Προσπαθώ εδώ και καιρό να αποφασίσω αν θέλω να διαβάσω το βιβλίο της Κλάιν ή να αρκεστώ στη περίληψη της
Wikipedia, που φιλοξενεί και τον αντίλογο. Αν θυμάμαι, υπάρχουν πολλά σχόλια και στο Amazon. Πες μου τη γνώμη σου αν φέρεις σε πέρας το εγχείρημα. Εγώ μπορεί να περιοριστώ τώρα στη ΝΑ.
Δεν έχω φτάσει μέχρι το τέλος (ακόμα!) αλλά επειδή με ρώτησαν το ίδιο κι άλλοι που είχαν το ίδιο δίλημμα, είπα να τα πω να τελειώνουμε.
Λοιπόν, το βιβλίο ξεκινάει με ένα πρώτο μέρος που δεν διαβάζεται με τίποτα. Αυτό εξηγεί κιόλας γιατί μου πήρε έξι μήνες σχεδόν να το διαβάσω. Αντιθέτως, τη συνέχεια (καμιά διακοσαριά σελίδες) τη διάβασα σε δύο βράδια βροχερά χωρίς ιντερνέτ και τηλεόραση. Στο πρώτο μέρος πάντως αναπτύσσεται η θεωρία της συγγραφέως, με την οποία διαφωνώ, το γιατί πιο κάτω.
Συμφωνώ στο ότι έχει κάνει πολύ καλή έρευνα και έχει διαλέξει πολύ ενδιαφέροντα παραδείγματα. Δυστυχώς το γράψιμό της πάσχει από αμερικανοδημοσιογραφικισμό- τη μανία που έχουν οι αμερικανοί δημοσιογράφοι να γράφουν εισαγωγές μυθιστορηματικού τύπου στα άρθρα τους, οι οποίες τραβάνε για πολλές σελίδες. Ομοίως, υπάρχουν σημεία που μου δίνουν την εντύπωση ότι απευθύνεται σε αναγνώστες εντελώς χαζούς, αφελείς και απολίτικους. Θεωρώ ότι όποιος ανήκει σε αυτές τις κατηγορίες δεν θα πιάσει αυτό το βιβλίο στα χέρια του, κι αν πέσει κατά λάθος στα χέρια του μπορεί να λύσει τυχόν απορίες με περισσότερο διάβασμα. Παράδειγμα: αναφέρει κάπου ότι η Ρωσσία θα μπορούσε να έχει αποφύγει την οικονομική καταστροφή το 1993, αν οι ΗΠΑ είχαν κάνει οικονομικές διευκολύνσεις. Και προσπαθεί να εξηγήσει την απροθυμία από αμερικανικής πλευράς με φιλολογία δυο σελίδες ενώ εγώ η απλή αναγνώστρια αμέσως σκέφτηκα "γιατί να βοηθήσουν το αντίπαλο δέος;". Αφού μας βασάνισε επομένως δυο σελίδες να αναρωτιέται γιατί, στο τέλος μας λέει "για πολλούς ο ψυχρός πόλεμος δεν είχε τελειώσει ακόμα". Σώπα ρε κορίτσι, τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια;
Οπότε ναι, σε πολλά σημεία το βιβλίο μου δίνει την εντύπωση ότι υποτιμάει τον αναγνώστη του. Δίνει επίσης την εντύπωση ότι πληρώθηκε με τη λέξη, οπότε το παραγέμισε λέξεις.
Πάμε τώρα στη θεωρία της, η οποία θεωρία είναι ότι υπάρχει κάποια συνωμοσία μεταξύ μαθητών του Φρίντμαν με σκοπό να επιβάλλουν τις θεωρίες τους οι οποίες οδηγούν στη λεηλασία του κρατικού πλούτου και ότι εκμεταλλεύονται περιόδους κρίσεων ή δημιουργούν κρίσεις για να επωφεληθούν. Και δίνει παραδείγματα. Ποιά είναι η διαφωνία μου; Μα στο ότι επιμένει ότι πρόκειται για ιδεολογία και για συνωμοσία. Μόνο Αμερικανοί (και στην περίπτωση της Κλάιν, Καναδοί) θα έπαιζαν το χαρτί της συνωμοσίας και το χαρτί της ιδεολογίας για να περιγράψουν αυτό που πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει και όλοι ξέρουμε πως λέγεται: διαφθορά.
