Debtocracy- Χρεοκρατία: Ένα ντοκιμαντέρ για την κρίση!

Νίκελ σόρι που παρεμβαίνω, αλλά θέλω να απαντήσω στο ζήτημα των έωλων επιχειρημάτων και της ντροπής για την αριστερή διανόηση.

Όσο συνοπτικότερα μπορώ, αγαπητέ Panadeli, μιας και απαντάς σε δικό μου ερώτημα (χωρίς όμως να έχω κανένα νταλκά να υπερασπιστώ συνολικά το ντοκιμαντέρ και χωρίς, εννοείται, να εκπροσωπώ την «αριστερά», εκ μέρους μου μιλάω).

Γενικά: το ερώτημα έγινε κυρίως γιατί μου κάνει πραγματικά εντύπωση ο βαρύς χαρακτηρισμός «ντροπή της αριστεράς» για ένα ντοκιμαντέρ (που στο κάτω-κάτω δεν έγινε από κανέναν επίσημο φορέα της αριστεράς, και για να λέμε και την αλήθεια το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κοινοβουλευτικής αριστεράς, το ΚΚΕ, δεν το υποστηρίζει) σε σχέση με την κατά τα άλλα άκρα του τάφου σιωπή για όσα γίνονται γύρω μας. Επίκληση για λίγη αίσθηση του μέτρου, δηλαδή.

Ακολουθώ τη δική σου αρίθμηση:
1. «Μονομέρεια»: προσυπογράφω και αυτά που είπε σχετικά ο sarant, και αυτά που είπε η SBE. Φυσικά και είναι μονομερές το ντοκιμαντέρ, και πολύ καλά κάνει. Μόνο που τη μονομέρειά του, τη στράτευσή του, δεν την κρύβει, δεν κοροϊδεύει κανέναν, ούτε μας υποσχέθηκε να μας δείξει όλες τις απόψεις για την κρίση. Την οπτική γωνία των συντελεστών του δείχνει.

2. Τις παρατηρήσεις για δήλωση Παπαντωνίου και τη «στάση πληρωμών» που δεν είναι ο ακριβής όρος, τις θεωρώ ανθυπολεπτομέρειες και σχολαστικισμό. Οι Έλληνες, είπε ο Π., δεν έχουν εδραιωμένη κουλτούρα σταθερότητας (έχουν εδραιωμένη κουλτούρα αστάθειας ;!) και πειθαρχίας, κι αυτοί μετέφρασαν ‘δεν έχουν ικανότητα και κουλτούρα …’, όχι Γιάννης, Γιαννάκης. Το built-in (που σαφώς έχει την έννοια της μονιμότητας, της παγίωσης) το κάναν ικανότητα. Η «στάση πληρωμών», πάλι, σίγουρα δεν είναι ο ακριβής οικονομικός όρος εδώ, χρησιμοποιείται όμως ευρέως με αυτή την έννοια. Ουσιαστικά μεταφράζουν έτσι το default, αυτό που ακούγεται να λέει ο Ντ. Χάρβεϊ κάπου (περίπου ότι είναι περίεργο που μια σοσιαλιστική κυβέρνηση προτιμά to default on you -εννοεί τους Έλληνες- και όχι on financial institutions).

Για την Κούβα και την προσάρτηση, τώρα. Επειδή στην ιστορία είμαι σκράπας, κατέφυγα στην Wikipedia (άλλες σοβαρότερες πηγές για το είδος της σχέσης Αμερικής – Κούβας μετά τον ισπανοαμερικανικό πόλεμο γίνονται δεκτές ευχαρίστως :) ). Δεν προσάρτησαν, λοιπόν, οι Αμερικανοί την Κούβα, αν και υπήρχαν προτάσεις για προσάρτησή της. Προσάρτησαν (annexed) τις πρώην ισπανικές αποικίες του Πουέρτο Ρίκο, των Φιλιππίνων και του Γκουαχάν. Είχαν, όμως, τον «έλεγχο» της Κούβας, ήταν υπεύθυνοι για τα χρέη της, της έθεσαν συγκεκριμένες απαγορεύσεις, π.χ. δεν μπορούσε να υπογράφει συνθήκες με άλλες χώρες. Μια φορά κυρίαρχο κράτος δεν θα την έλεγες. Λοιπόν; Τι ακριβώς αλλάζει στην ουσία του πράγματος;
Τέλος, ο Κορέα όντως δεν θα μπορούσε να «απελάσει» τον εκπρόσωπο του ΔΝΤ. Απλώς του ζήτησε να ξεκουμπιστεί. Λάθος επιλογή λέξης.

Και μετά τις «ανακρίβειες που ειπώθηκαν χάριν αστεϊσμού», όπως λες, τα σοβαρά. Η έννοια του απεχθούς χρέους, που είναι μάλιστα «σκόπιμα διαστρεβλωμένη». Δεν θα μπορούσα να μπω σε λεπτομέρειες, δεν είμαι ειδική, και δεν έχω και όρεξη να διαβάσω εκτενώς γι’ αυτό το ζήτημα. Όμως, με μια επιφανειακή έρευνα μπόρεσα εύκολα να διαπιστώσω ότι ναι μεν ο Σακ μίλησε για regimes, στη σύγχρονη όμως έννοια του απεχθούς χρέους έχουν δοθεί πολύ περισσότερες ερμηνείες. Π.χ. εδώ, σε ένα άρθρο που μάλλον σοβαρό μου φαίνεται, λέει :
Sack divided odious debts into several categories: war debts, subjugated or imposed debts, and regime debts. Other jurists have used slightly different taxonomies. O’Connell (1967) referred to “hostile debts” in addition to war debt; others have referred to “profligate debts”. Still others refer to a new category of “developing world debts not spent in the interests of the population” framing the concept in terms of irresponsible or odious lending (Khalfan et al., 2003)

Κοινώς, κάποιοι (ακραίοι τύποι, το δίχως άλλο) θεωρούν ότι το αν τα χρέη ωφέλησαν τον λαό για τον οποίο προορίζονταν και το αν οι δανειστές γνώριζαν την κατάσταση έχουν μεγαλύτερη σημασία απ’ το αν το καθεστώς είναι δικτατορία ή δημοκρατία τύπου «λεφτά υπάρχουν»-αλλά-ξέρω-πως-δεν-υπάρχουν-αλλά-δεν-σας-το-λέω-για-το-καλό-σας.
Στο θέμα των χρονικών ασυνεπειών, συγνώμη, αλλά δεν θα μπω. Μπορεί να έχουν μπερδέψει τις χρονολογίες, μπορεί και όχι, δεν έχω χρόνο να ψάξω. Νομίζω πως το πιο σημαντικό εδώ ήταν η «σκόπιμα διαστρεβλωμένη» έννοια του απεχθούς χρέους.

3. Χαμογελαστά πρόσωπα έχει και Ελλήνων το ντοκιμαντέρ. Κρατάνε στην οθόνη όσο και των κατοίκων του Ισημερινού: πολύ λίγο. Είναι τα πρόσωπα κοριτσιών που ψωνίζουν στην Ερμού.

