Ελληγενή: αυτό είναι άλλη συζήτηση, αλλά έχω καταλήξει στο ότι οι μαθητές χωρίζονται σε αυτούς που κάτι τους μένει από το σχολείο και το σπίτι κλπ και στους πολλούς που κοιμούνται όρθιοι και που από το ένα αυτί μπαίνουν κι από το άλλο βγαίνουν όσα ακούνε. Δε φταίει το ότι δεν διδάσκονται τεχνολογικά πράγματα. Όταν πήγαινα εγώ δημοτικό δεν υπήρχαν ούτε σιντί, ούτε κινητά, ούτε υπολογιστές στο σπίτι, ούτε κούκλες Μπάρμπι. Οι γονείς μας μας αγόραζαν βιβλία πρακτικής πειραματικής φυσικής, γιατί γίνεται αυτό, πως δουλεύει το άλλο κλπκλπ. Αυτό ήταν το παίζω και μαθαίνω της εποχής εκείνης. Και σήμερα οι πιο πολλοί συνομήλικοί μου δεν θυμούνται τίποτα από αυτά. Ούτε αυτά που μάθαμε στο σχολείο δε θυμούνται. Δεν θυμούνται ούτε βιολογία, ούτε ανθρωπολογία, ούτε αστρονομία, ούτε την αγωγή του πολίτη, ούτε τίποτα. Απολύτως τίποτα. Και για να μη λέμε ότι για όλους φταίει ο δάσκαλος, δεν θυμούνται καν ότι τα έχουν διδαχτεί κάπου (που δεν έχει σχέση με το πώς τα έχεις διδαχτεί). Δεν περιμένω να τα θυμάται κανείς όλα, αλλά έχω καταλήξει στο ελιτίστικο και σνομπ: μη σκας με τους άσχετους. Ναι, ξέρω, έχουν ψήφο ίδιας βαρύτητας. Ε, δεν είναι όλα ρόδινα και αγγελικά πλασμένα στον κόσμο. Τι να κάνουμε... Όταν θα γίνω παγκόσμια δικτατόρισσα θα διατάξω τη σφαγή των νηπίων χαμηλού αϊκιού. Μέχρι τότε θα υποστούμε και τα νήπια και τους μεγάλους.
Αν πρέπει, ας εκτραπεί αυτό σε νέο νήμα, γιατί θέλω να πω κι εγώ κάτι με την σειρά μου. Ζητώ προκαταβολικά συγγνώμη για την έκτασή του και την περιαυτολογία μου...
Πρώτα απ' όλα, να διευκρινίσω ότι δεν κατηγόρησα δάσκαλους και καθηγητές, αλλά την τακτική του υπουργείου. Αυτό προς αποφυγή παρεξήγησης. Είχα βέβαια και κακούς καθηγητές -όλοι έχουν- αλλά το φταίξιμο το εντοπίζω στο υπουργείο. Το πρόγραμμα διδασκαλίας είναι αίσχος, ένα μάτσο γνώσεις χωρίς σειρά, μέθοδο, συνέπεια. Για να πιάσει τόπο μια γνώση, πρέπει να διδάσκεται σωστά, στην σειρά της και αν χρειάζεται.
Κατά δεύτερο λόγο φταίνε τα βιβλία, που γράφουν ασυναρτησίες και τα περισσότερα είναι απίστευτα κακογραμμένα. Τούτο το διαπιστώνω εκ νέου, κάνοντας μαθήματα σε έναν δεκάχρονο ξάδερφό μου. Αναπαράγω την οργή μου, όπως την εξέφρασα στο phorum:
"Εν έτει 2012, το βιβλίο ιστορίας της Ε' δημοτικού, ακόμα γράφει ότι η Αγία Σοφία είχε τον μεγαλύτερο τρούλο όλων των εποχών και στα θρησκευτικά μαθαίνουν για την Αγία Ακυλίνα, τον Άγιο Ταρσίζιο και άλλους φανταστικούς αγίους. Το αποτέλεσμα είναι τα παιδάκια να αναπαράγουν βλακείες. Από θετικές επιστήμες πάλι, τα βιβλία τους γράφουν βλακείες. Το βιβλίο φυσικής, δείχνει την ατομική βόμβα ως πιο πάνω από τον ήλιο σε κλίμακα θερμότητας, για τον οποίο δείχνει το ανεξήγητο ποσό των 15 εκ. βαθμών Κέλβιν ενώ για την ατομική έκρηξη δίνει 1 δις βαθμούς. Παρότι μια τέτοια βόμβα μπορεί να φτάσει θερμοκρασία δεκάδων εκατομμυρίων βαθμών Κέλβιν, στιγμιαία, δεν είναι όλα τα πυρηνικά ίδια ούτε ο Ήλιος έχει παντού την ίδια θερμοκρασία. Η επιφάνεια του Ήλιου είναι της τάξης των 6000 Κ, ενώ η κορώνα μπορεί να φτάσει τους 20 εκ. Κ και ο πυρήνας του τους 15.6 εκ. Κ."
