Αρνητές του Δαρβίνου οι μισοί Έλληνες

Πολλοί άνθρωποι στον πλανήτη συνεχίζουν να αρνούνται την εξελικτική θεωρία -παρ' ότι το 2009 έχει κηρυχθεί «έτος Δαρβίνου»- με τους Έλληνες να είναι ανάμεσα στους πρώτους αμφισβητίες. Αυτή η άρνηση αποδίδεται σε έλλειψη παιδείας ή θρησκευτικούς παράγοντες. Πάντως, η Εκκλησία δηλώνει ότι θεωρεί την εξελικτική θεωρία συμβατή με τη χριστιανική πίστη.

«Η εγκύκλιος παιδεία των συμπολιτών μας έπασχε ανέκαθεν, και με δεδομένο την ελάχιστη βιολογία που διδάσκονται, σε συνδυασμό με την υπέρμετρη διδασκαλία των θρησκευτικών, θα μου προκαλούσε εντύπωση το αντίθετο - να ήμασταν δηλαδή έτοιμοι να αποκηρύξουμε τη δημιουργία της φύσης με τη βιβλική της έκδοση ή και με τη "μοντέρνα" λογική της, δηλαδή αυτή του νοήμονος σχεδιασμού», δηλώνει στην εφημερίδα Τα Νέα ο κ. Χρήστος Λούης, πρόεδρος του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Για τον κ. Λούη το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της «σχέσης» των Ελλήνων με τον Κάρολο Δαρβίνο είναι ότι, όπως φαίνεται, το πρόβλημα δεν είναι πως δεν τον αποδέχονται -όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες- αλλά ότι δεν γνωρίζουν τι πρέσβευε.


Η συνέχεια, εδώ.

Πάντως, δύο πράγματα μου κάνουν εντύπωση σε σχέση με αυτό το άρθρο:

1. Το αυθαίρετο συμπέρασμα ότι η άρνηση του Δαρβινισμού οφείλεται σε έλλειψη παιδείας, μεταξύ άλλων.
2. Ότι το in.gr μόλις ανακάλυψε το λόγο που μερικοί πολίτες θα κάνουν μήνυση στο Δήμο Πατραίων για την παρουσία άρματος Εφραίμ στο καρναβάλι!
:D :D :D
 

nickel

Administrator
Staff member
Ο δαρβινισμός διδάσκεται στα σχολεία στην τρίτη τάξη του Λυκείου, στο 3ο από τα τρία κεφάλαια της Βιολογίας Γενικής Παιδείας (το κεφάλαιο υπάρχει εδώ σε PDF). Ίσως και νωρίτερα, αν κρίνω από το άρθρο του in.gr.

Δεν διδάσκεται ως η κυρίαρχη θεωρία για την εμφάνιση των ειδών και του ανθρώπου πάνω στη Γη σε αντιδιαστολή προς τον δημιουργισμό. Περισσότερο γίνεται σύγκριση με τη θεωρία του Λαμάρκ. Δεν υπάρχει ούτε υποψία της διαμάχης που υπάρχει στις ΗΠΑ. Δεν φέρνουν τη θρησκεία μέσα στη βιολογία, αλλά εντέλει προκύπτει μια θολή εικόνα.

Από προσωπικές έρευνες (ερωτήσεις σε συμμαθητές και φίλους των παιδιών μου) είχα αντιληφθεί ότι δεν έδιναν ιδιαίτερη σημασία στο θέμα, συνήθως δεν το είχαν διδαχτεί (δεν είχαν φτάσει μέχρι εκεί), αλλά ταυτόχρονα δεν ήταν παιδιά που κουβαλούσαν από την οικογένεια ή το κατηχητικό κάποια βιβλικής προέλευσης αντίληψη για τη δημιουργία του κόσμου.

Ακόμα πάντως και στο άρθρο του in.gr βλέπουμε να επαναλαμβάνονται άστοχες διατυπώσεις του είδους «στην ιδέα ότι ο άνθρωπος κατάγεται από τον πίθηκο». Έχω δηλαδή τη φρικτή υποψία ότι πολλοί δεν ξέρουν καν τι ακριβώς τους ρωτάνε, αλλά θα πρέπει πρώτα να μελετήσω την έρευνα του New Scientist.

Υπάρχει πάντως και το ψήφισμα για την ένταξη της διδασκαλίας της εξέλιξης στο ελληνικό σχολείο. Και υπάρχει και η οικονομική κρίση που θα δείξει πόσο έχουμε εξελιχθεί ως είδος...
 
1. Το αυθαίρετο συμπέρασμα ότι η άρνηση του Δαρβινισμού οφείλεται σε έλλειψη παιδείας, μεταξύ άλλων.

Από πού κι ως πού αυθαίρετο; Είδε κανείς δίκες, αρθρογραφία, βιβλία κ.λπ. όπως συμβαίνει/συνέβη σε άλλες χώρες; Και μετά λέμε πως η Αμερική είναι οπισθοδρομική επειδή οι μη φονταμενταλιστές (στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και πάρα πολλοί πιστοί) τσακώνονται με τους φανατικούς. Τουλάχιστον εκεί (εδώ) έχουν καταλάβει πως το ζήτημα είναι σημαντικό και το εξετάζουν...
 
Από πού κι ως πού αυθαίρετο; Είδε κανείς δίκες, αρθρογραφία, βιβλία κ.λπ. όπως συμβαίνει/συνέβη σε άλλες χώρες; Και μετά λέμε πως η Αμερική είναι οπισθοδρομική επειδή οι μη φονταμενταλιστές (στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και πάρα πολλοί πιστοί) τσακώνονται με τους φανατικούς. Τουλάχιστον εκεί (εδώ) έχουν καταλάβει πως το ζήτημα είναι σημαντικό και το εξετάζουν...

Δεν καταλαβαίνω καθόλου τι θες να πεις. Είναι αυθαίρετο γιατί το να αρνείσαι τον Δαρβίνο δεν σημαίνει ότι δεν έχεις παιδεία ή δεν το έχεις ψάξει. Αυτό. Τώρα, τα άλλα, δεν με απασχολούν...
 
Δεν καταλαβαίνω καθόλου τι θες να πεις. Είναι αυθαίρετο γιατί το να αρνείσαι τον Δαρβίνο δεν σημαίνει ότι δεν έχεις παιδεία ή δεν το έχεις ψάξει. Αυτό. Τώρα, τα άλλα, δεν με απασχολούν...

Το παράθεμα από το αρχικό κείμενο έλεγε:

"το πρόβλημα δεν είναι πως δεν τον αποδέχονται -όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες- αλλά ότι δεν γνωρίζουν τι πρέσβευε."

Αυτό που έγραψα πριν (ότι στην Ελλάδα ουδέποτε υπήρξε σοβαρός κι εκτεταμένος δημόσιος διάλογος πάνω στον Δαρβίνο, κάτι που έγινε/γίνεται σε άλλες χώρες) σκοπό είχε να επεξηγήσει αυτό που είπε ο καθ. Λούης, δηλαδή ότι στην Ελλάδα δεν γνωρίζουν τι σημαίνει Δαρβινισμός.

Η δική σου απάντηση είναι πως υπάρχουν άνθρωποι που ξέρουν περί Δαρβινισμού, αλλά δεν τον αποδέχονται. Πολύ ωραία, αλλά αυτό είναι τελείως άσχετο. Όταν γράφουμε/μιλούμε σχετικά με την κοινωνία και λέμε "Στην Ελλάδα δεν τρώνε τους νεκρούς" θα ήταν αστείο να απαντήσει κανείς πως "Έχουν υπάρξει περιστατικά όπου κάποιος έφαγε το πτώμα της γυναίκας του".
 
