Είδα το μέλλον της τηλεόρασης
και μου άρεσε, αλλά δεν χάνεται η ανάγκη για πλοκή.
Και εξηγώ: Το μπιμπισί συνεργάζεται με την ΝΗΚ για την μαγνητοσκόπηση των αγώνων σε
Super Hi-Vision και η μετάδοση θα είναι ανοιχτή για το κοινό σε τρία σημεία στη χώρα. Έκανα λοιπόν αίτηση για το δωρεάν εισιτήριο για τα προκαταρκτικά και σήμερα έβαλα τα καλοκαιρινά μου και ξεκίνησα για το ραδιοθέατρο (εκεί που γίνονται οι μαγνητοφωνήσεις ραδιοφωνικών εκπομπών με κοινό). Μας άφησαν να χαζέψουμε για λίγο μια μικρή έκθεση για την ιστορία της αναμετάδοσης των Ολυμπιακών Αγώνων, όπου πληροφορήθηκα ότι οι αγώνες του '84 στο Λος Άντζελες ήταν οι πρώτοι που μαγνητοσκοπήθηκαν εξ ολοκλήρου σε ΗD και ότι η τεχνολογία της υψηλής ευκρίνειας υπάρχει από τη δεκαετία του '40 αλλά οι απαιτήσεις της σε εύρος ζώνης δεν επέτρεπαν την εκπομπή κλπ κλπ. Και μετά περάσαμε στο ψητό. Δηλαδή στο θέατρο, που παρεμπιπτόντως είναι πλήρως ανακαινισμένο και κατακαίνουργο, και αν δεν είχε ανάγλυφα στους τοίχους με παραστάσεις σε τεχνοτροπία της δεκαετίας του '30 θα νόμιζες ότι χτίστηκε χτες (οι παραστάσεις με έκαναν να αισθανθώ μια χαρά που φόραγα αμάνικο και είχα εκθέσει σε θέα το αφράτο μπρατσάκι, οι κυρίες των αναγλύφων είχαν κάτι βραχίονες αρσιβαρίστριας που δε φτάνω με τίποτα). Στη θέση της σκηνής μια μεγάλη οθόνη μεγέθους μικρού σινεμά. Οι θεατές ήμασταν περίπου το 1/3 των θέσεων, γύρω στα 130-140 άτομα, καθημερινή πρωί γαρ, εντούτοις οι ταξιθέτες θέλανε ντε και καλά να μας βάλουν όλους μπροστά μπροστά και στριμωγμένους. Για στάσου ρε φίλε, εγώ ούτε στο κανονικό σινεμά δεν πάω στην πρώτη σειρά, να μου πιαστεί ο σβέρκος, εδώ θα με κάνεις να πάω; Τελικά με άφησαν να καθίσω πιο πέρα. Γιατί έτσι μας αρέσει. Και γιατί το κεφάλι του μπροστινού μου δεν θα με πείραζε αν δεν υπήρχε μία αδειανή θέση. Εδώ που είχαμε εκατό αδειανές...
Το πρόγραμμα περιλάμβανε ένα σύντομο φιλμάκι που μας εξηγούσε με παραδείγματα τη διαφορά του σουπερχαϊβίζιον από την κοινή τηλεόραση (απορία: ωραία αυτά σε οθόνη σινεμά, αλλά στις 40 ίντσες με τι θα μοιάζει;), και τη διαφορά ανάμεσα σε κοινό στέρεο, Ντόλμπι και εικοσακάναλο ήχο, που χρησιμοποιεί το σύστημα αυτό. Ομολογώ ότι στο δείγμα (ορχήστρα κλασσικής μουσικής), καταλάβαινα τη διαφορά ανάμεσα στα δύο πρώτα, αλλά τη διαφορά ανάμεσα στο 5.1 και στο 22.2 δεν την κατάλαβα. Μου ακουγόταν απλώς σαν ήχος πολύ καλής ποιότητας. Βεβαίως είμαι κουφάλογο...
Και μετά μας έδειξαν ένα φιλμάκι με εικόνες του Λονδίνου, το οποίο γυρίστηκε τις τελευταίες μέρες με σκοπό να αναδείξει το νέο σύστημα. Επειδή όντως είχε γυριστεί τις τελευταίες μέρες, μουντοί ουρανοί, ομίχλη και θολούρα δεν πολυβοηθάγανε να απολαύσουμε εικόνα (ειδικά εκεί με την ομίχλη, αμάν ρε παιδιά, ομίχλη μας δείχνετε για να εκτιμήσουμε την ευκρίνεια της εικόνας; ). Το βρήκα λίαν βαρετό ή όπως το σχολίασε ένας πίσω μου, στατικό. Απόδειξη ότι η καλύτερη ποιότητα ήχου και εικόνας δεν έχει ενδιαφέρον όταν δεν υπάρχει τίποτα να δεις. Παρεμπιπτόντως, διαπίστωσα ότι οι πέντε κύκλοι (το σήμα ντε!) που έχουν κρεμάσει στη γέφυρα του Πύργου, διπλώνει όταν ανοίγει η γέφυρα και αναρωτιόμουν γιατί απλώς δεν το κρέμασαν λίγο πιο ψηλά να μην χρειάζονται μηχανισμό αναδίπλωσης.
