Διδασκαλία Βιολογίας στα σχολεία

SBE

¥
Να πω κι εγώ κάτι που ξέχασα να πω χτες: ο ευφυής σχεδιασμός δεν διδάσκεται στα σχολεία στο μάθημα των Θρησκευτικών. Εκτός αν άλλαξαν και τα βιβλία των θρησκευτικών ΤΟΣΟ πολύ που να διδάσκουν και πράγματα που δεν αποτελούν μερος της διδασκαλίας της ορθόδοξης εκκλησίας.

Ο ευφυής σχεδιασμός έχει ξεκάθαρη προτεσταντική προέλευση, η καθολική εκκλησία δεν είχε ταχθεί υπέρ του και δηλώνει ότι θεωρεί την εξελικτική θεωρία συμβατή με τη χριστιανική πίστη. Η ορθόδοξη εκκλησία επίσης δεν θεωρεί ασύμβατη με τη χριστιανική θρησκεία την εξέλιξη, ούτε την καταδίκασε.

Στο σχολείο θυμάμαι ότι οι θεολόγοι μας το είχαν ξεκαθαρίσει: η επιστήμη ερευνά το πώς, η θρησκεία το γιατί.
 
Η θεωρία του ευφυούς σχεδιασμού είναι επιστημονική θεωρία με επιστημονική μεθοδολογία. Μπορεί να είναι ακόμα στα σπάργανα, αλλά είναι η μόνη θεωρία αυτή τη στιγμή που στέκει.

Αμβρόσιε, θα ήθελα πολύ να μου εξηγήσεις από πού ακριβώς αντλείς τη σιγουρία σου ότι ο ευφυής σχεδιασμός είναι η μόνη θεωρία αυτή τη στιγμή που στέκει.

Για τα υπόλοιπα που λες, ο Ντόκινς έχει γράψει ένα πολύ ωραίο κείμενο ακριβώς για την εξέλιξη του ματιού. Θα το βρω και θα το παραθέσω.

Σε ό,τι αφορά την πανσπερμία, είναι υπόθεση και όχι θεωρία. Πέραν αυτού, είναι μια μη επαληθεύσιμη υπόθεση, διότι πολύ απλά δεν μπορούμε να γυρίσουμε πίσω τον χρόνο για να δούμε κατά πόσον η πρώτη μορφή ζωής εμφανίστηκε στη γη από μη ζωή, ή έπεσε από το Διάστημα, σύμφωνα με την πανσπερμία. Μην περιμένεις λοιπόν να επαληθευτεί. Δεν θα επαληθευτεί ποτέ. Ακόμη κι αν βρεθούν ζωντανά βακτήρια σε κάποιον μετεωρίτη, και πάλι αυτό δεν θα αποτελεί απόδειξη ότι πριν από 3.8 δισεκατομμύρια χρόνια έπεσαν στη Γη ζωντανά βακτήρια και ότι από τα εξωγήνια εκείνα βακτήρια ξεκίνησε η ζωή στη Γη.
Τέλος, η πανσπερμία μιλάει αποκλειστικά και μόνο για την έναρξη της ζωής στη Γη και όχι για την εξέλιξή της στον πλανήτη μας, οπότε είναι ατελής χωρίς τη φυσική επιλογή, τη μόνη θεωρία που εξηγεί ικανοποιητικά την εξέλιξη της ζωής από απλούστερες μορφές σε πολυπλοκότερες. Εκτός αν πιστεύεις ότι από το Διάστημα δεν έπεσε μια απλή μορφή ζωής αλλά μια κιβωτός του Νώε με όλα τα είδη που υπάρχουν στον πλανήτη σήμερα μέσα της.
Η δε σύνδεση που κάνεις μεταξύ της πανσπερμίας και του ευφυούς σχεδιασμού είναι κατ' εμέ εντελώς ακατανόητη. Αν όντως η εξέλιξη της ζωής στη Γη πραγματοποιείται υπό την επίβλεψη ενός υπερβατικού όντος, τότε για ποιο λόγο αυτό να επιλέξει να βομβαρδίσει τη Γη με εξωγήινα βακτήρια, αντί να ξεκινήσει τη ζωή απευθείας στη Γη;
Εκτός βέβαια αν ήθελε να επαληθεύσει τη ρήση God works in mysterious ways.
 
