Τολμήστε

FunkSoulBrother

New member
Καλά, η σημερινή κυβέρνηση (την οποία στηρίζουν απ' όσο ξέρω όλοι αυτοί οι «πνευματικοί άνθρωποι») δεν ήταν ηγεσία ευθύνης και εθνικής ανασυγκρότησης, δεν συνεργαζόταν σε βαθμό παρεξηγήσεως με τους Ευρωπαίους εταίρους μας και δεν έκανε τα απαραίτητα για τη σωτηρία; Αν ναι, γιατί φτάσαμε μέχρι εδώ και χρειάστηκε να σπάσουν την πολύτιμη σιωπή τους οι φωστήρες;

Υπάρχει και το ενδεχόμενο να στηρίζεις κάτι ανόρεχτα επειδή η εναλλακτική σου φαίνεται χειρότερη. Παπανδρέου με Λούκα, ή Σαμαρά με Φαήλο;

Όσο για την "πολύτιμη σιωπή" τους, σίγουρα ξέρεις καλά ότι οι περισσότεροι από αυτούς δεν είναι καθόλου σιωπηλοί. Αρθρογραφούν σε εφημερίδες και περιοδικά, και συμμετέχουν σε δημόσιες συζητήσεις εδώ και πάρα πολύ καιρό. (Αυτό είναι που λέμε strawman argument; )
 
@FunkSoulBrother:
- Ανόρεχτα ή όχι (αυτοί που γνωρίζω καθόλου ανόρεχτα, πάντως), ας κάνουν αυτοκριτική πρώτα. Τα ψυχολογικά τους τραύματα από τόσα χρόνια στήριξης της εξουσίας πολύ λίγο ενδιαφέρουν.

- Την πολύτιμη σιωπή τους τη σπάνε όχι ως μεμονωμένα άτομα/επιστήμονες, αλλά ως «πνευματικοί άνθρωποι» που θέλουν να κάνουν πολιτική παρέμβαση (αν και κάποιοι απ' αυτούς είχαν παρέμβει -σωτήρια και πάλι- και μετά τον Δεκέμβρη του '08):
Ως υπεύθυνοι πολίτες νιώθουμε την ανάγκη να μιλήσουμε, καθώς οι φωνές του λαϊκισμού και της ανευθυνότητας κυριαρχούν στον δημόσιο λόγο, κρύβοντας από τους περισσότερους Έλληνες τη σοβαρότητα της κατάστασης και προτείνοντας λύσεις καταστροφικές, ανεδαφικές ή εξωπραγματικές σε στιγμή κρίσης.
 

FunkSoulBrother

New member
Υπάρχει κάπου, οπουδήποτε, μία τεκμηρίωση, κάποιο παράδειγμα, οτιδήποτε που να δείχνει ότι έξω από την Ευρώπη δεν θα συμβούν όλα αυτά (και μάλιστα, με τον πρόσθετο κίνδυνο και για θεσμικές εκτροπές);

Νομίζω ότι το λέει επίσης και η κοινή λογική, με εικονογράφηση από λίγη φαντασία. Στην Ελλάδα φτύσαμε αίμα ως τώρα (όχι όλοι, βέβαια!) για να μειώσουμε το έλλειμμα κατά 5%. Πώς θα είναι τα πράγματα αν δεν βρούμε άλλα δανεικά και εκ των πραγμάτων αναγκαστούμε να ζήσουμε με όσα παράγουμε, και μάλιστα αρχίζοντας αμέσως, δηλαδή πρακτικά μειώνοντας ακαριαία το έλλειμμα από 10,5 σε 0%;

Η έκκληση για υπεύθυνη ηγεσία δεν είναι αόριστη, κατά τη γνώμη μου. Το "σοβαρευτείτε και κάντε τη δουλειά σας" είναι απλό και συγκεκριμένο μέσα στην απελπισία του. Είναι ευθύνη της κυβέρνησης και των συλλογικών θεσμών μας να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων, και να αναρωτηθούν επιτέλους τι διάολο θέλει όλο εκείνο το πλήθος στο Σύνταγμα. Hint: σουβλάκια υπάρχουν παντού, ο κόσμος δεν κατεβαίνει μόνο γι' αυτό.
 

FunkSoulBrother

New member
@FunkSoulBrother:
- Ανόρεχτα ή όχι (αυτοί που γνωρίζω καθόλου ανόρεχτα, πάντως), ας κάνουν αυτοκριτική πρώτα. Τα ψυχολογικά τους τραύματα από τόσα χρόνια στήριξης της εξουσίας πολύ λίγο ενδιαφέρουν.

- Την πολύτιμη σιωπή τους τη σπάνε όχι ως μεμονωμένα άτομα/επιστήμονες, αλλά ως «πνευματικοί άνθρωποι» που θέλουν να κάνουν πολιτική παρέμβαση (αν και κάποιοι απ' αυτούς είχαν παρέμβει -σωτήρια και πάλι- και μετά τον Δεκέμβρη του '08):
Ως υπεύθυνοι πολίτες νιώθουμε την ανάγκη να μιλήσουμε, καθώς οι φωνές του λαϊκισμού και της ανευθυνότητας κυριαρχούν στον δημόσιο λόγο, κρύβοντας από τους περισσότερους Έλληνες τη σοβαρότητα της κατάστασης και προτείνοντας λύσεις καταστροφικές, ανεδαφικές ή εξωπραγματικές σε στιγμή κρίσης.

