Τα αντιθρησκευτικά του Φίλη

Ωραία, αλλά εξακολουθώ να μη βλέπω πού είναι η υποχώρηση και μάλιστα η άτακτη... (Δεν το βρίσκω απίθανο να την έχουμε στο τέλος, αλλά για την ώρα δεν τη βλέπω -- παρομοίως για τους "καναλάρχες", αλλά τέλος πάντων).
 

nickel

Administrator
Staff member
Νομίζω ότι περισσότερο προβλέψεις κάνουμε. Πήραμε θάρρος που δεν πέσαμε έξω στις παλιότερες προβλέψεις μας (δυστυχώς).
 

nickel

Administrator
Staff member
Εγώ τουλάχιστον, περισσότερο άτακτες υποχωρήσεις, χρήσιμους συμβιβασμούς, τέτοια. Σάμπως θυμάμαι κι εγώ σε ποια κατεύθυνση με παράδερναν τα κύματα κάθε μήνα;
 
Ωραία, αλλά εξακολουθώ να μη βλέπω πού είναι η υποχώρηση και μάλιστα η άτακτη... (Δεν το βρίσκω απίθανο να την έχουμε στο τέλος, αλλά για την ώρα δεν τη βλέπω ...).

Υποχώρηση; Όχι, καλέ. Καταλλαγή.

 
Έμαθα και τη λέξη "καταλλαγή", που δεν την ήξερα. Κατά τα άλλα, καμία υποχώρηση δεν υπήρξε ούτε και τώρα (καταλλαγή μάλλον ναι, αλλά υποχώρηση όχι, εξ όσων τουλάχιστον μπορώ να κρίνω από τα όσα διαβάζω).

Δεν διάβασα το άρθρο της Αυγής, αλλά αν κρίνω από άλλα δημοσιεύματα, αυτό που άλλαξε και επήλθε η καταλλαγή, ήταν ότι ο Ιερώνυμος επιτέλους κατάλαβε ότι οι περίφημες αλλαγές στο μάθημα των θρησκευτικών είναι αλλαγές μόνο κατ' όνομα, ότι δεν υπάρχουν νέα βιβλία, ότι η ύλη εξακολουθεί να αναφέρεται κατά συντριπτικό ποσοστό στην ορθοδοξία, και ότι οι αλλαγές τελικά είναι προς το συμφέρον της εκκλησίας, αφού μεταξύ άλλων ανοίγει η κερκόπορτα για κατάργηση της δυνατότητας απαλλαγής από το μάθημα (αφού δεν θα θεωρείται πια ομολογιακό), ενώ το μάθημα παραμένει κατ' ουσίαν ίδιο (και φυσικά για θρησκειολογία ούτε λόγος).

Παραθέτω από το ΦΕΚ 2016 τεύχος Β αρ. 2920:
Η προσέγγιση αυτή αν και υπερβαίνει παρωχημένες πρακτικές ομολογιακής μονοφωνίας δεν προσδίδει στο ΜτΘ φαινομενολογικό γνωσιολογικό προσανατολισμό ούτε το μετατρέπει σε τυπική θρησκειολογική ενημέρωση, ...

Βρίσκω πολύ εκνευριστικούς όλους αυτούς τους τίτλους τύπου "κέρδισε ο Ιερώνυμος" και "συμβιβάστηκε ο Φίλης". Αναρωτιέμαι αν απλώς παραμυθιάζουν ή αν υπάρχει γραμμή να προβάλλουν τη συνάντηση αυτή ως "θρίαμβο" της εκκλησίας για επικοινωνιακούς λόγους. Κι αναρωτιόμουν πρωτύτερα, γιατί στην ευχή αντιδρά τόσο η εκκλησία αφού οι αλλαγές την συμφέρουν; Επιτέλους μου λύθηκε η απορία: επειδή δεν είχε καταλάβει τι ακριβώς συνέβαινε. (Παίζει και μια μικρή πιθανότητα βέβαια να ήταν όλο αυτό ένα στημένο παιχνίδι, ένας καυγάς για το πάπλωμα.)
 
