Περί δυσλεξίας

Elsa

¥
Πάντως, για να μην τον αδικούμε, δεν λέει ακριβώς ότι οι δυσλεξικοί είναι κατά φαντασίαν ασθενείς. Λέει ότι είναι θύματα εκλεκτικών και ατελών μεθόδων διδασκαλίας. Και, τουλάχιστον σε αυτό, έχει κάποιο δίκιο.
Απ' ό,τι καταλαβαίνω, αναγνωρίζει την ύπαρξη του προβλήματος, αλλά δεν θεωρεί ότι έχει οργανικά αίτια. Δεν ξέρω αν έχει δίκιο ή άδικο, αλλά, ακόμη και η δυσλεξία έχει όντως οργανικά αίτια (οπότε μπορούμε να ελπίζουμε ότι ίσως κάποτε βρεθεί και κάποιο φάρμακο για την αντιμετώπισή της), η εξέλιξή της αποδεδειγμένα επηρεάζεται από τις μεθόδους διδασκαλίας και το εν γένει διδακτικό περιβάλλον. Οπότε οι εναλλακτικές διδακτικές προτάσεις αντιμετώπισής της, όπως αυτό το synthetic phonics system που αναφέρει (και το οποίο ομολογώ ότι ακούω για πρώτη φορά), θα είναι πάντοτε επίκαιρες.

Λοιπόν και εγώ συμφωνώ οτι ο άνθρωπος λέει απλώς οτι το σύστημα διδασκαλίας φταίει που προκύπτει για κάποια παιδιά πρόβλημα και νομίζω οτι τα λέει αυτά με καλό σκοπό. Θα ήθελα ας πούμε να έβλεπα τα ποσοστά δυσλεκτικών παιδιών που εμφανίζονται σε ένα αντιαυταρχικό σχολείο τύπου Summerhill. Έχοντας παρακολουθήσει από πολύ κοντά την επίδραση του εκπαιδευτικού συστήματος (ή της έλλειψής του) στα παιδιά μου, σας διαβεβαιώ οτι είναι δυνατόν να βγάλει BLR κάθε παιδάκι.
 

nickel

Administrator
Staff member
Ελπίζω να μην περάσει από εδώ Κύπριος χωρίς χιούμορ. Ελπίζω να έχουν χιούμορ και οι Εγγλέζοι που θα διαβάσουν το παρακάτω. Οι υπόλοιποι, καταλαβαινόμαστε.

Οι Εγγλέζοι έχουν τη δυσλεξία φυτεμένη στο DNA τους γιατί δεν έχουν τόνους στη γλώσσα τους. Εμείς αποκτήσαμε μια κάποια δυσλεξία από τότε που καταργήσαμε το πολυτονικό.

:D
 
Ελπίζω να μην περάσει από εδώ Κύπριος χωρίς χιούμορ.
Εγώ πάλι, που ούτε Κύπριος είμαι ούτε στερούμαι παντελώς χιούμορ, απλώς δηλώνω τη λύπη μου.
 

dipylos

New member
Άκου να ακούσεις, ο πρίγκηψ Χάρρυ είπε έναν φαντάρο "Paki". Χαμός έγινε. Ο Γκόρντον Μπράουν απλώς δήλωσε τη λύπη του.
 

Elsa

¥
Εγώ πάλι, που ούτε Κύπριος είμαι ούτε στερούμαι παντελώς χιούμορ, απλώς δηλώνω τη λύπη μου.
Ελπίζω όχι από αυτά που έγραψα εγώ. Γιατί αυτό που θέλω να πω είναι πως με ένα σύστημα που δεν σέβεται την διαφορετικότητα κάθε παιδιού και τον μοναδικό, ατομικό του ρυθμό ανάπτυξης είναι επόμενο να προκύπτουν ταμπέλες και παθήσεις που διαφορετικά δεν θα καταγράφονταν γιατί δεν θα εκδηλώνονταν. Αν ας πούμε, δεν υποχρέωνε κανείς τα εξάχρονα να κάθονται ακίνητα επί τέσσερις διδακτικές ώρες δεν θα υπήρχαν υπερκινητικά παιδιά με την έννοια της πάθησης γιατί απλώς ένα εξάχρονο είναι απόλυτα φυσιολογικό να μην αντέχει την ακινησία!
 
... γιατί απλώς ένα εξάχρονο είναι απόλυτα φυσιολογικό να μην αντέχει την ακινησία!

