Υποθέτω όσοι απλοί πολίτες διαφωνούν με τη μετακίνηση των αρχαίων είναι όλοι από άλλα μέρη, κι όχι Θεσσαλονικείς;
Το θέμα έχει δύο παραμέτρους: πόσο ενδιαφέρεται ο οποιοσδήποτε πολίτης να δει το ίδιο μνημείο στην αυθεντική του θέση σε σχέση με το να το δει σε μια θέση λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα, ανακατασκευασμένο, και πόσο ενδιαφέρεται γι' αυτό, όταν μπαίνει στην μέση το θέμα κόστους και καθυστέρησης -ίσως και ολοκληρωτικής ματαίωσης- ενός έργου που ζητούσαν οι κάτοικοι τα τελευταία 30 χρόνια (δικαίως ή αδίκως -εγώ λέω αδίκως-, αυτό είναι άλλο θέμα).
Κατ' αναλογία, πόσο νοιάζεται ο οποιοσδήποτε πολίτης που εκθέματα της Ακρόπολης είναι στο μουσείο Ακρόπολης και όχι στην ίδια την Ακρόπολη, όπως συμβαίνει άλλωστε και με την συντριπτική πλειονότητα των αρχαίων εκθεμάτων; Προσωπικά δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο τραγικό να μεταφερθούν. Μιλάμε για πλεονέκτημα συμβολισμού και μόνο. Όσοι υποστηρίζετε την παραμονή στο σημείο, ανάγετε τον συμβολισμό της ιστορικότητας της τοποθεσίας σε ζήτημα μεγαλύτερο της κατασκευής του έργου. Επίσης κατά πάσα πιθανότητα ΔΕΝ είστε Θεσσαλονικείς.
Το ότι ο μέσος πολίτης δεν δίνει δεκάρα μπορεί κανείς να το δει κι από την κίνηση που παρουσιάζουν τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι της Ελλάδας (ειδικά αν αφαιρέσουμε τους ξένους επισκέπτες)*. Πολύ κακώς, αλλά έτσι είναι. Κι εδώ δεν μιλάμε για κάλυψη των ευρημάτων, γεγονός που θα άφηνε παγερά αδιάφορο ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, αλλά για μεταφορά τους. Το αστείο είναι ότι εγώ κατακρίνω αυτήν την συμπεριφορά, όμως θεωρώ και ήσσονος σημασίας την παραμονή της ρωμαϊκής οδού στο σημείο της. Ακόμη κι αν δεν ήταν στην μέση το μετρό, δεν θα με πολυένοιαζε.
Για να μην λένε ότι επαναλαμβάνομαι, εκφράζω για τελευταία φορά τις θέσεις μου, συνοπτικά.
Πλεονεκτήματα:
1. διατήρηση της ιστορικότητας του σημείου
Μειονεκτήματα:
1. εναλλακτικές λύσεις τεχνικά δύσκολες και κοστοβόρες
2. καθυστέρηση έργων, γιατί χρειάζεται επαναδημοπράτηση σχεδιασμού
3. πιθανή ματαίωση του έργου, που θα αφήσει κούφια την πόλη και θα πάνε στράφι τα λεφτά που δόθηκαν, χωρίς να δοθεί στην κυκλοφορία κάποια λύση του κυκλοφοριακού και αφήνοντας μόνιμες διάφορες τεχνικές παρακάμψεις και αλλαγές στο οδικό σύστημα, που παρεμποδίζουν την κυκλοφορία εδώ και χρόνια και καταστρέφουν την εμπορική δραστηριότητα μπροστά από μαγαζιά. Αυτές οι αλλαγές είναι προσωρινές, αλλά αν ματαιωθεί το έργο θα μείνουν αμανάτι.
Πολύ ευχαρίστως να προσθέσω κι άλλα πλεονεκτήματα, αν έχει κάποιος να πει κάτι.
* το σύνολο επισκεπτών όλων των μουσείων της Ελλάδας (111 στο σύνολο) είναι μόνο ένα μικρό ποσοστό των επισκεπτών του Βρετανικού Μουσείου· και μιλάμε για την Ελλάδα, που ο τουρισμός είναι από τις πιο βαριές της βιομηχανίες. Σύμφωνα με παλιότερη (2005) έρευνα της Metron Analysis, 73% είναι οι Έλληνες που δεν επισκέφθηκαν ποτέ το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.