Last edited by a moderator:
…αφού μεταξύ άλλων ανοίγει η κερκόπορτα για κατάργηση της δυνατότητας απαλλαγής από το μάθημα (αφού δεν θα θεωρείται πια ομολογιακό), ενώ το μάθημα παραμένει κατ’ ουσίαν ίδιο (και φυσικά για θρησκειολογία ούτε λόγος).

Εξαιρετική επισήμανση, που προσωπικά δεν την έχω δει να λέγεται αλλού. Και που συνοψίζει το περιεχόμενο του όλου θεάματος. Αν αυτό δεν θέλεις να το ονομάσεις υποχώρηση, τι να πω;

Αναρωτιέμαι αν απλώς παραμυθιάζουν ή αν υπάρχει γραμμή να προβάλλουν τη συνάντηση αυτή ως «θρίαμβο» της εκκλησίας για επικοινωνιακούς λόγους. Κι αναρωτιόμουν πρωτύτερα, γιατί στην ευχή αντιδρά τόσο η εκκλησία αφού οι αλλαγές την συμφέρουν; Επιτέλους μου λύθηκε η απορία: επειδή δεν είχε καταλάβει τι ακριβώς συνέβαινε. (Παίζει και μια μικρή πιθανότητα βέβαια να ήταν όλο αυτό ένα στημένο παιχνίδι, ένας καυγάς για το πάπλωμα.)

Παίζει, παίζει. Απλώς ο καθένας έχει το δικό του πάπλωμα. Ο πρωθυπουργός, ας πούμε, θέλει τις κατ’ αριστερή συνείδηση ψήφους του χριστεπωνύμου πληρώματος (οι οποίες δεν είναι διόλου αμελητέα ποσότητα, ιδίως όταν το ίσο το κρατάει ο Πάνος).
 
Δεν το ονομάζω υποχώρηση επειδή ποτέ δεν ανακοινώθηκε κάτι διαφορετικό από αυτό που τελικά έγινε.
 

nickel

Administrator
Staff member
Έχω μείνει λίγες μέρες πίσω και ό,τι φέρνω θα είναι σκονισμένο. Βρήκα αυτό το άρθρο στο κυριακάτικο Βήμα και μπορεί να μην εκπροσωπεί τη δική μου ματιά στην υπόθεση των Θρησκευτικών, αλλά με βοηθά να καταλάβω τι πάει να γίνει και ποια προβλήματα δημιουργούνται. Οπότε προτείνω να του ρίξετε μια ματιά.

Απόπειρα κριτικής του Νέου Προγράμματος Σπουδών των Θρησκευτικών

Από τον κ. Γ. Τσούπρα, δόκτορα Θεολογίας.

http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=834735
 

SBE

¥
Ενδιαφέρον, γιατί αναφέρει μερικά ζητήματα που δεν τα είχα σκεφτεί.
Πάντως ένας γνωστός μου εκπαιδευτιικός που μιλάγαμε σχετικά μου έλεγε ότι εισάγονται στην Α' γυμνασίου κάποιες έννοιες φιλοσοφικο-ηθικές που τις βρήκε λίγο προχωρημένες για την ηλικία των μαθητών.
 