Να κάνουν την αυτοκριτική τους για ποιο πράγμα;

Το "νιώθουμε την ανάγκη να μιλήσουμε" δεν σημαίνει καθόλου "πριν δεν μιλούσαμε". Όπως είπα και πριν, οι περισσότεροι μιλούσαν και μιλάνε τακτικά.
 
Να κάνουν την αυτοκριτική τους για ποιο πράγμα;

Γι' αυτό που έλεγα παραπάνω:
Καλά, η σημερινή κυβέρνηση (την οποία στηρίζουν απ' όσο ξέρω όλοι αυτοί οι «πνευματικοί άνθρωποι») δεν ήταν ηγεσία ευθύνης και εθνικής ανασυγκρότησης, δεν συνεργαζόταν σε βαθμό παρεξηγήσεως με τους Ευρωπαίους εταίρους μας και δεν έκανε τα απαραίτητα για τη σωτηρία; Αν ναι, γιατί φτάσαμε μέχρι εδώ και χρειάστηκε να σπάσουν την πολύτιμη σιωπή τους οι φωστήρες;

Το "νιώθουμε την ανάγκη να μιλήσουμε" δεν σημαίνει καθόλου "πριν δεν μιλούσαμε". Όπως είπα και πριν, οι περισσότεροι μιλούσαν και μιλάνε τακτικά.

Το «νιώθουμε την ανάγκη να μιλήσουμε» δείχνει σαφώς ποιοτική διαφορά (κατά τους ίδιους) ανάμεσα στην κανονική αρθρογραφία και τη σημερινή παρέμβαση των «πνευματικών ανθρώπων», αν μου έχει απομείνει έστω και ελάχιστη ικανότητα ερμηνείας και ανάλυσης κειμένων. Ωστόσο, δεν έχω όρεξη να πνιγώ στη λεπτομέρεια: όντως έχουν όλοι αρθρογραφήσει εκτενώς στο παρελθόν.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Ενώ υπάρχει τεκμηρίωση πως η Ευρώπη με κάποιον τρόπο μας προστατεύει; Και μας και όλες τις χώρες τις περιφέρειας;
Δεν με ενδιαφέρει πολιτική που παίζεται με ρόλους πατερναλισμού και προστατών. Δεν με ενδιαφέρει να μας προστατεύει κάποιος. Όποιος ενδιαφέρεται για προστάτες, ας το δηλώσει.

Αναρωτιέμαι όμως από πού προήλθαν τα χρήματα των κοινοτικών επιδοτήσεων τα τελευταία 30 χρόνια. Από πού προέρχονται τα λεφτά που συμπληρώνουν το έλλειμμα και πληρώνουν μισθούς και συντάξεις τον τελευταίο χρόνο; Αυτά που λείπουν κάθε χρόνο, τα 20, 25, 30 δις, με τα οποία αγοράζεις σήμερα όλο το χρηματιστήριο (όλο το ελληνικό ιδιωτικό κεφάλαιο), ποιος μας τα δίνει και πού τα βρίσκουμε; Όχι βέβαια τα ευρωπαϊκά κοινοβούλια και οι λαοί της Ευρώπης, εκείνα τα λεφτά είναι αριθμημένα, όπως στους εκβιασμούς, και είναι από την άλλη τσέπη, εκείνη που ξαναγυρίζουν στους δανειστές μας.
Τους διαφορικούς τόκους, όμως, ποιος άραγε τους τσεπώνει; Οι εθνικοί προϋπολογισμοί των άλλων ή οι τράπεζες;

Αλλά πολλοί πιστεύουν πώς υπάρχουν τα καλά λεφτά, που τα ξεδιαλέγουμε για να τα χρησιμοποιούμε περήφανα, και τα κακά λεφτά, που μας τα δίνουν για να σκλαβωθούμε χειρότερα.
Στην πραγματικότητα, υπάρχει τεκμηρίωση πως η οξυμένη κρίση στην ευρωπαϊκή περιφέρεια δεν οφείλεται ακριβώς και στο γεγονός ότι μπήκε στην ΕΕ ως περιφέρεια, έχοντας να ανταγωνιστεί Γερμανία και Γαλλία;
Και βέβαια υπάρχει. Και ενδοεθνικά, επίσης. Η δυτική Γερμανία ξεζουμίζει π.χ. την ανατολική ,ακόμη και σήμερα. Και η Αθήνα την ελληνική περιφέρεια.

Αλλά όπου οι περιφερειακές χώρες διαχειρίστηκαν πολύ σφιχτά, πολύ γερμανικά, αν θέλεις, επιδοτήσεις κλπ, έφτασαν στη δυσάρεστη θέση να δανείζουν (με κέρδος) τα γουρουνάκια που νόμισαν ξαφνικά ότι πλούτισαν και επένδυσαν τα λεφτά τους σε φούσκες. Πού ήταν η Φινλανδία, η Σλοβακία, η Σλοβενία πριν δέκα ή είκοσι χρόνια; Πού ήμαστε εμείς;
Όπως και να 'χει, κι επειδή απ' όσο ξέρω το μόνο κόμμα που λέει έξω απ' την Ευρώπη είναι το ΚΚΕ, και το ΚΚΕ πάλι απ' όσο ξέρω δεν πρόκειται στο άμεσο μέλλον να καταλάβει την εξουσία, ποιος ακριβώς θέλει να μας διώξει απ' την Ευρώπη; Ε, χμμμ, η ίδια η ΕΕ, αν δεν δεχτούμε να εξαθλιωθούμε κι άλλο ώστε να μη χάσουν τα λεφτά τους οι πιστωτές μας. Εμείς όριο εξαθλίωσης θα βάλουμε ή είμαστε υπεράνω;
Εδώ, τρία θέματα. Το τι λέει το ΚΚΕ, το ακούω προσεχτικά. Προχτές δήλωσε πχ ότι το νόμισμά μας είναι το ευρώ. Όταν αλλάξουν οι συνθήκες...

Να μας διώξουν, δεν άκουσα κανέναν επίσημο ακόμη να το λέει. Μόνο μόνοι μας μπορούμε να το καταφέρουμε αυτό.

Για τα όρια εξαθλίωσης, και βέβαια να βάλουμε όρια. Πώς πρέπει να οριστούν; Ανάλογα με την αξία μας, με την παραγωγή μας, με τις ανάγκες μας, με τις "εθνικές ιδιαιτερότητές" μας;
Η διακυβέρνηση από μη εκλεγμένα όργανα, πιστωτές και αγορές δεν συνιστά θεσμική εκτροπή; (βλ. δηλώσεις Παπανδρέου για απώλεια εθνικής κυριαρχίας και παγκόσμια εξουσία)
Φυσικά. Αλλά δεν σε υποχρέωσε κανείς να δανείζεσαι σαν παλαβός. Δεν σου συνέβη φυσική καταστροφή ή κάτι αναπάντεχο (αν εξαιρέσουμε το ψώνιο σου να οργανώσεις Ολυμπιακούς). Όταν δανείζεσαι, υπογράφεις χαρτιά και εκχωρείς προσωπική ή συλλογική κυριαρχία, ανάλογα με την περίπτωση. Και να πεις ότι ήταν η πρώτη μας φορά ως κράτος...
Ίσως, αν ο βασικός ανταγωνισμός που βλέπεις στη σημερινή κοινωνία είναι ανάμεσα σε διαφορετικές ομάδες εργαζομένων και θεωρείς το κεφάλαιο φυσικό φαινόμενο.
Το κεφάλαιο είναι κοινωνικό, όχι φυσικό φαινόμενο. Κάποιες κοινωνίες τα καταφέρνουν χωρίς. Δεν θα ήθελα να ζω σε αυτές (από το τεχνολογικό και κοινωνικό τους επίπεδο, εννοώ). Θέλω να ζω στη δική μας, αλλά να το ελέγχω. Όσο γίνεται, αφού δεν το θεωρώ ανίκητη δύναμη της φύσης.
Επίσης, δεν αναφέρθηκα σε διαφορετικές ομάδες εργαζομένων, αλλά σε διαφορετικής φύσης εργοδότες. Τι σχέση έχουν οι μεταφραστές του ΥπΕξ ή των Οργανισμών (μισθωτοί δημόσιοι), με τους in house μεταφραστές των εκδοτών (μισθωτοί ιδιωτικοί) και με τα μπλοκάκια (δημόσια ή ιδιωτικά); Το επάγγελμα είναι ίδιο --και λοιπόν;
 
@oliver_twisted:
Anef, ναι, σίγουρα άλλες λύσεις συμφέρουν τον Αλαφούζο και άλλες τους εργαζομένους, αλλά ακριβώς εδώ θέλω την ενημέρωση από την αριστερά. Με συγκεκριμένες, πραγματοποιήσιμες λύσεις.

Με το συγκεκριμένο συσχετισμό δυνάμεων οι εφαρμόσιμες πρακτικές αριστερές λύσεις κινδυνεύουν να μην είναι πια αριστερές (το είδαμε και το βλέπουμε: έχουν φτάσει ιστορικά στελέχη της αριστεράς να ταυτίζονται στις θέσεις τους με το ΛΑΟΣ) και οι αριστερές λύσεις που έχει ακόμα νόημα να τις χαρακτηρίζουμε έτσι να μην είναι λύσεις με την έννοια που το λες, αφού δεν υπάρχει υποκείμενο να τις πραγματοποιήσει. Οι εργαζόμενοι προς το παρόν κατηγορούν ο ένας τον άλλο και μουντζώνουν. Εξάλλου, πολλοί απλώς ονειρεύονται να επιστρέψουμε στα προ της κρίσης: καταναλωτισμό, δανειάκια, βόλεμα και λίγη αριστερή ευαισθησία για τον καημένο τον τρίτο κόσμο. Μ' άλλα λόγια, το ζήτημα δεν είναι η ενημέρωση δυστυχώς.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Με το συγκεκριμένο συσχετισμό δυνάμεων οι εφαρμόσιμες πρακτικές αριστερές λύσεις κινδυνεύουν να μην είναι πια αριστερές (το είδαμε και το βλέπουμε: έχουν φτάσει ιστορικά στελέχη της αριστεράς να ταυτίζονται στις θέσεις τους με το ΛΑΟΣ) και οι αριστερές λύσεις που έχει ακόμα νόημα να τις χαρακτηρίζουμε έτσι να μην είναι λύσεις με την έννοια που το λες, αφού δεν υπάρχει υποκείμενο να τις πραγματοποιήσει. Οι εργαζόμενοι προς το παρόν κατηγορούν ο ένας τον άλλο και μουντζώνουν. Εξάλλου, πολλοί απλώς ονειρεύονται να επιστρέψουμε στα προ της κρίσης: καταναλωτισμό, δανειάκια, βόλεμα και λίγη αριστερή ευαισθησία για τον καημένο τον τρίτο κόσμο. Μ' άλλα λόγια, το ζήτημα δεν είναι η ενημέρωση δυστυχώς.
Με αυτή την ανάλυση, συμφωνώ σχεδόν απόλυτα. Με μία επιφύλαξη. Αναρωτιέμαι, γιατί δεν μπορούμε να αναζητήσουμε ακόμη και τώρα εφαρμόσιμες πρακτικές αριστερές λύσεις. Για παράδειγμα: η οργανωμένη υποχώρηση, αυτή που δεν θα αφήνει πίσω στην τύχη του όποιον δεν αντέξει, είναι αριστερή ή δεξιά πολιτική; Η επιστροφή σε θέσεις που μπορείς να κρατήσεις για να ξαναξεκινήσεις έχοντας μάθει από τα λάθη σου, είναι αριστερή ή δεξιά πολιτική; Είναι αριστερή πολιτική μόνο η προσπάθεια αλλαγής του συσχετισμού δυνάμεων; Δεν μπορεί να γίνονται και τα δύο μαζί;
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Φυσικά το θέμα δεν είναι η ενημέρωση. Είναι η αντιπρόταση. Μέχρι τώρα όμως, κανένα κόμμα δεν προτείνει μια λύση, ή έστω ένα σχέδιο αντιμετώπισης των προβλημάτων, κι όπου βγάλει. Το να καταγγέλλεις και να ξαναμανακαταγγέλλεις δεν έχει νόημα, αν δεν έχεις να προτείνεις και κάτι γι' αυτό που θεωρείς εσύ σάπιο. Είναι κάπως σαν να ρίχνεις μούντζες.
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
@Palavra. Δεν έχεις δίκιο. Η αξιωματική αντιπολίτευση υπέβαλε σχέδιο, αδιαπραγμάτευτο στη βασική του αρχή: Τη μείωση της φορολογίας για να έρθει μετά η ανάπτυξη. Ακόμη δεν έχω βρει τον άνθρωπο που θα μου εξηγήσει πώς από το κάθε ευρώ που θα αφαιρείται φέτος από τον κουμπαρά θα δημιουργηθεί τζίρος πέντε ευρώ ώστε να εισπράξει (με 20%) το δημόσιο πίσω αυτό το 1 ευρώ. Πού βρίσκονται τώρα αυτά τα τέσσερα ευρώ; Στην Ελβετία και περιμένουν;
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Αυτό εννοώ: ούτε κι αυτή είναι ουσιαστική, ολοκληρωμένη πρόταση. Θα έπρεπε να τη συνοδεύει ένα σχέδιο που να λέει «θα προωθηθούν οι επενδύσεις εκεί, και ταυτόχρονα η ανάπτυξη πιο κει, ενώ μετά από 5 χρόνια θέλουμε να είμαστε εδώ, και ναι μεν θα ζοριστούμε για χ χρόνια, μετά όμως όταν θα φτάσουμε εκεί, θα μπορούμε να κάνουμε το άλλο, ώστε να γίνει το τρίτο».

Εκτός κι αν όντως έχει ανακοινωθεί κάτι τέτοιο και το έχασα, οπότε ζητώ συγγνώμη προκαταβολικά.

Και μιλώντας περί προτάσεων, υπάρχει και αυτό το άρθρο του Βαρουφάκη για την κρίση στην Ευρωζώνη:
A modest proposal for overcoming the euro crisis.
 

rogne

¥
Είναι ωστόσο σχεδόν άδικο να περιμένουμε αντιπροτάσεις από το πολιτικό προσωπικό της Ελλάδας, όταν ούτε διεθνώς αρθρώνεται κάποιο σχέδιο υπέρβασης της κρίσης. Εκτός αν λέμε στα σοβαρά "σχέδιο" τα μέτρα διάσωσης των κερδών και των προσόδων της μιας ή της άλλης μερίδας μεγαλοκεφαλαιούχων. Γιατί σε αυτό το επίπεδο βρίσκεται η καπιταλιστική "οικονομική" αναδιάρθρωση παγκοσμίως. Τι να περιμένουμε δηλαδή από ένα περιφερειακό κράτος του οποίου η οικονομία βασιζόταν μέχρι πρότινος στον δανεισμό; Να γίνει αίφνης πλουτοπαραγωγική χώρα; Όχι δα.

Γι' αυτό ο Σαμαράς συνιστά (λίγο ακόμα) πατροπαράδοτο νεοφιλελευθερισμό, ο ΓΑΠ τρόικα και πάλι τρόικα, η (διαλεκτικώς σκεπτόμενη) αριστερά τίποτα και μη-τίποτα, και όλοι μαζί "εθνική ενότητα" (πάλι οι μετανάστες θα την πληρώσουν δηλαδή, άντε και οι "γνωστοί-άγνωστοι"). Γι' αυτό το τελευταίο, άλλωστε (την "εθνική ενότητα" εννοώ), επιστρατεύτηκαν και οι πνευματικοί άνθρωποι "πνευματικοί άνθρωποι". Αναρωτιέμαι τι προσόδους προσδοκούν οι συγκεκριμένοι: υπουργοποίηση στην οικουμενική κυβέρνηση των ονείρων τους; Μια θεσούλα στην πλατωνική Πολιτεία της εποχής μας; Είναι και πολλοί, πού να χωρέσουν...
 
Η γοητεία της πεφωτισμένης ολιγαρχίας
Με αφορμή την έκκληση διανοουμένων με τον τίτλο «τολμήστε»

Του Νικόλα Σεβαστάκη

Στους κοινωνικούς τριγμούς και στο συναγερμικό κλίμα των ημερών, η νέα επίκληση της «ευθύνης όλων» λειτουργεί με παράδοξο τρόπο. Φαίνεται να αξιοποιεί μια συγκεκριμένη διάγνωση της κατάστασης των πραγμάτων, διάγνωση η οποία παρουσιάζεται φιλοφρονητικά ως υπερκομματική, υπερβατική και ειλικρινά αυτοκριτική. Αλλά πολλά σε τούτη την διάγνωση και στο «δια ταύτα» που την συνοδεύει δεν είναι καθόλου αποχρωματισμένα. Παρατηρούμε μάλλον ότι ένας γνώριμος δημόσιος λόγος, ο οποίος έχει ως αιχμή το ζήτημα των σάπιων ηθών και των κακών νοοτροπιών προσαρτάται στον κυβερνώντα «μονόδρομο». Η ρητορική περί κρίσης των αξιών και ηθικής ασφυξίας φαίνεται να επιλέγει το νεοθατσερικό πρόγραμμα για την «ανασυγκρότηση» της χώρας . Σε αυτό το πλαίσιο οι διαφορετικές φωνές του λόγιου-πνευματικού ανθρώπου και του τεχνοκράτη συγκλίνουν σε μια μορφή αναγεννητικού και εξυγιαντικού προσκλητηρίου.

Η σωτηριολογική πρόθεση δεν ανθίζει φυσικά μόνο στην πλευρά των «αντι-λαϊκιστών». Από άλλες πλευρές αντηχούν οι παιάνες της ομοψυχίας απέναντι στην ξενική υποδούλωση του έθνους. Ρεαλιστές και ιδεοκράτες του πνευματικού μας κόσμου μοιράζονται στις δυο πλευρές αναζητώντας, καθένας με τους όρους του, τη μεγάλη υπέρβαση: οι φίλοι του δρόμου της ευθύνης και της σύνεσης προσδοκούν ουσιαστικά την άτεγκτη και αποτελεσματική επιτροπεία η οποία θα «εξορθολογίσει», έστω με το καμτσίκι, τη χώρα και θα πατάξει τους δαίμονές της· οι άλλοι βυθίζονται στο νεφελώδες μιας πάνδημης αφύπνισης που θα φέρει την οικονομική αυτάρκεια και την ελληνική αυτοεπιβεβαίωση.

Στο βάθος, ωστόσο, ένα άλλο επικίνδυνο κύμα ανεβαίνει: η παλιά καλή ιδέα της ολιγαρχίας. Η ιδέα δηλαδή ότι αυτό που χρειαζόμαστε εφεξής είναι μια απερίσπαστη στις αποφάσεις της ομάδα άξιων επιτελικών της οικονομικής διαχείρισης και της «χρηστής» διακυβέρνησης. Και από την άλλη πλευρά, η πεποίθηση ότι μια αυθεντικά φωτισμένη πνευματική ηγεσία μπορεί να τερματίσει με την παρέμβασή της το τέλμα και την παρακμή.

Ενίοτε οι δυο ιδέες και οι άνθρωποι που τις συμμερίζονται περνούν από το ένα στο άλλο μετερίζι. Καθαρολόγοι εκσυγχρονιστές συναντούν συγγραφείς του αιώνιου ρωμέικου στον ίδιο καημό: εναντίον της «ήσσονος προσπάθειας», υπέρ της Ελλάδας των «αξίων», υπέρ του πολιτισμού των «ικανών». Σε μια χώρα με εκατοντάδες χιλιάδες νέους ανέργους και ραγδαία υποβάθμιση των βιοτικών όρων για πολύ περισσότερους, κάποιοι προτείνουν προκλητικά «να δουλέψουμε περισσότερο». Αναπαράγουν, έτσι, τη στερεότυπη αντιδραστική εκδοχή περί δυο κοινωνιών, της κοινωνίας των χρήσιμων και της κοινωνίας των παράσιτων ή αχρείαστων τεμπέληδων.

Προφανώς και η ευθύνη είναι ζωτικής σημασίας όρος για τη δημόσια αντιπαράθεση, τις ατομικές στάσεις ζωής και την πολιτική συνείδηση. Αλλά η ψευδώς υπερβατική και μετα-ιδεολογική της αμφίεση δεν πείθει. Στο πεδίο του τι πρέπει να κάνουμε ισχύει πάντοτε ένας βαθμός μεροληψίας και συγκεκριμένης δέσμευσης. Δεν μπορούμε να είμαστε μαζί, ακόμα και αν σε κάποια πράγματα μπορεί και να συμπίπτουμε. Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε σχέση με την υπαρκτή κοινωνική-οικονομική συνθήκη, το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τη γενικότερη στάση έναντι του κυρίαρχου προστάγματος «εξορθολογισμού». Σε αυτό το σκληρό έδαφος οι συμπτώσεις, έστω και με τη μορφή υπογραφών σε ένα κείμενο, δεν είναι διόλου αθώες.

