Το νήμα για την παιδεία

drazen

New member
Όχι τρεις λατίνοι συγγραφείς. Τρία έργα: De bello gallico και De bello civili του Καίσαρος και το Vitae του Νέπωτος.
Έχεις απόλυτο δίκηο. Έπρεπε να είμαι πιο ακριβής. :whistle:



Αυτό το είπα πάνω στις πρακτικές ικανότητες, γιατί το σχόλιο του Drazen δίνει την εντύπωση ότι τα σημερινά παιδιά είναι πιο... χαζά;
Ποτέ δεν ισχυρίστηκα ότι τα σημερινά παιδιά είναι πιο χαζά. Είναι εξίσου έξυπνα με τα προ τριακονταετίας και, επί πλέον, με πλατύτερους ορίζοντες. (Δεν θα μιλήσω για IQ tests, γιατί αυτά αντανακλούν τις προκαταλήψεις και τα προτάγματα των συντακτών τους.) Απλώς είναι απείθαρχα καί σε προσωπικό, όσο και σε επίπεδο ομάδας. Ακόμη, έχουν ελάχιστα ανεπτυγμένη την πρακτική νοημοσύνη και την λεπτή κινητικότητα. Στην πρώτη στραβή, παραιτούνται, ιδίως τα αγόρια. (Θυμάμαι που τα περισσότερα 12ετή αγόρια δεν είχαν την υπομονή να τετραγωνίσουν σωστά ένα φύλλο χαρτί για τα οριγκάμι, για να μην επιμείνω στην αδυναμία πολλών να δέσουν τα κορδόνια τους.) Τα παιδιά δεν έχουν μάθει να ζορίζονται, αλλά αυτό μόνο σε ό,τι αφορά στις, ελάχιστες πλέον, απαιτήσεις του (πρωτοβάθμιου) σχολείου. Όταν η περίπτωση το απαιτεί, π.χ. μία εξέταση για το A junior, τότε μπορούν να λείψουν και μια και δυο μέρες για να (τί άλλο; ) απομνημονεύσουν τα κατεβατά λεξιλογίου που απαιτείται. Η επιδόσεις τους είναι πολύ κατώτερες στα πολύ κατώτερου επιπέδου αγγλικά του σχολείου. (Μιλάω πάντα για τα περισσότερα σχολεία της επαρχίας).
Το (δημόσιο) σχολείο είναι αντανάκλαση των πολιτικών κορυφής: αν οι δάσκαλοι είναι ανεπαρκείς, λουφαδόροι, ακατάρτιστοι και ανυπόληπτοι, αυτό συμβαίνει επειδή η «κορυφή» στόχευσε, επέτρεψε και, εν πολλοίς, επέβαλε την αποδιοργάνωση ενός μοντέλου για να το βγάλει στην αγορά σε πιο χλιδάτη και ακριβότερη συσκευασία.



Για σύγκρινε την ικανότητα των τότε συμμαθητών σου και των τωρινών μαθητών σου στο πώς κάνουμε φορμάτ. Τι είπες; Δεν είχατε τότε υπολογιστές; Ε, οι ανάγκες αλλάζουν. Αυτό που σου φαίνεται σαν έλλειψη ικανοτήτων στο σημερινό παιδί, είναι απλά στροφή σε άλλη δραστηριότητα -η οποία μπορεί να είναι πολύ πιο πολύπλοκη, ας θυμηθούμε.
Δεν μου φαίνεται εντός θέματος το ερώτημα τί κάνουν τα παιδιά στον ελεύθερο χρόνο τους. Τώρα κάνουν φορμάτ (που δεν είναι, δα, και καμιά εξαιρετικής δυσκολίας ικανότητα), εμείς παίζαμε μπάλα (ή κρυφτό ή τζαμί ή, απλώς, απολαμβάναμε μια ξεκουραστική βαριεστημάρα) μέχρι που είχε φως (και ταυτόχρονα απομνημονεύαμε κατεβατά).
Το θέμα είναι τί δεν κάνουν από όσα χρειάζονται (και θα τους ζητηθούν άμεσα ή έμμεσα) και πώς αυτό συσσωρεύει σπασμένους κρίκους και κενά στο πέρασμα των χρόνων. Όσο για το ίντερνετ, δεν νομίζω να κάνουν άλλο από το να παίζουν παιχνίδια βίας ή μόδας (αναφέρομαι πάντα στις ηλικίες του δημοτικού).
Δεν θα εμπιστευόμουν έναν χειρούργο ή έναν μηχανικό που θα μου έλεγαν «γνωρίζω λίγα πράγματα από, για παράδειγμα, ανατομία ή μηχανική φορτίων, αλλά από μικρός έκανα φορμάτ (και άλλα καμποϋλίκια)». Ποιος θα αφηνόταν στά χέρια ή τα σχέδιά τους;
Όχι, δεν φταίνε τα παιδιά. Απεναντίας, είναι αξιοθαύμαστα που ακόμη αντέχουν αυτόν τον ορυμαγδό έλλειψης κανόνων και διαβαθμισμένης δυσκολίας απαιτήσεων.