Διαφθορά, διαπλεκόμενα, ημέτεροι, ρουσφέτια, νεποτισμός κλπ τα ξέρουμε μέσα-έξω, ειδικά οι Έλληνες. Οπότε μοιάζουν εντελώς αφελή όλα όσα προσπαθεί να ερμηνεύσει σαν ιδεολογικούς πολέμους, τα οποία είναι κλασσικές περιπτώσεις διαφθοράς και διαπλοκής. Αναρωτιέμαι αν υπήρχε κίνδυνος να φάει μηνύσεις άμα είχε χρησιμοποιήσει τις σωστές λέξεις για αυτά που περιγράφει.
Αφορμή για την ανάγνωση ήταν για μένα οι ασυναρτησίες που μου μεταφέρανε για τη Ν. Αφρική. Τώρα που διάβασα το σχετικό κεφάλαιο αναρωτιέμαι αν η ελληνική μετάφραση πάσχει ή πάσχει ο εγκέφαλος της φίλης που μου το μετέφερε. Το κεφάλαιο λέει συνοπτικά ότι στη Ν. Αφρική όταν έγιναν οι διαπραγματεύσεις για την ανασύσταση του κράτους οι μαύροι πήραν τις θέσεις της φιγούρας ενώ οι λευκοί κράτησαν τα οικονομικά ηνία και όπως διαπιστώθηκε σύντομα χωρίς πλήρη έλεγχο των οικονομικών δεν μπορείς να κάνεις ανακατανομή του πλούτου.
Ένα άλλο από τα μείον του βιβλίου είναι το ότι δεν προσπαθεί να ερμηνεύσει την απήχηση της ιδεολογίας που κατηγορεί. Πέρα από την προφανή ερμηνεία ότι όλοι θέλουν παντού και πάντα να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους, περνάει πολύ βιαστικά και υπεραπλουστευτικά το σημείο που λέει ότι με την κατάρρευση της ΕΣΣΔ δεν υπάρχει κίνδυνος επανάστασης από το πόπολο (την ξαναχρησιμοποίησα τη λέξη...), οπότε έχει γίνει ξέφραγο αμπέλι ο κόσμος. Όμως αυτό σημαίνει ότι ή θα υπάρχει διπολικό σύστημα ή χάος, και αυτό δεν μου αρέσει. Αλλά επειδή δεν έχω τελειώσει ακόμα το βιβλίο επιφυλάσσομαι γιατί μπορεί να το αναλύει καλύτερα στο τέλος.
Σε γενικές γραμμές, συμφωνώ με την κριτική του Στίγκλιτς όπως τη δίνει η Βίκι, καθώς και με το κομμάτι της αρνητικής κριτικής.
Μακάρι να έβγαινε σε περίληψη, να το διάβαζα με πιο πολλή ευχαρίστηση.
Όσο για αυτό που απασχολεί τους Έλληνες δηλαδή αν αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη μέση μιας φτιαχτής κρίσης που σκοπό έχει το ξεπούλημα της χώρας, θα έλεγα να διαβάσει κανείς το κεφάλαιο για την οικονομική κρίση της Ασίας, την απασχολεί ιδιαίτερα η Ν. Κορέα την Κλάιν. Εκεί θα δει ότι:
α. εμείς δεν έχουμε τίποτα να προσφέρουμε σε σχέση με αυτές τις χώρες
β. εμείς εφαρμόζουμε ήδη τις αρχές του νεοφιλελευθερισμού εδώ και δεκαπέντε χρόνια εντός της ΕΕ και
γ. η Ν. Κορέα και οι πολίτες της σήμερα είναι πιο πλούσιοι από ό,τι ήταν πριν την οικονομική κρίση, άρα κάπως δούλεψε η μέθοδος που καταδικάζει για αυτούς.
Αυτό δε σημαίνει ότι η Ελλάδα είναι Κορέα, ούτε ξέρω τις ιδιαιτερότητες της Κορέας. Αλλά ρε Ναομή, κορίτσι μου, την Κορέα βρήκες κι εσύ για παράδειγμα, που σε ψιλοδιαψεύδει;