Αυτό είναι ένα μικρό δείγμα. Στο παράδειγμά μου για τους υπολογιστές και τα αρχαία ελληνικά, δεν εννοούσα ότι δεν διδάσκουν αρκετά τεχνολογικά πράγματα στο σχολείο αλλά ότι είναι παραγκωνισμένες οι φυσικές επιστήμες. Κι εγώ όταν πήγαινα σχολείο δεν είχαμε CD, υπολογιστές, κτλ, κτλ, κτλ, και μαθαίναμε μέσα από βιβλία, αλλά οι γονείς μου
είχαν λεφτά για αυτά τα βιβλία, γιατί θυμάμαι πολύ καλά ότι δεν ήταν καθόλου φθηνά. Στην βιβλιοθήκη του πατρικού μου, υπάρχει ένα εικοσάτομο έργο που περιλαμβάνει όλην την ύλη μαθημάτων δημοτικού μέχρι λυκείου. Επίσης δύο εγκυκλοπαίδειες και πολλά επιστημονικά βιβλία, καθώς και παιδικά βιβλία φυσικής, χημείας, μετεωρολογίας, κτλ., απ' αυτά τα φαντεζί με τα τρισδιάστατα σχέδια, κτλ, που κυκλοφορούσαν στα 80's. Ο πατέρας μου έχει μόνο ένα μικρό διαμέρισμα, παρότι έβγαζε τότε αρκετά λεφτά. Τα περισσότερα πήγαιναν σε βιβλία.
Τα αρχαία ελληνικά μού άρεσαν σαν πεδίο -όχι σαν μάθημα- αλλά μπορώ να πω ότι ΔΕΝ έμαθα στο σχολείο*. Όχι γιατί είχα κακούς δασκάλους· τουναντίον· αλλά γιατί -συμφωνώ με την Παλάβρα- όπως δήλωσα και πιο πάνω, τα αρχαία ελληνικά δεν αντιμετωπίζονται σαν ξένη γλώσσα αλλά σαν παλιά ελληνικά. Δεν θέλω να χρησιμοποιώ τον εαυτό μου σαν παράδειγμα, γιατί δεν έχει καμμιά αξία η αυτοαναφορά ούτε από άποψη αξιοπιστίας ούτε σαν στατιστική. Όμως δεν γνωρίζω κανέναν απολύτως να έμαθε αρχαία στο σχολείο. Ούτε κανέναν να θυμάται χημεία ξέρω, αν δεν είναι το επάγγελμά του σχετικό· ούτε πολλαπλασιασμό κλασμάτων (που είναι ύλη Ε' δημοτικού)· ούτε τι είναι η τελική πρόταση· ούτε τι είναι η στροφορμή...
Ή όλοι μου οι γνωστοί ήταν τεμπέληδες ή κάτι άλλο τρέχει. Ειδικά όμως με τα αρχαία, τα πράγματα είναι χειρότερα. Αν δεν ασχοληθείς αργότερα μ' αυτά, δεν έχεις περιθώριο να θυμάσαι τίποτα. Πραγματικά, κανένας από τους συμμαθητές μου που έπαιρναν 20άρια στα αρχαία, δεν θυμάται λέξη. Γιατί, οκ, να δεχτώ ότι ήμουν εγώ στούρνος και δεν μάθαινα. Αλλά κανείς; Μα και οι γλωσσικοί μύθοι αναπαράγονται γι' αυτόν τον λόγο. Ποιος άνθρωπος που έχει ανοίξει αρχαιοελληνικό λεξικό θα πίστευε ότι αυτή η γλώσσα περιέχει 100 εκατομμύρια λέξεις;
* έμαθα αργότερα, μόνος μου.