Να πω κι εγω κάτι που ξέχασα να πω χτες: ο ευφυής σχεδιασμός δεν διδάσκεται στα σχολεία στο μάθημα των Θρησκευτικών.

Φυσικά. Κανείς δεν ισχυρίστηκε το αντίθετο.
Στο μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται ο δημιουργισμός.

Να σας πω την αμαρτία μου, αν διδασκόταν επαρκώς η φυσική επιλογή στο πλαίσιο της βιολογίας, δεν θα είχα κανένα απολύτως πρόβλημα να διδάσκεται και ο ευφυής σχεδιασμός στο πλαίσιο οποιουδήποτε φιλοσοφικού/θεολογικού μαθήματος.
 

nickel

Administrator
Staff member
Έτσι όπως το θέτεις, μού δίνεις την εντύπωση ότι χρησιμοποιείς τη βιολογία και τον δαρβινισμό για να λύσεις άλλα προβλήματα, τα οποία παρεμπιπτόντως είναι ο φόβος και ο τρόμος των βιολόγων σήμερα. Η ύπαρξη του άλλου (που ενδεχομένως μας έφτιαξε ή που ενδεχομένως έχει βάλει το χεράκι του στη Δημιουργία.)
Να με συγχωρείς, αλλά ο ορθολογιστής δεν φοβάται. Ο ορθολογιστής είναι ολομόναχος με την επιστήμη του. Δεν έχει χρειαστεί να φτιάξει θεούληδες και παραδείσους για να τον φιλοξενήσουν μετά θάνατο,
 
Καλός είναι ο ορθολογισμός, αλλά ας μην πιάσουμε τους παραδείσους και τις κολάσεις. Το ερώτημα που θέτει ο κάθε ορθολογιστής στον εαυτό του (γιατί κι εγώ είμαι ορθολογιστής): είναι αλήθεια;

Panadeli: κάτι έχει πάρει το μάτι μου για τον Ντόκινς και το μάτι, αλλά δεν εξηγεί και πολλά νομίζω. Αλλά αν το βρεις το απόσπασμα καλό θα ήταν.
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Να με συγχωρείς, αλλά ο ορθολογιστής δεν φοβάται. Ο ορθολογιστής είναι ολομόναχος με την επιστήμη του. Δεν έχει χρειαστεί να φτιάξει θεούληδες και παραδείσους για να τον φιλοξενήσουν μετά θάνατο,
+1.......................
 
κάτι έχει πάρει το μάτι μου για τον Ντόκινς και το μάτι, αλλά δεν εξηγεί και πολλά νομίζω. Αλλά αν το βρεις το απόσπασμα καλό θα ήταν.

Ο Ντόκινς πραγματεύεται το μάτι σε δύο βιβλία:
Αρχικά, σε πιο θεωρητικό επίπεδο, στον Τυφλό Ωρολογοποιό, όπου καταλαμβάνει το πρώτο μισό του 4ου Κεφαλαίου, και αργότερα, με εκτενείς αναφορές στην ανεξάρτητη εξέλιξη διαφορετικών τύπων ματιών στο ζωικό βασίλειο, στο Climbing Mount Improbable, όπου καταλαμβάνει ολόκληρο το 5ο Κεφάλαιο.
Δυστυχώς, η έκταση και των δύο κειμένων είναι πολύ μεγάλη για να τα αναπαραγάγω εδώ. Το πρώτο είναι γύρω στις 15 σελίδες, ενώ το δεύτερο, μαζί με ορισμένες πολύ όμορφες εικόνες, αγγίζει τις 60. Επιπλέον, το Climbing Mount Improbable δεν το έχω σε ψηφιακή μορφή. Τον Ωρολογοποιό βέβαια τον έχω σε pdf, οπότε θα μπορούσα εύκολα να αναπαραγάγω κάποιο κομμάτι του, αλλά και πάλι δεν ξέρω τι νόημα έχει να παραθέσω ένα τόσο εκτενές κείμενο. Θέλεις μήπως να στο στείλω με ιμέιλ;

Πάντως προτού αποφανθείς ότι τα κείμενα αυτά δεν εξήγουν και πολλά, καλό θα ήταν να τα διαβάσεις.
 