Εδώ που τα λέμε τα σημερινά 18χρονα ξέρουν και περισσότερες ξένες γλώσσες από τη δική μου γενιά, κι αυτό είναι αναντίρρητο. Επίσης έχουν επισκεφτεί περισσότερες ξένες χώρες κατά μέσον όρο, έχουν επικοινωνήσει ή διατηρούν επαφή με περισσότερους νέους από άλλους πολιτισμούς. Νομίζω ότι αυτά αποτελούν πολύτιμα στοιχεία μόρφωσης.
Μιλάς για τα παιδιά της μέσης/ανώτερης αστικής τάξης. Λίγα ξέρουν κάτι περισσότερο από αγγλικά ή γερμανικά (διαζευκτικά). Κι αυτό, γιατί η γλωσσομάθεια έγινε προαπαιτούμενο. Εξάλλου, όλοι γνωρίζουμε ότι η κατοχή ενός Proficiency σημαίνει περισσότερο την επιτυχή εσωτερίκευση ενός μηχανισμού εξετάσεων παρά ένα επίπεδο ουσιαστικής γλωσσομάθειας.
Τα άλλα, ναι, είναι πολύτιμα στοιχεία μόρφωσης, αλλά δες που στο τέλος τα πάντα καταλήγουν σε ένα άχρωμο γενικευτικό έθνικ: φαγητό, φορεσιά, χοροί, κτήρια.



Εγώ θα ρωτούσα πρώτα πόσο κάνει 50 - 20. Η αφαίρεση είναι πολύ πιο δύσκολη από την πρόσθεση.
Και θα έκανες την δουλειά που έπρεπε να γίνεται στο σχολείο. Γιατί δεν γίνεται; Επειδή από τα 45 λεπτά που (πρέπει να) διαρκεί η διδακτική ώρα τα μισά και περισσότερο χάνονται στην διαδικασία «επαναφοράς». Καθώς η ώρα των μαθηματικών είναι συνήθως η τρίτη (μετά το πρώτο εικοσάλεπτο διάλειμμα), διάστημα κατά το οποίο τα βλαστάρια των νεοελλήνων καταναλώνουν απίστευτες ποσότητες ζάχαρης και με δεδομένη την έλλειψη ύπνου, μετά την έκρηξη ενεργητικότητας αρκετά περνούν σε κατάσταση μισοϋπνηλίας και νοητικής τεμπελιάς. Ένα ή δύο σε μια τάξη είναι αρκετά να παρεμποδίσουν όσα θέλουν και μπορούν να συμμετέχουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ο κανόνας, είναι όμως μια κατάσταση αρκετά διαδεδομένη.



Οπότε ναι μεν κακή η αποστήθιση ή η λύση χαζών ασκήσεων, αλλά:
α. τα ζητάνε για να πας παραπέρα. (…)
β. Κάνουν τη ζωή εύκολη.
Η αποστήθιση είναι κακή, όταν γίνεται αυτοσκοπός και επιβάλλεται δια της βίας. Τα παιδιά έχουν απεριόριστες ικανότητες απομνημόνευσης και διψούν για κανόνες. Οι κανόνες είναι οι φάκελοι, όπου θα ρίξεις τις σκόρπιες γνώσεις. Όσο λιγότεροι και πιο ανοργάνωτοι οι φάκελοι, τόσο πιο δύσκολη η συνδυαστική ανάσυρση μεμονωμένων αρχείων. Φανταστείτε έναν υπολογιστή, όπου αποθηκεύουμε δεκάδες χιλιάδες αρχεία διαφορετικού τύπου και θεματολογίας στα “Έγγραφά μου” και μόνο. Πώς το έλεγαν, τί ήταν; Τρέχα ψάξ’ το. Ε, κάτι τέτοιο συμβαίνει.