Κι επειδή Ambrose ξέρω ότι τον Ντώκινς τον αγαπάς ακόμα περισσότερο κι από τον Δαρβίνο, :) δίνω παρακάτω ένα κείμενο που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο TLS:

Dawkins on Darwin
 
"Αυτή η άρνηση αποδίδεται σε έλλειψη παιδείας ή θρησκευτικούς παράγοντες."
 
Από πού κι ως πού αυθαίρετο; Είδε κανείς δίκες, αρθρογραφία, βιβλία κ.λπ. όπως συμβαίνει/συνέβη σε άλλες χώρες;
Σε ντοκιμαντέρ-βιογραφία για τον Δαρβίνο του Χίστορι Τσάνελ, απόγονός του παραπονείται που ο κόσμος δεν ξέρει και έχει σύγχυση για το τι βασικά πρέσβευε η θεωρία του. Και δεν αναφέρεται στην Ελλάδα βέβαια.

@Νίκελ
Αν δεν είναι από δαρβινική πεποίθηση, να ελπίσω ότι θα δούμε πάλι μια άλλη αβατάρα, τώρα που αφομοιώσαμε το μήνυμα; :)


--------------------------------------
Απάντηση Νίκελ, χάριν της ιστορίας:
Μετά από τα συνδυασμένα πυρά που δέχτηκα,
η αβατάρα με τον εκτελεστή που ανοίγει κεφάλια έγινε πιο ... ανοιξιάτικη.
 

Attachments

  • ogre.jpg
    ogre.jpg
    27.3 KB · Views: 249
  • Springtime.jpg
    Springtime.jpg
    33.9 KB · Views: 255
Last edited by a moderator:
Σε ντοκιμαντέρ-βιογραφία για τον Δαρβίνο του Χίστορι Τσάνελ, απόγονός του παραπονείται που ο κόσμος δεν ξέρει και έχει σύγχυση για το τι βασικά πρέσβευε η θεωρία του. Και δεν αναφέρεται στην Ελλάδα βέβαια.

OK, αλλά αυτό που ενδιαφέρει εμένα βασικά δεν είναι η υστεροφημία του Δαρβίνου, αλλά η εξελικτική κοσμοθεωρία. Από επιστημονική άποψη τα έργα του Δαρβίνου, του Νεύτωνα κ.λπ. δεν είναι απαραίτητο να τα διαβάσεις για να μάθεις τις θεωρίες τους (ενώ π.χ. ένας πλατωνιστής πρέπει να διαβάσει τα έργα του Πλάτωνα).

Εν ολίγοις, συμφωνώ ότι γενικά ο κόσμος είναι απαίδευτος στα περί εξέλιξης, αλλά πιστεύω ότι στην Ελλάδα τα πράγματα είναι χειρότερα, από αυτή τη σκοπιά τουλάχιστον.
 
Μετά από τα συνδυασμένα πυρά που δέχτηκα, η αβατάρα με τον εκτελεστή που ανοίγει κεφάλια έγινε πιο ... ανοιξιάτικη.
Πωπώ ομορφιές, και πού να το αποδώσουμε τώρα; Στις δυνάμεις της εξέλιξης (συνδυασμένα πυρά) ή στον Δημιουργό; Νομίζω είναι καλό παράδειγμα συμβατότητας των δύο θεωριών. :)
 
Εγώ δεν πιστεύω ότι υπάρχει άνθρωπος σήμερα στην Ελλάδα που να μην ξέρει τη θεωρία της εξέλιξης (αλήθεια υπάρχουν επίσημα στατιστικά στοιχεία γι' αυτό; ) Τώρα, αν θέλει να την δεχτεί ή όχι, είναι δικό του ζήτημα. Όταν οι περισσότεροι λένε ότι ο άνθρωπος κατάγεται από τον πίθηκο, φαντάζομαι ότι εννοούν κάποιο πιθηκοειδές. Ποιον πίθηκο; Τώρα, όσον αφορά το θέμα των θρησκευτικών, τι να λέμε... Ας καταργηθεί κάποια στιγμή, να γίνει και ο διαχωρισμός κράτους-εκκλησίας, να τελειώνει αυτή η ιστορία.
 

