Panadeli, πολύ συνοπτικά για το πρώτο: δεν θα συμφωνήσουμε. Ο Στάλιν μπορεί να έλεγε ό,τι ήθελε, η δική του όμως εκδοχή κοινωνικοποίησης των μέσων παραγωγής, ας πούμε, δεν βλέπω τι σχέση είχε πράγματι με κοινωνικοποίηση, με κοινωνικό, εργατικό έλεγχο.
Για το άλλο: η συνεργασία ήδη δεν υποτάσσει το ατομικό σε ένα εμείς, λες; Δεν ενέχει συμβιβασμούς που μπορεί να περιορίζουν το καθαρά εγωιστικό συμφέρον -αν υποθέσουμε ότι μπορούμε να εντοπίσουμε κάποια τέτοια καθαρότητα;
Στα χωράφια του τομέα σου δεν προτίθεμαι να μπω, δεν γνωρίζω πολλά. Τα εγωιστικά γονίδια δεν είναι στα άμεσα ενδιαφέροντά μου, δεν αποκλείω όμως παρόμοια διαβάσματα και σ' ευχαριστώ για τις παραπομπές. Όμως, ακόμα κι αν δεχτώ πλήρως όσα λες, δεν βλέπω πώς αυτά αντίκεινται στην ιδέα μιας κομουνιστικής κοινωνίας: απ' τον καθένα ανάλογα με τις ικανότητές του, στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του. Αυτό το συλλογικό όφελος εμπεριέχει πολύ μεγάλο ατομικό όφελος, απλώς δεν αφορά το ατομικό όφελος λίγων καπιταλιστών, αλλά όλων. Μάλιστα συνεπάγεται πολύ μεγαλύτερο προσωπικό όφελος για τη συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων στον πλανήτη, καθώς σημαίνει ότι θα απελευθερώνονταν δημιουργικές δυνάμεις που τώρα διοχετεύονται στον αγώνα για επιβίωση.
Ο μεροκαματιάρης που του κόβεται ο μισθός, τώρα. Ανάλογα τον μεροκαματιάρη: άλλοι κοιτάνε μόνο την πάρτη τους, άλλοι αγωνιούν για το συλλογικό καλό μέσα στο οποίο βλέπουν το ατομικό. Μάλιστα μπορεί να θεωρούν ότι βασική προϋπόθεση για το ατομικό τους καλό είναι το συλλογικό (βλ. απεργούς Χαλυβουργίας στο βιντεάκι που είχα παραθέσει παραπάνω). Έχεις αναγάγει τον άκρατο ατομισμό του ύστερου καπιταλισμού σε ανθρώπινη φύση, νομίζω.
Για την οικογένεια: δεν μίλησα για αυτοθυσία, αλλά για υπόταξη του ατομικού συμφέροντος στο οικογενειακό εμείς. Έτσι, για παράδειγμα, ο σουηδός πατέρας μπορεί να αφιερώνεται περισσότερο στα παιδιά του απ' ότι ο πατέρας διάφορων πατριαρχικών κοινωνιών που μπορεί να μην ενδιαφέρεται και καθόλου γι' αυτά, όχι γιατί το πατρικό ένστικτο ευδοκιμεί περισσότερο σε ψυχρά κλίματα αλλά γιατί ο σουηδός πατέρας εντάσσεται σε άλλες κοινωνικές σχέσεις φύλου, υπακούει σε άλλες κοινωνικές νόρμες, σε άλλους τρόπους κοινωνικής οργάνωσης και ύπαρξης του εγώ του μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο.