Σαράντα χρόνια αναρωτιέμαι γιατί δεν μπορούμε να εφαρμόσουμε ένα από τα πρακτικά συστήματα που έχουν στη Δύση.
Ποιάς χώρας, όμως;
Γιατί υπάρχουν μεγάλες διαφορές από τη μία χώρα στην άλλη.
Από τη μια έχεις την απόλυτη εξειδίκευση των Βρετανών κι από την άλλη έχεις τη Φιλανδία, που το σύστημά της δεν διαφέρει από το ελληνικό στην οργάνωση.
Και πριν αρχίσουμε να κοροϊδεύομε αυτό που είπα για τη Φιλανδία, το σύστημά τους είναι:
Εννέα χρόνια υποχρεωτική εκπαίδευση, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια, χωρίς εξετάσεις.
Η διδακτική ώρα είναι 45 λεπτά με 15 λεπτά διάλειμμα και έχουν πέντε με έξι ώρες την ημέρα.
Τρία χρόνια λύκειο (που το λένε στη γλώσσα τους lukio, κατά σύμπτωση), με τις πρώτες εξετάσεις στο τέλος της πρώτης λυκείου, το οποίο μπορεί να είναι:
Τεχνικής κατεύθυνσης, όπου ο μαθητής μπορεί να μάθει επάγγελμα, να προετοιμαστεί για φοίτηση σε ανώτατες τεχνικές σχολές ή άμα είναι γερός μαθητής, να δώσει για πανεπιστήμιο
Γενικής κατεύθυνσης, με κύριο σκοπό την προετοιμασία για το πανεπιστήμιο. Με υποχρεωτικά μαθήματα κατεύθυνσης και επιλογή των άλλων μαθημάτων από λίστα με προσφερόμενα.
Υποχρεωτικές για όλες τις τάξεις και τις κατευθύνσεις και τον τύπο του σχολείου, ανεξάρτητα από τις άλλες επιλογές είναι η γλώσσα (και οι δυο επίσημες της χώρας) και η ξένη γλώσσα με περιθώρια να ορίσει κι άλλες το σχολείο, αν έχει εξειδίκευση. Επίσης υποχρεωτικά είναι στο λύκειο και μαθήματα όπως μαθηματικά για αυτούς που θέλουν να σπουδάσουν φιλολογία κλπ αλλά όχι σε όλες τις τάξεις. Τα εξειδικευμένα σχολεία δεν είναι πολλά, απευθύνονται σε μαθητές με ειδικά ενδιαφέροντα και έχουν εξειδίκευση σε: μουσική, καλλιτεχνικά, μαθηματικά, τεχνολογικά, περιβαλλοντικά, αθλητισμό κλπ.
Εγώ δε βλέπω μεγάλες διαφορές στη δομή με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Μπορώ να φανταστώ τους Φιλανδούς έφηβους να γκρινιάζουν ότι μαζί με τα μαθηματικά και τη φυσική που τους ενδιαφέρει, τους υποχρεώνει το κράτος να κάνουν και "δευτερεύοντα" όπως ψυχολογία, φιλοσοφία και θρησκευτικά.
Επομένως, ποιανού το σύστημα να εφαρμόσουμε, που δεν το έχουμε ήδη εφαρμόσει;
Μήπως δεν είναι στραβός ο γιαλός;