curry

New member
Κι εγώ είχα σοκαριστεί όταν ανακάλυψα ότι υπάρχουν αναλφάβητοι (και μάλιστα νέοι άνθρωποι) στην Ελλάδα, αλλά δεν το έριξα στην άρνηση, βρε Αμβρόσιε! :)
 

curry

New member
Και από το TVXS, με κάποια στατιστικά στοιχεία στις δύο τελευταίες παραγράφους:

Αρκετοί είναι οι άνθρωποι στον πλανήτη μας που εξακολουθούν να αρνούνται την εξελικτική θεωρία, παρά το γεγονός ότι το 2009 έχει κηρυχτεί «έτος του Δαρβίνου», με τους Έλληνες να πρωτοστατούν ανάμεσα στους αμφισβητίες. Τα αίτια, σύμφωνα με τους ακαδημαϊκούς, μπορούν να εντοπιστούν στην ελλιπή διδασκαλία του μαθήματος της Βιολογίας στο σχολείο και στη υπέρμετρη διδασκαλία των Θρησκευτικών.

Παρά το γεγονός ότι σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα έχει αποδεχτεί την ορθότητα και τη συμβολή του Δαρβίνου, η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία θεωρεί την θεωρία του συμβατή με τη χριστιανική πίστη και η Αγγλικανική αποδέχεται λανθασμένες εκτιμήσεις του παρελθόντος απέναντι στον Δαρβίνο, η Ορθόδοξη Εκκλησία αρνείται να πάρει θέση.

Βάσει έρευνας που πραγματοποιήθηκε το 2006 από το περιοδικό «New Scientist», σχεδόν οι μισοί Έλληνες αμφισβητούν την εξελικτική θεωρία. Μόνο το 54% συμφωνεί μαζί της, ενώ το 29% υποστηρίζει πως ο Δαρβίνος δεν είχε δίκιο και το υπόλοιπο 18% απλά, δεν γνωρίζει. Σε επίπεδα αποδοχής της θεωρίας του Δαρβίνου η Ελλάδα ξεπερνά μόνο τις ΗΠΑ και την Τουρκία. Ειδικότερα για τις ΗΠΑ, η διαμάχη της εξελικτικής θεωρίας έρχεται σε σύγκρουση με το δημοφιλή «ευφυή σχεδιασμό», σύμφωνα με τον οποίο κάποια ανώτερη μορφή νοημοσύνης κινεί τα νήματα στο Σύμπαν.

Οι Έλληνες μαθητές μέχρι το 1999, με εξαίρεση όσους φοιτούσαν στη Β’ Δέσμη ουδέποτε διδάχτηκαν τη θεωρία της εξέλιξης του ανθρώπου. Μετά το 2000, κανένας μαθητής δεν διδάσκεται όχι μόνο την εξέλιξη του ανθρώπου αλλά και γενικά την εξελικτική θεωρία, υποστηρίζουν οι ακαδημαϊκοί, τονίζοντας ότι ο Δαρβίνος συνεχίζει να προκαλεί συγκρούσεις και αμφισβητήσεις διότι τα θρησκευτικά αισθήματα είναι ιδιαίτερα έντονα. Συνεπώς, η άγνοια και η σύγχυση παρά η διαφωνία προς τις θέσεις του Δαρβίνου καθορίζουν τη θέση των Ελλήνων απέναντι στην εξελικτική θεωρία.
 