Πάντως εκτός εκπαίδευσης δεν έχω δει σκληρή δουλειά.
Θα συμφωνήσω, εν μέρει. Αν και η εκπαίδευση είναι από τις εξαντλητικότερες δουλειές που έχω κάνει (και είναι πολλές και για αρκετό καιρό η καθεμιά τους), δεν συγκρίνεται, για παράδειγμα, με ενός εργάτη σε βαφείο υφασμάτων (άντεξα μόνο 5 μέρες).
 
Ενώ «τα 48ωρα αϋπνίας και οι ατέλειωτες ώρες να σκέφτεσαι λύσεις σε προβλήματα» είναι ΜΟΝΙΜΗ κατάσταση όταν σπουδάζεις;

Εννοείται πως όχι, αλλά εγώ το 48ωρο το είχα ψωμοτύρι (από συνήθεια περισσότερο παρά γιατί χρειαζόταν). Το περισσότερο που έχω μείνει ξάγρυπνος ήταν πριν την παράδοση της μεταπτυχιακής μου εργασίας, όπου τις τελευταίες 5 μέρες κοιμήθηκα συνολικά 4 ώρες. Με απίστευτες ποσότητες καφέ, φυσικά, και με συνέπεια να κλείσει η φωνή μου και να είμαι σαν ζόμπι για περίπου μία βδομάδα ακόμα.

Την περισσότερη κατάσταση αϋπνίας, πάντως, την έζησα στο στρατό, όπου καθόμουν με τις ώρες να βγάλω λογιστικά του γραφείου σιτισμού. Κοιμώμουν καθημερινά 2-3 ώρες, για περίπου 2 μήνες, ώσπου κάποια στιγμή, σε μια σκοπιά, ένιωσα το σώμα μου να τρέμει και ζήτησα να με αλλάξουν. Με πήγαν στο νοσοκομείο, όπου μου πήραν αίμα και μετά έκλεισαν τα μάτια μου. Ξύπνησα κάπου 24 ώρες μετά. Μου είπαν ότι έπαθα υπερκόπωση.
 
Πάντως εκτός εκπαίδευσης δεν έχω δει σκληρή δουλειά.
Δηλαδή οι μόνοι που εργάζονται σκληρά κατά τη γνώμη μου είναι οι μαθητές- φοιτητές- ερευνητές. Κι αυτό το λέω έχοντας δουλέψει και στη βιομηχανία και στο πανεπιστήμιο. Τα 48ωρα αϋπνίας και τις ατέλειωτες ώρες να σκέφτεσαι λύσεις σε προβλήματα δεν τις κάνεις για κανέναν εργοδότη.

Πραγματικά εντυπωσιάζομαι που σε φόρουμ μεταφραστών δεν έχει απαντήσει ουδείς επί προσωπικού. Οκέι, λοιπόν, ως φοιτητής ξεπατώθηκα. Ναι, όπως περιγράφεται παραπάνω. Ως ορκωτός ελεγκτής και τραπεζικός, αν και τα πράγματα ήταν δύσκολα, ομολογουμένως ουδέποτε έπεσε τόση δουλειά (κυρίως με ενοχλούσε η άσκοπη ανάλωση του χρόνου μου). Όμως ως μεταφραστής, εδώ και πάρα πολλά χρόνια (διψήφιο το νούμερο) έχει τύχει να περάσουν μήνες για να μη δουλέψω δύο μέρες σερί, περνάνε χρόνια (2 ή τρία) για να καθίσω πάνω από πέντε μέρες σερί, δουλεύω επί συχνής βάσης (πάνω από 10-12 μέρες το μήνα) πάνω από 12-13 ώρες τη μέρα, δουλεύω επί μονίμου βάσης πάνω από 8-9 ώρες τη μέρα, και επιτρέψτε μου να υποθέσω ότι μάλλον λύνω προβλήματα (χώρια που κρατάω και μόνος τα λογιστικά μου). Ξέρω,* μεμονωμένη περίπτωση.** Στα παλιά σας τα παπούτσια.