Επιστρέφουμε λοιπόν στο αφετηριακό πρόβλημα ουσίας: ποιο νόημα δίνουμε στο περίφημο τέλος των κύκλων ή των φάσεων της «Μεταπολίτευσης»; Τι αντιλαμβανόμαστε ως έξοδο από την χρεοκοπία και την κοινωνική κρίση; Τι επιθυμεί ακριβώς όποιος επικαλείται κάποια τολμηρή ηγεσία; Και εν τέλει ποιο κοινό άραγε μπορεί να έχει μια αριστερή εξόφληση λογαριασμών με το ελληνικό μοντέλο ανάπτυξης με τις διατριβές της Μιράντας Ξαφά ή τις υποδείξεις του Γιάννη Στουρνάρα;

Αυτά τα ερωτήματα θα ήταν αδύνατο να βρουν απόκριση με ασκήσεις αυθυπέρβασης και στις δυο εκδοχές της, την εκδοχή του προσαρμοστικού «ρεαλισμού» και την εκδοχή του ηρωικού «ιδεαλισμού» των οπαδών κάποιου αυτοδύναμου εθνικού δρόμου.
Το πεδίο στο οποίο έχει θέση και περισσότερο νόημα μια αριστερή πολιτική του πνεύματος είναι η υπεράσπιση των κοινών αγαθών, η ριζοσπαστική δημοκρατία και η απόκρουση των νέων ολιγαρχικών και ταξικών παραδειγμάτων «διακυβέρνησης». Επείγει, πάνω από όλα, η απόσταση από το μύθο κάποιου διευθυντηρίου το οποίο θα υποδυθεί μια Επιτροπή Κοινής Σωτηρίας του μέλλοντός μας.

Σε κάθε περίπτωση το όραμα μιας εξουσίας «σοφών μανδαρίνων» την οποία ευχόταν πριν από πολλά χρόνια ο Γκουστάβ Φλωμπέρ, δεν μπορεί να είναι η απάντηση στην ηθικοπολιτική κατάρρευση του δικού μας πολιτικού συστήματος και των παραδοσιακών του κοινωνικών ερεισμάτων.
 
Α, κι επειδή απάντηση στο πιο πάνω «παρακαλώ» δεν πήρα (όσοι βαριέστε μπορείτε να πάτε κατευθείαν στο βιντεάκι με την Κακούρη -αν δεν το είδατε ήδη):
Αυτή η πρότασή μου:
Ωστόσο, δεν έχω όρεξη να πνιγώ στη λεπτομέρεια: όντως έχουν όλοι αρθρογραφήσει εκτενώς στο παρελθόν.
είναι φανερό ότι απλά θέλει να βάλει ένα τέλος στην επίμονη και ανεξήγητη για μένα επιμονή στο αν οι εν λόγω «διανοούμενοι» έσπασαν ή δεν έσπασαν τη σιωπή τους ή τι άλλο μας έσπασαν.
Προφανώς δεν έχουν αρθρογραφήσει όλοι αυτοί εκτενώς στο παρελθόν (δεν γνωρίζω εκτενή αρθρογραφία για πολιτικά θέματα της Κικής Δημουλά, ούτε του Νάσου Βαγενά, ούτε του Κουμανταρέα, ούτε της Κακούρη ούτε και κάποιων άλλων που δεν είναι καν ευρύτερα γνωστοί, οπότε εκ των πραγμάτων σπάνε τη σιωπή τους ερχόμενοι έτσι στο προσκήνιο). Και προφανώς προφανέστατα, άλλο η αρθρογραφία π.χ. κάποιου στη στήλη του στο Βήμα κι άλλο η παρεμβασάρα του στα πολιτικά πράγματα εν είδει σωτήρα.
Αυτά για διευκρίνιση, για να ξέρουμε τι μας γίνεται.

@drsiebenmal: για κάποια σημεία επιφυλάσσομαι, απλά να πω πως όταν μιλάω για προστασία εννοώ προστασία της οικονομίας, όχι νταβατζήδες (όπως έλεγες κι εσύ κάπου αλλού, έχουμε ξαναμιλήσει αρκετές φορές οπότε αυτό θα έπρεπε να το είχες αποκλείσει :) ).

Και το χουντοπαραλήρημα της Κακούρη (περίπου στο 10:20):

 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
@drsiebenmal: για κάποια σημεία επιφυλάσσομαι, απλά να πω πως όταν μιλάω για προστασία εννοώ προστασία της οικονομίας, όχι νταβατζήδες (όπως έλεγες κι εσύ κάπου αλλού, έχουμε ξαναμιλήσει αρκετές φορές οπότε αυτό θα έπρεπε να το είχες αποκλείσει :) ).
Έχεις δίκιο, αμέσως πήγε αλλού το μυαλό μου...
 

nickel

Administrator
Staff member
Στο βάθος, ωστόσο, ένα άλλο επικίνδυνο κύμα ανεβαίνει: η παλιά καλή ιδέα της ολιγαρχίας. Η ιδέα δηλαδή ότι αυτό που χρειαζόμαστε εφεξής είναι μια απερίσπαστη στις αποφάσεις της ομάδα άξιων επιτελικών της οικονομικής διαχείρισης και της «χρηστής» διακυβέρνησης. […] κάποιοι προτείνουν προκλητικά «να δουλέψουμε περισσότερο».