Μωρέ και τα 36χρονα και τα 46χρονα και τα 56χρονα σου λέω εγώ... :)
 

Elsa

¥
Μια προσωπική εμπειρία. Στις -πολύ κρίσιμες- τρεις πρώτες τάξεις του δημοτικού, είχαμε την ατυχία στο μικρό μου παιδί να έχουμε μια νευρασθενική, υστερική δασκάλα. Έκανε όλα τα παιδάκια να κλαίνε με την συμπεριφορά της (και έχω μεγάλο βάρος στη συνείδησή μου που δεν άλλαξα έγκαιρα το παιδί μου σχολείο αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία).
Μου έτυχε λοιπόν μια σκηνή σε ενημέρωση γονέων (θλιβερή εμπειρία, όσοι την έχουν περάσει ίσως ξέρουν) όπου εις επήκοον όλων των υπόλοιπων γονέων η δασκάλα έκανε κυριολεκτικά κουρέλι τους γονείς ενός -πολύ ζωηρού, εντάξει- μαθητή λέγοντάς τους οτι το παιδί τους είναι καθυστερημένο και υπερκινητικό και πρέπει να το πάνε σε ειδικό σχολείο αλλιώς εκείνη θα το αφήσει στην ίδια τάξη (Α΄ δημοτικού!). Οι άμοιροι γονείς, βουρκωμένοι, έφυγαν με το κεφάλι κάτω και άλλαξαν το παιδί τους σχολείο αμέσως. Ευτυχώς, στο άλλο σχολείο στάθηκε τυχερό, έπεσε σε καλή δασκάλα και πήγε μια χαρά!
 

Elsa

¥
Ένα ακόμα παράδειγμα:
Δεν αντέχω το οχτάωρο! Το βρίσκω βάρβαρο και αντιπαραγωγικό. Χρειάζομαι ψυχίατρο;
Δεν αντέχω το μποτιλιάρισμα. Έχω κατάθλιψη;
(δεν αστειεύομαι)
 

dipylos

New member
Σε νιώθω, Έλσα μου. Γι' αυτό έχω το γραφείο στο σπίτι μου (commuting time = 0) και τρίωρο ωράριο. :cool:
 

curry

New member
Λοιπόν και εγώ συμφωνώ οτι ο άνθρωπος λέει απλώς οτι το σύστημα διδασκαλίας φταίει που προκύπτει για κάποια παιδιά πρόβλημα και νομίζω οτι τα λέει αυτά με καλό σκοπό. Θα ήθελα ας πούμε να έβλεπα τα ποσοστά δυσλεκτικών παιδιών που εμφανίζονται σε ένα αντιαυταρχικό σχολείο τύπου Summerhill. Έχοντας παρακολουθήσει από πολύ κοντά την επίδραση του εκπαιδευτικού συστήματος (ή της έλλειψής του) στα παιδιά μου, σας διαβεβαιώ οτι είναι δυνατόν να βγάλει BLR κάθε παιδάκι.

Ο βουλευτής μας δυστυχώς χάνει το δίκιο του (που σαφώς και υπάρχει σε αυτά που ήδη εντοπίσατε) επειδή χρησιμοποιεί χαρακτηρισμούς πολύ μα πολύ ακραίους.

Το "αυταρχικός" δεν θα το χρησιμοποιούσα σε αυτή την περίπτωση. Το σύστημα διδασκαλίας γραφής-ανάγνωσης (διεθνώς μιλώ και όπως θα έπρεπε να εφαρμόζεται), με τα όποια ελαττώματά του, απευθύνεται στην πλειοψηφία των μαθητών που αντιδρούν καλά απέναντί του (αυτό δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται αναθεώρηση ή προσαρμογή στα σύγχρονα δεδομένα). Γεγονός είναι ότι τα παιδιά με δυσλεξία, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία πάντα, έχουν μια διαφορετική ανάγκη προσέγγισης, δηλαδή χρειάζονται ένα άλλο σύστημα διδασκαλίας, επικουρικό ή μη. Είμαι εντελώς υπέρ του επικουρικού για να μην ομαδοποιούμε/ απομονώνουμε τέτοια παιδιά.
Απλώς φαντάζομαι ότι το Σάμερχιλ (το σχολείο των ονείρων μου*) θα επιτρέπει στα δυσλεξικά παιδιά να αποκτήσουν όλες τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες χωρίς να νιώθουν μειονεκτικά απέναντι στους συμμαθητές τους.