Το ντοκιμαντέρ δεν απευθύνεται, λες, στη λογική του θεατή αλλά στο θυμικό του. Μα, το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των εικόνων του ντοκιμαντέρ είναι οι φάτσες των αναλυτών: Λαπαβίτσας, Χάρβεϊ, Γλέζος και δωσ’ του ξανά Λαπαβίτσας. Και τράπεζες και δρόμοι και μετρό και Ευρωβουλή και κόσμος να πηγαίνει πέρα-δώθε. Αλλά ναι, έχει και επεισόδια και αστυνομία και άστεγους. Που δεν έπρεπε να δείξει γιατί μας συγκινεί, απευθύνεται στο θυμικό κι όχι στην ατσίδα τη λογική μας και λαϊκίζει ασύστολα. Την κρίση, σύμφωνα μ’ αυτή την άποψη, τη βλέπουμε αποκλειστικά μέσα σε γραφεία και σε τράπεζες, σε εφημερίδες και σε δελτία των 8, σε υπουργικά συμβούλια και σε φόρουμ. Αυτά έπρεπε να δείχνει ένα ντοκιμαντέρ για την ΚΡΙΣΗ. Ένα ντοκιμαντέρ για την κρίση δεν πρέπει να δείχνει άστεγους, ούτε επεισόδια, μην τυχόν και κάνουμε καμιά μαύρη σκέψη και πιστέψουμε ότι αυτά συνδέονται. Επαναλαμβάνω, μετά από αναλύσεις επί αναλύσεων για τα γιατί και τα πώς, το ντοκιμαντέρ αυτό απευθύνεται στο θυμικό γιατί δείχνει τρεις εικόνες αστέγων και γελαστούς Λατινοαμερικάνους.

4. Το τελευταίο ζήτημα είναι, νομίζω, το πιο σημαντικό: αν το θέμα είναι κυρίως πολιτικό (που κτγμ είναι) και όχι νομικό, γιατί μας ζάλισαν τόση ώρα με την έννοια του «απεχθούς χρέους»; Υποθέτω ότι το βλέπουν σαν έναν τρόπο για να εμπλακεί ο κόσμος πολιτικά στη διαδικασία. Να μάθει τι έγινε και τι γίνεται, ποιοι έβγαζαν και βγάζουν λεφτά απ’ την πλάτη του, να απενοχοποιηθεί και, γιατί όχι (δημοκρατία, γαρ), να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Προς το παρόν δεν βλέπω κάποια σημαντική κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση, πάντως. Μήπως την έχουμε εδραιωμένη την πειθαρχία τελικά στο πολιτισμικό DNA μας;

(Πάντως, ντροπή -συγχωρέστε με- δεν βλέπω πουθενά.)
 

SBE

¥
Πάντως Άνεφ, πέρα από το δεν είναι Γιάννης είναι Γιαννάκης, να μην ξεχνάμε ότι ένα ντοκυμανταίρ πρέπει να είναι ακριβές στη γλώσσα και στα ντοκουμέντα. Αν προσέξεις οι ομιλητές που τους παίρνουν συνεντεύξεις είναι πολύ προσεκτικοί και ακριβείς στα λόγια τους και δε λένε τίποτα παρεξηγήσιμο, ενώ η αφήγηση...
Δεν πιστεύω ότι οι ανακρίβειες είναι εσκεμμένες από δόλο, είναι μάλλον αποτέλεσμα τσαπατσουλιάς και υπερβολικής αυτοπεποίθησης- πράγμα που είναι φυσικά τραγικό για τη δημοσιογραφία. Επειδή τυχαίνει να έχω δουλέψει με κάποιους από τους συντελεστές παλιότερα στο BBC μπορώ να επιβεβαιώσω ότι στη συγκεκριμένη γενιά (disclaimer: όχι απαραίτητα στους συγκεκριμένους συντελεστές), υπήρχε μια αλαζονεία του στυλ λέω ό,τι γουστάρω και σιγά μην καταλάβει λάθη και ανακρίβειες η κάθε θείτσα που βλέπει τη Λάμψη- εγώ είμαι δημοσιογράφος, έχω το αλάθητο κλπκλπ. Κι απ' όσο θυμάμαι δεν ήταν "αριστεροί", πιο πολύ κεντρώοι με ολίγο από ΠΑΣΟΚ, οπότε δεν ξέρω αν τώρα είδαν το φως της αριστεράς και σώθηκαν ή αν απλά είναι οπορτουνιστική η στροφή γιατί πουλάει στο Ελλάντα η ιδεολογία τα σπάω στους δρόμους/ Τσίπρα- Τσιπρα αρχηγέ δώς το σύνθημα εσύ κλπκλπ.
 
Ναι, η τσαπατσουλιά δεν είναι ό,τι καλύτερο και η μετάφραση στον Π. θα 'πρεπε να είναι πιο ακριβής. Επίσης, η μουσική θα'πρεπε να είναι πιο τύπου σούπερ-μάρκετ, μην τυχόν και ξυπνήσει κάνα συναίσθημα. Ντροπή, λοιπόν, στην «αριστερή διανόηση»!

Αλλά, πραγματικά πιστεύεις ότι πουλάει ο Τσίπρας; Και τι ακριβώς πουλάει; Τι κέρδος έχουν δηλαδή αυτοί που λες πως είδαν το φως της αριστεράς, βγάζουν γκόμενες; Και το «τα σπάω στους δρόμους» πού κολλάει; Λέει το ντοκιμαντέρ κάπου να τα σπάσουμε;
 
πουλάει στο Ελλάντα η ιδεολογία τα σπάω στους δρόμους/ Τσίπρα- Τσιπρα αρχηγέ δώς το σύνθημα εσύ κλπκλπ.
Παρ' όλο που έχω αποφασίσει να μην παρεμβαίνω σε νήματα πολιτικού περιεχομένου, δεν μπορώ να μην κάνω δύο σύντομα σχολιάκια. Τι ακριβώς "πουλάει στο Ελλάντα η ιδεολογία τα σπάω στους δρόμους"; Μήπως ανοιγμένα κεφάλια και πολλαπλές κατηγορίες με αντιτρομοκρατικό για οκτάκις ισόβια; Και, όταν λέμε ότι "πουλάει στο Ελλάντα η ιδεολογία Τσίπρα-Τσιπρα αρχηγέ δώς το σύνθημα εσύ", τι ακριβώς εννοούμε; Ότι ο Τσίπρας μπορεί να δώσει οποιοδήποτε σύνθημα και να τον ακολουθήσουν οι μάζες; Ή μήπως ότι οι κρατούντες, με εμβληματικό πρωτοστάτη τον ακροδεξιό πια Πάγκαλο, προσπαθούν να προσωποποιήσουν - όπως πάντοτε - ένα κοινωνικό κίνημα για να μπορούν ευκολότερα να το χειραγωγήσουν και να το καταστείλουν; Συγχέουμε πια σε τόσο βαθμό την τακτική της καταστολής με την κοινωνική πραγματικότητα; Μήπως ήρθε καιρός να βλέπουμε λιγότερη τηλεόραση;
 

nickel

Administrator
Staff member
Επιτρέψτε μου τη σφήνα μου για την ντροπή και την αριστερή διανόηση:

Πολλοί από εμάς που είμαστε σοσιαλοδημοκράτες (συγγνώμη για το συνθετικό «ο») μπορεί να φοβόμαστε τις παλαβομάρες της Αριστεράς και γι’ αυτό να τρώμε στη μούρη τις παλαβομάρες των άλλων. Δεν πιστεύω πάντως ότι στα οράματά μας διαγράφονται διαφορετικές (μεθ)αυριανές κοινωνίες, άλλο αν δεν συμφωνούμε στο πώς μπορούμε να φτάσουμε εκεί. Άλλωστε, μέσα στους κύκλους της ίδιας της Αριστεράς, έχουμε δει φαγωμούς που δεν έχουμε δει σε καμιά άλλη παράταξη.