Μετά μας έδειξαν ένα φιλμάκι για το ολυμπιακό κέντρο, με την εικόνα της πολύχρωμης εισόδου κλπ και σε ένα σημείο μας δείχνουν ένα κτίριο βλακεία, και σκέφτομαι "αυτή την αηδία ποιός #$%#$$@ τη σχεδίασε; " και... τη σχεδίασε η Ζάχα Χαντίντ. Πρόκειται για το κολυμβητικό κέντρο που θεωρείται το αρχιτεκτονικό καμάρι των νέων εγκαταστάσεων, αλλά στο φιλμάκι μας το έδειχναν ολόκληρο και από πολλές γωνίες, ενώ μέχρι τώρα το είχα δει μόνο σε κάτι φωτογραφίες που το έδειχναν πολύ εντυπωσιακό και φουτουριστικό.
Δεν έχω πολλές γνώσεις για το έργο της Ζάχας, και δεν θέλω να κρίνω μόνο από το κολυμβητήριο. Η μόνη εικόνα της Χαντίντ που μου έχει μείνει βαθιά στη μνήμη γιατί ήταν ψυχικό σοκ ήταν μια φωτογράφιση που είχε κάνει για ένα περιοδικό στο γραφείο της, όπου οι φωτογραφίες αλλά και το γραφείο της έδιναν την εντύπωση ότι την έχει δει την υπόθεση
ηθοποιός αρχιτέκτονας σημαίνει φως και ότι πάσχει από έλλειψη καθρέφτη, γιατί ήταν ντυμένη με ωραιότατα -και είμαι σίγουρη πανάκριβα και ντιζαινεράτα- ρούχα και κάτι μπότες πάνω από το γόνατο με μίνι, τα οποία φώναζαν από μακριά ότι είναι φτιαγμένα για να τα φορέσει μια Σάρον Στόουν όταν ήταν 35, κι όχι μια μεγαλοκοπέλα με τροφαντά μπουτάκια που φέρνει λίγο από Κ. Μητσοτάκη στο πιο μελαχρινό και μακρυμάλλικο.
Στο φιλμάκι μας δείχνουν και
το γλυπτό (???) του Ανίς Καπούρ που κοσμεί το χώρο και το οποίο είναι στη ουσία ένας ιπτάμενος δίσκος της δεκαετίας του '60 πάνω σε έναν πάσσαλο με σκάλα εξωτερική τσιμεντένια και με μπόλικο κόκκινο σύρμα τυλιγμένο γύρω του να μοιάζει σαν τυλιγμένο σε χαλασμένο ελατήριο.
Και μετά μας έδειξαν δύο φιλμάκια για να αναδείξουν την τεχνική. Το ένα ήταν με εικόνες της Ιαπωνίας, λαογραφικού ενδιαφέροντος (καθόλου βαρετό) και το άλλο ήταν η εκτόξευση του διαστημικού λεωφορείο Ατλαντίς πέρσι τέτοια εποχή, το τέλος της εποχής των διαστημικών λεωφορείων. Φανταστικό φιλμάκι. Mε έκανε να αναζητήσω χαρτομάντηλο γιατί με πήγε μερικές δεκαετίες πίσω, στην πρώτη προσγείωση του Κολούμπια, του πρώτου διαστημικού λεωφορείου, στην καταστροφή του Τσάλεντζερ, στην αστροναύτισσα Σάλι Ράιντ με την περμανάντ-κράνος και τη μπλε φόρμα. Όλα αυτά μου είχαν κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση τότε, ίσως γιατί συμπίπτουν με την εποχή που άρχισα να καταλαβαίνω ότι υπήρχαν οι ΗΠΑ, ότι ήταν η υπερδύναμη που συμπαθούσαμε (και γι' αυτό κάποιοι μας αντιπαθούσαν), ότι είχαμε το προνόμιο των ιδιαίτερων σχέσεων με τις ΗΠΑ και είχα συναντήσει και τους πρώτους συνομήλικούς μου αμερικανούς.
Συμπεράσματα από την τεχνολογία: εντυπωσιακή, αλλά θα δούμε σε δέκα χρόνια που θα κυκλοφορεί σε οικιακές συσκευές πώς θα είναι.