Γιατί ενοχλούνται τώρα οι χρυσαυγίτες όταν τους λένε νεοναζί;

Earion

Moderator
Staff member
Ευχαριστώ για το κομπλιμέντο. Να συμπεράνω λοιπόν ότι η αθώα και αυτονόητη αυτή παραδοχή τερματίζει εν τη γενέσει της οποιαδήποτε απόπειρα για «στημένη» συζήτηση, κι έτσι επανερχόμαστε, συζητώντας χωρίς υπονοούμενα, στο ερώτημα που διατύπωσε δυο φορές παραπάνω ο Νίκελ: τι πρόβλημα έχει η Αριστερά να αποκηρύξει και τις μολότοφ και όσους τις πετάνε; (Αν θέλεις δώσε τη δική σου, προσωπική απάντηση).
 

drsiebenmal

HandyMod
Staff member
Και όμως, άκουσα επιφυλάξεις της μορφής (α) «ακόμη δεν σαράντισε το παιδί» (β) «δεν έπρεπε να το πολιτικοποιήσουν τόσο οι γονείς» και (γ) «ναι μεν δημοσιογραφική επιτυχία του Θεοδωράκη, αλλά...»

Δεν μας πιάνεις με τίποτε.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Πρέπει να βρούμε μια μασκότ, να την ονομάσουμε «Ναιμεναλλά» και να την κάνουμε εθνικό σύμβολο.

Σπαρακτικό.
Αυτό ακριβώς.
 
Ωραίο το επεισόδιο.

Και στην ερώτηση του νίκελ θα απαντήσω ότι εγώ θα ήθελα πολύ η Αριστερά να κάνει αυτό που λέει ο νίκελ και γιατί είναι το σωστό και γιατί κυρίως θα αφαιρεί τα επιχειρήματα που έχω ακούσει τον τελευταίο καιρό από την άκρα Δεξιά και έχω φρίξει! Κοινώς δεν θα έδινε δικαιώματα και αυτό είναι πολύ σημαντικό!
 

nickel

Administrator
Staff member
Ελπίζω στη σημερινή του ομιλία να ανέλαβε δέσμευση ο πρωθυπουργός να καθαρίσουν και τα σώματα ασφαλείας. Αλλιώς δεν γίνεται δουλειά.

Όπως λέει ο Π. Μπουκάλας σε χτεσινό του άρθρο:

Τώρα καλούνται οι «Αδιάφθοροι» να κερδίσουν τον χαμένο (για τη δημοκρατία) χρόνο. Αυτή ακριβώς η κραυγαλέα αργοπορία δεν δίνει κανένα δικαίωμα στους συγκυβερνώντες να επαίρονται για τις αποφάσεις τους, που αναγκάστηκαν να τις πάρουν επειδή εντάθηκε η κοινωνική πίεση και επειδή η Ελλάδα διασύρεται διεθνώς σαν φωλεά ναζιστών. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα χρειαστεί να συσταθεί και Ομάδα Υπεραδιαφθόρων για να ελέγχει τους Αδιάφθορους, όπως συνέβη όταν ορισμένοι από τους διαφθορομάχους των εφοριών αποδείχθηκαν διαφθορόφιλοι.
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_10/10/2013_522425

Με την ευκαιρία, ένα νηφάλιο άρθρο του Αθανάσιου Έλλις για το πόσο λάθος είναι η επίκληση των δύο άκρων στο εξωτερικό:
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_10/10/2013_522431
 

rogne

¥
Σε σχέση με ένα προηγούμενο στάδιο της συζήτησης (για τη "βία απ' όπου κι αν προέρχεται", σε ένα επίπεδο γενικότερο απ' τις μολότοφ), αξίζει να υπάρχει και το παρακάτω:

 
Ενδιαφέρουσα "συζήτηση". Σχόλια:
1ον: Αδύνατον στην ελληνική τηλεόραση να γίνει διάλογος χωρίς ο ένας να διακόπτει τον άλλον. Και αυτό ισχύει για όλους, είναι απολύτως διαπαραταξιακό.
2ον: Δεν συμφωνώ με τον ανεβαστή του γιουτουμπιού ότι ο Πρετεντέρης ανθρωποφάγησε. Μάλλον καλά τα πήγε.
3ον: Καλός ο ιστοριοκεντρικός σχετικισμός του Γ. Κατρούγκαλου, αλλά αυτό που του απάντησε ο Μιχελάκης (ναι, ο Μιχελάκης!) αφορά την ουσία: αν η "κοινωνία", την οποία θέσπισε κριτή ο Κατρούγκαλος, ψηφίζει 15, 35.... τοις εκατό Χρυσή Αυγή, αυτό σε τι δικαιώνει τη ΧΑ; Επιστρέφουμε έτσι στο πιο θεμελιώδες ζήτημα, της ύπαρξης ή μη αντικειμενικών ηθικών αξιών και απαξιών, το οποίο παραμένει αναπάντητο. Πιο πρακτικά: αν αύριο φασίστες φοιτητές γιαουρτώσουν/φυλακίσουν/.... τον καθηγητή Κατρούγκαλο σε μια ελληνική κοινωνία που θα έχει φέρει στην εξουσία τον ΣΥΡΙΖΑ, ποια θα είναι η δική του αντίδραση και τι θα έχει να αντιτάξει σε δεξιούς καθηγητές συνταγματικού δικαίου, που τυχόν θα πούνε σε μιαν ανάλογη εκπομπή ότι, στον καιρό του Ισπανικού Λαϊκού Μετώπου, ή στον καιρό των Ευαγγελικών εδώ σ' εμάς, αυτοί θα ήταν με τους δεξιούς φοιτητές; Άρα ο σχετικισμός έχει διπλή κόψη, κι έτσι δεν έχει άδικο ο Πρετεντέρης όταν τον ρωτάει με ποιες διαδικασίες αποφασίζει θεσμικά/θεμιτά η κοινωνία τι είναι δίκαιο και τι όχι, και ότι αν εξισώσουμε, σε μια "δημοκρατική" κοινωνία, την κρατική βία με την αντικρατική βία τότε καταλήγουμε στη "ζούγκλα", δηλ. στο νόμο του ισχυροτέρου. Η πλάκα είναι ότι γνωρίζουμε ποιος είναι ο ισχυρότερος, διαχρονικά... Το αντεπιχείρημα των νικηφόρων επαναστάσεων τρίζει συθέμελα, όταν δούμε πού κατέληξαν αυτές οι επαναστάσεις. Αλλά ακόμη κι αν το δεχτούμε, ισχύει μόνο για κοινωνίες χωρίς γενικό εκλογικό δικαίωμα (βλ. παρακάτω).

Ο παραλληλισμός με την αποποινικοποίηση της απεργίας είναι ενδιαφέρων. Θα μπορούσα να προσθέσω τα ναρκωτικά, τις αμβλώσεις, τη μοιχεία κλπ. Ωστόσο για να συμπληρωθεί σωστά ο πίνακας, θα έπρεπε ο καθηγητής να προσθέσει ότι τον 19ο αιώνα δεν υπήρχε γενικό εκλογικό δικαίωμα σχεδόν πουθενά. Η διαφορά αυτή είναι θεμελιώδης, και εκ του πονηρού την ξέχασε κοτζάμ συνταγματολόγος. Φανταστείτε, ας πούμε, να γινόταν σε κάποια χώρα δημοψήφισμα, ελεύθερο και δημοκρατικό, και ν' απαγορευόταν το δικαίωμα της απεργίας. Το αποτέλεσμα αυτό δεν θα ήταν υπέρτερο του απεργιακού δικαιώματος; Θα ήταν, αφού θα είχε ψηφιστεί απ' όλους, και από τους εργαζόμενους, οι οποίοι πρώτα είναι πολίτες και έπειτα δυνητικοί απεργοί. Το να απαγορέψεις την αυτοκτονία δεν είναι αυταρχισμός;

Τα δημοκρατικά στοιχεία του αστικού καθεστώτος είναι πολύτιμα, και η ιστορία έχει δείξει ότι όσοι προσπάθησαν να τα ξεπεράσουν και να τα φτάσουν σε υψηλότερο τάχα, κοινωνικό επίπεδο έστρωναν απλώς το δρόμο σε μια νέα τυραννία. Αποτελούν αυταξία που πρέπει να προστατεύεται και να εμπλουτίζεται με στοιχεία κοινωνικής δημοκρατίας, χωρίς όμως ποτέ τα ίδια να θίγονται ή να τίθενται σε δεύτερη μοίρα, γιατί χωρίς αυτά...η Νέα Τυραννία ή το χάος.

Συμφωνώ όμως ότι χρειάζεται διάκριση μεταξύ διαφόρων μορφών βίας και "βίας". Σαφώς και το τσουβάλιασμα εντελώς ανόμοιων πραγμάτων (ενός πολιτικού φόνου, τραμπουκισμών, μιας μαχητικής διαδήλωσης, μιας κατάληψης) κάτω από τον όρο-μπαμπούλα "βία" αποτελεί όπλο της κρατικής πολεμικής (δεξιάς σήμερα, αριστερής ενδεχομένως αύριο). Όπως δεν συμφώνησα, παρεμπιπτόντως, με έναν τίτλο που κυκλοφόρησε εξ αριστερών, "η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική". Άλλο τσουβάλιασμα αυτό...
 

bernardina

Moderator
Συμφωνώ με όσα έγραψε ο Κώστας πιο πάνω.

Προφανώς αυτοί που υπερασπίζονται τη βία που έχει "κοινωνική νομιμοποίηση" ενδεχομένως δεν έχουν αντιληφθεί πόσο μεγάλη "κοινωνική νομιμοποίηση" διαθέτει η βία εναντίον μεταναστών, ομοφυλόφιλων, μουσουλμάνων, Εβραίων, εγχρώμων και κάθε λογής "διαφορετικού" στη χώρα μας. Και κατά συνέπεια πόσο επικίνδυνα είναι αυτά που λέει ο κ. Κατρούγκαλος. Μάλλον ούτε ο ίδιος συνειδητοποιεί τις προεκτάσεις των ισχυρισμών του. Γιατί τι είπε στην πραγματικότητα; Ότι ουσιαστικά η βία ενίοτε δικαιολογείται επειδή και η κρατική εξουσία δεν είναι παρά βία. Και πότε δικαιολογείται κατά τον Κατρούγκαλο η μη κρατική βία; Όταν αυτός που την ασκεί θεωρεί πως έχει το δίκιο με το μέρος του! Τόσο απλά. Αρκεί, λοιπόν, να επικαλεστεί αυτή την υπέροχη θεωρία ένας χρυσαυγίτης για να έχει ένας φασίστας απρόσβλητο άλλοθι από έναν αριστερό.

Επίσης έχει μεγάλο ενδιαφέρον ν' ακούς δια στόματος καθηγητή συνταγματολόγου την ερμηνεία πως όταν ορισμένοι ασκούν βία εφαρμόζουν το άρθρο 120 του συντάγματος με σκοπό να ακυρώσουν τελεσίδικες αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Εδώ η επιστήμη αρχίζει να σηκώνει τα χέρα ψηλά. Και τα σηκώνει ακόμα ψηλότερα όταν ακούει πως η Κοινωνία (έτσι γενικά κι αόριστα, αλλά στην πραγματικότητα με συγκεκριμένο πολιτικό πρόσημο; Και ποιο, άραγε; ) είναι αυτή που αποφασίζει το ποια βία είναι ανεκτή και αποδεκτή και όχι το Σύνταγμα το οποίο -όπως υποστηρίζει- υπερασπίζονται οι βίαιοι. Με άλλα λόγια, έσφαξα τη μάνα μου για να τη σώσω από βιασμό. Θεμιτό κι αυτό· αλλά την έσφαξες.
Τέλος, θα ήθελα ν' ακούσω ειλικρινά, τι πολιτικό πρόσημο θα έβαζε κάποιος με στοιχειώδεις γνώσεις δημοκρατικής αγωγής σε έναν άνθρωπο -και όχι τυχαίο, αλλά καθηγητή πανεπιστημίου και συνταγματολόγο- αν τον άκουγε να υποστηρίζει πως κάποιες ομάδες που ασκούν βία στο όνομα έχουν ισχυρότερη νομιμοποίηση για τον καθορισμό της μοίρας μιας χώρας από το εκλογικό της σώμα και τα αποτελέσματα των εθνικών εκλογών.

