metafrasi banner

unmotivated

nickel

Administrator
Staff member
Ωραίες αποδόσεις για το unmotivated σε διατυπώσεις όπως:

He's brilliant but unmotivated.
 

Severus

Active member
μπλαζέ;
νωχελικός;
ανόρμητος;
Επίσης, τελευταία ακούω πολύ συχνά και το "έχεις γκριζάρει" (έχεις χάσει δηλ. την όρεξή σου, το κίνητρό σου στη ζωή).

Εν προκειμένω, θα έλεγα "Είναι ευφυέστατος, αλλά άψυχος/δεν έχει ψυχή μέσα του."
 

nickel

Administrator
Staff member
Εν προκειμένω, θα έλεγα "Είναι ευφυέστατος, αλλά άψυχος/δεν έχει ψυχή μέσα του."

Θα το 'λεγες αυτό, σαν δάσκαλος ή καθηγητής, για κάποιον μαθητή ή φοιτητή;
 

Severus

Active member
Εξαρτάται από το σε ποιον θα το έλεγα.
Εάν συζητούσα με συνάδελφο για έναν συγκεκριμένο μαθητή, ίσως και να το έλεγα.
Εάν συζητούσα με τον εν λόγω μαθητή/φοιτητή, θα του έλεγα: χρειάζεσαι λίγο παραπάνω τσαγανό/ψυχή.
Σε γονείς θα έλεγα: Ο γιος σας είναι τετραπέρατος, αλλά θέλει λίγο σπρώξιμο.
 

nickel

Administrator
Staff member
Σε κατιδεασμό κλειστού κύκλου είδα και τις προτάσεις (με ανάλογη αναδιατύπωση):
έλλειψη ενδιαφέροντος
ανόρεχτος
χωρίς στόχους
διόλου φιλόδοξος

αλλά κι εκεί ξεχώρισε ο απλός, καθημερινός χαρακτηρισμός για μαθητές: αδιάφορος.
Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι χρησιμοποιούμε μια πολύ γενικότερη σημασία μιας πολύσημης λέξης.

Ψάχνοντας τώρα ανακάλυψα ότι έχουμε κάνει παρόμοια συζήτηση για το demotivated:
https://lexilogia.gr/forum/showthread.php?14092-demotivated
 
αδιάφορος

+1

Ήθελα να πω, όμως, και κάτι για την έλλειψη ενδιαφέροντος, σχετικά με την οποία έχω την εντύπωση πως επικρατεί (πολύ δικαιολογημένα) κάποια σύγχυση.

Είναι πολύ πιθανό κάποιος να έχει πολλά και ποικίλα ενδιαφέροντα, αλλά να μην έχει κίνητρα για να ενεργοποιηθεί και να ασχοληθεί δημιουργικά με τα ενδιαφέροντά του. Στην περίπτωση των μαθητών και της εκπαίδευσης γενικότερα, το πλέον προφανές κίνητρο που μπορούμε να δώσουμε ως παράδειγμα είναι το μάθημα που προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών ή των σπουδαστών κλπ. Και, κάπως έτσι, ίσως να καταδεικνύεται και η αιτία της σύγχυσης των δύο εννοιών.

Άρα, αν συζητούσαμε την περίφραση, θα πρότεινα τα «χωρίς κίνητρα», «έλλειψη κινήτρων».

Επίσης, όσον αφορά την έλλειψη στόχων, που έχει επίσης αναφερθεί (χωρίς στόχους) και πιστεύω ότι είναι μερικώς εύστοχη, αξίζει ίσως να παρατηρήσουμε ότι οι στόχοι κάποιου περιλαμβάνονται οπωσδήποτε στα κίνητρά του.
 

nickel

Administrator
Staff member
Άρα, αν συζητούσαμε την περίφραση, θα πρότεινα τα «χωρίς κίνητρα», «έλλειψη κινήτρων».

Για μια ακριβή απόδοση, θα ήθελα κι εγώ μια περίφραση με την «έλλειψη κινήτρων».
 

pontios

Well-known member
Δεν ξέρω αν θα ταίριαζε εδώ ένα από τα ακόλουθα (ή αν θα πλησίαζε τουλάχιστον την σημασία) ; ...
δεν συγκινείται/νοιάζεται (από/για τίποτα)
δεν τον συγκινεί/νοιάζει κάτι/τίποτα;

As in "nothing moves him/her"
 

nickel

Administrator
Staff member
δεν συγκινείται/νοιάζεται (από/για τίποτα)
δεν τον συγκινεί/νοιάζει κάτι/τίποτα;

Πιο πιθανό θα ήταν να πούμε «Δεν τον ενδιαφέρουν πολλά πράγματα», αλλά σωστό είναι και το «Δεν το συγκινούν πολλά πράγματα».
 
και «το μάθημα τον αφήνει ασυγκίνητο» / «τα πάντα τον αφήνουν ασυγκίνητο» / «μένει ασυγκίνητος» (γι' αυτό το τελευταίο δεν είμαι τόσο σίγουρη)
 

pontios

Well-known member
Thanks, nickel and antongoun.
Έχω χάσει τη διάθεση να αγωνίζομαι/προσπαθώ, αλλιώς θα έμπαινα στον κόπο να σκεφτώ και άλλα. :cheek:
 
Top