Να πούμε ότι μου ξέφυγε εκείνο για το βιντεάκι που «είναι ντροπή για την αριστερή διανόηση»; Μα και βέβαια δεν εκφράζει (και δεν ντροπιάζει) το σύνολο της αριστερής διανόησης. Ούτε αποτελεί η σφραγίδα της αριστερής διανόησης εγγύηση ποιότητας καθώς έχει κι αυτή έχει συνεισφέρει ουκ ολίγη παπαρολογία ανά τις δεκαετίες.

Να παραδεχτώ ότι, ενώ εγώ ήθελα όλη αυτή την περίοδο να ακούω όλο και πιο σοβαρά πράγματα από την Αριστερά, τραβάω τα μαλλιά μου με τα περισσότερα από αυτά που διαβάζω. («Σοβαρά» εδώ σημαίνει προτάσεις που να αποτελούν λύση πίσω από την οποία θα μπορούσε να συστρατευτεί μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, όχι λύσεις κατάλληλες για εμφύλια σύρραξη.) Να ’μαι μόνος μου; Δεν είμαι μόνος μου. Δεν είναι τυχαίο που μέσα στην κρίση πληθύνανε τα αριστερά κόμματα. Αλλά κάπου μου δημιουργείται η εντύπωση ότι τα ΜΜΕ προωθούν κυρίως απόψεις της «παλαβής αριστεράς» για να αποθαρρύνονται όσοι λοξοκοιτάνε προς το μέρος της.

Για να μη μακρηγορούμε πάνω σ’ αυτά τα δευτερεύοντα θέματα, δεν έχω πρόβλημα να ζητήσω συγγνώμη από την αριστερή διανόηση που θεώρησα ότι ένα βιντεάκι μπορεί να την ντροπιάσει. Και να μου επιτρέψετε να το θεωρώ άθλιο για τη δική μου διανόηση.

Το κύριο θέμα, έξω από το βιντεάκι, είναι αυτό:

Για το βασικό ζήτημα που θέτει το ντοκιμαντέρ, πως δηλαδή ούτως ή άλλως, είτε αποδειχτεί πως είναι «απεχθές» το χρέος είτε όχι, το σίγουρο είναι πως είναι εξοντωτικό, δεν βλέπω καμιά μη λαϊκιστική απάντηση, εκτός βέβαια απ’ τη συναγόμενη: πρώτα οι πιστωτές και μετά οι πολίτες, ακόμα και με τεράστια ανεργία, ακόμα και χωρίς δημόσια υγεία και παιδεία, ακόμα κι αν οι άνθρωποι πεινάνε

Η μια πλευρά λέει «πρώτα οι πιστωτές, γιατί σ’ αυτούς θα πρέπει να ξαναπάω για να πάρω λεφτά για τους πολίτες». Η άλλη πλευρά δεν έχει πείσει ότι το «πρώτα οι πολίτες» φτάνει για να ξεπεραστεί η κρίση. Μήπως δεν φταίει το ότι έχουμε «εδραιωμένη την πειθαρχία στο πολιτισμικό DNA μας»; Μήπως φταίει που δεν πείθει η Αριστερά; Αυτή που φωνάζει περισσότερο τουλάχιστον.

Η κυβέρνηση του τόπου λέει ότι δεν μπορεί να κάνει αναδιάρθρωση. Θα επιμένει η (κάποια) Αριστερά για στάση πληρωμών αλά Εκουαδόρ; Ή θα κάτσει με τις άλλες δυνάμεις του τόπου να επεξεργαστούν το λιγότερο οδυνηρό σχέδιο; Πιστεύει ότι θα μπορέσει να οδηγήσει στη μεγάλη ανατροπή; Ή μήπως της αρκεί να μείνει στο τέλος με τα ποσοστούλια της ενώ εμείς οι αποκάτω θα σκεφτόμαστε ότι για άλλη μια φορά μάς δουλεύανε ψιλό γαζί όλοι οι αποπάνω;
 

FunkSoulBrother

New member
2. Τις παρατηρήσεις για δήλωση Παπαντωνίου και τη «στάση πληρωμών» που δεν είναι ο ακριβής όρος, τις θεωρώ ανθυπολεπτομέρειες και σχολαστικισμό. Οι Έλληνες, είπε ο Π., δεν έχουν εδραιωμένη κουλτούρα σταθερότητας (έχουν εδραιωμένη κουλτούρα αστάθειας ;!) και πειθαρχίας, κι αυτοί μετέφρασαν ‘δεν έχουν ικανότητα και κουλτούρα …’, όχι Γιάννης, Γιαννάκης. Το built-in (που σαφώς έχει την έννοια της μονιμότητας, της παγίωσης) το κάναν ικανότητα.

Ε, όχι και ανθυπολεπτομέρεια η διαστρέβλωση της άποψης του ομιλητή! Ακόμα κι εσύ η ίδια πιο κάτω σε άλλο ποστ λες "Ναι, η τσαπατσουλιά δεν είναι ό,τι καλύτερο και η μετάφραση στον Π. θα 'πρεπε να είναι πιο ακριβής".

Η άλλη φράση σου "Μήπως την έχουμε εδραιωμένη την πειθαρχία τελικά στο πολιτισμικό DNA μας;" με έκανε να τρίβω τα μάτια μου. Πέρυσι 50 άτομα είχαν κλείσει την Πανεπιστημίου επί 3-4 μέρες. Οι "Δεν πληρώνω - δεν πληρώνω" είχαν γίνει για ένα διάστημα θεσμός. Στην Κερατέα επί τέσσερις μήνες είχε γίνει Βιετνάμ. Όλα αυτά με την πλήρη ανοχή των αρχών και σχεδόν χωρίς καμία συνέπεια. Πέρα από το αν συμφωνεί κανείς μ' αυτά (εγώ όχι), ή αν βρίσκει ότι υπήρχαν αιτίες που δημιουργήθηκαν, το μόνο που δεν δείχνουν αυτά τα φαινόμενα είναι πειθαρχία.

