Ένα δεύτερο βασικό σκεπτικό του φιλελευθερισμού είναι ότι οι κανόνες που ψηφίζονται (...) δεν πρέπει να περιορίζουν τις ατομικές ελευθερίες. (...) Προστασία των ατομικών ελευθεριών δεν σημαίνει ότι ο καθένας είναι ελεύθερος να κάνει ό,τι του καπνίσει. Σημαίνει ότι ο καθένας είναι ελεύθερος να κάνει ό,τι του καπνίσει, αρκεί να μην περιορίζει την ελευθερία των άλλων, δηλαδή να μην τους εξαναγκάζει να κάνουν κάτι που δεν θέλουν. Δεν είμαι ελεύθερος να σκοτώσω, να βιάσω, να κλέψω, να κάψω τα δάση, να μολύνω τις θάλασσες κλπ. Οι ελευθερίες αυτές πρέπει να περιορίζονται από νόμους, ακριβώς επειδή ισοδυναμούν με αφαίρεση της ελευθερίας των άλλων. Είμαι όμως ελεύθερος να πιστεύω σε όποιον θεό θέλω, να διαβάζω όποια βιβλία θέλω, να ακούω όποια μουσική θέλω και, για να το πάω στα οικονομικά, να κοστολογήσω το προϊόν της εργασίας μου όσο θέλω, και αν οι άλλοι θέλουν το αγοράζουν ή όχι. Οι ελευθερίες αυτές δεν ισοδυναμούν με περιορισμό της ελευθερίας των άλλων, και άρα, σύμφωνα με τον φιλελευθερισμό, οφείλουν να μην περιορίζονται από νόμους.
(Μήτε μνημόνια, θα συμπλήρωνα).
Η όλη συζήτηση μού θυμίζει τα επιχείρηματα των σκεπτικιστών πιστών χριστιανών. Αναγνωρίζουν πως στην πράξη ο οργανωμένος εκπρόσωπός τους, η Ιεραρχία, διέπραξε λάθη, προκάλεσε σφαγές και πολέμους, αλλά καταλήγουν στην αποδοχή της τελειότητας της θεωρίας, ότι φταίνε οι ελλιπείς, κακόβουλες ή εσφαλμένες, εφαρμογές της και πως φτάνει ο εξοβελισμός των λίγων κακών για να λάμψει το φως.
Το ίδιο συμβαίνει και με τον καπιταλισμό (νεο- ή απλώς φιλελευθερισμός δεν είναι παρά δύο από τις ονοματικές του παρενδυμασίες). Μια πρώτη απάτη είναι το ίδιο το όνομα: ποιος θα ήταν ενάντιος στην ελευθερία; Η δεύτερη, όχι όμως και τελευταία, έχει να κάνει με την (νεο)φιλελεύθερη δήθεν απαίτηση για τον περιορισμό μέχρις εξαλείψεως του κράτους, όχι βέβαια εκείνων των τομέων του που θα επιβάλουν και θα εφαρμόσουν τις λύσεις που τα νεοφιλελεύθερα κοράκια θα υπαγορεύσουν (δικαστική εξουσία, ασφάλεια, πολιτικό προσωπικό). Παράδειγμα, αυτό που συμβαίνει τώρα με τις τράπεζες: αποτελεί βασική καπιταλιστική αρχή η ανεμπόδιστη και δίχως κρατικό παρεμβατισμό αύξηση του κέρδους και ελαχιστοποίηση των ζημιών, είναι άλλωστε μία από τις βασικές ελευθερίες. Αυτό που δεν καταλαβαίνω, σε αυτό το πλάισιο σκέψης, είναι γιατί οι ευρωπαϊκές (ιδιωτικές στο σύνολό τους εξάλλου) τράπεζες, έχοντας αγοράσει τα αμερικανικά σκουπίδια, αρνούνται να αναγνωρίσουν και να πληρώσουν τις ζημιές, και, "πείθοντας" το πολιτικό προσωπικό (1) ότι η ύπαρξή τους είναι συνώνυμη της ύπαρξης των κρατών, ανακεφαλαιοποιούνται, δηλαδή μας αναγκάζουν, με μοχλό το τρισκατάρατο κι οξαποδώ κράτος και αιχμή τις δυνάμεις καταστολής, να τις χρηματοτοδοτούμε και να τις σώζουμε, ενώ δεν είναι παρά είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις: ο ΟΣΕ και η Ολυμπιακή τους μάραναν μετά. Στην Λατινική Αμερική ανάλογη κρατικοποίηση του ιδιωτικού τραπεζικού χρέους έγινε κατά την διάρκεια αιματοβαμμένων δικτατοριών. Στα δικά μας μέρη, γίνεται εν πλήρει δημοκρατία, όπου οι προγραμματικές υποσχέσεις πετιούνται στα σκουπίδια άμα τη ανόδω στην εξουσία, σε μια χώρα όπου μέχρι πρόσφατα ήταν αδίκημα η "αθέτηση υποσχέσεως γάμου".
Όμως ξέρω: όλα αυτά είναι "στρεβλώσεις" της υγιούς (νεο-)φιλελεύθερης οικονομι(σι)άς. Στο απώτερο μέλλον, μαζί με την Δευτέρα Παρουσία, θα έρθει και η "αστρέβλωτη" λειτουργία/δράση του (νεο)φιλελεύθερου παράδεισου, αφού στο μεταξύ όλος ο πλούτος, γη, ακίνητη περιουσία και παραγωγικός ιστός, θα έχει συγκεντρωθεί σε λίγα χέρια. Κατανοητό.
Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι πώς άνθρωποι με εμφανώς συγκροτημένη σκέψη και άπειρη πρόσβαση σε πληροφορία, κάθονται και παπαγαλίζουν αμερικανιές, υπερασπιζόμενοι έναν Κύκλωπα που κάθε μέρα τρώει κι από έναν σύντροφό μας, ελπίζοντας πως αυτούς θα τους ξεχάσει κάπου στο βάθος της σπηλιάς. Το να του βγάλουμε το μάτι, σημαίνει, πρώτα από όλα, να αποκαλύπτουμε την αλήθεια, αυτό που δεν "διαφεύγει", να διαδίδουμε τις αντιφάσεις του και να θυμηθούμε πως, σε αντίθεση με την λατινογενή λέξη που σημαίνει "αλληλεγγύη στην μάχη", η ελληνική λέξη "κοινωνία" προέρχεται από το "κοινός, κοινωνώ (κάνω κοινό)" και "ιδιωτικοποιώ" σημαίνει "αποβλακώνω".
(1) Δεν μπορώ να βρω μια καταπληκτική σχετική γελοιογραφία
(του Στάθη; ): Συζητούν δύο καπιταλιστές (καπελάκι, κουστουμάκι, κοιλίτσα) και ο ένας λέει: "Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις έναν πρωθυπουργό υπάλληλό σου. Είναι πολύ πιό εύκολο (ή φθηνό) να κάνεις έναν υπάλληλό σου πρωθυπουργό". Η δημοσίευσή τους, πολύ πριν την άνοδο των κκ. Παπαδήμου και Μόντι και την αποχώρηση (; ) του πρώτου.