Και γιατί να καταργηθούν οι πανελλαδικές;
Με την ευκαιρία του
σημερινού σαραντάκειου σημειώματος, θέλω να κάνω μια ερώτηση που με απασχολεί εδώ και καιρό:
γιατί θεωρούμε δεδομένο το ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα από τα προβλήματα της εκπαίδευσης; Μήπως το σύστημα εισαγωγής είναι σωστό και τα προβλήματα οφείλονται στο επίπεδο της λυκειακής εκπαίδευσης και στις εμμονές των γονιών; Αν θέλουμε να μην αποστηθίζουν οι μαθητές την εξεταστέα ύλη αρκεί να αλλάξουμε τη μορφή των ερωτήσεων και τον τρόπο διδασκαλίας της ύλης, δεν πετυχαίνουμε τίποτα με το να αλλάξουμε τον τρόπο της εξέτασης. Και επιπλέον, όποιο άλλο σύστημα κι αν εφαρμοστεί θα πάσχει από τα ίδια προβλήματα και θα είναι σίγουρα πιο διαβλητό.
Από την άλλη, σκεφτείτε το εξής: Μπορούμε να λύσουμε όλα τα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αν απαγορευτεί η εγγραφή φοιτητών πριν την ηλικία των 23 ετών. Ιδανικά μάλιστα, θα εγγράφονται μόνον όσοι έχουν εργαστεί σε πολλές και διαφορετικές δουλειές αφού αποφοίτησαν από το λύκειο. Έτσι πετυχαίνουμε τα εξής:
- Γράφονται στο πανεπιστήμιο ώριμοι άνθρωποι, όχι παιδιά όπως ήμασταν εμείς.
- Οι φοιτητές έχουν τον χρόνο να επιλέξουν τον τομέα που θέλουν πραγματικά να σπουδάσουν, και μάλιστα μπορούν να δουλέψουν μερικά χρόνια για να δουν αν όντως το θέλουν.
- Η διδασκαλία στο πανεπιστήμιο παύει να είναι αφηρημένη, αφού ο φοιτητής έχει ήδη μια πρακτική γνώση του αντικειμένου και ζητάει συνειδητά να μάθει περισσότερα.
- Εξαφανίζεται αυτομάτως το άγχος των μαθητών και η πίεση από τους γονείς.
- Καταργείται η ανάγκη για φροντιστήρια.
Πείτε μου αν κάνω λάθος.