Πειθαρχία στην Ελλάδα! Το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις;

(Αν και η έννοια του πειθαρχημένου πολίτη δεν μου αρέσει καθόλου. Προτιμώ το "νομοταγής και δημοκράτης".)
 

rogne

¥
Μερικές υπενθυμίσεις, εντελώς άσχετες με το Debtocracy (δεν το έχω δει, αλλά ούτως ή άλλως δεν με βρίσκει σύμφωνο το πρόχειρο και ανεδαφικό αίτημα της ΕΛΕ). Οι 50 (500 μάλλον) άνθρωποι που είχαν κλείσει πέρσι την Πανεπιστημίου ήταν απολυμένοι της Ολυμπιακής που διαμαρτύρονταν για τη μη εφαρμογή του νόμου στην περίπτωσή τους. Οι "Δεν πληρώνω" διαμαρτύρονται για τις αδικαιολόγητες, άδικες και μεροληπτικές αυξήσεις σε εισιτήρια και διόδια, όλες τους μέσα από έκτακτα νομοθετήματα. Στην Κερατέα, το "Βιετνάμ" προκλήθηκε από την επιμονή του κράτους να κάνει την περιοχή ΧΥΤΑ του Μπόμπολα. Δεν υπάρχει "ανοχή των αρχών" σε αυτά, υπάρχει υπαιτιότητα των αρχών. Δεν εννοώ ότι οι διαμαρτυρόμενοι έχουν δίκιο σε όλα, ότι είναι αθώες περιστερές ή άμοιροι ευθυνών. Αυστηρά μιλώντας όμως, δεν είναι αυτοί οι απείθαρχοι και παράνομοι. Οι αρχές είναι. Και το ξέρουν πολύ καλά, γι' αυτό η καταστολή δεν έχει χτυπήσει κόκκινο (ακόμα). Άλλος λίγος κοινωνικός αυτοματισμός, βέβαια, και θα φτάσουμε και σ' αυτό.

Όσο για την "αριστερή διανόηση", δεν διαφωνώ καθόλου με το πνεύμα απογοήτευσης που επικρατεί στο νήμα...
 
@ Nickel + FunkSoulBrother: η πειθαρχία που είναι ή δεν είναι στο πολιτισμικό DNA μας ήταν χιουμοράκι που σχολίαζε τις μπαρούφες του Παπαντωνίου, δεν πιστεύω πως υπάρχει «πολιτισμικό DNA».
@ Νickel: Ναι, η αριστερά φταίει που δεν πείθει, δεν έχω αντίρρηση, κι όσο καθόμαστε απ' έξω και απλώς την παρατηρούμε από τον υψηλό θρόνο μας ο οποίος μετακινείται όλο και δεξιότερα, τόσο περισσότερο θα φταίει (ο πληθυντικός περιλαμβάνει και μένα, όχι τυπικά, ουσιαστικά).
 
Τις παρατηρήσεις για δήλωση Παπαντωνίου και τη «στάση πληρωμών» που δεν είναι ο ακριβής όρος, τις θεωρώ ανθυπολεπτομέρειες και σχολαστικισμό. Οι Έλληνες, είπε ο Π., δεν έχουν εδραιωμένη κουλτούρα σταθερότητας (έχουν εδραιωμένη κουλτούρα αστάθειας ;!) και πειθαρχίας, κι αυτοί μετέφρασαν ‘δεν έχουν ικανότητα και κουλτούρα …’, όχι Γιάννης, Γιαννάκης. Το built-in (που σαφώς έχει την έννοια της μονιμότητας, της παγίωσης) το κάναν ικανότητα.


Δεν μπορώ με τίποτα να συμφωνήσω με το Γιάννης-Γιαννάκης σχετικά με τη δήλωση του Παπαντωνίου. Αντίθετα, πιστεύω ότι πρόκειται για καραμπινάτο μεταφραστικό λάθος που διαστρεβλώνει πλήρως τα λεγόμενά του. Εγώ προσωπικά συμφωνώ απολύτως με την πρόταση ότι οι Έλληνες δεν έχουν "εμπεδωμένη κουλτούρα σταθερότητας και πειθαρχίας", αυτό δηλ. που πραγματικά είπε ο Παπαντωνίου, ενώ διαφωνώ πολύ με την πρόταση που αποδίδεται στους υπότιτλους, ότι οι Έλληνες "δεν έχουν την ικανότητα της σταθερότητας και της πειθαρχίας", όπως φυσικά και με την ελεύθερη απόδοση της αφηγήτριας, ότι οι Έλληνες "είμαστε ανίκανοι να διαχειριστούμε την οικονομία μας χωρίς ξένες παρεμβάσεις". Καθόλου Γιάννης-Γιαννάκης. Ας πούμε ότι πριν από τις επικείμενες εκλογές στην Αίγυπτο έβγαινε ένας αιγύπτιος πολιτικός και έλεγε ότι "οι Αιγύπτιοι δεν έχουν μια εμπεδωμένη κουλτούρα δημοκρατίας". Θα διαφωνούσε κανείς; Φαντάζομαι όχι πολλοί. Σε ένα κράτος με μακραίωνη ιστορία στρατιωτικών πραξικοπημάτων και ξένων επεμβάσεων είναι λογικό να μην έχει εμπεδωθεί η δημοκρατική κουλτούρα. Αν όμως έλεγε ότι "οι Αιγύπτιοι είναι ανίκανοι να διαχειριστούν τις τύχες τους", πόσοι θα συμφωνούσαν; Αν, αγαπητή μου άνεφ, ο Αιγύπτιος έλεγε "Egyptians lack a built-in culture of democracy" και οι υπότιτλοι έγραφαν, αλά debtocracy, "Οι Αιγύπτιοι είναι ανίκανοι να αυτοκυβερνηθούν", δεν θα συμφωνούσες ότι πρόκειται για κραυγαλέα διαστρέβλωση των λεγομένων του; Παρεμπιπτόντως, δεν πιστεύω ότι το λάθος είναι σκόπιμο. Νομίζω ότι οι συντελεστές του ντοκιμαντέρ κάπου άκουσαν ένα ability, επειδή αυτό ήθελαν να ακούσουν.

Τα περί κήρυξης στάσης πληρωμών, προσάρτησης της Κούβας, απέλασης του εκπροσώπου της Παγκόσμιας Τράπεζας και άλλα τέτοια ωραία τα θεωρώ χοντράδες που αγγίζουν τα όρια του λαϊκισμού. Όπως και να το κάνουμε, η Ελλάδα ΔΕΝ έχει κηρύξει στάση πληρωμών, ντιφόλτ ή δεν ξέρω πώς αλλιώς θέλει κανείς να το πει. Μάλιστα, υπέγραψε το μνημόνιο ακριβώς για να ΜΗΝ κηρύξει στάση πληρωμών. Προφανώς εδώ οι συντελεστές του ντοκιμαντέρ λέγοντας "στάση πληρωμών" εννοούν τις μειώσεις στους μισθούς και τις συντάξεις. Τι Κοζάνη, τι Λοζάνη. Αντίστοιχα, λέγοντας "απέλασε" εννοούν "τού ζήτησε ευγενικά να φύγει", ενώ λέγοντας "προσάρτηση" ένας Θεός ξέρει τι εννοούν. Οι λεκτικές αυτές υπερβολές (ή λαϊκιστικές εξάρσεις, θα έλεγα εγώ), πέραν του ότι ενοχλούν και ενδεχομένως διώχνουν τον μετριοπαθή θεατή, υποσκάπτουν και τη σοβαρότητα των επιχειρημάτων που ακούγονται σε άλλα σημεία του ντοκιμαντέρ. Το ίδιο κάνουν και τα πολλά άλλα λαϊκιστικά στοιχεία του, όπως η παρομοίωση του Στρος-Καν με τον Παπαδόπουλο και η εξίσωση των παλατιών του Σαντάμ Χουσέιν με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