*Ξέρω;
**Μεμονωμένη περίπτωση;
 
Ποτέ δεν ισχυρίστηκα ότι τα σημερινά παιδιά είναι πιο χαζά. Είναι εξίσου έξυπνα με τα προ τριακονταετίας και, επί πλέον, με πλατύτερους ορίζοντες. (Δεν θα μιλήσω για IQ tests, γιατί αυτά αντανακλούν τις προκαταλήψεις και τα προτάγματα των συντακτών τους.) Απλώς είναι απείθαρχα καί σε προσωπικό, όσο και σε επίπεδο ομάδας. Ακόμη, έχουν ελάχιστα ανεπτυγμένη την πρακτική νοημοσύνη και την λεπτή κινητικότητα. Στην πρώτη στραβή, παραιτούνται, ιδίως τα αγόρια. (Θυμάμαι που τα περισσότερα 12ετή αγόρια δεν είχαν την υπομονή να τετραγωνίσουν σωστά ένα φύλλο χαρτί για τα οριγκάμι, για να μην επιμείνω στην αδυναμία πολλών να δέσουν τα κορδόνια τους.) Τα παιδιά δεν έχουν μάθει να ζορίζονται, αλλά αυτό μόνο σε ό,τι αφορά στις, ελάχιστες πλέον, απαιτήσεις του (πρωτοβάθμιου) σχολείου. Όταν η περίπτωση το απαιτεί, π.χ. μία εξέταση για το A junior, τότε μπορούν να λείψουν και μια και δυο μέρες για να (τί άλλο; ) απομνημονεύσουν τα κατεβατά λεξιλογίου που απαιτείται. Η επιδόσεις τους είναι πολύ κατώτερες στα πολύ κατώτερου επιπέδου αγγλικά του σχολείου. (Μιλάω πάντα για τα περισσότερα σχολεία της επαρχίας).

Φρονώ πως για το παραπάνω την κύρια ευθύνη έχουν οι γονείς. Η φράση κλειδί είναι το "δεν έχουν μάθει να ζορίζονται". Μπίνγκο! Αν δεν έχουν μάθει να ζορίζονται τότε οι γονείς τους τούς τα δίνουν όλα έτοιμα.

Το φορμάτ το έφερα σαν παράδειγμα απέναντι στο φούιτ. Ως προς αυτό είναι σχετικό. Και είναι πιο πολύπλοκο από φούιτ.

Και θα έκανες την δουλειά που έπρεπε να γίνεται στο σχολείο. Γιατί δεν γίνεται;

Για οικονομία χώρου, παραθέτω μόνο αυτό. Πιστεύω ότι σωστή δουλειά στα μαθηματικά δεν γινόταν ποτέ γιατί λείπει η μεθοδολογία από το σύστημα εκμάθησης, άρα φταίνε το πρόγραμμα και τα βιβλία, κατά κύριο λόγο.

Η αποστήθιση είναι κακή, όταν γίνεται αυτοσκοπός και επιβάλλεται δια της βίας. Τα παιδιά έχουν απεριόριστες ικανότητες απομνημόνευσης και διψούν για κανόνες. Οι κανόνες είναι οι φάκελοι, όπου θα ρίξεις τις σκόρπιες γνώσεις. Όσο λιγότεροι και πιο ανοργάνωτοι οι φάκελοι, τόσο πιο δύσκολη η συνδυαστική ανάσυρση μεμονωμένων αρχείων. Φανταστείτε έναν υπολογιστή, όπου αποθηκεύουμε δεκάδες χιλιάδες αρχεία διαφορετικού τύπου και θεματολογίας στα “Έγγραφά μου” και μόνο. Πώς το έλεγαν, τί ήταν; Τρέχα ψάξ’ το. Ε, κάτι τέτοιο συμβαίνει.