Να σας πω κάτι απλό (που φυσικά δεν συγκρίνω με την δυσλεξία, μην παρεξηγηθώ): οι αριστερόχειρες, σύμφωνα με έρευνες, κινδυνεύουν περισσότερο από μικροατυχήματα, επειδή ο κόσμος είναι φτιαγμένος για δεξιόχειρες (που αποτελούν την πλειοψηφία του πληθυσμού, οι άλλοι είναι 13%).
Για παράδειγμα, πάντα καίγομαι γιατί ανοίγω το ζεστό αντί το κρύο νερό. Μέχρι να μάθω να ξεκλειδώνω (και να κλειδώνω) πόρτες, έφτασα στο γυμνάσιο! Αδυνατώ να ανοίξω κονσέρβα με αυτό το άθλιο φασιστικό μαραφέτι! Τα μπρίκια είναι φρίκη, χύνεται ο μισός καφές! Ευτυχώς που επιτέλους υπάρχουν μαγαζιά όπως ο Αριστερόχειρας!

Με αυτό το χιουμοριστικό παράδειγμα, θέλω να πω ότι πρέπει να δημιουργούμε τις συνθήκες ώστε κάθε άνθρωπος να έχει άμεση και εύκολη πρόσβαση σε αυτά που έχει ανάγκη, χωρίς να πέφτει θύμα της μαζικής ισοπέδωσης, πόσο μάλλον στην παιδεία, που είναι το βασικότερο κοινωνικό αγαθό.
Καλώς υπάρχουν τα επιδόματα στην Αγγλία ή οι προφορικές εξετάσεις εδώ. Αν κινδυνεύει το δημόσιο χρήμα, δεν ευθύνεται το επίδομα γι' αυτό, αλλά προφανώς πάσχει ο τρόπος που αυτό χορηγείται.


*Κι εδώ θέλω να καταγγείλω τους γονείς μου, που σε τρυφερή ηλικία μου χάρισαν το "Πράσινο Σύννεφο" κι έπαθα την πλάκα της ζωής μου. Με τι καρδιά να πας μετά στο δημοτικό της Ηλιούπολης, ε;;; (κι ας είχα σούπερ δασκάλους από τη δευτέρα ως την πέμπτη δημοτικού)
 
Ένα ακόμα παράδειγμα:
Δεν αντέχω το οχτάωρο! Το βρίσκω βάρβαρο και αντιπαραγωγικό. Χρειάζομαι ψυχίατρο;
Δεν αντέχω το μποτιλιάρισμα. Έχω κατάθλιψη;
(δεν αστειεύομαι)

Όχι. Είσαι απόλυτα φυσιολογική. BTW, οι ορθοπεδικοί λένε ότι το 8ωρο (και βάλε) σε μια καρέκλα, όπως είμαστε εμείς του επαγγέλματός μας, είναι ό,τι χειρότερο για μέση και υγεία. Άντε να δω πότε θα βγει η τεχνολογία που θα μας επιτρέπει να κάνουμε τζόγκινγκ και να μεταφράζουμε ασύρματα και τηλεπαθητικά στο PC 10 χιλιόμετρα μακριά.
 

Elsa

¥
Καλώς υπάρχουν τα επιδόματα στην Αγγλία ή οι προφορικές εξετάσεις εδώ. Αν κινδυνεύει το δημόσιο χρήμα, δεν ευθύνεται το επίδομα γι' αυτό, αλλά προφανώς πάσχει ο τρόπος που αυτό χορηγείται.

Μήπως λοιπόν ο κύριος αυτός λέει να κοπούν μεν τα επιδόματα αλλά τα λεφτά να διατεθούν σε αλλαγή των εκπαιδευτικών μεθόδων επί το αντιαυταρχικότερον, προς όφελος όχι μόνον των παιδιών που υποφέρουν φανερά και εντονότερα (που τα λέμε «προβληματικά») αλλά και όλων των άλλων (που τα λέμε «φυσιολογικά»);

Όχι. Είσαι απόλυτα φυσιολογική.
Μην το δένεις κόμπο...
 
Από τα παρακάτω έβγαλα το συμπέρασμα πως τους θεωρεί κατά φαντασίαν ασθενείς, διότι πιστεύει πως η ασθένεια δεν υπάρχει αλλά, όπως λες, ότι είναι αποτέλεσμα κακών μεθόδων διδασκαλίας.

Οι κακές μέθοδοι διδασκαλίας και οι κακοί εκπαιδευτικοί συμβάλλουν πάρα πολύ στην επιδείνωση του προβλήματος. Από ό,τι ξέρω όμως, δεν έχουν καμία σχέση με την προέλευσή του.

Σε ό,τι αφορά την προέλευση του προβλήματος εγώ σηκώνω τα χέρια ψηλά. Το ίδιο ίσως έπρεπε να κάνει και ο συγκεκριμένος βουλευτής αλλά και οποιοσδήποτε σκίζει τα ρούχα του υπέρ της μιας ή της άλλης άποψης. Στο κάτω κάτω, εναπόκειται στους νευρολόγους να ανακαλύψουν κατά πόσο η δυσλεξία οφείλεται ή όχι σε νευρολογική διαταραχή, και στους γενετιστές να βρουν το γονίδιο που ευθύνεται γι' αυτήν. Απ' όσα γνωρίζω, μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει.

Έτσι, το ζήτημα της αντιμετώπισης της δυσλεξίας προσεγγίζεται με εμπειρικές μεθόδους που εστιάζουν κυρίως στους τρόπους διδασκαλίας, άλλοτε με μεγαλύτερη και άλλοτε με μικρότερη επιτυχία. Αφορισμοί όπως αυτοί που χρησιμοποιεί ο βουλευτής (fictional malady κλπ.) είναι άστοχοι επειδή αποπροσανατολίζουν την κουβέντα, μετατοπίζοντάς την από το απτό πρόβλημα του πώς να αντιμετωπιστεί μια πραγματική κατάσταση (το γεγονός ότι πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τον γραπτό λόγο) σε ένα σημασιολογικό ζήτημα του αν τα συγκεκριμένα παιδιά είναι "δυσλεξικά" ή όχι, του τι ακριβώς σημαίνει αυτό, αν πρόκειται για οργανική νόσο ή όχι, ποια είναι η συμπτωματολογία της, κλπ κλπ. Θεωρώ άστοχο να συζητάμε για αυτά (τη στιγμή που ακόμα και οι ειδικοί δεν έχουν βγάλει άκρη), αντί να εστιάζουμε στην αναζήτηση πιο αποτελεσματικών μεθόδων διδασκαλίας.

Στην Ελλάδα βέβαια δεν έχουμε ανάγκη, γιατί το έχουμε λύσει το πρόβλημα. Οι δυσλεξικοί εξετάζονται προφορικά στις τελικές εξετάσεις.
 

dipylos

New member
Το έχουμε λύσει με τυπικά ελληνικό τρόπο. Έχουν συσταθεί διευθύνσεις στις κατά τόπους νομαρχίες, με αρμοδιότητα την ειδική εκπαίδευση. Έχουν και κάτι αρχικά, αλλά δεν τα θυμάμαι. Έχουν "στελεχωθεί" με διευθυντή και γραμματέα. Οι οποίοι κάθονται. Όπως στην ταινία: "κι ύστερα πια, θα κάααααααααααααθεσαι". Επειδή το κοίταξα λιγάκι το θέμα, οι μόνοι που έχουν στήσει κάτι χειροπιαστό είναι σύλλογοι γονέων παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ανά την Ελλάδα, που κάνουν ό,τι μπορούν μαζεύοντας χρήματα και εθελοντές και οργανώνοντας μαθήματα σε αίθουσες Δήμων κλπ. Όποιος γονιός ενδιαφέρεται, μπορεί να τους βρει γκουγκλίζοντας.
 

curry

New member
Μήπως λοιπόν ο κύριος αυτός λέει να κοπούν μεν τα επιδόματα αλλά τα λεφτά να διατεθούν σε αλλαγή των εκπαιδευτικών μεθόδων επί το αντιαυταρχικότερον, προς όφελος όχι μόνον των παιδιών που υποφέρουν φανερά και εντονότερα (που τα λέμε «προβληματικά») αλλά και όλων των άλλων (που τα λέμε «φυσιολογικά»);