Αλλά θέλω να κλείσω με το ζήτημα της μονομέρειας, και εδώ, ως συνήθως, θα πλατειάσω λίγο. Δεν θα τόνιζα το θέμα της μονομέρειας αν το debtocracy είχε εξαρχής χαρακτηριστεί στρατευμένο έργο. Σε τέτοια περίπτωση δεν θα είχα κανένα πρόβλημα. Πολύ απλά δεν θα το έβλεπα. Τα στρατευμένα έργα είναι εξ ορισμού μονομερή, και τέτοια έργα δεν γουστάρω να βλέπω. Το debtocracy όμως είχε διαφημιστεί πολύ διαφορετικά:
"Απόψε στις 8, κλείνουμε την τηλεόραση, αγνοούμε τα δελτία των 8 και των 9, και μπαίνουμε στο Διαδίκτυο. Από τις διευθύνσεις xreokratia.gr και debtocracy.gr, από τις 8 το βράδυ και μετά θα είναι διαθέσιμο το πρώτο ελληνικό ντοκιμαντέρ που στηρίχθηκε αποκλειστικά στην οικονομική ενίσχυση των θεατών και το οποίο θα διατίθεται χωρίς δικαιώματα χρήσης και αναμετάδοσης. [...] Επί ένα χρόνο, όλα τα καθεστωτικά ΜΜΕ μας βομβαρδίζουν με τη μία και μόνο άποψη. Ήρθε η ώρα να ακουστούν και άλλες απόψεις. Ήρθε η ώρα να μιλήσει το Διαδίκτυο. Ήρθε η ώρα να ακουστεί η φωνή της ελευθερίας και της αξιοπρέπειας."
Τα παραπάνω βέβαια αποπνέουν έναν αέρα στράτευσης, και ο υποψιασμένος αναγνώστης καταλαβαίνει περί τίνος πρόκειται. Εντούτοις, είναι γεγονός ότι το debtocracy διαφημίστηκε ως μια ανεξάρτητη παραγωγή, μακριά από συμφέροντα, ως κάτι εναλλακτικό προς τη "συστημική" προπαγάνδα των δελτίων των 8 και των 9. Επί βδομάδες, φίλοι και γνωστοί μού εκθείαζαν το μοναδικό αυτό ελεύθερο ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε έξω από κυκλώματα, μακριά από τη σκιά των παντοδύναμων "καθεστωτικών" ΜΜΕ που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη. Και όταν με τα πολλά αποφάσισα να το δω, είδα ένα εντελώς μονόπλευρο έργο, γεμάτο με συχνές παραποιήσεις της αλήθειας και σαθρά επιχειρήματα. Το μοναδικό δυνατό στοιχείο του είναι η μουσική του Αγγελάκα.

Στην πραγματικότητα, οι συντελεστές του debtocracy έλεγαν:
"Επί ένα χρόνο, όλα τα καθεστωτικά ΜΜΕ μας βομβαρδίζουν με τη μία και μόνο άποψη. Ήρθε η ώρα να σας βομβαρδίσουμε με τη δική μας."

Σόρι, αλλά δεν θα πάρω. Και η πλάκα είναι ότι διαφωνώ και με το πρώτο σκέλος της πρότασης. Τα καθεστωτικά ΜΜΕ μπορεί όντως να μας βομβαρδίζουν με την κυρίαρχη άποψη, αλλά ποτέ δεν μας παρουσιάζουν "μία και μόνο" άποψη. Χθες π.χ. είχε εκπομπή η Στάη στη ΝΕΤ με θέμα το χρέος. Καλεσμένοι, πέρα από τους εκπροσώπους των δυο κυβερνητικών κομμάτων, ήταν ο Σοφιανός του ΚΚΕ, ο Βορίδης του ΛΑΟΣ, ο Λαφαζάνης του ΣΥΡΙΖΑ, και καναδυό άλλοι. Φυσικά, όπως συνήθως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, περισσότερο απ' όλους μίλησε ο Λαφαζάνης, η άποψη του οποίου ήταν ίδια με εκείνη που εκτίθεται στο debtocracy. Την ίδια ώρα, ο Πρετεντέρης είχε αντίστοιχη εκπομπή όπου, μέσω λινκ, εξέθεσαν τις απόψεις και τις θέσεις τους η μνημονιακή Ντόρα Μπακογιάννη, οι αντιμνημονιακοί Φώτης Κουβέλης και Γιάννης Δημαράς, και ο υπερβατικός Άδωνις Γεωργιάδης. Στα "καθεστωτικά" ΜΜΕ βρίσκουν τελικά χώρο να πουν τις απόψεις τους δεξιοί, αριστεροί, κεντρώοι, κεντροδεξιοί, κεντροαριστεροί, φιλελεύθεροι, σοσιαλδημοκράτες, ακροδεξιοί, ακροαριστεροί και κάθε καρυδιάς καρύδι. Από την άλλη, στα αυτοαποκαλούμενα "ελεύθερα" και "ανεξάρτητα" ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται μία και μοναδική άποψη, ενώ ταυτόχρονα στηλιτεύονται τα καθεστωτικά ΜΜΕ για μονομέρεια.

Δεν έχω πρόβλημα με ένα ντοκιμαντέρ που παίρνει θέση, αλλά δεν μπορώ να ανεχθώ, σε πολύπλευρα και πολύπλοκα θέματα όπως είναι τα οικονομικά, να προβάλλεται αποκλειστικά μία άποψη χωρίς αντίλογο. Ας έλεγαν εξαρχής ανοιχτά ότι το debtocracy είναι ένα στρατευμένο έργο φτηνής προπαγάνδας, και δεν θα είχα λόγο να σπαταλάω ώρες γράφοντας τα αυτονόητα.