ΟΚ. Σ' ευχαριστώ Panadeli. Τη θέση του Ντόκινς την γνωρίζω μόνο μέσα από δευτερεύουσες πηγές. Ίσως κάποια στιγμή όταν βρω χρόνο, να την διαβάσω απευθείας. Υπάρχει βέβαια και η απάντηση από το αντίπαλο στρατόπεδο και κάποιους οφαθλμολόγους ότι ο Ντώκινς δεν τα λέει πολύ καλά:
http://creation.com/fibre-optics-in-eye-demolish-atheistic-bad-design-argument
 
Τη θέση του Ντόκινς την γνωρίζω μόνο μέσα από δευτερεύουσες πηγές.

Αν οι δευτερεύουσες πηγές είναι σαν αυτή που επισυνάπτεις, τότε καταλαβαίνω για ποιο λόγο έχεις τέτοια γνώμη για τον Ντόκινς. Δεν είναι όμως συνετό να διαμορφώνεις γνώμη για κάποιον μέσα από τη διαστρέβλωση των λεγομένων του από ορκισμένους αντιπάλους του.

Όπλισα τον εαυτό μου με πολλή υπομονή και διάβασα μέχρι τέλους την κριτική που εξαπολύεται στην ιστοσελίδα αυτή απέναντι στο συγκεκριμένο απόσπασμα του Ντόκινς. Έχω διαβάσει και στο παρελθόν παρόμοια κείμενα, και όλα διακρίνονται από το ίδιο απαράλλακτο μοτίβο:
Ξεκινούν παραθέτοντας ένα κείμενο κάποιου εξελικτικού το οποίο έχουν παρερμηνεύσει πλήρως (είτε σκόπιμα είτε λόγω αδυναμίας κατανόησης), κατόπιν εκθέτουν ορισμένα επιχειρήματα που καταρρίπτουν τη δική τους παρερμηνεία για το περιεχόμενο του κειμένου, και κλείνουν θριαμβευτικά θεωρώντας πως επειδή κατέρριψαν τη στρεβλή άποψη που είχαν σχηματίσει για το εξελικτικό επιχείρημα, κατάφεραν να καταρρίψουν το εξελικτικό επιχείρημα!

Τι λέει λοιπόν ο Ντόκινς:
'Any engineer would naturally assume that the photocells would point towards the light, with their wires leading backwards towards the brain. He would laugh at any suggestion that the photocells might point away from the light, with their wires departing on the side nearest the light. Yet this is exactly what happens in all vertebrate retinas. Each photocell is, in effect, wired in backwards, with its wire sticking out on the side nearest the light. The wire has to travel over the surface of the retina to a point where it dives through a hole in the retina (the so-called ‘blind spot’) to join the optic nerve. This means that the light, instead of being granted an unrestricted passage to the photocells, has to pass through a forest of connecting wires, presumably suffering at least some attenuation and distortion (actually, probably not much but, still, it is the principle of the thing that would offend any tidy-minded engineer). I don’t know the exact explanation for this strange state of affairs. The relevant period of evolution is so long ago.'

Από το παραπάνω κείμενο οι συντάκτες της ιστοσελίδας κατάλαβαν ότι ο Ντόκινς λέει πως το μάτι των σπονδυλοζώων δεν λειτουργεί καλά, και για το λόγο αυτό εκθέτουν μια σειρά επιχειρημάτων που εκθειάζουν τη λειτουργικότητα του ματιού των σπονδυλοζώων. Αφού πρώτα ψέγουν τον Ντόκινς ότι χρησιμοποιεί θεολογικό επιχείρημα αντί για εξελικτικό, εξηγούν ότι οι νευρώνες δεν θα μπορούσαν να βρίσκονται πίσω από το μάτι γιατί εκεί βρίσκονται τα αιμοφόρα αγγεία, επισημαίνουν ότι το μάτι των σπονδυλοζώων που έχει τους νευρώνες μπροστά βλέπει καλύτερα από το μάτι του καλαμαριού που έχει τους νευρώνες πίσω, και καταλήγουν λέγοντας ότι η παρουσία των νευρώνων μπροστά από τους φωτοϋποδοχείς δεν είναι και κανένα σοβαρό μειονέκτημα, διότι υπάρχουν τα κύτταρα Μίλερ που συλλέγουν το φως, λειτουργώντας σαν οπτικές ινές -υπονοώντας φαντάζομαι ότι η απώλεια φωτονίων είναι ασήμαντη, κάτι που, όλως παραδόξως, είχε ήδη επισημάνει ο ίδιος ο Ντόκινς! (actually, probably not much but, still, it is the principle of the thing that would offend any tidy-minded engineer...).