Όλ' αυτά πάντα αν μιλάμε για δημοκρατία. Αν μιλάμε για άλλα πράγματα, προφανώς αλλάζουν και οι όροι της συζήτησης.

ΥΓ. Προσωπικά χαίρομαι αφάνταστα και αναγαλλιάζει η ψυχή μου ξέροντας ότι κάποιοι από τους φασίστες είναι φυλακή και εύχομαι να τους ακολουθήσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι. Επίσης περιμένω να αποδοθούν τα προβλεπόμενα από το νόμο σε όσους και όποιους έκαψαν ζωντανούς τους ανθρώπους στη Μαρφίν.
 
3ον: Καλός ο ιστοριοκεντρικός σχετικισμός του Γ. Κατρούγκαλου, αλλά αυτό που του απάντησε ο Μιχελάκης (ναι, ο Μιχελάκης!) αφορά την ουσία: αν η "κοινωνία", την οποία θέσπισε κριτή ο Κατρούγκαλος, ψηφίζει 15, 35.... τοις εκατό Χρυσή Αυγή, αυτό σε τι δικαιώνει τη ΧΑ; Επιστρέφουμε έτσι στο πιο θεμελιώδες ζήτημα, της ύπαρξης ή μη αντικειμενικών ηθικών αξιών και απαξιών, το οποίο παραμένει αναπάντητο. Πιο πρακτικά: αν αύριο φασίστες φοιτητές γιαουρτώσουν/φυλακίσουν/.... τον καθηγητή Κατρούγκαλο σε μια ελληνική κοινωνία που θα έχει φέρει στην εξουσία τον ΣΥΡΙΖΑ, ποια θα είναι η δική του αντίδραση και τι θα έχει να αντιτάξει σε δεξιούς καθηγητές συνταγματικού δικαίου, που τυχόν θα πούνε σε μιαν ανάλογη εκπομπή ότι, στον καιρό του Ισπανικού Λαϊκού Μετώπου, ή στον καιρό των Ευαγγελικών εδώ σ' εμάς, αυτοί θα ήταν με τους δεξιούς φοιτητές; Άρα ο σχετικισμός έχει διπλή κόψη, κι έτσι δεν έχει άδικο ο Πρετεντέρης όταν τον ρωτάει με ποιες διαδικασίες αποφασίζει θεσμικά/θεμιτά η κοινωνία τι είναι δίκαιο και τι όχι, και ότι αν εξισώσουμε, σε μια "δημοκρατική" κοινωνία, την κρατική βία με την αντικρατική βία τότε καταλήγουμε στη "ζούγκλα", δηλ. στο νόμο του ισχυροτέρου.

Με τον Κατρούγκαλο διαφωνώ κι εγώ στο συγκεκριμένο: η επίκληση της «κοινωνίας» γενικά, προφανώς μπορεί να έχει τις συνεπαγωγές που αναφέρεις (φασίστες φοιτητές κλπ.). Όμως, για τον ίδιο λόγο διαφωνώ και με την ερώτηση του Πρετεντέρη, με την οποία εσύ συμφωνείς. Τι θα πει «με ποιες διαδικασίες αποφασίζει θεσμικά/θεμιτά η κοινωνία τι είναι δίκαιο και τι όχι...»; Ενιαία συμφέροντα έχει η «κοινωνία» για να αποφασίσει σαν σύνολο τι είναι δίκαιο και τι όχι; Στη σημερινή μας «δημοκρατία» του γενικού εκλογικού δικαιώματος έτσι γίνεται; Αποφασίζουμε όλοι μαζί κι αντάμα τι είναι δίκαιο και τι όχι επειδή ψηφίζουμε κάθε τέσσερα χρόνια, ή επιβάλλεται (με πάρα πολλούς τρόπους άμεσης ή έμμεσης βίας) το δίκαιο της κυρίαρχης τάξης;

Το αντεπιχείρημα των νικηφόρων επαναστάσεων τρίζει συθέμελα, όταν δούμε πού κατέληξαν αυτές οι επαναστάσεις.