Επίμετρο:
Πριν από κάποιους μήνες, ο Βασίλης Βασιλικός είχε κάνει μια εκπομπή με θέμα πόσο επίκαιρος είναι ο Μαρξ στον 21ο αιώνα, ή κάπως έτσι. Η εκπομπή περιλάμβανε τρεις συνεντεύξεις. Και ρωτάω: Αν εσείς κάνατε εκπομπή με ένα τέτοιο θέμα και παίρνατε συνέντευξη από τρεις ανθρώπους, ποιους θα διαλέγατε; Εγώ προσωπικά θα διάλεγα έναν αριστερό, έναν φιλελεύθερο και έναν σοσιαλδημοκράτη. Ο πρώτος για να επιχειρηματολογήσει υπέρ του μαρξισμού, ο δεύτερος, ως ιδεολογικός αντίπαλος, για να επιχειρηματολογήσει κατά, και ο τρίτος για να μιλήσει για τη μέση οδό. Ο Βασιλικός, από τη μεριά του, διάλεξε τρεις αριστερούς: τον Γιώργο Ρούσση, καθηγητή του Πάντειου και παλιό μέλος του ΚΚΕ, έναν πρώην ευρωβουλετή του ΣΥΝ (ο οποίος είχε και την πιο μετριοπαθή στάση), και έναν τρίτο που δεν θυμάμαι, αλλά οι θέσεις του κινούνταν μεταξύ ΚΚΕ και εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς. Εν ολίγοις, οι απόψεις των τριών συνεντευξιαζόμενων ήταν: "ο Μαρξ είναι επίκαιρος σήμερα", "ο Μαρξ είναι πολύ επίκαιρος σήμερα", και "ο Μαρξ είναι σήμερα περισσότερο επίκαιρος παρά ποτέ". Και είμαι αρκετά σίγουρος ότι ο Βασιλικός θα προσυπέγραφε την άποψη ότι "τα καθεστωτικά ΜΜΕ μας βομβαρδίζουν με μία και μόνη άποψη", κι ας εργάζεται κι ο ίδιος σε ένα τέτοιο μέσο, κι ας μην χάνει ευκαιρία να βομβαρδίσει το κοινό αποκλειστικά και μόνο με μία άποψη, με την οποία τυχαίνει να συμφωνεί.

Και μια δεύτερη σύντομη ιστορία από τον χώρο του ΚΚΕ, για να μην το αφήσω παραπονεμένο. Πριν από δυο-τρεις βδομάδες, πέτυχα στην τηλεόραση του 902 μια συζήτηση για την παιδεία, η οποία με εντυπωσίασε και έκατσα να την δω επειδή είχε δύο (!) καλεσμένους. Εντυπωσιάστηκα που ήταν δύο, γιατί οι σύντροφοι του 902 συνήθως αρκούνται σε έναν καλεσμένο, φυσικά του Κόμματος. Τώρα, αν είχα τηλεοπτική εκπομπή και μου' λεγαν να καλέσω δύο ανθρώπους για να συζητήσουν πάνω σε κάποιο ζήτημα, θα καλούσα δύο άτομα με διαφορετικές απόψεις, ώστε η συζήτηση να έχει νόημα (να υπάρξουν διαφωνίες, ανταλλαγές επιχειρημάτων, κ.ο.κ.). Φαντάζομαι το ίδιο θα κάνατε και οι περισσότεροι. Στην περίπτωση του 902, ο πρώτος καλεσμένος ήταν μέλος της γενικής γραμματείας του Π.Α.Μ.Ε. εκπαιδευτικών και η δεύτερη καλεσμένη ήταν γραμματέας του Π.Α.Μ.Ε. εκπαιδευτικών Νεάς Ιωνίας! Και ο δημοσιογράφος βέβαια δεν έκανε πραγματικές ερωτήσεις αλλά φιλικές πάσες.
Εννοείται ότι το ΚΚΕ συχνά-πυκνά κατηγορεί τα "καθεστωτικά" μέσα ότι δεν προβάλλουν αρκετά τις θέσεις του. Και εννοείται επίσης ότι στα δικά του μέσα ενημέρωσης δεν βρίσκεται ποτέ χώρος για καμία άποψη πέρα από εκείνη του ίδιου του ΚΚΕ.
 

nickel

Administrator
Staff member
Στην τελευταία παράγραφο νομίζω ότι είσαι άδικος: τα άλλα κανάλια τα πληρώνουμε όλοι, είτε μέσω λογαριασμών την ΕΡΤ είτε μέσω διαφημίσεων τα ιδιωτικά (μη μου πει κανείς ότι δεν τα πληρώνουμε τα ιδιωτικά!). Άρα, με κάποιες ισορροπίες, πρέπει να μεταφέρουν τις απόψεις όλων. Το 902 είναι κομματικό κανάλι. Δεν θα είχα ποτέ την απαίτηση για την παραμικρή ισορροπία.

Συμφωνώ απόλυτα με την προτελευταία παράγραφο. (Άσε που όταν ακούω ότι παραμένει επίκαιρος ο Μαρξ, έχω τη βεβαιότητα ότι μιλάνε για τον Γκράουτσο. Αστειάκι, σαχλό αστειάκι, αλλά στάθηκε αδύνατο να αντισταθώ...)
 

SBE

¥
Για όσους θέλουν επεξηγήσεις για αυτό που είπα περί Τσίπρα, να πω πρώτα ότι εγώ βρίσκομαι πολύ μακριά και με φτάνει εδώ ο απόηχος της επικαιρότητας της Ελάδας, το οποίο θεωρώ καλό, έχει φύγει η πολλή ανοησία κι έχει μείνει η ουσία. Ντισκλέιμερ: οι ευέξαπτοι οπαδοί του ΣΥΡΙΖΑ διαβάζετε με προσωπική σας ευθύνη- μη μου ζητάτε τα ρέστα μετά, δεν πρόκειται να απαντήσω, ας συμφωνήσουμε από τώρα ότι διαφωνούμε.

Η εικόνα λοιπόν που έχω είναι ότι στην Ελλάδα πολλοί Έλληνες, ανεξάρτητα από την πολιτική τους τοποθέτηση, θέλουν να ακούν εμπρηστική πολιτική φιλολογία με μπόλικο λαϊκισμό. Αυτό δε σημαίνει ότι θα πράξουν οτιδήποτε εμπρηστικό ή παράνομο και πιθανόν σε μια σοβαρή συζήτηση να τα γυρίσουν και να πουν πλάκα κάναμε, δεν μας αρέσανε στα σοβαρά όλα αυτά κλπκλπ (τυπική ψευτομαγκιά δηλαδή).
Κύριος εκπρόσωπος αυτής της φιλολογίας είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένα ο αρχηγός του, που προσωπικά μου δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα άτομο ανώριμο που δεν έχει αντίληψη των ευθυνών του, τυπικός μπαχαλάκιας.
Το ντοκυμανταίρ αυτό ακολουθεί την ίδια ψευτομάγκικη στάση, οπότε τα συμπεράσματα δικά σας.
Όσο για την ανεξαρτησία κλπ του ντοκυμανταίρ, είχα την εντύπωση ότι αρχικά προοριζόταν για κάποιο κανάλι το πρόγραμμα και στο δρόμο αυτονομήθηκε για διάφορους λόγους (που μπορώ να υποθέσω), οπότε το μπλα μπλα σας δείχνουμε όσα δεν σας δείχνουν τα κανάλια δεν πολυστέκει.
 
Στην τελευταία παράγραφο νομίζω ότι είσαι άδικος: τα άλλα κανάλια τα πληρώνουμε όλοι, είτε μέσω λογαριασμών την ΕΡΤ είτε μέσω διαφημίσεων τα ιδιωτικά (μη μου πει κανείς ότι δεν τα πληρώνουμε τα ιδιωτικά!). Άρα, με κάποιες ισορροπίες, πρέπει να μεταφέρουν τις απόψεις όλων. Το 902 είναι κομματικό κανάλι. Δεν θα είχα ποτέ την απαίτηση για την παραμικρή ισορροπία.