Πολύ ωραία όλα αυτά, μόνο που ο Ντόκινς δεν είπε πουθένα ότι το μάτι δεν λειτουργεί καλά, ούτε καν υπονόησε κάτι τέτοιο. Αν όντως ήθελε να αναδείξει ότι το μάτι είναι ατελώς σχεδιασμένο, τότε φαντάζομαι θα ανέφερε μερικές από τις πολύ διαδεδομένες παθήσεις του: μυωπία, υπερμετρωπία, αστιγματισμό, στραβισμό, γλαύκωμα, καταρράκτη, πρεσβυωπία κλπ κλπ. Πολύ θα ήθελα να ακούσω πώς εξηγούν οι ευφυοσχεδιαστές την ύπαρξη της μυωπίας. Θα παραδέχονταν άραγε ότι ο Σχεδιαστής δεν τα έπραξε όλα στην εντέλεια, ή μήπως θα μας έλεγαν "Μακάριοι οι μύωπες" ή ότι "ο Θέος έφτιαξε τη μυωπία για να δοκιμάσει την πίστη μας" ή ίσως το παντός καιρού "Άγνωστες οι βουλές του Κυρίου";

Στα επιχειρήματα των ευφυοσχεδιαστών κρύβονται και δύο ενδιαφέροντα αυτογκόλ:
Αυτογκόλ Νο 1: "Οι νευρώνες δεν θα μπορούσαν να βρίσκονται πίσω από τους φωτοϋποδοχείς, διότι πίσω από τους φωτοϋποδοχείς βρίσκονται τα αιμοφόρα αγγεία που αιματώνουν το μάτι. Αν βάζαμε τα αιμοφόρα αγγεία μπροστά από τους φωτοϋποδοχείς, τότε δεν θα βλέπαμε καθόλου, για το αίμα είναι αδιαφανές."
Δηλαδή, άλλο ενδεχόμενο δεν υπάρχει; Πρέπει οπωσδήποτε να βάλουμε είτε τα νεύρα είτε τα αιμοφόρα αγγεία μπροστά από τους φωτοϋποδοχείς; Δεν θα μπορούσε ο Σχεδιαστής να προβλέψει χώρο πίσω από τους φωτοϋποδοχείς και για τα αιμοφόρα αγγεία και για τα νεύρα; Τι διάολο "ευφυής" Σχεδιαστής είναι;
Αυτογκόλ Νο 2: "Τα καλαμάρια που έχουν τα νεύρα πίσω από τους φωτοϋποδοχείς, δεν βλέπουν τόσο καλά όσο τα σπονδυλόζωα."
Δηλαδή το μάτι των καλαμαριών δεν είναι καλά σχεδιασμένο; Ή μήπως ο ευφυής Σχεδιαστής ήθελε τα καλαμάρια να μην βλέπουν καλά; Και εν πάσει περιπτώσει, γιατί τέτοια μεροληψία κατά των καλαμαριών;

Ας επανέρθουμε στο αρχικό κείμενο του Ντόκινς. Ο Ντόκινς δεν λέει ότι το μάτι των σπονδυλοζώων είναι άσχημα σχεδιασμένο. Λέει ότι είναι παράδοξα σχεδιασμένο. Ένας σώφρων σχεδιαστής θα φρόντιζε ώστε οι φωτοϋποδοχείς να είναι στραμμένοι προς την πλευρά του φωτός, όχι προς την αντίθετη πλευρά. Τοποθετώντας τους φωτοϋποδοχεις ανάποδα, ο σχεδιαστής θα αναγκαζόταν να εφεύρει κάποιον τρόπο μείωσης της διάχυσης του φωτός, όπως ας πούμε τα κύτταρα Μίλερ, που λειτουργούν σαν οπτικές ίνες. Αν όμως ακολουθούσε την πολύ απλούστερη λύση να στρέψει τους φωτοϋποδοχείς προς το φως, τότε δεν θα χρειαζόταν ποτέ να μπει στον κόπο να σχεδιάζει οπτικές ίνες. Το μόνο που θα χρειαζόταν να κάνει θα ήταν να προβλέψει χώρο πίσω από τους φωτοϋποδοχείς τόσο για τα αιμοφόρα αγγεία όσο και για τα νεύρα, κάτι που αφενός απαντάται σε ένα σωρό άλλα όργανα του σώματος και αφετέρου είναι πολύ απλούστερο από τον σχεδιασμό οπτικών ινών.