Κάποιες απ' αυτές τις επαναστάσεις κατέληξαν -όχι χωρίς βία, φυσικά- στο «γενικό εκλογικό δικαίωμα» και στα «δημοκρατικά στοιχεία του αστικού καθεστώτος» που θεωρείς πολύτιμα.
 

daeman

Administrator
Staff member
...
Επειδή πολλοί αναβαπτίζονται σήμερα, όψιμα, στον καθαγιαστικό όπως νομίζουν αφορισμό της «βίας απ' όπου κι αν προέρχεται»:

Όταν ο Μ. Βορίδης καλούσε για βίαιη αντίσταση

Επαναφέρουμε σήμερα βίντεο από εκδήλωση του φασιστικού περιοδικού Patria [τον Απρίλιο του 2011], στο οποίο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, Μάκης Βορίδης, απορρίπτει κατηγορηματικά τη θεωρία της καταδίκης της βίας απ' όπου κι αν προέρχεται. Μεγαλύτερη αξία όμως από τη δήλωση του κ.Βορίδη έχουν οι συμμετέχοντες στα πάνελ της εκδήλωσης, καθώς στο ρόλο των ομιλητών συναντούμε “μαζί” στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, Χρυσαυγίτες και φυλακισμένους ακροδεξιούς για επιθέσεις σε μετανάστες και μέλη αντιρατσιστικών οργανώσεων.
[...]

Τώρα λένε: Βορίδης: Σταθερή στάση απέναντι στην πολιτική βία

Πολλά «μπουμπούκια» μαζεμένα, να σπέρνουν άνθη του κακού.
Βάλε το λύκο μπιστικό, την αλεπού δραγάτη...
 
Μα την κοινωνία επικαλέστηκε ο Κατρούγκαλος, οπότε για την "κοινωνία" ρώτησε και ο Πρετ. τον Κατρούγκαλο. Τι το περίεργο; Στα λόγια του πάνω πάτησε. Δεν αγνοώ φυσικά ποιος είναι ο Πρετεντέρης (για μένα τουλάχιστον), ούτε ποιος είναι ο Μιχελάκης.

Σαν τη Ρώσικη και την Κινέζικη, ας πούμε, που ήταν υποτίθεται οι πιο ριζοσπαστικές, οι πιο προχωρημένες, οι πιο ταξικές, οι πιο προλεταριακές, οι πιο συνειδητές, οι μόνες ουσιαστικές; Ή μήπως σαν τις αστικοφιλελεύθερες, ή του Γκάντι (που δεν είχε και βία); Και όταν λέω αστικοφιλελεύθερες, εννοώ με αστικοφιλελεύθερους στόχους. Τι στόχο είχαν οι επαναστάσεις αυτές; αυτό είναι το ζητούμενο, όχι το αν άσκησαν βία (εννοείται ότι επανάσταση σημαίνει βία, εκτός κι αν επικρατήσει αμέσως), η οποία άλλωστε είναι θεμιτή ενάντια σε αυταρχικά καθεστώτα. Είχαν σαν στόχο το γενικό εκλογικό δικαίωμα ή είχαν σαν στόχο μια διχτατορία του προλεταριάτου και άρα την κατάλυση των αστικών πολιτικών δικαιωμάτων (υπό το πρόσχημα της υπέρβασής τους);

Εν κατακλείδι: σε καθεστώτα με ένα μίνιμουμ αστικών ελευθεριών, η πολιτική βία είναι αδιέξοδη. Μόνο σαν σύμπτωμα σήψης και σαν δείχτης νοσηρότητας ενός καθεστώτος έχει αξία· έχει δηλ. αρνητική αξία, όχι θετική. Το σύμπτωμα το ανάγεις στα αίτια, ναι, το κατανοείς, και στη συνέχεια το καταστέλλεις και αίρεις τα αίτιά του, αλλά δεν το μυθοποιείς, δεν το υποστηρίζεις, δεν το χαϊδεύεις. Εννοείται ότι πρέπει να ορίσουμε την πολιτική βία, τι συνιστά βία και τι όχι. Εκεί συμφωνώ με τον Κατρούγκαλο, το είπα και χτες.