Αντιλαμβάνομαι τη διαφορά (έστω κι αν στην πραγματικότητα είναι εντελώς σχηματική) ανάμεσα στα κρατικά κανάλια, τα οποία είναι δημόσια περιουσία και κατ' επέκταση ανήκουν, θεωρητικά τουλάχιστον, σε όλους μας, και τα ιδιωτικά κανάλια, που ανήκουν σε κάποιον ή κάποιους ιδιοκτήτες, είτε πρόκειται για μεμονωμένα άτομα, μετόχους, κομματικούς μηχανισμούς ή δεν ξέρω εγώ τι άλλο.
Αλλά τη διάκριση που κάνεις ανάμεσα στον κομματικό 902 και τα υπόλοιπα ιδιωτικά κανάλια δεν την καταλαβαίνω. Ο 902 είναι ένα ιδιωτικό κανάλι όπως όλα τα άλλα. Με τα τηλεμάρκετινγκ του και τα όλα του. Από πού κι ως πού θέτουμε διαφορετικά κριτήρια για τον 902 και διαφορετικά για το Μέγκα ή το Σκάι; Ο 902 εξαιρείται, ας πούμε, από τους κανόνες του ΕΣΡ;
Εννοείται, βέβαια, ότι ούτε εγώ έχω απαιτήσεις από τον 902 να τηρήσει τα οποιαδήποτε προσχήματα πολυφωνίας. Αλλά αυτό συμβαίνει λόγω της προϊστορίας του συγκεκριμένου σταθμού και για κανέναν άλλο λόγο.
 

nickel

Administrator
Staff member
Αλλά αυτό συμβαίνει λόγω της προϊστορίας του συγκεκριμένου σταθμού και για κανέναν άλλο λόγο.
Της προϊστορίας του κόμματος, θα έλεγα. Απαιτήσεις μπορείς να έχεις, προσδοκίες να μην έχεις. Εκτός αν περιμένεις να καλέσουν και τον Ντόκινς στον σταθμό της Αρχιεπισκοπής.
:)
 

FunkSoulBrother

New member
@ Nickel + FunkSoulBrother: η πειθαρχία που είναι ή δεν είναι στο πολιτισμικό DNA μας ήταν χιουμοράκι που σχολίαζε τις μπαρούφες του Παπαντωνίου, δεν πιστεύω πως υπάρχει «πολιτισμικό DNA».

Σόρι, δεν έπιασα το χιούμορ. (Πάντως πιστεύω στο πολιτισμικό DNA, ή τις πολιτισμικές διαφορές, ή όπως αλλιώς θα ήθελε να το πει κανείς.)
 
Εκτός αν περιμένεις να καλέσουν και τον Ντόκινς στον σταθμό της Αρχιεπισκοπής.

Γιατί; Άκουσες τίποτα;
Πλάκα στην πλάκα, περισσότερες πιθανότητες έχει να τον καλέσουν από τον σταθμό της Αρχιεπισκοπής παρά από τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας μας.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Απομονώνω ένα κομμάτι που νομίζω ότι όλοι καλό είναι να έχουμε υπόψη, διότι ουτοπικές λύσεις δεν υπάρχουν. Η έμφαση δική μου:

Debtocracy: Γιατί δεν συνυπέγραψα, του Γιάννη Βαρουφάκη.

[...]το Μνημόνιο του περασμένου Μαΐου σήμανε μια τεράστια "επένδυση" τόσο πολιτικού όσο και οικονομικού κεφαλαίου της ΕΕ ώστε να αποτραπεί η ελληνική στάση πληρωμών. Να το πω απλά: Αν θελήσουμε να πάμε (μονομερώς) κόντρα σε αυτή την ευρωπαϊκή "επένδυση" πρέπει να είμαστε έτοιμοι για έναν ολοκληρωτικό πόλεμο εναντίον της ΕΕ - και μάλιστα από τα έξω. Με άλλα λόγια: Μόνο φεύγοντας από την ΕΕ θα μπορούσαμε, μετά τον Μάιο του 2010, να κηρύξουμε μονομερώς στάση πληρωμών.

Θα ήταν σοφή μια τέτοια ηρωική έξοδος από την ευρωζώνη και την ΕΕ σε αυτή την συγκυρία; Αν μπορούσαμε να γίνουμε μια νέα Αργεντινή, ένας νέος Ισημερινός ή ακόμα και μια νέα Ισλανδία (χώρες που οι λαοί τους ανάγκασαν τις ελίτ να θυσιάσουν τους δανειστές προς όφελος των λαών τους), δεν θα είχα καμία αντίρρηση να το κάνουμε συστήνοντας μια ΕΛΕ που θα χαρακτήριζε μέρος του χρέους απεχθές και κατόπιν θα προέβαινε σε στάση πληρωμών. Να σας πω γιατί δεν μπορούμε:

Πρώτον, επειδή δεν έχουμε την παραγωγική βάση για να συντηρήσουμε την κοινωνία μας μετά από μια τέτοια ρήξη. Ο Ισημερινός, όπως κατέδειξε και το ντοκιμαντέρ, έχει άφθονο πετρέλαιο. Η στάση πληρωμών κατάφερε να στρέψει τα εισοδήματα από το πετρέλαιο (από τους λογαριασμούς των δανειστών) προς το κράτος, τα σχολειά και την υγεία. Η Αργεντινή ξεπέρασε την κρίση λόγω Κίνας (που αγοράζει το σύνολο της παραγωγής σόγιας) και λόγω αύξησης των τιμών των αγροτικών της προϊόντων διεθνώς (συνεπικουρούμενη από την ζήτηση βιο-καυσίμων). Τέλος, η Ισλανδία διατηρεί παραδοσιακά ένα υγιέστατο πλεόνασμα στο εμπορικό της ισοζύγιο (εξάγει κυρίως θαλασσινά) με το οποίο μπορεί να χρηματοδοτεί το κράτος μετά από την στάση πληρωμών, την αποκοπή της χώρας από τις παγκόσμιες χρηματαγορές και την γενναία στάση των πολιτών της που καταψήφισαν σε δύο δημοψηφίσματα (το δεύτερο μόλις χτες) την φορολόγηση των νοικοκυριών υπέρ των πτωχευμένων τραπεζών. Εμείς, που θα βρίσκαμε τα έσοδα για να διατηρήσουμε τις βασικές κρατικές μας λειτουργίες αλλά και τις απαραίτητες εισαγωγές;

