συνοδεύονται από (και ουχί τρώγονται με)συγγένειες που συνοδεύονται εξάλλου με πολλές συγγένειες
ακριβέςΤέλος, δεν είναι ακριβώς
Μόνο ένα αρκεί. Πριν τον Αλέξανδρο Ά* οι Μακεδόνες δεν συμμετείχαν σε ολυμπιακούς (στους οποίους συμμετείχαν μόνο Έλληνες). Απόδειξη για τίποτα δεν είναι, είναι όμως ένδειξη.
* που ονομάστηκε Φιλέλληνας, παρεμπιπτόντως, κάτι που δεν θα συνέβαινε αν θεωρούσαν ότι ήταν Έλληνας.
Τα Καρικά για παράδειγμα εμφανίζονται την εποχή που ξέρουμε ότι η καρική φθίνει ολοταχώς, λόγω του προϊόντος εξελληνισμού της περιοχής. Θα ήταν παράλογο να μην εμφανιστούν τα υποτιθέμενα μη ελληνικά μακεδονικά, σε μια περιοχή που έδειξε ένα ισχυρό ενδιαφέρον για το ντόπιο παρελθόν μετά την κατάλυση του μακεδονικού βασιλείου και μέχρι την προχωρημένη ρωμαϊκή περίοδο.
Πάνω που θεωρούσα ότι το θέμα είναι τελειωμένο, εμφανίστηκε αυτό το φρυγικό φυλετικό υπόστρωμα.Ε Η μόνη σοβαρή διχογνωμία που υπάρχει είναι κατά πόσο η διάλεκτος αυτή είχε επηρεαστεί από το φρυγικό (μη ελληνικό) φυλετικό υπόστρωμα της περιοχής. Άλλοι ερμηνεύουν κάποια φωνολογικά φαινόμενα ως ένδειξη της επιρροής αυτής, άλλοι ως φωνολογικά φαινόμενα που μπορούν κάλλιστα να ερμηνευτούν εντός της ελληνικής.
Μπορούμε να πούμε με σοβαρές ενδείξεις ότι από την εποχή που οι Μακεδόνες γίνονται το κυρίαρχο φύλο στην περιοχή μεταξύ του Βερμίου και του Αξιού και, αργότερα, της Πιερίας και της δυτικής Μακεδονίας (μια διαδικασία που ξεκινά χονδρικά από τον έβδομο αιώνα) στην περιοχή αυτή η πλειονότητα των κατοίκων μιλούσε μια ελληνική διάλεκτο. Δεν μπορούμε να πούμε τι μιλούσαν νωρίτερα. Τα περί Φρυγών είναι μια υπόθεση, που ενισχύεται σοβαρά από τους μύθους περί εκδίωξης των Φρυγών / Βριγών από τους Μακεδόνες και τη μετανάστευση των πρώτων στη ΒΔ Μικρασία, καθώς και από τα θρησκευτικά παράλληλα μεταξύ Μακεδονίας και Φρυγίας σε πολύ μεταγενέστερες εποχές. Στην ευρύτερη περιοχή ζούσαν ακόμη Θράκες (που εκδιώχθηκαν από την Πιερία νωρίς, αλλά παρέμειναν σε διάφορα σημεία της ανατολικής Μακεδονίας έως πολύ αργότερα), στη δυτική Μακεδονία υπήρχε η αναμενόμενη επιρροή από ιλλυρικά φύλα. Τα πράγματα είναι λίγο πιο πολύπλοκα στην πέραν του Αξιού κεντρική και ανατολική Μακεδονία (εξαιρουμένης της Χαλκιδικής), που κατακτάται και εποικίζεται λίγο αργότερα και πολύ πιο σταδιακά από τους Μακεδόνες. Εκεί υπάρχει ένα επιχώριο υπόστρωμα, το οποίο ανιχνεύεται μόνο στο ονομαστικό της περιοχής, και το οποίο έχει εμπλακεί σε σύγχρονες επιστημονικές συζητήσεις Βαλκάνιων επιστημόνων με ολίγον εθνικιστική ατζέντα (το διεκδικούν οι Βούλγαροι ως θρακικό, κάτι που σίγουρα δεν ισχύει, το διεκδικούν οι βορειοδυτικοί μας γείτονες ως ντόπιο μακεδονικό, κάτι που δεν σημαίνει τίποτε, πού και πού και κανένας ξέμπαρκος Αλβανός ως ιλλυρικό). Η σωστή απάντηση γι' αυτό το υπόστρωμα είναι τρέχα γύρευε.Πάνω που θεωρούσα ότι το θέμα είναι τελειωμένο, εμφανίστηκε αυτό το φρυγικό φυλετικό υπόστρωμα.
Και συνειδητοποίησα ότι έχω ξεχάσει πως οι Έλληνες ήταν κάποτε μετανάστες, στην περιοχή της σημερινής Ελλάδος.
