Διακινδυνεύοντας για μια ακόμα φορά να δυσαρεστήσω πολλούς, θα προσπαθήσω να εκφράσω τον προβληματισμό μου με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σαφήνεια.
Κατά τη γνώμη μου το πράγμα έχει δύο όψεις, όπως κάθε νόμισμα. In principle και in detail.
In principle, ως γενική αρχή δηλαδή, είμαι -όπως και όλοι εδώ μέσα, υποθέτω- κάθετα και απερίφραστα αντίθετη σε οτιδήποτε βρομάει βία, τραμπουκισμό, θρασυδειλία (και ειδικά επιθετικότητα εναντίον του πιο αδύνατου και ανυπεράσπιστου), κανιβαλισμό της προσωπικότητας κάποιου (του οποιουδήποτε). Γι' αυτό το λόγο ήμουν πάντα κατηγορηματικά εναντίον των γιαουρτωμάτων, των ξυλοδαρμών και των προπηλακισμών που γίνονταν μέχρι πριν από λίγο καιρό από έναν όχλο με αντίπαλο ένα -κατά κανόνα- και ανυπεράσπιστο -κατά τεκμήριο- άτομο. Οποιουδήποτε πολιτικού χώρου και όσο χεσμένη κι αν είχε τη φωλιά του. Τα λαϊκά δικαστήρια ανέκαθεν με ανατρίχιαζαν, δεδομένου ότι στην πλειοψηφία τους απαρτίζονταν από τρικοτέζες, τα δε δήθεν impromptu, του δρόμου και εν θερμώ, ακόμα περισσότερο.
Το επίπεδο της σάτιρας στην εποχή μας είναι από μέτριο έως πάρα πολύ κακό, όχι τόσο γιατί στερείται το απαραίτητο υπαινικτικό χιούμορ και μοιάζει περισσότερο με χοντροκομμένη και άτεχνη πλάκα -δεν θα επικαλεστώ κι εγώ τον Αριστοφάνη, έχει γίνει ντονέρ ο δυστυχής στον τάφο του- όσο γιατί υποθάλπει τεχνηέντως την ψυχολογία του όχλου, δίνει άλλοθι, κλείνει πονηρά και λαϊκίστικα το ματάκι, μαζεύει δημοφιλία χαϊδεύοντας τα πιο ταπεινά ένστικτα του κοσμάκη. Που ταλαιπωρημένος και τσακισμένος απ' όσα τον βαράνε καθημερινά από παντού παραδέρνει σαν ζαλισμένο κοτόπουλο. Και τη στιγμή της ανα-ψυχής του, κάποιοι του σερβίρουν έτοιμο στο πιάτο το εξιλαστήριο θύμα: αποδιοπομπαίος τράγος αλά κρεμ με σος από λαμογιά και οσμή σκανδάλου. Κι όποιον πάρει ο Χάρος.
Η κυρία Κανέλλη δεν μου είναι συμπαθής. Ούτε ως προσωπικότητα ούτε ως πολιτική πορεία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι αναγνωρίζω στο κάθε κασιδιάρικο το δικαίωμα να σηκώνει χέρι πάνω της. Κανείς δεν έχει δικαίωμα να σηκώνει χέρι σε κανέναν. Ούτε ιδιωτικά ούτε δημόσια. Εδώ δεν υπάρχουν λεπτές αποχρώσεις, δεν υπάρχουν εξαιρέσεις, δεν υπάρχουν ναι μεν αλλά. Απαγορεύεται! Τελεία και παύλα.
Και τώρα μπαίνει η δυσπιστία...