Δεύτερον, η έξοδος από το ευρώ για μια ελλειμματική χώρα θα μας έστελνε στην νεολιθική εποχή πριν καλά-καλά το καταλάβουμε. Γιατί; Επειδή αντίθετα με την Αργεντινή, τον Ισημερινό και την Ισλανδία που διατηρούσαν το νόμισμά τους (και χρειάστηκε μόνο να διακόψουν την διασύνδεσή της αξίας του με το δολάριο ή το ευρώ - το λεγόμενο peg), εμείς από το 2000 δεν έχουμε δικό μας νόμισμα. Έστω ότι ο πρωθυπουργός ανακοίνωνε πως σήμερα το βράδυ θα κατέθετε κατεπείγον νομοσχέδιο στην Βουλή δημιουργίας νέου εθνικού νομίσματος. Σε είκοσι λεπτά θα είχαν στεγνώσει όλα τα ΑΤΜ καθώς όλοι θα γνώριζαν ότι το νέο νόμισμα θα υποτιμηθεί βάναυσα (σε σχέση με το ευρώ) μερικά λεπτά της ώρας μετά την δημιουργία του. Φυσιολογικά, όλοι θα τραβούσαν όσο πιο πολλά ευρώ μπορούσαν από τις τράπεζες. Αύριο το πρωί οι ουρές έξω από τις τράπεζες θα ήταν ατελείωτες και μετά από μια ώρα οι τράπεζες θα κατέβαζαν τα ρολά. Η οικονομία θα κατέρρεε. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα απόσυρε την υποστήριξη των τραπεζών (μιας και θα έπαυε να είναι η Κεντρική μας Τράπεζα) και έτσι εκείνες δεν θα ξανα-άνοιγαν τις πόρτες τους. Μέχρι το κράτος να παράξει το νέο νόμισμα (κάτι που παίρνει βδομάδες), η χώρα θα είχε βυθιστεί στο απόλυτο σκότος. Χωρίς πρόσβαση στις χρηματαγορές, στο απεχθές ΔΝΤ, στην ανεκδιήγητη ΕΕ, το ρολόι θα γύρναγε πίσω πολλές δεκαετίες. Η φτώχεια θα εισέβαλε στο 80% των νοικοκυριών. Κάποια στιγμή θα ξανα-βρίσκαμε μια κάποια ισορροπία αλλά τίποτα δεν μου εγγυάται ότι η ισορροπία αυτή θα ήταν καλύτερη από την σημερινή. Οι επιτήδειοι και πάλι κερδισμένοι θα ήταν (καθώς θα είχαν διατηρήσει πρόσβαση σε λογαριασμούς ευρώ εκτός Ελλάδας) ενώ η συντριπτική πλειοψηφία θα καταριόταν την ώρα που κηρύχθηκε η μετα-Μνημονιακή στάση πληρωμών.

Συμπέρασμα
Χαιρετίζω τους προβληματισμούς του ντοκιμαντέρ Debtocracy αλλά απορρίπτω την κεντρική του ιδέα-πρόταση. Εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν. Η Ελλάδα δεν είναι Αργεντινή - σε πείσμα τόσο εκείνων που επισείουν την στάση πληρωμών ως μπαμπούλα για να αποδεχθούμε την λογική του Μνημονίου (και να πουληθούν γρηγορότερα τα δημόσια φιλέτα στους επιτήδειους) όσο και εκείνων που μοιράζουν φρούδες ελπίδες για μια μονομερή διαγραφή του χρέους. Μέσα στην γενική σύγχυση ένα είναι σίγουρο: Η λύση θα πρέπει να είναι ευρωπαϊκή. Να ισχύσει τόσο για την Ελλάδα, την Ιρλανδία και την Πορτογαλία όσο και για την Γερμανία και την Ολλανδία. Αν δεν έρθει, το ευρώ θα καταρρεύσει. Και τότε η στάση πληρωμών θα αποτελέσει όχι μόνο επιθυμητή εξέλιξη αλλά και μονόδρομο, Ως τότε, έχουμε καθήκον να παλεύουμε για μια ευρωπαϊκή λύση. Γιατί; Επειδή η κατάρρευση του νομίσματος που ποτέ δεν έπρεπε να είχε δομηθεί όπως δομήθηκε, του ευρώ, θα φέρει την ήπειρό μας στο χείλος μιας καταστροφής που δεν μπορούμε να διανοηθούμε.
[...]

 

nickel

Administrator
Staff member
Από το πλήρες κείμενο που διάβασα και με το οποίο συμφωνώ σε πολλά σημεία (δυστυχώς, ξεχνάω και δεν τον διαβάζω τον Βαρουφάκη όσο συχνά θα ήθελα), ξεχωρίζω μια πρόταση (παρακάτω) που μου φαίνεται περίεργη. Μάλλον (από αύριο) θα πρέπει να διαβάσω περισσότερα για την άποψή του περί Bankruptocracy, γιατί δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι η κρίση του δημόσιου χρέους στην Ελλάδα είναι απλώς αντανάκλαση. Σε λίγο θα μας πουν ότι είναι και αντικατοπτρισμός...

Πρώτον, επειδή η εστίαση στο δημόσιο χρέος ενισχύει την παραπλάνηση ότι η Κρίση των ημερών είναι κρίση του δημόσιου χρέους - ενώ, στην πραγματικότητα, το δημόσιο χρέος δεν είναι παρά η αντανάκλαση της κρίσης που ξεκίνησε στο διεθνές τραπεζικό σύστημα και συνεχίζεται σήμερα επιταχυνόμενη στις ευρωπαϊκές τράπεζες.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Νομίζω ότι είναι δύο οι συνιστώσες: η μία το δικό μας πρόβλημα (σπατάλες, διαφθορά, κακή διαχείριση κτλ), και η άλλη είναι η κατάσταση παγκοσμίως. Πάντως, ο κίνδυνος περί κατάρρευσης τραπεζών που αναφέρει είναι υπαρκτός, κτγμ.
 
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο του Βαρουφάκη. Βρήκα τον εαυτό μου να συμφωνεί με όλο το κείμενο σχεδόν, αν και προβληματίστηκα κι εγώ με το σημείο που αναφέρει ο Νίκελ (ο οποίος, όπως συνήθως, με πρόλαβε :().

Δεν θέλω επ' ουδενί να επαναφέρω την κουβέντα στο ζήτημα της μονομέρειας (θα προτιμούσα η συζήτηση να κινηθεί προς πιο εποικοδομητικές κατευθύνσεις, όπως ήδη έγινε με την παρέμβαση της Παλάβρας), αλλά θίγεται ωραία σε ένα άλλο άρθρο από το ίδιο σάιτ. Δεν σχολιάζω το θέμα ξανά, ό,τι είχα να πω το είπα...
 

SBE

¥
"Ναι, θα χάναμε τις καταθέσεις μας στις τράπεζες, αλλά θα σώζαμε τις συντάξεις μας", ήταν η απάντηση οπαδού του ντοκυμανταίρ όταν είπα λίγο πολύ αυτά που λέει κι ο Βαρουφάκης (που δεν τον ξέρω ). Και πιστεύω το ίδιο πιστεύουν κι άλλοι πολλοί. Δεν ξέρω πώς, αφού αν καταρρεύσουν οι τράπεζες και το νόμισμα, θα καταρρεύσουν και τα ασφαλιστικά ταμεία. Α, ο συνομιλητής μου έχει σπουδές πολιτικών επιστημών. Αν επομένως οι υποτίθεται γνώστες είναι τόσο άσχετοι με την πραγματικότητα, τι ελπίδα υπάρχει;
 
Top