Βρε συ Έλσα μου, πήγα και ξαναδιάβασα το άρθρο και δεν λέει πουθενά κάτι περί διάθεσης των χρημάτων υπέρ καλύτερων μεθόδων (μπορεί επίσης να είμαι θεόστραβη). Υπερασπίζεται απλώς μια άλλη μέθοδο για την οποία όπως είπα ήδη θα ήθελα να μάθω τι είναι (και πουθενά δεν αναφέρει ο ίδιος ότι είναι αντιαυταρχική, αυτή ή οποιαδήποτε άλλη). Και πάλι θα τονίσω ότι χάνει το δίκιο του όταν λέει ακρότητες περί φανταστικών ασθενειών και λοιπά. (Αν ήμουν Αγγλίδα, θα έλεγα κόψε τα επιδόματα και βάλε επικουρικά μαθήματα σε κάθε σχολείο και πανεπιστήμιο και στο τελευταίο χωριό της χώρας. Γιατί μιλάμε στην τελική για δυσκολία ή διαφορετικότητα, όχι για αναπηρία.)
Μακάρι, μακάρι, μακάρι να μπορούσε να βρεθεί τρόπος να διδάσκεται καθένας με τον τρόπο που του ταιριάζει, ώστε να αναπτύσσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα ταλέντα και τις ικανότητές του - και με την καλύτερη μορφή κοινωνικοποίησης παράλληλα. Μακάρι να βρεθεί τρόπος να αποκλείονται οι κακοί δάσκαλοι, οι κακοί συνδικαλιστές δάσκαλοι, οι κακοί υπουργοί, οι κακές επιτροπές που αποφασίζουν για μεθόδους, βιβλία, (ακόμα και οι κακοί γονείς!) κλπ κλπ.
Απλώς δεν καταλαβαίνω πώς μπορεί να γίνει αυτό στοχοποιώντας μια ομάδα κατ' αυτόν τον τρόπο. Σε αυτό διαφωνώ με τον άνθρωπο αυτόν.
 

Elsa

¥
Ξέρω οτι δεν διαφωνούμε ως προς την ουσία. Ούτε εγώ είμαι σίγουρη ως προς τις προθέσεις του. Απλώς λέω οτι κάτι μπορεί να μην είναι όπως φαίνεται με πρώτη ματιά.

Αν ακούσεις οτι επιτέλους θα εγκρίνεται από τα ασφαλιστικά ταμεία το εμβόλιο κατά του καρκίνου του τραχήλου στα μικρά κορίτσια (όπως ζητάνε άλλωστε όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης), είσαι απόλυτα σίγουρη οτι είναι για το καλό μας και όχι για το καλό της Merck που το παράγει και έχει βάλει λυτούς και δεμένους να το «σπρώχνουν» στην αγορά;
 

curry

New member
Αν ακούσεις οτι επιτέλους θα εγκρίνεται από τα ασφαλιστικά ταμεία το εμβόλιο κατά του καρκίνου του τραχήλου στα μικρά κορίτσια (όπως ζητάνε άλλωστε όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης), είσαι απόλυτα σίγουρη οτι είναι για το καλό μας και όχι για το καλό της Merck που το παράγει και έχει βάλει λυτούς και δεμένους να το «σπρώχνουν» στην αγορά;

Στανταράκι ότι παίζει να τα έπιασαν! Αλλά δίπλα στον βασιλικό, ποτίζεται κι η γλάστρα σ' αυτές τις περιπτώσεις...
 

Elsa

¥
Στανταράκι ότι παίζει να τα έπιασαν! Αλλά δίπλα στον βασιλικό, ποτίζεται κι η γλάστρα σ' αυτές τις περιπτώσεις...

Μπορεί όμως το νερό να είναι τοξικό και να την χάσουμε...Αλλά φοβάμαι οτι μπαίνουμε πάλι σε θέματα ταμπού.
http://www.nvic.org/PressReleases/pr62706gardasil.htm
http://www.homeopathy.gr/homeopathy/gardasil_dangers.html
http://www.homeopathy.gr/homeopathy/gardasil_side_effects.html
http://www.virusmyth.com/aids/hiv/pdlatvir3.htm
 
Το έχουμε λύσει με τυπικά ελληνικό τρόπο. Έχουν συσταθεί διευθύνσεις στις κατά τόπους νομαρχίες, με αρμοδιότητα την ειδική εκπαίδευση. Έχουν και κάτι αρχικά, αλλά δεν τα θυμάμαι.

ΚΔΑΥ;
ΣΜΕΑ;
 
Top