Η κυρία Κανέλλη μάς έχει δώσει, και φροντίζει πάντα να μας συντηρεί, την εικόνα της άτεγκτης, της τσαμπουκαλούς, αυτής που δεν κωλώνει, ρε παιδί μου, τα γράφει όλα εκεί που δεν πιάνει το μελάνι και βροντοφωνάζει το δίκιο. Κάτι κουτσαβάκια τα τρώει για πρωινό, κάτι πολιτικάντηδες τους μασάει και τους φτύνει κουρέλια, να κάτι φραντζόλες πάνω στο έδρανο της Βουλής, να το τσιγαράκι το αναμμένο στα τηλεοπτικά πάνελ, να οι αγριοφωνάρες σε όποιον της πάει κόντρα, να οι παλικαρίσιες εθνοπατριωτικές κορόνες με ολίγη από συνωμοσιολογία στα ξένα κανάλια --με άλλα λόγια, πιο αντράκι από κάτι χλεχλέδες που θέλουν να λέγονται άντρες.
Και μετά ήρθε το χαστούκι... Και ο μάγκας έγινε έξαφνα μια εύθραυστη κυρία που δεν τολμά ούτε να ασκήσει το στοιχειώδες δικαίωμα που έχει ως πολίτισσα ή τη στοιχειώδη υποχρέωση που έχει ως πολιτικό πρόσωπο: να τραβήξει μια βαρβάτη μήνυση στον σιχαμερό χρυσαυγίτη, όπως επισήμανε και ο Κώστας.
Και όταν βρίσκεται ξαφνικά αντιμέτωπη με την αισχρή, ηλίθια, ανόητη, απαράδεκτη ταχαμουδήθεν πλακίτσα των απερίσκεπτων, επιπόλαιων, σαχλών ταχαμουδήθεν σατιρικών κωμικών, καταρρέει ( ; ) αποχωρεί στο διάλειμμα (!) και επανέρχεται κλαίουσα επί δεκάλεπτο+ on air για να... Τι; Να παραπονεθεί για την ταραχή που πήρε; Να βγάλει άλλον έναν δεκάρικο; Να δώσει άλλο ένα σόου από εκείνα που της έχουν γίνει πλέον μανιέρα, επειδή έχει αντιληφθεί ότι το προϊόν της -δίκαιο και σωστό στο μεγαλύτερο μέρος του- γίνεται πιο ευπώλητο όταν συνοδεύεται από θέαμα;
Και πού πήγε ο τσαμπουκάς; Γιατί δεν περίμενε να περάσουν τα δάκρυα της ταραχής πριν ξαναμπεί στο στούντιο και κατακεραυνώσει θεούς και δαίμονες; Και γιατί παραιτήθηκε από αυτό το Παναθηναϊκοτέτοιο (που σκασίλα μου, γάβρος είμαι, για το σημειολογικόν του πράγματος μιλάω); Για να τιμωρήσει τον Αλαφούζο; Επειδή;
Κατά τη γνώμη μου, μετά από την περιπέτειά της, η κυρία Κανέλλη όφειλε να παρουσιάσει ψύχραιμο και επεξεργασμένο λόγο. Τότε θα γινόταν και πιο πειστική και πολύ πιο συμπαθής. Χωρίς σόου. Όχι επειδή είναι κακό να κλαίει ένας άνθρωπος. Κάθε άλλο. Όχι έτσι όμως. Σχεδόν λυπήθηκα την κυρία που της έπαιρνε συνέντευξη...
Και τώρα, τι; Θα αποφασίσει να μηνύσει κανέναν για ψυχική οδύνη και ανήκεστο βλάβη και δεν ξέρω πώς αλλιώς τα λένε οι νομικοί; Θα αποφασίσει να κάνει κάτι ουσιαστικότερο από το να κοπανάει φραντζόλες πάνω στο βήμα, τη γροθιά στο τραπέζι (του πάνελ) και το κεφάλι της στον τοίχο (μεταφορικά); Αν ναι, θα είμαι πέρα για πέρα μαζί της, έμπρακτα, γιατί τότε όλα θα έχουν νόημα. Αν όχι, θα γίνομαι όλο και πιο δύσπιστη στα on air δάκρυα και την on air ταραχή της.
Ιδού στάδιον δόξης λαμπρόν για την κυρία Κανέλλη: να είναι η πρώτη που θα κηρύξει ανένδοτο κατά του ναζισμού, πρώτα μέσα στο Κοινοβούλιο και κατόπιν όπου φτάνει η δύναμή της. Έμπρακτα.