Βεβαίως και οι κυρίαρχες ιδέες είναι οι ιδέες της εκάστοτε κυρίαρχης τάξης, είτε καπιταλιστικής είτε κομουνιστικής είτε άλλης, αλλά το θέμα είναι πώς τις ανταγωνίζεσαι, και πώς δε θα πετάξεις το μωρό μαζί με τ' απόνερα του λουτρού του. Επίσης, το αιώνιο πρόβλημα: η ανισότητα δεν έπεσε από τον ουρανό: η "κοινωνία" την έφτιαξε. Εκτός αν μας ψέκασαν εξωγήινοι κάπου στην παλαιολιθική ή στη νεολιθική εποχή. Σε όλη τη φύση υπάρχει ανισότητα, όπως και συνεργατικότητα.

Ποιος άλλος αυθεντικότερος τρόπος υπάρχει από τα δημοψηφίσματα και το γενικό εκλογικό δικαίωμα; Όπως εγώ δεν θέλω να με κλείσουν σ' ένα ψυχιατρείο (καπιταλιστικό ή κομουνιστικό) και να μου εξηγούν ότι αυτά που πιστεύω "μου τα υπαγόρευσαν άλλοι", έτσι και ο ψηφοφόρος δεν θέλει σώνει και καλά κάποιους διαφωτιστές που θα του εξηγήσουν ότι άγεται και φέρεται από επιτήδειους καναλάρχες/εργολάβους/εφοπλιστές/βιομηχάνους. Μπορεί να ξέρει πολύ καλά τι ψηφίζει και τι αποφασίζει, και ποιο κοινωνικό καθεστώς διαλέγει, και συνήθως όχι γιατί θεωρεί το υπάρχον καλό και δίκαιο αλλά γιατί δεν πιστεύει στο εφικτό ενός καλύτερου, είτε γιατί θεωρεί ότι οι αντίμαχες δυνάμεις είναι πολύ ισχυρές είτε γιατί θεωρεί όσους του τάζουν λαγούς με πετραχήλια αγύρτες "σήκω συ να κάτσω γω" και λύκους με δορά προβάτου, είτε και τα δύο. Άρα ό,τι και να πεις, καλύτερη λαϊκή ετυμηγορία από τη δημοψηφισματική και την καθολική εκλογική δεν μπορεί να υπάρξει. Όσο κι αν το γελοιοποίησε η Ρόζα ("αυτοί οι κύριοι νομίζουν ότι μια σοσιαλιστική επανάσταση γίνεται με ψηφοφορία στο κοινοβούλιο"), τελικά δεν υπάρχει κανένας άλλος έγκυρος δημοκρατικός τρόπος από την πειθώ, και μάλιστα μέσα σε συνθήκες ποδηγέτησης της κοινής γνώμης από οργανωμένα συμφέροντα, δηλ. μια πειθώ ενάντια στο ρεύμα. Εννοείται ότι καμιά άρχουσα τάξη δεν πρόκειται να δεχτεί την εκθρόνισή της δια της πολιτικής δημοκρατικής οδού. Θα χρησιμοποιήσει τα όπλα, αν χρειαστεί.
 

Palavra

Mod Almighty
Staff member
Να φέρουμε και ολόκληρο το ποίημα του Καβάφη εδώ:


Εν μεγάλη Eλληνική αποικία, 200 π.X.
Ότι τα πράγματα δεν βαίνουν κατ’ ευχήν στην Aποικία
δεν μέν’ η ελαχίστη αμφιβολία,
και μ’ όλο που οπωσούν τραβούμ’ εμπρός,
ίσως, καθώς νομίζουν ουκ ολίγοι, να έφθασε ο καιρός
να φέρουμε Πολιτικό Aναμορφωτή.

Όμως το πρόσκομμα κ’ η δυσκολία
είναι που κάμνουνε μια ιστορία
μεγάλη κάθε πράγμα οι Aναμορφωταί
αυτοί. (Ευτύχημα θα ήταν αν ποτέ
δεν τους χρειάζονταν κανείς.) Για κάθε τι,
για το παραμικρό ρωτούνε κ’ εξετάζουν,
κ’ ευθύς στον νου τους ριζικές μεταρρυθμίσεις βάζουν,
με την απαίτησι να εκτελεσθούν άνευ αναβολής.