Last edited by a moderator:
Μ' αρέσει ο τρόπος που το θέτεις :) , αλλά θα μπορούσαμε να το δούμε κι από την ανάποδη, δηλ. ότι είναι οι βιολόγοι στην Ελλάδα, οι οποίοι είναι in denial και τραβάνε τα μαλλιά τους γιατί οι Έλληνες δεν θέλουν να δεχτούν τον Δαρβίνο εν έτει 2009! Δηλ. συγγνώμη, κάθε εβδομάδα οι εφημερίδες βγάζουν 1.000.000 DVD και έντυπα με ντοκιμαντέρ κλπ. Πηγές υπερπληροφόρησης υπεραφθονούν σε κάθε γωνία της χώρας. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει ακούσει για τον Δαρβίνο. Αν ενδιαφερόταν λίγο παραπάνω, δεν θα το είχε ψάξει; Δεν θα είχε βρει τρόπο; Φταίει η ελλιπής διδασκαλία στα σχολεία; Δεν νομίζω. Πιστεύω ότι απλά έτσι είναι κάποιοι άνθρωποι. Δηλ. το πρόβλημα δεν έγκειται στην έλλειψη παιδείας, πληροφόρησης ή πρόσβασης στη γνώση, αλλά στη φύση του συγκεκριμένου λαού. Εκτός κι αν θέλουμε να το κάνουμε κουρδιστό πορτοκάλι.

Τώρα, ότι υπάρχει και ποσοστό αναλφάβητων, φυσικά και υπάρχει, αλλά είναι αυτό για το οποίο μιλάμε και που μας απασχολεί;
 

curry

New member
Νομίζω ότι τα ερμηνεύεις όπως σε βολεύει. Παρέθεσα κείμενο με στατιστικά στοιχεία που λέει ότι το 18% του δείγματος της έρευνας δήλωσε ότι δεν γνωρίζει. Και πιθανότατα δεν θέλει καν να μάθει. Μπορεί να νοιάζεται περισσότερο για τον Ολυμπιακό, για παράδειγμα.
 
H τελευταία Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία είχε τρία άρθρα για τον Δαρβίνο:
Η πολιτικοποίηση της βιολογίας, του Χρήστου Γεωργίου
Ορθολογική ανθρωπολογία, του Ευτύχη Μπιτσάκη και
Επιστήμη ή ποιητική της φύσης, του Θανάση Παπαβασιλείου

Πάντως, για το θέμα που κυρίως συζητάτε, νομίζω ότι η μία άποψη δεν αποκλείει απαραίτητα την άλλη. Δηλαδή μπορεί ταυτόχρονα και να υπάρχει άγνοια επειδή η θεωρία δεν διδάσκεται ικανοποιητικά στα σχολεία, αλλά και μια μερίδα του κόσμου να μην θέλει να πιστέψει σε τέτοιες εξηγήσεις και να βρίσκει πολύ πιο πειστικές (ή παρηγορητικές) άλλες ερμηνείες.
 
Νομίζω ότι τα ερμηνεύεις όπως σε βολεύει. Παρέθεσα κείμενο με στατιστικά στοιχεία που λέει ότι το 18% του δείγματος της έρευνας δήλωσε ότι δεν γνωρίζει. Και πιθανότατα δεν θέλει καν να μάθει. Μπορεί να νοιάζεται περισσότερο για τον Ολυμπιακό, για παράδειγμα.

Νομίζω ότι το εν λόγω 18% είναι το γνωστό "Δεν ξέρω/δεν απαντώ". Άρα, δεν μπορούμε να πούμε κάτι γι' αυτό. Τεσπα, δεν έχει και τόση σημασία...αυτό με το οποίο διαφώνησα εγώ αρχικά ήταν το συμπέρασμα ότι φταίει η έλλειψη παιδείας. Κι εξακολουθώ να διαφωνώ με αυτό.
 