rogne

¥
Αναφέρει βέβαια και κάμποσες τρίχες κατσαρές ο δρ. Τσούπρας, όπως την εξής "πιο σοβαρή θεωρητική αντίρρηση": Σε καθαρά θεολογική γλώσσα χάνεται η αίσθηση της γραμμικής πόρευσης από τη δημιουργία του κόσμου έως τα έσχατα, με τέτοιο τρόπο που απομακρύνει τον μαθητή από την αντίληψη της εξέλιξης των πραγμάτων και της επίδρασης της χριστιανικής Εκκλησίας στις εξελίξεις της παγκόσμιας ιστορίας. Ή τη δικαιολόγηση της θέσης ότι "φορτώνει τον μαθητή με άχρηστες για την ηλικία του γνώσεις για τις άλλες πίστες" (sic): Όταν στη Γ΄ Δημοτικού συγκρίνει τα Χριστούγεννα με τη Ρος Ασανά των Εβραίων ή το Ιντ-αλ-Φιτρ των Μουσουλμάνων, εορτές που δεν θα τις συναντήσει ποτέ η πλειοψηφία των μαθητών (εκτός κι αν ζουν στη Θράκη) -εδώ δεν είναι βέβαιο ότι έρχονται οι χριστιανοί μαθητές σε επαφή με τα Χριστούγεννα- τι να κάνει κι ο δάσκαλος; (Υποθέτω ότι με την ίδια λογική πρέπει να καταργηθεί και η γεωγραφία, εκτός κι αν έχει ήδη καταργηθεί, δεν πολυξέρω.)

Πάντως ένας γνωστός μου εκπαιδευτικός που μιλάγαμε σχετικά μου έλεγε ότι εισάγονται στην Α' γυμνασίου κάποιες έννοιες φιλοσοφικο-ηθικές που τις βρήκε λίγο προχωρημένες για την ηλικία των μαθητών.

Μου θύμισες τώρα το μάθημα Μουσικής στη Β΄ή Γ΄ Γυμνασίου, δεν καλοθυμάμαι, στα χρόνια μου, αρχές δεκαετίας του '90, όπου η καθηγήτρια μας ζητούσε να αποστηθίσουμε από το βιβλίο, για διαγωνίσματα και εξετάσεις, διάφορα σχετικά με τη "μεταφυσική υπερβατικότητα" (ξανά sic, στο βιβλίο) του Μπετόβεν. Οι μισοί συμμαθητές μου επέμεναν αμέσως μετά τα διαγωνίσματα και τις εξετάσεις ότι το ζήτημα ήταν απεναντίας η "υπερβατική μεταφυσικότητα" του Μπετόβεν, ενώ δεν έλειπαν και όσοι υποστήριζαν ότι το σωστό ήταν η "υπερφυσική μεταβατικότητα" του μουσουργού (τότε όμως δεν τον λέγαμε έτσι, κάτι άλλο από "μ" τον λέγαμε, γιατί, ναι, αυτά σου κάνει το καλό το βιβλίο και ο καλός ο δάσκαλος...). Και όσο για την αποστήθιση, υπήρχε βέβαια και ρητό σκεπτικό της καθηγήτριας: "έτσι πρέπει να μάθετε να διαβάζετε, θα το βρείτε μπροστά σας στις Πανελλήνιες".
 

daeman

Administrator
Staff member
...
Εμμμ... καθόλου δεν θέλω να μιλήσω για την «επίδραση της χριστιανικής Εκκλησίας στις εξελίξεις της παγκόσμιας ιστορίας», γιατί θα τα λογοκρίνω πρώτος εγώ και είναι κρίμα να ράβω κουστουμάκια και να ξηλώνω θεολογίες. Θού, κύριε, φυλακήν τω στόματί μου και σιγαστήρα σταυροφοριών περί τα χείλη μου.

Πέρα από το παραμύθι της πειρατείας, η μουσική βιομηχανία σκοτώνει τη μουσική, η θρησκευτική βιομηχανία τι σκοτώνει είπαμε;
 