Οπότε ίσως το ερώτημά μου δεν έχει τεθεί και πολύ σωστά. Υπάρχει κάποια περίοδος (και πότε) που να μπορούμε να πούμε με σοβαρές ενδείξεις να είμαστε σωστοί, ότι στην Μακεδονία μιλούσαν κάποια Ελληνική διάλεκτο, και τι μιλούσαν πιο πριν;
Η σωστή απάντηση κι εδώ είναι τρέχα γύρευε.Και ένα παράλληλο ερώτημα. Ξέρουμε ότι στην Ελλάδα έγιναν διαδοχικές μεταναστεύσεις με τις πρώτες να ξεκινούν την παλαιολιθική εποχή και να συνεχίζονται κατά την νεολιθική εποχή. Έχουμε καμιά άποψη για το τι γλώσσες - διαλέκτους μιλούσαν οι παλαιότεροι των ιστορικών περιόδων κάτοικοι της περιοχής;
-----------
Έχουμε καμιά άποψη για το τι γλώσσες - διαλέκτους μιλούσαν οι παλαιότεροι των ιστορικών περιόδων κάτοικοι της περιοχής;
Στο σχολείο μάθαμε ότι η ιστορία ξεκινάει με τη γραφή. Άμα δεν υπάρχει γραφή, τι να ξέρουμε; Άντε να πούμε ότι μερικές λέξεις και τοπωνύμια της Ελλάδας δεν μοιάζουν ινδοευρωπαϊκής προέλευσης. Αυτό δεν μας λέει και πολλά γιατί όπως θα δεις και στα παραδέιγματα της Βικιπαίδειας, μερικά που δεν μοιάζουν μπορεί και να είναι. Και φαίνεται ότι ο καθένας έχει και τη θεωρία του, γνωστό π.χ. είναι ότι ο Έβανς πίστευε ότι η γραμμική Β δεν είναι ελληνική γλώσσα και από τη θέση του μεγαλο-ειδικού υπονόμευε την έρευνα προς αυτή την κατεύθυνση (και τελικά πρόοδος υπήρξε μετά το θάνατό του).
Το μόνο 1000% βέβαιο είναι ότι δεν ήταν πρώιμα σλαβομακεδονικά.
Ελληγενή, δεν έχει σημασία αν είχε στοιχεία ή όχι ο Έβανς κλπ, είναι γεγονός ότι χρησιμοποιούσε την επιρροή του για να κατευθύνει την αρχαιολογία εκεί που του άρεσε. Και δε νομίζω ότι οφειλόταν αυτό σε προσωπική ιδιοσυγκρασία αλλά ήταν πολιτικά τα κίνητρά του. Την βρετανική αυτοκρατορία τη βόλευε το διαίρει και βασίλευε, ακόμα κι αν η διαίρεση αφορούσε πολιτισμούς που είχαν πάψει να υπάρχουν αιώνες πριν.
Τέλος συζήτησης.
Αυτό ισχύει για όλες τις επιστήμες της εποχής, και θα ισχύει και για τις σημερινές το 2300 (αρκεί να μην έχουμε εξαφανίσει εντωμεταξύ τον πλανήτη). Η σύγκριση που κάνεις εσύ δεν είναι δίκαιη και ορθή: κρίνεις με σημερινά κριτήρια τη μεθοδολογία του χτες.Αυτό σημαίνει ότι η σύγκριση που επιχειρείς δεν είναι δίκαιη ούτε ορθή, ειδικά όταν μιλάμε για επιστήμες που ήταν σχεδόν αγέννητες και οι μεγάλοι τους εκπρόσωποι ήταν σαν γιατροί-μάγοι που έκαναν βουντού και ό,τι έλεγαν ήταν θεόπνευστο. Η αρχαιολογία και η γλωσσολογία προ Β'ΠΠ ήταν ότι και η ιατρική του 1800: ξόρκια, λιβάνια και ραντομιές.
Κόψε κάτι, η συγκριτική γλωσσολογία έκανε τα μεγάλα της θαύματα πριν από τον Πόλεμο· και αν δεις τις διαμάχες για το Ομηρικό ζήτημα ή την καταγωγή των μυθολογιών στο γύρισμα του αιώνα, θα δεις πως κάθε άλλο παρά μπορούσε κανείς να κατευθύνει ολόκληρο κλάδο με την αυθεντία του.Σοβαρά τώρα, επαναλαμβάνω για μια ακόμη φορά ότι η επιστήμη του σήμερα είναι διαφορετική. Κανείς δεν μπορεί να κατευθύνει ολόκληρο κλάδο, τα πράγματα είναι απείρως πιο αξιοκρατικά (στην ουσία η αξιοκρατία στην επιστήμη είναι σύγχρονη) και όλες οι επιστήμες έχουν πλέον σταθερές και ισχυρές βάσεις, σοβαρές μεθοδολογίες, μεγαλύτερο όγκο βιβλιογραφίας και πολύ περισσότερο λαό.
Αυτό σημαίνει ότι η σύγκριση που επιχειρείς δεν είναι δίκαιη ούτε ορθή, ειδικά όταν μιλάμε για επιστήμες που ήταν σχεδόν αγέννητες και οι μεγάλοι τους εκπρόσωποι ήταν σαν γιατροί-μάγοι που έκαναν βουντού και ό,τι έλεγαν ήταν θεόπνευστο. Η αρχαιολογία και η γλωσσολογία προ Β'ΠΠ ήταν ότι και η ιατρική του 1800: ξόρκια, λιβάνια και ραντομιές.
Αυτό ισχύει για όλες τις επιστήμες της εποχής, και θα ισχύει και για τις σημερινές το 2300 (αρκεί να μην έχουμε εξαφανίσει εντωμεταξύ τον πλανήτη). Η σύγκριση που κάνεις εσύ δεν είναι δίκαιη και ορθή: κρίνεις με σημερινά κριτήρια τη μεθοδολογία του χτες.