Είναι γεγονός ότι η θεωρία του Δαρβίνου στο ελληνικό σχολείο ουσιαστικά δεν διδάσκεται. Ως διδακτέα ύλη υπάρχει μόνο στη Γ' Γυμνασίου, στο τελευταίο κεφάλαιο (για το οποίο, σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα αφιερώνονται 2 (!) διδακτικές ώρες), και στο βιβλίο της Γ' Λυκείου, όπου κάθε χρόνο ανεξαιρέτως βγαίνει εκτός ύλης. Έτσι, στην ουσία μόνο στη Γ' Γυμνασίου προβλέπεται να διδαχθεί, κι αυτό μόνο αν ο εκάστοτε καθηγητής αποφασίσει να τη διδάξει νωρίτερα από τη "φυσιολογική" ροή της ύλης, αφού σχεδόν ποτέ δεν διδάσκεται ένα σχολικό βιβλίο στην ολότητά του. Οι δε δύο ώρες είναι απαράδεκτα λίγες για μια τόσο θεμελιώδη θεωρία.

Ως αποτέλεσμα, τα περισσότερα παιδιά που τελειώνουν σήμερα το σχολείο πιθανότατα δεν έχουν διδαχθεί ποτέ τη θεωρία της εξέλιξης. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν ακούσει ποτέ τίποτα για τον Δαρβίνο, αλλά άλλο είναι να διδάσκεσαι μια θεωρία στο σχολείο, στο πλαίσιο της εγκύκλιας παιδείας, και άλλο να μαθαίνεις γι' αυτήν αποσπασματικά από ό,τι τύχει να διαβάσεις στις εφημερίδες ή να ακούσεις από κάποιον γονέα ή φίλο. Νομίζω ότι η αναφορά του δημοσιογράφου σε έλλειψη παιδείας αφορά την απουσία της θεωρίας της εξέλιξης από τα σχολικά εγχειρίδια, και όχι κάποια γενικότερη έλλειψη παιδείας. Πρόκειται για μια μάλλον άστοχη επιλογή λέξεων.

Κατά τη δική μου γνώμη, αυτό που επικρατεί στην Ελλάδα δεν είναι τόσο η άγνοια σχετικά με τη θεωρία του Δαρβίνου αλλά η ελλιπής πληροφόρηση γύρω από αυτήν. Από προσωπική εμπειρία, η πλειοψηφία των παιδιών γυμνασίου και λυκείου με τα οποία έχω έρθει σε επαφή την τελευταία εξαετία (καμιά χιλιάδα περίπου) είχαν ακουστά τον Δαρβίνο, ήξεραν ότι μίλησε για "εξέλιξη", αλλά σχεδόν κανένα δεν είχε ακούσει τον όρο "φυσική επιλογή", τα περισσότερα δε συνόψιζαν τη θεωρία της εξέλιξης χρησιμοποιώντας εσφαλμένες απλουστεύσεις του στιλ "ο Δαρβίνος είναι εκείνος που έλεγε ότι προερχόμαστε από τον πίθηκο" και άλλα παρόμοια. Στην Ευρυτανία δε θυμάμαι μια ομάδα παιδιών που κάποτε με είχε ρωτήσει "ποια θρησκεία είναι εκείνη που λέει ότι προερχόμαστε από τον πίθηκο;"