Το συγκεκριμένο επιχείρημα του Ντόκινς είναι όντως θεολογικό. Αυτό που λέει είναι ότι ένας συνειδητός, ευφυής Σχεδιαστής δεν θα επέλεγε ποτέ έναν τόσο πολύπλοκο και πολυδάπανο τρόπο για να λύσει ένα πρόβλημα, όταν θα μπορούσε να ακολουθήσει μια πολύ απλούστερη εναλλακτική επιλογή. Το υπόλοιπο, εξελικτικό επιχείρημά του δεν διατυπώνεται στο συγκεκριμένο απόσπασμα αλλά σε άλλα σημεία του βιβλίου. Με λίγα λόγια λέει τα εξής:
Η φυσική επιλογή δεν είναι ένας συνειδητός σχεδιαστής. Η εξέλιξη λαμβάνει χώρα με τη συσσώρευση τροποποιήσεων, οι οποίες αρχικά εμφανίζονται τυχαία και κατόπιν επιλέγονται, μη τυχαία, λόγω των πλεονεκτημάτων που προσδίδουν στους κατόχους τους. Το τελικό αποτέλεσμα της σωρευτικής επιλογής -το μάτι του παραδείγματός μας, λόγου χάρη- οφείλει πάντοτε να είναι καλό, ειδάλλως θα είχε εξαφανιστεί προ πολλού. Είναι πολύ πιθανό όμως να διαπιστώσουμε ότι έχει σημαντικές ατέλειες, ή ότι κάποια μάλλον εύκολα προβλήματα φαίνεται να αντιμετωπίστηκαν με παράδοξα περίπλοκους τρόπους. Σχετικά παραδείγματα υπάρχουν πάμπολλα. Μεταξύ άλλων, παράδοξα περίπλοκες είναι οι δομές του εσωτερικού αφτιού, οι διαδρομές των εγκεφαλικών νεύρων και ένα σωρό εμβρυολογικές διεργασίες. Και ας μη μιλήσουμε για ατέλειες...
Θα επεκταθώ σε επόμενη ευκαιρία.
 

nickel

Administrator
Staff member
Εκτός από τις γνώσεις σου, ζηλεύω και το κουράγιο σου.

Οι κύριοι εκείνου του τόπου γράφουν στο «Ποιοι είμαστε»:
  1. The 66 books of the Bible are the written Word of God. The Bible is divinely inspired and inerrant throughout. Its assertions are factually true in all the original autographs. It is the supreme authority, not only in all matters of faith and conduct, but in everything it teaches. Its authority is not limited to spiritual, religious or redemptive themes but includes its assertions in such fields as history and science.
  2. The final guide to the interpretation of Scripture is Scripture itself.
και πάει λέγοντας.

Όταν ξεκινάει κάποιος με αυτό το βάρος στην πλάτη, όσα πανεπιστήμια και να βγάλει, θα δυσκολευτώ να τον πιστέψω ακόμα κι αν προσπαθεί να με πείσει για τον τρόπο παρασκευής της ομελέτας.
 
Ας επανέρθουμε στο αρχικό κείμενο του Ντόκινς. Ο Ντόκινς δεν λέει ότι το μάτι των σπονδυλοζώων είναι άσχημα σχεδιασμένο. Λέει ότι είναι παράδοξα σχεδιασμένο. Ένας σώφρων σχεδιαστής θα φρόντιζε ώστε οι φωτοϋποδοχείς να είναι στραμμένοι προς την πλευρά του φωτός, όχι προς την αντίθετη πλευρά. Τοποθετώντας τους φωτοϋποδοχεις ανάποδα, ο σχεδιαστής θα αναγκαζόταν να εφεύρει κάποιον τρόπο μείωσης της διάχυσης του φωτός, όπως ας πούμε τα κύτταρα Μίλερ, που λειτουργούν σαν οπτικές ίνες. Αν όμως ακολουθούσε την πολύ απλούστερη λύση να στρέψει τους φωτοϋποδοχείς προς το φως, τότε δεν θα χρειαζόταν ποτέ να μπει στον κόπο να σχεδιάζει οπτικές ίνες. Το μόνο που θα χρειαζόταν να κάνει θα ήταν να προβλέψει χώρο πίσω από τους φωτοϋποδοχείς τόσο για τα αιμοφόρα αγγεία όσο και για τα νεύρα, κάτι που αφενός απαντάται σε ένα σωρό άλλα όργανα του σώματος και αφετέρου είναι πολύ απλούστερο από τον σχεδιασμό οπτικών ινών.

