Καλό είναι να παίρνουμε θέση πάντως. Να προσθέσω ότι προσωπικά είμαι κατά του υπάρχοντος συστήματος και κατά της βίας που δεν το υποσκάπτει. Σε αυτή την τελευταία βία συγκαταλέγω αδιακρίτως τους δολοφόνους ναζιστές και τους κάθε λογής ανεγκέφαλους τραμπούκους. Όλοι αυτοί, μια χαρά υπηρεσία προσφέρουν στο υπάρχον σύστημα: ακόμα κι αν δεν υπήρχαν, το υπάρχον σύστημα θα έπρεπε να τους εφεύρει.
Ακριβώς αυτή είναι και η δική μου θέση.
Δεν ξέρω γιατί ακριβώς πρέπει να αναγνωριστεί η γαλλική επανάσταση ως συστατική πράξη της αστικής δημοκρατίας στην Ευρώπη, όταν στην Αγγλία υπήρχε ήδη κοινοβουλευτισμός εκατό χρόνια νωρίτερα. Όχι βέβαια ότι εκείνος ήρθε αναίμακτα.
Ελπίζω να μη θέλεις να συνεχίσουμε το παιχνίδι με τις λέξεις: είναι η φτώχεια «πράξη βίας» ή «βία», προώθησε η γαλλική επανάσταση την αστική δημοκρατία στην Ευρώπη ή στη Γαλλία μόνο ή στην Ηπειρωτική Ευρώπη. Αν λοιπόν αφήσουμε κατά μέρος αυτού του είδους τα παρελκυστικά σχόλια και πούμε πως η αστική δημοκρατία εδραιώθηκε στην Ευρώπη με μια σειρά βίαιες επαναστάσεις, εξεγέρσεις, ταραχές και επεισόδια θα είμαστε λες εντάξει; :) Κι αν είμαστε εντάξει, ο λαϊκισμός πού ακριβώς είναι;
Αν πάντως η ουσία είναι αυτή, όπως λες κι εσύ, ας πούμε ξεκάθαρα πως η αστική δημοκρατία βασίζεται στη βία και ιστορικά και στη σημερινή εποχή. Γιατί ακόμα αν δεν παραδέχεσαι πως η εκμετάλλευση του εργάτη, για παράδειγμα, ή τα εργατικά ατυχήματα, ή η φτώχεια είναι βία (ή αποτέλεσμα βίας -σαν να συντάσσω νομικό κείμενο αισθάνομαι), ελπίζω να παραδέχεσαι πως οι πόλεμοι στους οποίους και η Ελλάδα συμμετέχει είναι βία, ο εξαναγκασμός σε μετανάστευση λόγω πολέμου είναι βία, οι βασανισμοί Αλβανών από την αστυνομία είναι βία, ο ξυλοδαρμός διαδηλωτών είναι βία, αυτό είναι βία. Καλά κάνεις λοιπόν και παίρνεις θέση υπέρ του υπάρχοντος συστήματος βάζοντας τα καλά και τα στραβά στο ζύγι, πάντως δεν μπορείς να καταδικάζεις τη βία «απ' όπου κι αν προέρχεται». Την καταδικάζεις μόνο όταν δεν προέρχεται από το ίδιο το σύστημα. Άρα, βρίσκω τη θέση σου ελλιπή: παίρνεις θέση υπέρ του υπάρχοντος συστήματος, υπέρ της βίας του και κατά της βίας που το υποσκάπτει.