Δύο πράγματα που πρόσφατα μου έκαναν εντύπωση ήταν τα εξής:
1. Σε μια έρευνα δημοσκόπησης που αφορούσε την εξέλιξη, προ 3-4 ετών, υπήρχε η ερώτηση (δυστυχώς δεν κράτησα το έντυπο, κι έτσι δεν θυμάμαι την ακριβή διατύπωση, όμως θυμάμαι καλά την ουσία της): "Πιστεύετε ότι τα είδη αλλάζουν με την πάροδο των χρόνων;" Οι θετικές απαντήσεις ανέρχονταν στο 70% περίπου, κάτι που μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση, γιατί περίμενα το ποσοστό να ήταν μικρότερο.
Η αμέσως επόμενη ερώτηση όμως έλεγε "Πιστεύετε ότι ο Θεός έφτιαξε τον κόσμο και τα είδη που ζουν σε αυτόν, έτσι ακριβώς όπως είναι σήμερα;" Και σε αυτή την ερώτηση οι θετικές απαντήσεις ανέρχονταν στο 70%.
Θυμάμαι ότι από αυτή την κραυγαλέα αντίφαση μου είχε δημιουργηθεί η εντύπωση ότι τελικά το πρόβλημα δεν είναι τα όσα ξέρουμε ή δεν ξέρουμε για την εξέλιξη, αλλά ότι ένα 30-40% των ερωτηθέντων αδυνατεί να αντιληφθεί το περιεχόμενο μιας απλής πρότασης και να το επεξεργαστεί λογικά, ή αδυνατεί να αντιληφθεί ότι η απάντηση που έδωσε στη μία ερώτηση έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την απάντηση που έδωσε στην αμέσως επόμενη.
Αργότερα κατέληξα σε μια άλλη πεποίθηση: ότι ένα μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων που απαντούν σε μια έρευνα δημοσκόπησης απαντά στο πόδι, χωρίς να καλοσκεφτεί τι τον ρωτάνε, ενίοτε χωρίς καν να διαβάσει την ερώτηση. Σε ερωτήσεις δε με ηθικό, πολιτικό ή σεξουαλικό περιεχομένο, ένα μεγάλο ποσοστό συνειδητά λέει ψέματα. Έτσι, η εμπιστοσύνη μου στις έρευνες δημοσκόπησης είναι πια μηδαμινή. Αν είναι καλά σχεδιασμένες μπορούν να αποκαλύψουν ορισμένες τάσεις, αλλά ως εκεί.

2. Ένα κρύο απόγευμα του περασμένου Γενάρη έβλεπα το τηλεπαιχνίδι 50-50 όπου, στον τελικό γύρο, υπήρχε η ερώτηση: "Ποια θεωρία έκλεισε πρόσφατα τα 150 χρόνια από τότε που διατυπώθηκε;". Οι δύο πιθανές απαντήσεις ήταν: α. η θεωρία της σχετικότητας και β. η θεωρία της εξέλιξης των ειδών.
Η παίκτρια έδωσε ως σωστή απάντηση το α (λέγοντας ότι έχει ακουστά την πρώτη θεωρία ενώ την άλλη όχι), και η συμπαίκτριά της συμφώνησε με την επιλογή, δηλώνοντας ότι και εκείνη είχε ακουστά τη θεωρία της σχετικότητας, αλλά όχι τη δεύτερη περίεργη θεωρία.
Αναλφάβητες πάντως σίγουρα δεν ήταν, γιατί τις ερωτήσεις και τις πιθανές απαντήσεις τις διάβαζαν από την οθόνη.
 

Elsa

¥
[...]
Θυμάμαι ότι από αυτή την κραυγαλέα αντίφαση μου είχε δημιουργηθεί η εντύπωση ότι τελικά το πρόβλημα δεν είναι τα όσα ξέρουμε ή δεν ξέρουμε για την εξέλιξη, αλλά ότι ένα 30-40% των ερωτηθέντων αδυνατεί να αντιληφθεί το περιεχόμενο μιας απλής πρότασης και να το επεξεργαστεί λογικά, ή αδυνατεί να αντιληφθεί ότι η απάντηση που έδωσε στη μία ερώτηση έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την απάντηση που έδωσε στην αμέσως επόμενη.
[...]
Έτσι, η εμπιστοσύνη μου στις έρευνες δημοσκόπησης είναι πια μηδαμινή. Αν είναι καλά σχεδιασμένες μπορούν να αποκαλύψουν ορισμένες τάσεις, αλλά ως εκεί.

Όλο το μήνυμα είναι αποκαλυπτικό -ας πούμε, δεν ήξερα και δεν θυμόμουν ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα αγνοεί τόσο πολύ την θεωρία της εξέλιξης- αλλά ειδικά αυτό το κομμάτι που απομόνωσα, μου φαίνεται το πιο τρομακτικά αληθές (ή αληθινά τρομακτικό).
 
Top