SBE

¥
To βασικό δεν βλέπω να σχολιάζουμε όμως: είναι έτοιμο το σχολέιο, όπως το ξέρουμε, και κυρίως οι καθηγητές, όπως τους ξέρουμε, να ασχοληθούν με διδασκαλία βιωματική, ομαδοσυνεργατική κλπ και με κατάργηση των βιβλίων; Όχι μόνο στα Θρησκευτικά, αλλά σε οποιοδήποτε μάθημα;
Αν ο στόχος είναι κάποια στιγμή να εφαρμοστούν όλες οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας, τα Θρησκευτικά δεν είναι άσχημο μάθημα για να ξεκινήσει η εφαρμογή: δευτερεύον, διδάσκεται από δασκάλους που δεν διδάσκουν άλλα μαθήματα (σε γενικές γραμμές) άρα μπορούν να αφοσιωθούν σε αυτό κλπ κλπ.
Κατά τ'άλλα ξέρω ότι το ΥπΠαιδείας εδώ και χρόνια κάνει μαθήματα μεθόδων διδασκαλίας στους καθηγητές, αν και πρόσεξα ότι ξεκουνήθηκαν κάποιοι να γραφτούν στα μαθήματα μόνο όταν φοβήθηκαν ότι θα απολυθούν, πριν μερικά χρόνια. Αλλά ακόμα απέχουμε πολύ από την εφαρμόγή, και φαντάζομαι ότι αυτά τα αγαθά της εκπαίδευσης τα απολαμβάνουν όσοι έχουν καθηγητές που ενδιαφέρονται.
 

rogne

¥
Καλημέρα. Δεν είναι βασική η ερώτηση "είναι έτοιμο/έτοιμοι/έτοιμες κλπ να...;", σε κανέναν τομέα. Πρόσχημα είναι για να μη γίνεται ποτέ τίποτα πουθενά. Δεν εννοώ ότι είναι καλή η μεταρρύθμιση στα θρησκευτικά, άνετα μπορεί να είναι ένα τίποτα ή και χειρότερα ακόμα (βλ. το σενάριο που ανέφερε παραπάνω η Μελάνη), αλλά άμα είναι να επικρίνεται με επιχειρήματα περί ανετοιμότητας των εκπαιδευτικών, υποχρεωτικής βλαχιάς των μαθητών, γραμμικής φιλοσοφίας της ιστορίας και άλλα τέτοια, ε, κάλλιο να γίνει, αν μη τι άλλο για να δούμε πόσο θ' αντέξουν μικρόβια σαν τα παραπάνω.
 
Εμμμ... καθόλου δεν θέλω να μιλήσω για την «επίδραση της χριστιανικής Εκκλησίας στις εξελίξεις της παγκόσμιας ιστορίας», γιατί θα τα λογοκρίνω πρώτος εγώ και είναι κρίμα να ράβω κουστουμάκια και να ξηλώνω θεολογίες. Θού, κύριε, φυλακήν τω στόματί μου και σιγαστήρα σταυροφοριών περί τα χείλη μου.

Είμαι κι εγώ δαιμόνιο, αντιδραστικό, οπότε... Έναν αποσιγαστήρα χειλέων για τον Δαεμάνο, παρακαλώ! Η χριστιανική Εκκλησία είναι υπεύθυνη για πολλά κακά, αλλά είναι στ' αλήθεια οι σταυροφορίες το κορυφαίο ανάμεσά τους;
 
Καλημέρα. Δεν είναι βασική η ερώτηση "είναι έτοιμο/έτοιμοι/έτοιμες κλπ να...;", σε κανέναν τομέα. Πρόσχημα είναι για να μη γίνεται ποτέ τίποτα πουθενά. Δεν εννοώ ότι είναι καλή η μεταρρύθμιση στα θρησκευτικά, άνετα μπορεί να είναι ένα τίποτα ή και χειρότερα ακόμα (βλ. το σενάριο που ανέφερε παραπάνω η Μελάνη), αλλά άμα είναι να επικρίνεται με επιχειρήματα περί ανετοιμότητας των εκπαιδευτικών, υποχρεωτικής βλαχιάς των μαθητών, γραμμικής φιλοσοφίας της ιστορίας και άλλα τέτοια, ε, κάλλιο να γίνει, αν μη τι άλλο για να δούμε πόσο θ' αντέξουν μικρόβια σαν τα παραπάνω.
I'll second that.