Όταν το κάθε κόμμα πιστεύει ότι κατέχει το μονοπώλιο της αλήθειας και θέλει να την επιβάλει στους υπόλοιπους, αυτό δεν είναι ολιγαρχικό; Όταν η κυβέρνηση προσπαθεί (με χίλια δυο λάθη) να πετύχει κάποια ισορροπία ανάμεσα στους δανειστές μας και την κοινωνία, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις και ομφαλοσκοπήσεις που μας στοιχίζουν περισσότερο, αυτό δεν κάνει κάποιους να επιζητούν ολιγαρχικές λύσεις; Είναι ολιγαρχικό το να κάνουν οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου αυτό που ζητάει το κείμενο «Τολμήστε»; («Τους καλούμε όλους να αλλάξουν νοοτροπία, να παραμερίσουν τις ιδιοτέλειες, τις προσχηματικές αντιμαχίες, εσωκομματικές και εξωκομματικές, τους υπολογισμούς, τους συμψηφισμούς, καθώς και τις αγκυλωμένες στο παρελθόν ιδεολογικές και πολιτικές περιχαρακώσεις και να αναλάβουν επιτέλους στο ακέραιο τις ευθύνες τους.») Αν ήμουν ο Παπούλιας, θα τους είχα κλειδώσει στην αίθουσα των συσκέψεων και δεν θα τους άφηνα να βγουν αν δεν συμφωνούσαν σε μία ρεαλιστική λύση. Είναι ολιγαρχική η μία λύση, η σύνθεση των αναγκών της κοινωνίας; Πόσες λύσεις να υπάρχουν; Όσες φωνές ακούγονται, τόσες και οι λύσεις; Μήπως η άμεση δημοκρατία επιβάλλει να περιμένουμε πρώτα τον κάθε πολίτη να εκφραστεί στην εκκλησία του δήμου του Συντάγματος; Τόσο δύσκολο είναι να καταλάβουμε ότι, αν δεν συμφωνήσουν οι πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις σε μία λύση, θα μας τη σερβίρει σύντομα μια ολιγαρχία που δεν θα μας ρωτάει καθόλου και ίσως θα μας χαστουκίζει και όταν μιλάμε; Δεν βλέπουμε τους διαμαρτυρόμενους, που ακόμα και όλα τα κόμματα να συμφωνήσουν σε μια λύση, θα πρέπει να προσπαθήσουν πολύ για να ξανακερδίσουν την καρδιά αυτού του κόσμου, να του ξαναδώσουν την ελπίδα, την πίστη στη δημοκρατία και στην αποτελεσματικότητα;

Και είναι προκλητικό να λες ότι η λύση είναι «να δουλέψουμε περισσότερο»; Μα υπάρχει άλλη λύση; Τεμπελιά δεν είναι το κρατικοδίαιτο κεφάλαιο; Τεμπελιά δεν είναι η λοβιτούρα; Τεμπελιά δεν είναι το υπερκέρδος του κάθε μεγαλοκεφαλαιούχου και του κάθε μικρομαγαζάτορα που θέλει να αποσβέσει το κεφάλαιό του σε δώδεκα μήνες; Τεμπελιά του βουλευτή και του ψηφοφόρου του δεν είναι ο κάθε διορισμός του κάθε ανάξιου εκεί που δεν υπάρχει ανάγκη; Τεμπελιά δεν είναι το βαριεστημένο αναμάσημα των τσιτάτων από το κομματικό εγχειρίδιο και η κλασική απεργιούλα εδώ, η πορειούλα παρέκει, άντε τώρα να μαζευτούμε να βρίσουμε κι έναν βουλευτή; Τεμπελιά δεν είναι το να συζητάμε για το πώς δεν θα πληρώσουμε τα χρέη μας και όχι για το πώς θα πάψουμε να τα παράγουμε; Τεμπελιά δεν είναι η διαφθορά που έχει γίνει κανόνας; Τεμπελιά δεν είναι ο τρόπος που σπουδάζουμε; Τεμπελιά δεν είναι ο τρόπος που κλέβουμε το κράτος σε κάθε ευκαιρία που μας δίνει; Τεμπελιά δεν είναι η εξαγορά ψήφων και συνειδήσεων με δανεικά; (Παρακαλώ, συμπληρώστε τη λίστα, είναι μακριά.)

Δείχνουν δημιουργική σκέψη όλα αυτά; Δείχνουν περηφάνια για το έργο και τον κόπο μας; Υπάρχει περίπτωση ένα καταχρεωμένο κράτος της περιφέρειας να κάνει προκοπή αν δεν ομονοήσει, αν δεν ειρηνεύσει, αν δεν σκεφτεί έξυπνα και δημιουργικά και, εν τέλει, αν δεν δουλέψει περισσότερο;

Και, για να παραμερίσω κάτι που κάθε τόσο βρίσκεται στο δρόμο των συζητήσεών μας και δεν θέλω να τις θολώνει. Σχετικά με το σχόλιο: «Υπάρχει η πιθανότητα άλλες λύσεις να συμφέρουν εσένα ως εργαζόμενη και άλλες λύσεις να συμφέρουν π.χ. τον Αλαφούζο». Οι καλές λύσεις θα συμφέρουν και τους εργαζόμενους και τους Αλαφούζους. Όσο γέρνουν προς τη μια ή προς την άλλη πλευρά, τόσο δεν θα είναι λύσεις, θα είναι μπαλώματα.