«Τρέχα ψάξ’ το.» Μήπως εννοείς "τρέχα γύρευε";
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Πραγματικά εντυπωσιάζομαι που σε φόρουμ μεταφραστών δεν έχει απαντήσει ουδείς επί προσωπικού.
Νομίζω ότι, ακριβώς επειδή πρόκειται για φόρουμ μεταφραστών, θεωρούμε αυτά που αναφέρεις αυτονόητα και καθόμαστε στην άκρη να ακούσουμε τι λένε τα άλλα επαγγέλματα.
 

nickel

Administrator
Staff member
Νομίζω ότι, ακριβώς επειδή πρόκειται για φόρουμ μεταφραστών, θεωρούμε αυτά που αναφέρεις αυτονόητα και καθόμαστε στην άκρη να ακούσουμε τι λένε τα άλλα επαγγέλματα.
Για να μη σου πω ότι όσοι έχουν τόσο αυστηρό πρόγραμμα δεν διάβασαν καν αυτό που έγραψε η SBE.
 
Για να μη σου πω ότι όσοι έχουν τόσο αυστηρό πρόγραμμα δεν διάβασαν καν αυτό που έγραψε η SBE.

Όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ σκληρό πρόγραμμα δουλειάς. Η SBE μίλησε για αφεντικό, προφανώς με την έννοια της ιεραρχίας σε μια επιχείρηση.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member


Όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πολύ σκληρό πρόγραμμα δουλειάς. Η SBE μίλησε για αφεντικό, προφανώς με την έννοια της ιεραρχίας σε μια επιχείρηση.

Συνεχίζω να πιστεύω ότι πρέπει να διευρύνει τους ορίζοντές της :) Και σοβαρά τώρα, τέτοιου είδους γενικεύσεις είναι ατυχείς, εκτός κι αν διευκρινίσει κανείς ότι ΕΓΩ όταν ήμουν φοιτητής δούλευα περισσότερο από ό,τι έχω δουλέψει για το αφεντικό μου.
 

drazen

New member
«Τρέχα ψάξ’ το.» Μήπως εννοείς "τρέχα γύρευε";
Αν θέλεις, δεν με χαλάει. Αλλά και το πρώτο μια χαρά μού κάθεται. :D
Άλλο μού τράβηξε την προσοχή;
"Γιατί δεν γίνεται;": Πώς θα δείξω ότι θέλω να γράψω
"Γιατί δεν γίνεται;" (με την κύρια άνοδο του τόνου της ερώτησης στο γίνεται κι όχι
"Γιατί δεν γίνεται;" με τον αντίστοιχο τόνο στο Γιατί
αν δεν υπάρχουν σημαδάκια που να μου το επιτρέπουν;
Βέβαια, αυτό ανήκει σε άλλο ( ; :devil:) νήμα.
 
Αν θέλεις, δεν με χαλάει. Αλλά και το πρώτο μια χαρά μού κάθεται. :D
Άλλο μού τράβηξε την προσοχή;
"Γιατί δεν γίνεται;": Πώς θα δείξω ότι θέλω να γράψω
"Γιατί δεν γίνεται;" (με την κύρια άνοδο του τόνου της ερώτησης στο γίνεται κι όχι
"Γιατί δεν γίνεται;" με τον αντίστοιχο τόνο στο Γιατί
αν δεν υπάρχουν σημαδάκια που να μου το επιτρέπουν;
Βέβαια, αυτό ανήκει σε άλλο ( ; :devil:) νήμα.

Μπορείς να το μπολντάρεις. Εγώ αυτό κάνω. Υπάρχει και ο δυνητικός επιτονισμός στο "δεν", για να τονίσεις ότι υπάρχει η άρνηση. Εγώ πάντως από τον τρόπο που συνέταξες το κείμενο, καταλαβαίνω ότι ο επιτονισμός σου πέφτει στο "γίνεται". Στην ουσία είναι σαν να βάζεις άνω και κάτω τελεία μετά το "γίνεται". Εισάγεις την αιτιολόγηση με ερώτηση.
 

drazen

New member
Μπορείς να το μπολντάρεις. Εγώ αυτό κάνω.
Συνήθως στην επιστήμη χρησιμοποιούνται οι απλόύστεροι των κωδίκων και τα απλούστερα εργαλεία. Για παράδειγμα, ο κύκλος σχεδόν μπορεί να τετραγωνιστεί, όχι όμως με διαβήτη και χάρακα. Αντίστοιχα, αν λαμβάνουμε υπ' όψη μας την εξέλιξη της τεχνολογίας, ε, τότε, δεν χρειάζεται ούτε το μπολντάρισμα, ούτε η πλαγιογράφηση. Δεν στέλνεις καλύτερα ένα αρχείο ήχου να τελειώνουμε σιγά σιγά και με την γραφή;


