαίνουμε (εν προκειμένω τη νέα ελληνική) την μαθαίνουμε από μνήμης: δεν έχουμε καμία βάση στο μυαλό μας, αντιθέτως αυτή θα αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία θα έρθουν να καθήσουν όλες οι επόμενες γλώσσες που θα μάθουμε.
Τα μικρά παιδιά, αφού απομνημονεύσουν αρκετό λεξιλόγιο και αρκετούς γραμματικούς τύπους, αρχίζουν και κάνουν συνδυασμούς στο μυαλό τους και βγάζουν λογικά συμπεράσματα για τους υπόλοιπους γραμματικούς τύπους και για τη σημασία των νέων λέξεων που μαθαίνουν, καθώς επίσης και να κάνουν λογικές λεξιπλασίες και αργότερα να βγάζουν και λογικά συμπεράσματα για τη γραμματική. Αυτή είναι η φάση που λένε διάφορα "χαριτωμένα" και οι μεγάλοι γελάνε, γιατί οι γραμματικοί τύποι δεν έχουν πάντα μια άμεση λογική σχέση ούτε έναν άμεσο παραλληλισμό με άλλους παρόμοιους (αυτό μόνο στην εσπεράντο συμβαίνει, φαντάζομαι).
Κάποια στιγμή στη ζωή του το παιδάκι θα αρχίσει να μαθαίνει συστηματικά νέα ελληνικά και θα κατανοήσει καλύτερα τους μηχανισμούς της γλώσσας. Ίσως αργότερα αρχίσει να μαθαίνει και αρχαία ελληνικά, και τότε θα συμβεί ακριβώς το αντίθετο από αυτό που λες: δεν θα είναι τα αρχαία που θα βοηθήσουν την κατανόηση των νέων, αλλά τα νέα που θα βοηθήσουν (ως ένα σημείο) την κατανόηση των αρχαίων, λόγω της όποιας συνάφειας υπάρχει.
Το παιδάκι μπορεί επίσης να μην μάθει ποτέ του αρχαία ελληνικά, αλλά να συνεχίσει να μαθαίνει νέα ελληνικά, και μπορεί να έχει μια θαυμάσια κατανόηση της γλώσσας χωρίς να χρειαστεί ποτέ να μάθει αρχαία. Φυσικά μαθαίνοντας αρχαία θα εμβαθύνει ακόμη περισσότερο - αλλά είναι πραγματικά τόσο αναγκαίο αυτό για όλους; Μαθαίνοντας ολοκλήρωση και διαφορικό λογισμό εμβαθύνεις ακόμη περισσότερο στην κατανόηση των μαθηματικών - χρειαζόμαστε όμως όλοι τόσο βαθιά κατανόηση των μαθηματικών; Ακόμη και όσοι θα πάμε πανεπιστήμιο και θα γίνουμε ακαδημαϊκοί σε άλλους τομείς;
Όταν ξεκίνησα να μαθαίνω ισπανικά, τα γαλλικά που ήδη ήξερα με βοήθησαν να τα κατανοήσω ευκολότερα (όχι καλύτερα: ευκολότερα) και να τα μάθω κάπως γρηγορότερα. Στην πραγματικότητα όμως, οι έξι μήνες που ίσως εξοικονόμησα από την εκμάθηση των ισπανικών (τυχαίο το νούμερο, δεν ξέρω πόσο χρόνο πραγματικά γλίτωσα, θα ήταν πολύ δύσκολο να το εκτιμήσω με ακρίβεια) είχαν στοιχίσει τρία χρόνια εκμάθησης γαλλικών. (Βεβαίως είχα μάθει και γαλλικά, αλλά ως προς την εκμάθηση των ισπανικών, το γεγονός αυτό είναι αδιάφορο: εκατομμύρια Ισπανοί μιλούν τέλεια ισπανικά και δεν ξέρουν λέξη γαλλικά).
Αν ο στόχος είναι να μάθεις ισπανικά και όχι γαλλικά, δεν μοιάζει πολύ λογικό να κάνεις 3 χρόνια γαλλικά με σκοπό να μάθεις μετά ισπανικά πιο γρήγορα, έτσι δεν είναι; Συμφέρει πολύ περισσότερο να αφιερώσεις ας πούμε 1 χρόνο παραπάνω στα ίδια τα ισπανικά για να τα μάθεις ακόμη καλύτερα, δεν συμφωνείς; (Φυσικά αν ο στόχος είναι θα μάθεις γαλλικά αυτά καθαυτά, το πράγμα αλλάζει - αλλά εδώ μιλάμε για το πλεονέκτημα που δίνει μια γλώσσα ως προς την εκμάθηση μιας άλλης, όχι ως προς την εκμάθηση αυτής της ιδίας!)
Με την ίδια λογική, αν ο στόχος είναι η καλή εκμάθηση και κατανόηση των νέων ελληνικών, το λογικό και πρακτικό είναι να δώσεις περισσότερο χρόνο στη διδασκαλία των ίδιων των νέων ελληνικών και όχι στη διδασκαλία των αρχαίων. Αυτό εμένα μου φαίνεται Ομόνοια-Κηφισιά μέσω Διακοφτού.