Μα αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα! Θεωρεί ότι είναι κακοσχεδιασμένο (τι πάει να πει παράδοξα σχεδιασμένο; ) Ή έστω ότι θα έπρεπε να είναι αλλιώς! Καταρχήν, ποιος θα κρίνει το έργο το σχεδιαστή όταν:

1. δεν το καταλαβαίνει πλήρως.
2. δεν μπορεί να επαληθεύσει επιστημονικά την κριτική του. Εν προκειμένω ότι όντως το μάτι θα λειτουργούσε καλύτερα με τους φωτοϋποδοχείς προς το φως.
3. το ανθρώπινο μάτι λειτουργεί εξαιρετικά καλά έτσι όπως είναι.

Όσον αφορά την κριτική σου πάνω στα επιχειρήματα του συγκεκριμένου οφθαλμολόγου, ειλικρινά δεν βλέπω το αυτογκολ πουθενά. Για την ακρίβεια:

1. Αν υπάρχει άλλο ενδεχόμενο για να μπορέσουν να μπουν αιμοφόρα αγγεία, φωτοϋποδοχείς κλπ, θα το μάθουμε όταν αρχίσουμε να φτιάχνουμε ανθρώπινα μάτια from scratch. Κάτι που πάντα μου έκανε εντύπωση με ανθρώπους σαν τον Ντώκινς, είναι η ευκολία με την οποία μιλάνε για κάτι τόσο περίπλοκο όσο το ανθρώπινο μάτι. Δηλαδή, φαντάσου πόσο εξαιρετικά περίπλοκο είναι το μάτι και ο μηχανισμός της όρασης αυτός καθαυτός και πόσο εξαιρετικά περίπλοκος είναι ο οργανισμός που το φιλοξενεί και πόσο εξαιρετικά περίπλοκο είναι το περιβάλλον στο οποίο ζει αυτός ο μηχανισμός. Επίσης, όλοι ξέρουμε πλέον ότι μια απειροελάχιστη αλλαγή σε ένα τόσο περίπλοκο σύστημα όπως είναι το ανθρώπινο σώμα, μπορεί να προκαλέσει φαινόμενα χιονοστιβάδας. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι προβλέψιμο το τι θα γινόταν, αν οι φωτϋποδοχείς πήγαιναν αλλού. Και για να είμαι ειλικρινής, επειδή δεν είμαστε οφθαλμολόγοι, ούτε γιατροί, εγώ προσωπικά δεν αισθάνομαι άνετα με αυτή τη συζήτηση. Αρκεί μόνο να πω ότι το επιχείρημα του Ντόκινς προσωπικά δεν μου λέει απολύτως τίποτα.

2. Καθόλου αυτογκόλ. Ο ευφυής σχεδιαστής δίνει στα πάντα ακριβώς αυτό που χρειάζονται. Τέλεια αρμονία. Άλλο μάτι δίνει στο γεράκι, άλλο στο καλαμάρι.

Εγώ στα επιχειρήματα αυτού του ανθρώπου δεν βλέπω καμία λογική. Το αντίθετο. Όπως και να έχει, ας συμφωνήσουμε ότι διαφωνούμε. :)
 
Μα αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα! Θεωρεί ότι είναι κακοσχεδιασμένο (τι πάει να πει παράδοξα σχεδιασμένο; )

Εξήγησέ μου σε παρακαλώ πού ακριβώς λέει ότι είναι κακοσχεδιασμένο, ή τουλάχιστον από πού συνάγεις εσύ ότι λέει ότι είναι κακοσχεδιασμένο.

Αν δεν καταλαβαίνεις τι εννοώ λέγοντας παράδοξα σχεδιασμένο, αντικατέστησε το παράδοξα με παράξενα. Στο κάτω κάτω, αυτή είναι και η λέξη που χρησιμοποιεί ο Ντόκινς (this strange state of affairs).