Εγώ πάντως από τον τρόπο που συνέταξες το κείμενο, καταλαβαίνω ότι ο επιτονισμός σου πέφτει στο "γίνεται". Στην ουσία είναι σαν να βάζεις άνω και κάτω τελεία μετά το "γίνεται". Εισάγεις την αιτιολόγηση με ερώτηση.
Καλά το κατάλαβες και σε ζηλεύω που είσαι τόσο άμεσα καίριος. Εγώ, πάλι, πολλές φορές παράτησα ενδιαφέροντα βιβλία, απλά γιατί δεν άντεχα να αμφιβάλλω, έστω και στιγμιαία, κάτι που ποτέ δεν μου έτυχε με βιβλία της Άγρας, φερ' ειπείν, κι ας ήταν, για τα γούστα μου, πατάτες.
 

Elsa

¥
Συνεχίζω να πιστεύω ότι πρέπει να διευρύνει τους ορίζοντές της :) Και σοβαρά τώρα, τέτοιου είδους γενικεύσεις είναι ατυχείς, εκτός κι αν διευκρινίσει κανείς ότι ΕΓΩ όταν ήμουν φοιτητής δούλευα περισσότερο από ό,τι έχω δουλέψει για το αφεντικό μου.
Εγώ πάντως, όχι.
 
Συνήθως στην επιστήμη χρησιμοποιούνται οι απλόύστεροι των κωδίκων και τα απλούστερα εργαλεία. Για παράδειγμα, ο κύκλος σχεδόν μπορεί να τετραγωνιστεί, όχι όμως με διαβήτη και χάρακα. Αντίστοιχα, αν λαμβάνουμε υπ' όψη μας την εξέλιξη της τεχνολογίας, ε, τότε, δεν χρειάζεται ούτε το μπολντάρισμα, ούτε η πλαγιογράφηση. Δεν στέλνεις καλύτερα ένα αρχείο ήχου να τελειώνουμε σιγά σιγά και με την γραφή;

Για διάφορους λόγους, η γραφή θα είναι μαζί μας για πολύ καιρό ακόμα. Μερικοί λόγοι είναι οι ακόλουθοι:

1. υπάρχουν κωφάλαλοι. Μέχρι η τεχνολογία να λύσει τα δικά τους προβλήματα, θα συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τον γραπτό λόγο για επικοινωνία.
2. οι υπολογιστές καταλαβαίνουν καλύτερα το γραπτό κείμενο από την ομιλία κι αυτό θα συνεχίσει να είναι κανόνας για πολλά χρόνια ακόμα, για τους δικούς του, ξεχωριστούς λόγους.
3. υπάρχουν πράγματα που δουλεύουν καλύτερα στον γραπτό λόγο παρά στον προφορικό.
4. ο προφορικός λόγος είναι αφάνταστα πιο δύσκολα κατανοητός από τον γραπτό. Ακόμα κι αν βγάλουμε στην άκρη τις μη καθαρές προφορές, τον μη καθαρό διαχωρισμό λέξεων, το δυσδιάκριτο ύψος φωνής, τα προβλήματα άρθρωσης, στρωτής ανάγνωσης, σωστών παύσεων, κτλ, ο προφορικός λόγος είναι πιο δύσκολα αποκρυπτογραφήσιμος από τον εγκέφαλό μας. Στην καθημερινή μας ομιλία δεν είναι τόσο εμφανές, γιατί η αποκρυπτογράφηση υποβοηθάται από την όραση. Πώς; Ας πούμε ότι περπατάς στον δρόμο με έναν φίλο σου...:

