Panadeli, ούτε το αρχικό, προκλητικό, σχόλιο που έκανα απευθυνόμενη στον Resident, ούτε τίποτα απ' όσα λέω παρακάτω μπορούν, για μένα, να συνοψιστούν στη φράση: μην ασκείτε κριτική στο ΚΚΕ γιατί αυτό είναι ανεπίκαιρο. Ακριβώς επειδή βρισκόμαστε σε περίοδο κρίσης, όπως λες, και συμφωνώ, η κριτική στο ΚΚΕ και η ανάλυση των θέσεών του, είναι πολύ σημαντική. Δεν έχω τίποτε να αντιτάξω σ' αυτά που λες στο παραπάνω μήνυμα, γιατί συμφωνώ απόλυτα.
Αυτό που επισήμανα όμως είναι ότι, πολλές φορές, αυτό που εμφανίζεται ως κριτική με τη μορφή της σταλινολογίας δεν είναι τίποτε άλλο παρά απόρριψη της βασικής θέσης κάθε κομουνισμού και κάθε σοσιαλισμού:
καμιά απόπειρα ριζοσπαστικής αλλαγής σ' αυτή την κατεύθυνση δεν είναι επιθυμητή (οπότε και κανένα επιχείρημα του ΚΚΕ ή άλλων κομουνιστών δεν έχει σημασία -ο λόγος περί τρελών αριστερών που η ιστορία τους προσπέρασε κι αυτοί δεν πήραν χαμπάρι)
γιατί κατάργηση ατομικής ιδιοκτησίας/κοινωνικοποίηση μέσων παραγωγής = γκουλάγκ. Αυτή τη θέση δεν την εκφράζουν όλοι ρητά, υποστηρίζω όμως ότι βρίσκεται εκεί σε μεγάλο μέρος των σχολίων, όχι μόνο στις δικές μας συζητήσεις, αλλά και σε άλλες συζητήσεις που παρακολουθώ σε μπλογκ, στην τηλεόραση, παντού. Αν λοιπόν έχω δίκιο σ' αυτό, βρίσκω πολύ περισσότερο νόημα να περιστραφεί η συζήτηση γύρω απ' το αν όντως υπάρχει κάποια άλλη εναλλακτική στη βαρβαρότητα που ζούμε, αν οι άλλες προτεινόμενες εναλλακτικές έχουν κάποιο αποτέλεσμα, αν είναι δυνατό, τελικά, η ανθρωπότητα να ζήσει και να εκπληρώσει τις δυνατότητές της κάτω από τον ολοκληρωτισμό του κεφαλαίου. Το ζήτημα αυτό δεν το θέτει το ΚΚΕ, η ίδια η πραγματικότητα ζητάει απάντηση.
Επιστρέφω σ' αυτή τη θέση, ότι κάθε απόπειρα για σοσιαλιστική κοινωνία καταλήγει αναπόφευκτα σε σταλινισμούς. Είναι σα να λέμε ότι κάθε συγκεκριμένη, ιστορική πραγμάτωση του χριστιανικού «αγαπάτε αλλήλους» έχει οδηγήσει, οδηγεί και θα οδηγεί για πάντα στην Ιερά Εξέταση και στις Σταυροφορίες. Είναι σα να λέμε ότι κάθε συγκεκριμένη, ιστορική πραγμάτωση των καπιταλιστικών σχέσεων έχει οδηγήσει, οδηγεί και θα οδηγεί για πάντα στον Χίτλερ, για να χρησιμοποιήσω κι εγώ αυτό το παράδειγμα. Αυτή η άποψη για την ιστορία είναι για μένα στενή, στενότατη.
Και για να εφαρμόσω το παράδειγμα του Χίτλερ στο παραπάνω σχήμα αυτού που ονόμασα σταλινολογία. Φαντάσου κάθε φορά που κάποιος υπερασπίζεται τη διατήρηση των καπιταλιστικών σχέσεων, τη διατήρηση της ατομικής ιδιοκτησίας, εγώ να του κάνω «κριτική» μέσω Χίτλερ. Θα μου πεις, το ΚΚΕ βγάζει λάδι τον Στάλιν, ενώ ο καλός μας υπερασπιστής του καπιταλισμού μπορεί να αποκηρύσσει τον Χίτλερ. Και σίγουρα θα τον αποκηρύσσει. Αυτό όμως είναι εν μέρει μόνο σωστό, αν στόχος μας δεν είναι μόνο να κερδίζουμε πόντους σε διαδικτυακές μάχες επιχειρημάτων, αλλά θέλουμε να δούμε λίγο και τη σχέση όσων λέγονται με την ίδια την πραγματικότητα. Το ΚΚΕ μπορεί (να εξακολουθεί) να είναι συντηρητικό στον τρόπο που βλέπει αρκετά πράγματα, μεταξύ αυτών και την ιστορία του υπαρκτού, αλλά δεν δείχνει κτγμ μου τον ίδιο συντηρητισμό όσον αφορά την υποστήριξη των καταπιεσμένων τάξεων και την προοπτική αλλαγής της κατάστασής τους. Εκεί ναι, θέτω ένα ζήτημα όχι επικαιρότητας αλλά δυνατότητας αντίδρασης σε μια επείγουσα για τους εργάτες κατάσταση. Δεν συμφωνεί το ΚΚΕ (και μέρος της υπόλοιπης αριστεράς) με τη σφαγή των εργατών και αυτή η μη συμφωνία του εκφράζεται με υλικούς, έμπρακτους τρόπους που καμία σχέση δεν βλέπω να έχουν με οποιονδήποτε σταλινισμό. Ο καλός μας υπερασπιστής του καπιταλισμού, από την άλλη, μπορεί να αποκηρύσσει τον Χίτλερ, ταυτόχρονα όμως αποκρύπτει τη σχέση του Χίτλερ με τις καπιταλιστικές σχέσεις, βολεύεται στο σχήμα του τρελού δικτάτορα ή καταφεύγει στον λόγο περί ολοκληρωτισμού για να εξηγήσει την ύπαρξή του. Δική μου θέση, λοιπόν, είναι πως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως φαίνονται: ο μόνος λόγος που η σύνδεση κάθε κομουνισμού με τον Στάλιν φαντάζει φυσική σε μια κουβέντα, ενώ η αντίστοιχη σύνδεση του καπιταλισμού με τον Χίτλερ φαντάζει γελοία, είναι ότι η μεν πρώτη εντάσσεται πλήρως στο οπλοστάσιο της κυρίαρχης ιδεολογίας, ενώ η δεύτερη της πάει κόντρα.
@Palavra: από το λινκ που έδωσε παραπάνω ο drsiebenmal για την Τυποεκδοτική, το οποίο είχα σκοπό σήμερα ν' ανεβάσω κι εγώ, φαίνεται πως τελικά μιλάει ο Ριζοσπάστης για το ζήτημα, άσχετα αν συμφωνείς ή διαφωνείς. Φαίνεται επίσης πως η εκπρόσωπος του ΠΑΜΕ είπε ότι δεν έγιναν μειώσεις γιατί πράγματι δεν έγιναν μειώσεις.
Και, παρεμπιπτόντως, άλλο ένα
άρθρο από τον Ριζοσπάστη, αυτή τη φορά για ένα άλλο ζήτημα στο οποίο κλήθηκε να απολογηθεί (ή του ασκήθηκε κριτική, αν θέλετε), το ζήτημα του αν οι απεργίες είναι αυτές που οδηγούν στην ανεργία.