Έχουνε και μια κλίσι στες θυσίες.
Παραιτηθείτε από την κτήσιν σας εκείνη·
η κατοχή σας είν’ επισφαλής:
η τέτοιες κτήσεις ακριβώς βλάπτουν τες Aποικίες.
Παραιτηθείτε από την πρόσοδον αυτή,
κι από την άλληνα την συναφή,
κι από την τρίτη τούτην: ως συνέπεια φυσική·
είναι μεν ουσιώδεις, αλλά τί να γίνει;
σας δημιουργούν μια επιβλαβή ευθύνη.

Κι όσο στον έλεγχό τους προχωρούνε,
βρίσκουν και βρίσκουν περιττά, και να παυθούν ζητούνε·
πράγματα που όμως δύσκολα τα καταργεί κανείς.

Κι όταν, με το καλό, τελειώσουνε την εργασία,
κι ορίσαντες και περικόψαντες το παν λεπτομερώς,
απέλθουν, παίρνοντας και την δικαία μισθοδοσία,
να δούμε τι απομένει πια, μετά
τόση δεινότητα χειρουργική.—

Ίσως δεν έφθασεν ακόμη ο καιρός.
Να μη βιαζόμεθα· είν’ επικίνδυνον πράγμα η βία.
Τα πρόωρα μέτρα φέρνουν μεταμέλεια.
Έχει άτοπα πολλά, βεβαίως και δυστυχώς, η Aποικία.
Όμως υπάρχει τι το ανθρώπινον χωρίς ατέλεια;
Και τέλος πάντων, να, τραβούμ’ εμπρός.





Όσο για τον Πιτσιρίκο, πράγματι, φαίνεται όλο και κάτι να ξέρει από τη βία που δεν είναι βιασύνη:



ScreenHunter_07 Oct. 17 15.44.jpg
 

SBE

¥
Νομίζω ότι επειδή είμαστε μέλη συντηρητικής ως προς τους νεοτερισμούς κοινωνίας, η πιο αναμενόμενη αντίδραση είναι η αρνητική κριτική. Θα μου άρεσε πάντως αν είχαν επιλέξει τα χιουμοριστικά που προτείνονται στο σαρανταμπλόγκ. Γιατί δεν έχουμε ανάγκη βαθυστόχαστα και μυστηριώδη ή φιλοσοφικά, χιουμοριστικά έχουμε ανάγκη.
 

nickel

Administrator
Staff member
SBE, συχνά συμφωνώ με αυτά που γράφεις (και δεν ξέρω αν θα πρέπει να ανησυχώ γι' αυτό). Αλλά νομίζω ότι σπάνια έχω συμφωνήσει τόσο πολύ μαζί σου. Το λέω κυρίως επειδή δεν μπορούσα να αποφασίσω ποια ήταν ακριβώς η γνώμη μου για όλα αυτά. Νομίζω ότι αυτή είναι: ότι το υπόγειο και διαβρωτικό χιούμορ του Καβάφη βρίσκει πραγματικά τη θέση που του αξίζει στον επιλεωφόρειο σχολιασμό των συγκοινωνιών αλλά και της κοινωνίας μας ολόκληρης. Άλλωστε, για να γίνουμε ικανότεροι στο να αντιμετωπίσουμε όσα μας περιμένουν στις προσεχείς δεκαετίες, τι πιο ταιριαστό από το «να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος»;

Αντιγράφω λοιπόν τους καβαφικούς στίχους που κατά τη γνώμη του αναρτήσαντος προσφέρονται για να γραφτούν είτε πάνω σε λεωφορεία είτε σε στάσεις λεωφορείων. Τα σχόλια είναι δικά του.

1. Είναι κι αυτή μια στάσις. Νοιώθεται. (στις στάσεις)
2. Στους δρόμους θα γυρνάς τους ίδιους (…) Για τα αλλού — μη ελπίζεις
3. Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος
4. Το φθάσιμον εκεί είν' ο προορισμός σου
5. Μα πάντα κάτι βγαίνει και μας σταματά [αυτό μπορεί να βγαίνει όταν συναντούν π.χ. πορεία ή διαδήλωση]
6. Εδώ ας σταθώ [αυτό μπαίνει σε παλιά λεωφορεία]
7. Επέστρεφε συχνά και παίρνε με
8. Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασεν η ώρα [κι αυτό για στάσεις]
9. Εδώ που έφθασες, λίγο δεν είναι [πάει παντού, σε στάσεις, λεωφορεία κλπ.]
 
Top