Παιδιά, συγνώμη, αλλά δεν έχει γίνει καν κατανοητό ότι δεν θέλω να
δικαιολογήσω το κάπνισμα, ούτε φυσικά να κάνω λογικοφανές το παράλογο, όπως λες Δανάη, ούτε βέβαια να υποστηρίξω ότι αν κάποιος έχει στρες καλό είναι να καπνίζει! Από πού ακριβώς βγαίνει αυτό; Λέω πως το άγχος
συνδέεται με το κάπνισμα, αυτό λένε οι μελέτες, αυτό λέει η σχετική βιβλιογραφία (τυχαίνει στην οικογένεια να υπάρχει άνθρωπος που έχει ασχοληθεί επαγγελματικά με τη διακοπή του καπνίσματος ως ψυχολόγος). Αυτό είναι μια
παρατήρηση, όχι
προτροπή. Λέω πως έχω μπροστά μου ένα φαινόμενο που είναι και
κοινωνικό, όχι μόνο
βιολογικό, και προσπαθώ να δω τι είναι αυτό το φαινόμενο, να το ερμηνεύσω. Είχα την εντύπωση ότι για να αντιμετωπίσεις αποτελεσματικά οποιοδήποτε πρόβλημα πρέπει πρώτα να το κατανοήσεις. Κυρίως δε, ασχολήθηκα με τη
λειτουργία που μπορεί να έχουν οι καμπάνιες απαγόρευσης και η σύγκρουση που υπάρχει σε κοινωνικό επίπεδο μεταξύ καπνιστών και αντικαπνιστών. Προφανώς δεν τα κατάφερα αφού δεν έγινε κατανοητό ούτε καν το γενικό πλαίσιο.
Το DSM, Δανάη, έχει μεγάλη σημασία γιατί δίνει
επιστημονικό λούστρο σ' ένα κείμενο που είναι, αν όχι αντιεπιστημονικό, τουλάχιστον απόλυτα μονομερές. Ιατροκεντρικό, το είπα, έτσι θα το έλεγαν οι ειδικοί. Ένα από τα πρώτα πράγματα που κάνει κανείς όταν αναλύει ένα κείμενο που προσπαθεί να πείσει, είναι ακριβώς να εξετάσει την
αξιοπιστία του. Τις ιστορίες γιατί μου τις αναφέρετε; Αυτά που αναφέρετε τα παίρνω ήδη ως δεδομένα. Έχω κι εγώ πολλές ιστορίες να πω, αλλά δεν είναι το στιλ μου. Επειδή δεν σας λέω ιστορίες, σημαίνει πως η δήλωσή μου ότι
δεν είμαι κατά της απαγόρευσης πρέπει να αγνοείται; Χρειάζεται να πειστεί κανείς ότι το κάπνισμα είναι κακό; Υπάρχει κάποιος που δεν ξέρει ότι είναι εξάρτηση; Το έγκλημά μου είναι ότι λέω πως υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που πρέπει να εξεταστούν; Αυτό είναι το παράλογο; Μα αυτό είναι κοινός τόπος σε μεγάλο μέρος της σχετικής βιβλιογραφίας.
Τέλος πάντων, κανένα πρόβλημα, να μην αποπροσανατολίζω και τη συζήτηση. Μπορείτε υποθέτω να
ανεχτείτε 5-6 πόστ (άντε, ίσως και μερικών άλλων) μέσα σε διακόσια τόσα που είναι to the point.
(Και ίσως, αν τα ξαναδιαβάσετε όλ' αυτά μετά από καιρό, να μπορέσετε να βγάλετε και κάποια συμπεράσματα για το περιεχόμενο της
ανεκτικότητας, όταν έχει προηγηθεί συστηματική
περιθωριοποίηση ).