Κατά τα λοιπά δεν σχολιάζω επειδή ο γιατρός μου σύστησε να μην συγχίζομαι.
 

SBE

¥
Καλημέρα. Δεν είναι βασική η ερώτηση "είναι έτοιμο/έτοιμοι/έτοιμες κλπ να...;", σε κανέναν τομέα. Πρόσχημα είναι για να μη γίνεται ποτέ τίποτα πουθενά.

Βεβαίως και είναι βασική η ερώτηση, και είναι προφανές ότι δεν κατάλαβες (ουτε η Μελ) τί λέω. Αν είναι να γίνει μια τέτοια μεταρρύθμιση ΣΕ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΜΑΘΗΜΑ τότε θα πρέπει πρώτα να αποφασιστεί ποιές θεωρίες διδασκαλίας χρειαζόμαστε (δεν γίνεται να ισχύουν όλες μαζί), να γίνει επιμόρφωση της πλειοψηφίας των δασκάλων, να γινει η μετάβαση και να αξιολογηθεί η επιτυχία της με κάποια προκαθορισμένα κριτήρια, για να δούμε αν η μετάβαση ήταν επιτυχής. Καλά τα πιλοτικά προγράμματα σε δέκα-εκατό- πεννήντα σχολεία, αλλά χρειάζεται άλλος συντονισμός για τη εφαρμογή σε όλα τα σχολεία. Προοφανώς θα υπάρχει τέτοιο σχέδιο μετάβασης, αλλά επειδή στην Ελλάδα και θα έπρεπε να είναι προσβάσιμο απο το σάιτ του υπουργείου σε κάθε πολίτη. Όπως φαντάζομαι είναι προσβάσιμο ήδη στο σάιτ του υπουργέιου το στρατηγικό σχέδιο κιη πολιτική του υπουργέιου για την παιδεία, με ξεκάθαρους και μετρήσιμους στόχους (ή μήπως δεν είναι; ).

Σε κάποιο σημείο αναφέρει το άρθρο αν είναι αναγκαίο να δίνει το υπουργείο παιδείας σχεδιάγραμμα του κάθε μαθήματος ώστε οι καθηγητές να διδάσκουν αυτό μόνο. Ο αρθρογράφος διαφωνεί. Εγώ συμφωνώ, γιατί θεωρώ ότι αν το ζητούμενο είναι να υπάρξει ομοιογένεια μεταξύ σχολείων, τα σλάιντ για καθε παράδοση π.χ. είναι ένα βήμα προς την ομοιογένεια, μεγάλη βοήθεια στον άπειρο (ή ανίκανο) δάσκαλο και τον δάσκαλο δεν τον αποσπούν από το να προοσφέρει επιπλέον βοήθεια σε όσους μαθητές τη χρειάζονται. Από την άλλη έχει και μειονεκτήματα το σύστημα αυτό, γιατί αφαιρεί κάθε πρωτοβουλία απο τον διδάσκοντα, και ενισχύει την τεμπελίτιδα.
Είναι ένα ζήτημα το οποίο αυτή την εποχή το συζητάμε πολύ στη δουλειά μου γιατί περνάμε εμείς περίοδο ομοιογένειας και τυποποίησης και βλέπω ότι δεν απασχολεί μόνο εμάς.
 

rogne

¥
Είμαι σίγουρος ότι έτσι επιστημονικά όπως τα περιγράφεις γίνονται τα πράγματα κάθε λίγο και λιγάκι που αλλάζουν μαθήματα, βιβλία, διδακτέα ύλη, προαγωγικές και εισαγωγικές εξετάσεις, you name it... Μόνο τώρα θα έχουμε πρόβλημα αντιεπιστημονικότητας, με την ύψιστης σημασίας αλλαγή στα θρησκευτικά, που είναι ως γνωστόν ισάξια της μετάβασης απ' την αριστοτελική στην κοπερνίκεια κοσμολογία. Σόρι, μόνο με ειρωνεία μπορώ να το δω το πράγμα.
 
Top