Δεν με ενοχλεί καθόλου που διαφωνούμε. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να συζητάμε. :)
 

Zazula

Administrator
Staff member
Eιλικρινά δεν βλέπω το αυτογκολ πουθενά.
Ίσως φταίει που οι φωτοϋποδοχείς σου είναι στραμμένοι αντίθετα προς το φως. :p
 

Alexandra

Super Moderator
Staff member
Εγώ έχω μια απλή απορία: Πού είναι αυτός ο σπουδαίος ευφυής σχεδιαστής όταν σκοτώνονται εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από ένα τσουνάμι ή όταν μικρά παιδιά πεθαίνουν από φοβερές αρρώστιες ή όταν στο όνομά του τρομοκράτες σκοτώνουν χιλιάδες άτομα στους Δίδυμους Πύργους; Ή ο ευφυής σχεδιαστής των Χριστιανών είναι άλλος από των Μουσουλμάνων;

Δηλαδή, έφτιαξε τον κόσμο πριν από δισεκατομμύρια χρόνια και μετά κάθισε να ξεκουραστεί επ' άπειρον; Άφησε τα πλάσματα που έφτιαξε στη μοίρα τους, να σκοτώνουν το ένα το άλλο ή να πεθαίνουν κατά εκατομμύρια από επιδημίες και σεισμούς και καταποντισμούς; Τα άφησε να πολλαπλασιάζονται και να δημιουργούν υπερπληθυσμό που οδηγεί μαθηματικά στην καταστροφή τους;

Ε, αν αυτός είναι ευφυής σχεδιασμός, δεν θα ήθελα να δω πώς θα ήταν ο μη ευφυής.
 
Ίσως φταίει που οι φωτοϋποδοχείς σου είναι στραμμένοι αντίθετα προς το φως. :p

Ποτέ δεν ισχυρίστηκα ότι είμαι καλαμάρι. :p


Εγώ έχω μια απλή απορία: Πού είναι αυτός ο σπουδαίος ευφυής σχεδιαστής όταν σκοτώνονται εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι από ένα τσουνάμι ή όταν μικρά παιδιά πεθαίνουν από φοβερές αρρώστιες ή όταν στο όνομά του τρομοκράτες σκοτώνουν χιλιάδες άτομα στους Δίδυμους Πύργους; Ή ο ευφυής σχεδιαστής των Χριστιανών είναι άλλος από των Μουσουλμάνων;

Δηλαδή, έφτιαξε τον κόσμο πριν από δισεκατομμύρια χρόνια και μετά κάθισε να ξεκουραστεί επ' άπειρον; Άφησε τα πλάσματα που έφτιαξε στη μοίρα τους, να σκοτώνουν το ένα το άλλο ή να πεθαίνουν κατά εκατομμύρια από επιδημίες και σεισμούς και καταποντισμούς; Τα άφησε να πολλαπλασιάζονται και να δημιουργούν υπερπληθυσμό που οδηγεί μαθηματικά στην καταστροφή τους;

Ε, αν αυτός είναι ευφυής σχεδιασμός, δεν θα ήθελα να δω πώς θα ήταν ο μη ευφυής.

Είναι κλασικό το ερώτημά σου. Φυσικά, θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε μια ατέλειωτη συζήτηση, αλλά δεν ξέρω αν θέλω να μπω σ' αυτή τη διαδικασία. Κάθε θρησκεία και κάθε εσωτερική φιλοσοφία έχει τη δική της απάντηση. Ας μην απορρίπτουμε όμως εκ των προτέρων, επειδή δεν γνωρίζουμε πώς φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η αλήθεια. Εξέλιξη α λα Δαρβίνος ή ευφυής σχεδιασμός; (άλλωστε ο ευφυής σχεδιασμός δεν μιλάει απαραιτήτως για ένα Θεό, αλλά για ένα ανώτερο επίπεδο ευφυίας).
 
Ποιος Ντοκινς, ποιος Δαρβίνος, ποιος ευφυής σχεδιασμός! Απόγονοι εξωγήινων δεν είμαστε;
 
Είναι που δεν μπορώ να το απορρίψω, επειδή δεν ξέρω πώς φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση.
 
Αμβρόσιε, σε έχω ξαναρωτήσει και δεν απάντησες. Από πού ακριβώς αντλείς τόση σιγουριά ότι ο ευφυής σχεδιασμός ανταποκρίνεται στην αλήθεια;
 
Top