-είναι μακριά ακόμα το σπίτι σου;
-όχι, είναι δίπλα σ' εκείνο το ...πλαστείο

Παρότι δεν άκουσες καλά την λέξη, βλέπεις το ζαχαροπλαστείο. Βέβαια αυτό είναι πολύ χτυπητό παράδειγμα. Υπάρχουν και πιο ακαθόριστα πράγματα που σε βοηθάνε, όπως η έκφραση στο πρόσωπο αυτού που σου μιλάει, το διάβασμα των χειλιών του, που κάνεις υποσυνείδητα και διάφορα άλλα. Σε ένα ηχητικό απόσπασμα όμως δεν τα έχεις όλα αυτά.
5. για να εξαλειφθούν τα προβλήματα προφοράς, κτλ, θα πρέπει να δημιουργηθούν τα κατάλληλα προγράμματα ή να φτιαχτούν προγράμματα που να διαβάζουν ικανοποιητικά ένα κείμενο. Κι αυτά όμως είναι ακόμα μακριά, αν και όχι όσο τα προαναφερθέντα προγράμματα αναγνώρισης φωνής, κτλ.
6. αν και οι υπολογιστές προσφέρουν την δυνατότητα να κάνεις rewind σε ένα αρχείο ήχου, είναι πολύ πιο εύκολο το να ξαναδιαβάσεις μια πρόταση που δεν κατάλαβες καλά, παρά να πας πίσω να ξανακούσεις το κομμάτι που σε ενδιαφέρει. Αυτό συμβαίνει γιατί η αίσθηση της όρασης λειτουργεί καλύτερα από την αίσθηση του χρόνου κι έτσι βρίσκεις πιο εύκολα την θέση σου στο κείμενο, παρά σε κάτι που έχει χρονικό μήκος.

Υπάρχουν κι άλλοι πολλοί λόγοι, φυσικά.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
1. υπάρχουν κωφάλαλοι.
Υπάρχουν κουφοί :) Ο όρος κωφάλαλος δεν είναι πολιτικά ανορθόδοξος, αλλά λάθος. Οι κουφοί μπορούν να μάθουν να μιλάνε - έχω κάνει πολλές συζητήσεις με φίλη κουφή χωρίς να ξέρω νοηματική. Εγώ μιλάω, αυτή διαβάζει τα χείλη, εγώ την ακούω και πάλι από την αρχή.

(Και ομολογώ με μεγάλη ντροπή ότι δεν μπορώ να καταλάβω τι ακριβώς συζητάτε... :eek:)
 
Έγραψα κωφάλαλοι γιατί περιλαμβάνει και τις τρεις κατηγορίες. Οι εκ γενετής κωφοί φαντάζομαι ότι μένουν άλαλοι, έτσι κι αλλιώς.

Συζητάμε για τον επιτονισμό -και γενικά για την προσωδία- και πώς μπορεί να προβλεφθεί να υπάρχει σήμανσή τους στον γραπτό λόγο.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Οι εκ γενετής κωφοί φαντάζομαι ότι μένουν άλαλοι, έτσι κι αλλιώς.

Μην φαντάζεσαι. Δεν μένουν άλαλοι, μπορούν να εκπαιδευτούν και να μάθουν να μιλάνε. Ο όρος είναι λάθος.
 
Μην φαντάζεσαι. Δεν μένουν άλαλοι, μπορούν να εκπαιδευτούν και να μάθουν να μιλάνε. Ο όρος είναι λάθος.

Αυτό είναι ενδιαφέρον. Θα ήθελα να μάθω πώς ακριβώς επιτυγχάνεται (δεν το λέω ειρωνικά). Πάντως σύμφωνα με το ΛΚΝ και τον Μπαμπινιώτη, είναι αυτό που περιγράφω. Τώρα, αν είναι λάθος, συγγνώμη.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Υπάρχουν εξειδικευμένα προγράμματα - στην Ελλάδα δυστυχώς όχι ακόμα, αλλά γίνεται δουλειά εντός της κοινότητας. Αν σε ενδιαφέρει, μπορώ να σε φέρω σε επαφή με τον άντρα της παραπάνω φίλης, που είναι εκ γενετής κωφός, να σου τα εξηγήσει.
 

SBE

¥
Η SBE έχει ευρύτατους ορίζοντες, και έχει όχι μόνο δει αλλά και μελετήσει για λόγους επαγγελματικούς, πώς εργάζονται σε διάφορους κλάδους. Από κει και πέρα ο Ελληγενής το έπιασε αυτό που ήθελα να πω, οι υπόλοιποι γιατί δεν το πιάσατε;
 
Top