Ακριβώς. Ας θυμηθούμε το κεϋνσιανό απόκρυφο «να προσλάβουμε συνεργεία απλώς και μόνο για να ανοίγουν τρύπες στο δρόμο και μετά να τις κλείνουν».
Ο πρόεδρος του Ωνασείου Αντώνης Παπαδημητρίου εξήγησε διά μακρών στα
Νέα του Σαββάτου (
Save Athens!, συνέντευξη στη Μαίρη Αδαμοπούλου, 2.3.2013) τις σκέψεις του ιδρύματος.
Εμείς ας έχουμε υπόψη μας το εξής: η ανάπλαση αφορά αποκλειστικά τον οδικό άξονα Αμαλίας--Σύνταγμα--Πανεπιστημίου--Ομόνοια--Πατησίων (
για την ακρίβεια 28ης Οκτωβρίου)--Πλατεία Αιγύπτου. Αν πετύχει και υλοποιηθούν τα σχέδια (γιατί έχουμε δει πολλά οράματα να περικόπτονται αδυσώπητα), οι Αθηναίοι θα έχουν μια ωραία διαδρομή περιπάτου, καλύτερη από της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, οι τιμές των ακινήτων θα ανέβουν τεχνητά (κανείς όμως δεν θα μπορεί να τις αντέξει), και η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στις παρυφές του άξονα (Τρίτης Σεπτεμβρίου, Αριστοτέλους, Λεωφόρος Αλεξάνδρας) θα πολλαπλασιαστεί μέχρι ασφυξίας. Κι επειδή το έργο το είδαμε στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ξέρουμε από τώρα ότι ο πεζόδρομος θα γίνει εν ριπή οφθαλμού ένα τεράστιο πάρκιν, όπου θα συνωστίζονται αυτοκίνητα και μηχανάκια.
Δεν είναι έργο βιτρίνας
«Το ακριβώς αντίθετο. Είναι ένα έργο αναπτυξιακό. Δεν είναι ένα έργο βιτρίνας. Το να μιλάμε λοιπόν για μια πεζοδρόμηση και μια δενδροφύτευση νομίζω ότι υποβιβάζει και το όραμα των ίδιων των Αθηναίων. Όταν υλοποιηθεί --κάτι που πιστεύω ότι θα συμβεί πολύ γρήγορα-- ο μέσος Αθηναίος θα έχει κάθε λόγο να πάει να δουλέψει, να κατοικήσει, να διασκεδάσει, ακόμη και απλώς να περπατήσει στην Πανεπιστημίου. Ο κόσμος θα κατεβαίνει στο κέντρο, κατά συνέπεια θα υπάρχει και αγοραστικό κοινό. Και η οικονομική ζωή ανεβάζει και την κοινωνική ζωή. Όπου έχει υλοποιηθεί τέτοιο έργο, στη Βασιλεία, στη Ζυρίχη, στη Βαρκελώνη, έχει ανέβει το ακαθάριστο εθνικό προϊόν της πόλης και κατά συνέπεια της χώρας», υποστηρίζει ο Αντώνης Παπαδημητρίου.
Η ασφάλεια δεν εξαρτάται μόνο από την Αστυνομία
Ακόμη όμως κι αν επιστρέψει ο κόσμος στα γραφεία και στα καταστήματα του κέντρου το πρωί, ποιος διασφαλίζει ότι ένας δρόμος δενδροφυτευμένος και χωρίς αυτοκίνητα δεν θα αποδειχθεί επικίνδυνος για όσους τον διασχίζουν τη νύχτα;
«Η ασφάλεια όμως ενός δημόσιου χώρου δεν εξαρτάται μόνο από την Αστυνομία και τα μέτρα που θα λάβει η Πολιτεία. Εξαρτάται και από την παρουσία των πολιτών. Εάν οι πολίτες αγαπήσουν αυτό τον χώρο --και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα-- τότε θα πάνε και θα ζήσουν εκεί. Και μόνο η παρουσία τους θα εμποδίσει όλες τις παραβατικές συμπεριφορές».
Εντάξει, καταλάβαμε. Τουλάχιστον το ίδρυμα έχει ευρύτερο όραμα:
Αναδόμηση ανά οικοδομικό τετράγωνο
Αν υποθέσουμε πως το Re-think Athens επιτυγχάνει τους στόχους του, ποια θα ήταν η παρέμβαση που θα ήθελε να δει ο Αντώνης Παπαδημητρίου στην Αθήνα ώστε η πόλη να αποκτήσει την ιδανική εικόνα;
«Οι περιοχές όπως η Κυψέλη, τα Πατήσια, τα Εξάρχεια, η Νεάπολη, τα Σφαγεία που είναι κάτω από την Ακρόπολη, είναι γεμάτες με πολυκατοικίες που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των κατοίκων και καταρρέουν. Θα ήθελα να βρεθεί ένας τρόπος ώστε να γίνει αναδόμηση ανά οικοδομικό τετράγωνο. Να φύγουν δηλαδή οι παλιές πολυκατοικίες, αυτές που δεν εξυπηρετούν πια, και να χτιστεί σε κάποιο σημείο του τετραγώνου μια μεγάλη οικοδομή που να είναι αισθητικά άρτια, με τις ανέσεις που περιμένει ο μέσος πολίτης και υπόγειο γκαράζ. Αν σκεφτείτε ότι ένα οικοδομικό τετράγωνο έχει 8-10 πολυκατοικίες, με μια οικοδομή που θα καταλαμβάνει 25%-33% του τετραγώνου θα αποδίδεται όλο το υπόλοιπο για πράσινο. Δεν είναι ανέφικτο να εφαρμοστεί, αρκεί να γίνει μια υπέρβαση. Θα υπάρξουν οι γνωστές αντιδράσεις, κάτι που μπορεί να γίνει σε μια περιοχή που προσεγγίζουμε τώρα και έχει άμεση σχέση με την ανάπλαση».
«Ας καταπιούμε αυτή την μπουκιά και θα δούμε για τα υπόλοιπα. Ήδη έχουμε τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, που είναι ένα τεράστιο πρότζεκτ και το οποίο άρχισε να λειτουργεί. Μόλις στήσαμε τη Στέγη και έχει πάρει τον δρόμο της...