Αν πάλι πιστεύετε ότι πρέπει τώρα να ξεμπερδεύουμε με τους Αλαφούζους και μπορούμε, να το πείτε. Να πείσετε ότι μπορούμε να έχουμε γρήγορα (δεν έχω και πολλά χρόνια μπροστά μου) μια προκομμένη δημιουργική δικτατορία του προλεταριάτου, με κάποια δόση ελευθερίας να μην πάμε από ασφυξία. Αλλά να ξέρετε ότι θα πρέπει να είστε πολύ πειστικοί, επειδή τα ιστορικά προηγούμενα δεν σας βοηθούν. Αν είναι να καταθέσετε μόνο σενάρια και ουτοπίες, ευχαριστώ πολύ, έχω ήδη καλύτερα στο μυαλό μου.

Αλλά είναι μίζερο στην κραυγή αγωνίας κάποιων ανθρώπων να ψάχνουμε πώς να κάνουμε αντιπολίτευση επειδή η λύση που βλέπουν δεν είναι η λύση που θέλει πρώτα να καταρρεύσουν τα πάντα γύρω μας. Δεν είναι μόνο μίζερο. Είναι αυτό που πρέπει να σταματήσουμε να κάνουμε τώρα: το να αναζητούμε συνεχώς τα σημεία που μας χωρίζουν. Είναι πολυτέλεια. Επιβάλλεται να αναζητούμε τα σημεία που μας ενώνουν. Δεν ξέρω, μπορεί να τη θεωρήσετε ολιγαρχική αυτή την άποψη. Αλλά μόνο έτσι θα σωθούμε από την καταστροφή και τις πραγματικές ολιγαρχίες που, γαμώτο, τρίβουν τα χέρια τους καθώς μας παρακολουθούν να παραλογιζόμαστε.
 

Elsa

¥
Δεν θα συμπληρώσω τη λίστα με τις τεμπελιές σου. Προτιμώ να βάζουμε σα στόχο λιγότερες ώρες δουλειάς για όλους, αντί να δουλεύουν κάποιοι 10-12 ώρες και άλλοι να είναι άνεργοι. Δεν ξέρω πώς θα γίνει αυτό, αλλά μου μοιάζει πολύ πιο δίκαιο.
 

rogne

¥
Μετά το "Τολμήστε", να κι ένα "Για τολμήστε...":

ΟΙ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΗΣ ΕΚΤΡΟΠΗΣ

Η προ ημερών απόπειρα εισβολής «διαδηλωτών» στο κτίριο της Βουλής δεν είναι η πρώτη επίθεση στο Κοινοβούλιο. Εχει προηγηθεί και μια «επιτυχημένη» εισβολή το 1964 από ομάδα ετερόκλητων ατόμων με την ευκαιρία προεκλογικής συγκεντρώσεως του δεξιού υποψήφιου δημάρχου Γ. Πλυτά. Η εισβολή αυτή όμως ήταν άνευ σημασίας. Στο κτίριο εισέβαλαν περίπου 30 άτομα, τα οποία έφυγαν τρέχοντας μόλις οι χωροφύλακες ανέσυραν τις γνωστές αστυνομικές ράβδους!

Εντυπωσιακή η εισβολή, αλλά ουδείς έδειξε να φοβάται ότι κινδύνευσε το Πολίτευμα· σήμερα δεν ισχύει προφανώς το ίδιο. Η προ ημερών απόπειρα στην Αθήνα, όπως και η εν συνεχεία επίθεση εναντίον βουλευτών στην Κέρκυρα φόβισαν τους πολίτες.

Τι συμβαίνει; Είναι οι κοινωνικές συνθήκες της εποχής μας που μεταβάλλουν τη διαμαρτυρία κοινωνικών ομάδων (που νιώθουν ότι αδικούνται) σε πυριτιδαποθήκη. Αν η ευημερούσα μερίδα της κοινωνίας ανησυχεί για τα προβλήματα δημόσιας τάξης, από την πλευρά τους οι ανήκοντες σε κοινωνικά στρώματα που κινούνται στα όρια της φτώχειας πιστεύουν ότι πρέπει και μπορούν να εξεγερθούν. Και να ανατρέψουν «την κοινωνία της αδικίας και της διαφθοράς». Και μετά;

Τι θα συμβεί αν ξεκινήσει η επανάσταση; Ανάκτορα θερινά ή έστω και χειμερινά δεν υπάρχουν πλέον. Μια ουσιαστική διασάλευση της δημόσιας τάξης θα οδηγήσει αφεύκτως στη βίαιη ανατροπή ή σε ένοπλη καταστολή.

Στην κοινωνία υπάρχουν και άτομα που θέλουν τη γενική ανατροπή. Δεν μπορούν προφανώς να την επιβάλουν διότι η συντριπτική πλειοψηφία του λαού ΔΕΝ θέλει. Ωστόσο υπό ορισμένες προϋποθέσεις μπορεί να προκληθεί τέτοια διασάλευση της τάξης που θα δικαιολογούσε έκτακτα μέτρα. Δηλαδή εκτροπή από τη συνταγματική τάξη. Αυτό θέλουν;
 
Top